Visar inlägg med etikett Skåne. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skåne. Visa alla inlägg

fredag 29 september 2017

Lata dagar...

Fy vad jag har varit trött dessa dagar sedan vi kom ner till Skåne! Helt slut! Ja och inte bara jag såklart utan resten av familjen också...
Tur vi inte haft något större inbokat de här dagarna utan istället kunnat ta det lite lugnt. Så lugnt det nu går med en liten tvååring ;) Hon känner helt säkert av att allt inte är som vanligt för hon är väääldigt mammig för tillfället! Och igår fick hon feber till på köpet stackaren, tempen var uppe och vände på 39,6 :(  Som tur är försvann det framåt kvällen igen, och idag har hon varit som vanligt tack och lov.

Vädret har varit sådär sen vi kom ner. Första dagen var det jättefint men blåsigt, igår var det typ halv storm och inte alls skönt att vara ute i. Idag var det fint igen och inte fullt lika blåsigt, så passade på att pyssla lite med hästarna. Borstade bort ett par kilo lera på dom, verkade Rasmus hovar och sen körde vi lite frihetsdressyr i paddocken. Eller dressyr och dressyr, men dom är fria och jag försöker få dom att göra det jag ber dom om, så då blir det väl frihetsdressyr? Haha ;) Kul är det i alla fall!
Sen avslutade vi med att gå och möta upp mamma, Nikki och Smilla som varit ute på en lång promenad. Härligt!


Mina hjärtan 

Stockholm Horse Show nästa för oss, haha ;D

Svårt när den ene är superivrig och den andre börjar tröttna, haha ;D

Promenad :)

Tre fina rumpor ;)

Lillfisan :)

Vi följde med min syster Emma på hoppträning i Gryttinge i onsdags. Inte varje vecka hon har egen hejarklack med sig ;D

När man tröttnat på att heja på moster kan man ju alltid fylla läktaren med koner istället ;)

 En glad Nikki som fick skritta av fina Samantha efter träningen :)

lördag 11 april 2015

Påskfirande!

Nackdelen med att flytta långt från vänner och familj är att man får fira vissa högtider själva. Visst går det bra det med, det blir ju vad man gör det till och vi har haft jättemysigt själva också. Men självklart är det allra roligast att fira ihop med andra!
Så det var extra kul att påsken var så tidig i år så vi kunde fira den när vi var nere i Skåne!
Som tur var så kom påskharen detta året också till Nikki, och som vanligt hade han lämnat ett brev och sen en massa ledtrådar som skulle följas för att slutligen leda fram till äggömman ;-)
Nikki tycker detta är superkul och fördelen i år var ju att hon kunde läsa själv vad som stod på lapparna med ledtrådar! Så det var full rulle runt på hela gården för att leta ledtrådar :-)


 Brevet från påskharen! Första ledtråden på baksidan :-)

 En av ledtrådarna låg i "något stort blått"...

 och en annan fanns hos "en liten grå häst" ;-)

 Tillslut hittade hon fram till äggömman :-)

 Nöjd tjej!

 Vad vore påsken utan äggmålning? Stor koncentration hos konstnärerna ;-)

Och så äntligen dags för maten, mums!

Lasses silltallrik ;-)

/Maria

Skåneresa!

Vi har pratat hela vintern om att eventuellt åka ner till Skåne och hälsa på innan bebisen kommer, men sen har det inte blivit mer än just prat. Men så till slut tog vi oss i kragen och frågade grannar om djurpassning och Lasse tog ledigt från jobbet och biljetter bokades. Kändes kul att vi äntligen bestämt oss och extra kul att vi kunde åka hela familjen! Allra gladast var nog Nikki som längtat SÅ efter att åka till Skåne
Så förra onsdags eftermiddagen stod vi redo på perrongen i Kramfors. Cirka 14 timmars restid hade vi framför oss med först snabbtåg till Stockholm och sedan nattåg (utan liggplatser...) och jag hade ganska mycket ångest över hur jag skulle orka med att sitta så länge på tåget utan få dödsont i fogarna!
Som tur är gick det hyfsat, jag fick ligga på sidan över Lasse lite emellanåt så jag slapp sitta i samma position hela tiden och det var min räddning helt klart. 
Inte för att det var behagligt överhuvudtaget men bättre än att sitta rakt upp och ner konstant!
Det som var mycket värre för mig än att försöka sova sittande/halvsittande en hel natt var skicket på nattåget! Fy attans vad äckligt tåg!! Örk, blä och usch!!! Snusktåg!! Aldrig mer att jag sätter mig på ett sånt äckeltåg! *ryser*
Ville bara tvätta allt vi hade med oss i 100 grader och skrubba rent mig själv från topp till tå! 
En annan jobbig grej var att jag såklart var både  kissnödig och törstig men aldrig i livet att jag ens skulle överväga att gå in på toaletten på det tåget om jag inte var magsjuk eller liknande!! Nä hujedamig för det!! Så det var bara att hålla sig och strunta i att dricka. 
Nåväl, klockan 06.40 ca på torsdag morgon så var vi äntligen framme i Lund. Härligt! Ännu mer härligt var att höra den skånska dialekten pratas till höger och vänster om en! :-) Kändes lite ovant faktiskt och jag hajade till när jag hörde det först! Konstigt hur man vänjer sig, eller kanske avvänjer sig?
Sen blev vi hämtade och åkte hem till min mamma och Tommy där vi skulle bo under vår lilla semester. 
Det var så skönt att ha fem dagar utan några "måsten"! Jag hade inte planerat in något alls eftersom jag är så trött jämt och det är jag glad för. Men vi fick ändå till några besök hos släktingar och vänner vilket var jättekul! Sen firade vi påsk och Nikki fick leta påskägg, men det tar jag i nästa inlägg ;-)
Sista dagen åkte jag på halsont och ont i bihålorna (för femhundrafemtioelfte gången denna graviditet...) så det blev mest liggläge i soffan den dagen. 
Sen var det dags att säga hejdå till alla och åka hem igen på tisdag morgon. Alltid lika tråkigt men jag hoppas på lite besök i sommar så då känns det inte som evighet innan vi träffas igen!;-)
Väl hemma efter knappt 10 timmars tågresa så var vi dödströtta. Vi blev hämtade i Kramfors av våra snälla grannar (som även lämnade oss) som också hade sett till så huset var varmt och skönt när vi kom hem, härligt! 
Jag var tvungen att lägga mig en stund och vila medan Lasse lagade mat (ja det låter hemskt och jag känner mig hemsk men så är det). Efter maten skulle vi bara gå ut snabbt i stallet och mata djuren och sen gå in igen och bara slappa i soffan, men tji fick vi (såklart).
När vi kom ut låg Rasmus med kolik igen! Förstår inte varför han får det?! I alla fall så var han inte riktigt lika illa däran som förra gången så jag skickade ut Lasse på en lång promenad med honom för att se om det kunde släppa utan veterinär denna gången (gick på X antal tusen sist...).
Det gjorde det inte men som sagt så var han inte lika dålig som sist så vi fortsatte avvakta. Dessutom gjorde vi en blandning av olja och vatten som vi tvingade i honom för att se om det kanske kanske kunde hjälpa till att lösa upp eventuellt stopp.
När vi kom ut sen igen för att kolla till honom så hade han faktiskt rest sig upp och såg piggare ut. Inget bajs fortfarande men han ville gärna äta lite uppblött hö. Sen blev han bättre och på morgonen var han som vanligt igen och hade bajsat fyra högar, tänk så glad man kan bli över lite bajs! ;-)
Behöver jag tillägga hur trötta vi var sen den dagen? Snark...


 På väg! Detta var tåget vi klev på i Kramfors, alltså inte "snusktåget" som vi fick byta till i Stockholm...

 Tidigt på morgonen och vi var nog lika trötta allihop! Hela natten var ett ständigt slumrande och uppvaknande om vartannat. 

 Min syster Emma har bestämt sig för att Nikki ska gå i hennes fotspår och bli jägare så det tränades för fullt ;-) 

 En dag tog vi mamma och Tommys husbil och tog en liten roadtrip till Höör och köpte glass :-) Jaa, alla utom jag som verkligen kämpar med mitt sockerberoende. Åt ett äpple istället ;-)

 Lilla Iris var också med och fick också smaka på lite glass :-)

Som vanligt är jag lite dålig på att komma ihåg att fota så många fler foton finns inte tyvärr. 

Tack mamma och Tommy för att vi fick bo hos er, och tack allihopa för en trevlig påsk och minisemester! Jättekul att se er och jag saknar er redan och hoppas vi ses snart igen!♥ ♥ 

/Maria




I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...