Sitter i trädgården med en drink och lyssnar på fåglarna. Barnen är hos mormor och vi bara slappar.
måndag 30 april 2012
lördag 28 april 2012
Vårfin
Vi fick några påsar med kläder av en arbetskamrat till moster Emma. Det tackar vi såklart för och ingen blev gladare än Nikki som klädde sig fin innan hon skulle till förskolan.
//Lasse
Hsss....
Svårväckt när man sover så gott omslingrad av ormen...
Tommy ska laga pyjamas byxorna enligt Nikki :)
//Lasse
Ända in i benmärgen...
Nikki har alltid varit duktig på att äta. Finns inte så mycket hon inte äter. Gul lök och champinjoner tycker hon inte är så gott annars går det mesta ner. Märgben hör till favoriterna.
//Lasse
Påsk har det ju varit...
Två påskkärringar i sminket...
Skönt att ha en storasyster som tvättar bort sminket efter påskfirandet.
//Lasse
LCHF-Pizza
Här kommer receptet på lchf-pizzan som vi brukar göra.
4 msk olja
2 msk grädde
salt
vitlökspulver
pizzakrydda
3 msk fiberhusk
Vispa ägg och salt fluffigt. Blanda ner övriga ingredienser och låt svälla i 10 min. Bred ut smeten/degen tunnt på ett bakplåtspapper - görs lättast med plastfolie ovanpå. Grädda 8 min i 225 grader.
Sen är det bara att lägga på en massa gott :) Börja med tomatsås och sen riven ost (ja, osten ska vara under dom övriga ingredienserna). Sen brukar vi ha färs (färdigstekt och kryddad), bacon, svamp, tomat, mozzarella men man tager vad man haver ;) In i ugnen på högsta värmen till det fått fin färg.
Tomatsås
1 liten gul lök
1 msk olja
vitlöks klyftor efter behag, ca 1 brukar bli bra
1 burk krossade tomater (bra kvalité, inge euroshopper)
½tsk salt
grovmalen svartpeppar
2tsk basilika
2tsk oregano
½ söndersmulat lagerblad
3 msk tomatpuré
Skiva löken i skivor (eller finhacka, beroende på vilken typ av sås du vill ha, slät eller chunky)
Fräs mjuk i olja
Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra i 10 min.
Om du skar löken i skivor så mixa såsen slät, annars är det bara att låta kallna och bre på.
Tomatsåsen går att bre på varm om man nu råkar ha lite bråttom med middagen.... Den brukar räcka till i alla fall två pizzor, blir det över är det bara att frysa in.
Receptet på pizzabotten kommer från Cake of joys blogg.
LCHF-pizzabotten
2 ägg4 msk olja
2 msk grädde
salt
vitlökspulver
pizzakrydda
3 msk fiberhusk
Vispa ägg och salt fluffigt. Blanda ner övriga ingredienser och låt svälla i 10 min. Bred ut smeten/degen tunnt på ett bakplåtspapper - görs lättast med plastfolie ovanpå. Grädda 8 min i 225 grader.
Sen är det bara att lägga på en massa gott :) Börja med tomatsås och sen riven ost (ja, osten ska vara under dom övriga ingredienserna). Sen brukar vi ha färs (färdigstekt och kryddad), bacon, svamp, tomat, mozzarella men man tager vad man haver ;) In i ugnen på högsta värmen till det fått fin färg.
Tomatsås
1 liten gul lök
1 msk olja
vitlöks klyftor efter behag, ca 1 brukar bli bra
1 burk krossade tomater (bra kvalité, inge euroshopper)
½tsk salt
grovmalen svartpeppar
2tsk basilika
2tsk oregano
½ söndersmulat lagerblad
3 msk tomatpuré
Skiva löken i skivor (eller finhacka, beroende på vilken typ av sås du vill ha, slät eller chunky)
Fräs mjuk i olja
Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra i 10 min.
Om du skar löken i skivor så mixa såsen slät, annars är det bara att låta kallna och bre på.
Tomatsåsen går att bre på varm om man nu råkar ha lite bråttom med middagen.... Den brukar räcka till i alla fall två pizzor, blir det över är det bara att frysa in.
Receptet på pizzabotten kommer från Cake of joys blogg.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...