Visar inlägg med etikett nikki. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nikki. Visa alla inlägg

tisdag 31 oktober 2017

Summering av förra veckan :)

Förra veckan kan nog summeras med en massa promenerande, flängande med bilen, och en skvätt frustration ;) 
Vi skulle bland annat skaffa nie-nummer, som är ett identitetsnummer för utländska personer i Spanien, och som man behöver för att kunna identifiera sig om man till exempel vill öppna bankkonto, köpa bil och så vidare. 
Suck... inga kommentarer om hur omständigt det var... ;) Men igår fick vi i alla fall äntligen, efter några dagars flängande hit och dit både med bil och till fots, våra nummer så nu kan vi släppa det! Phu!
Sen blev det bestämt att Lasse skulle börja jobba i söndags, och då behövde vi åka och handla lite jobbkläder åt honom.
Suck... inga kommentarer här heller... ;) Men det blev en hel del flängande med både bil och ben, hit och dit och fram och tillbaks igen, innan han tillslut fick ihop lite kläder och skor. 
Ja men alltså, jag har egentligen inget emot att shoppa eller promenera och så vidare, men i kombination med två griniga barn (dom tyckte ju detta var urtrist...) så är det ju ingen fröjd att åka rundor direkt. 
Det blev mycket restaurangbesök och en del smått och gott för att försöka hålla familjen på gott humör, haha ;D 
Nu njuter vi av att ha allt det bakom oss! ;)
Sen skulle jag nog också summera förra veckan som Nikkis vecka lite grann. Vi åkte iväg och lät henne pröva på Krav Maga, vilket hon tyckte var jätteroligt! Hon går här och räknar ner dagarna nu till veckans träningar, vilket känns kul :) 
Sen, efter några veckors hårt kämpande så lärde hon sig till slut att dyka ordentligt, heja heja! Och när hon nu ändå var igång och efter all uppmuntran och beröm, så bestämde hon sig för att lära sig crawla också, och det gjorde hon! 
Så stolt över henne! :) Vet ju hur svårt hon haft det med dykningen till exempel, och hur svårt det var för henne på Krav Maga träningen på grund av språket och att hon inte kände någon, men hon kämpar på ändå trots frustration, oro, tårar och en del ilska, vår duktiga tjej 

Kvällsmat på en av restaurangerna där vi bor :)

Nikkis hamburgare från en av dagarna :)

Smilla åt en jättegod lasagne som hon överöste med parmesan... ;) 

En sallad..

Och en annan, godare sallad ;)

Lite poolhäng för att svalka oss efter allt flängande, härligt :) Smilla och Lasse tar en tur med "Späckis" (som Nikki döpt sin nya späckhuggare till ;)

Jajemen, det gick till slut! :)

Efter att vi köpte den här kalla fruktsmoothien till barnen så inser jag hur sällan dom är helt tysta! Det var dom här, så länge där var dricka i muggen... ;)

söndag 13 mars 2016

Vårvinter :)

Nu är vårvintern här och den har bjudit på underbart väder med massa solsken och plusgrader, så härligt! Vi har passat på att njuta så mycket som möjligt med massa utevistelse, bland annat pulkaåkning och grillning till lunch :) Nikki hade ju sportlov förra veckan så vi kunde ju äta lunch tillsammans varje dag!

Vi har lånat en babypulka av grannarna och Smilla älskar att åka i den! :)

Glad och nöjd tjej! :)

Här uppe bjuds det ofta på nåt som heter kolbulle, en typ fläskpannkaka fast gjord över öppen eld. Vi provade en dag att göra en lchf-variant från ett recept vi hittade på Birgitta Höglunds blogg, och den blev supergod! Alla vräkte i sig så vi fick göra en omgång till :D

Smilla och Nikki delar på sista biten kolbulle :)

Mys :)

Foto över sjön från en av mina morgonpromenader. Det var så vackert den dagen och bilden gör den ingen rättvisa alls. Hann tyvärr inte fota mer för mobilen dog ;) Allt var täckt av frost och solen lyste som guld mellan träden, så vackert!

onsdag 9 mars 2016

Längdskidåkningstävling!

Nikki har gått i längdskidåkningsskola i Kramfors under februari och hon tycker det är skitkul! Detta och löpning är hennes favoriter säger hon själv :)
Tre tävlingar har hon också hunnit med i år, och det går bättre och bättre. I denna åldern tävlar dom inte om första plats, utan det är bara för skoj och alla får medalj vilket är bra tycker jag. Det blir en positiv upplevelse då :)
Som tur är kan man fortsätta komma dit och åka tillsammans även nu när skidskolan är slut så vi fortsätter åka dit ett par gånger i veckan så länge det finns snö. Till nästa vinter får vi väl ta oss i kragen jag och Lasse och skaffa oss ett par skidor vi med så vi också kan passa på att åka lite!
Här finns ju flera fina upplysta spår att åka samt ännu flera oupplysta med grillplatser som man kan åka till under dagtid om man vill.

Allra första skidtävlingen! Lite nervös inför starten men det gick jättebra:)



Tävling nr 2 :)

Medalj och godispris för andra helgen i rad :) Jag är inget fan av godis som belöning, särskilt inte i sportsammanhang, men om dom tvunget måste ha det så är det åtminstone bra att dom får kämpa för det lite, hehe.. ;)

Nikki och hennes kompis inför tredje tävlingen som var en avslutning på skidskolan :) 

På startlinjen! Nikki startade som nr 2 :)

I mål och helt slut! :)

Sen var det utdelning av diplom :)

torsdag 26 november 2015

Våffelmästaren!

Nikki var så sugen på våfflor en dag, så då sa jag åt henne att det var bara att göra;)
Hon var något tveksam och osäker först till att göra det själv, men efter en del push och pepp och att jag lovat att hålla mig i närheten så satte hon äntligen igång.
Hon läste recept, mätte upp ingredienser, mixade smeten och gräddade själv!
Det enda jag gjorde var att pensla på lite fett i våffeljärnet.
Och det gick såklart hur bra som helst för henne och hon var så glad och stolt över sig själv efteråt!:)
Och nu har hon gjort våfflor på egen hand några gånger till och tycker det är jättekul!

lördag 14 november 2015

torsdag 5 november 2015

Smakis ;)

Efter besök på BVC och Willys så passade vi tjejer på att fika lite medan Lasse var inne om i sista affären :)




söndag 1 november 2015

Halloween

Vår egen söta häxa uppklädd inför halloweenfest i fredags :) 

Själv passade jag, under dom 2 timmarna Nikki var iväg, på att ta det lugnt medan Smilla sov (efter att ha gnällt och skrikit i typ 1,5 timme innan...) och Lasse var på jobbet.
Satt en stund vid datorn, en stund vid teven och hann även rita lite innan Smilla vaknade igen. 
Skönt! 

söndag 18 oktober 2015

Badbuse:)

Finns det barn som, utan att ha varit med om något negativt, inte gillar att bada? 
Både Nikki och Tilda har alltid älskat (älskade...) att bada, och Smilla verkar älska det precis lika mycket! :)
Det plaskas och skvätts vatten överallt när hon ligger i plurret! :)
Nikki tycker det är jättekul när vi ska bada Smilla och sitter alltid med henne i badet även om baljan är några nummer för liten för henne ;D
Perfekt för mig som då slipper sitta i en konstig ryggdödande ställning och hålla Smilla, utan kan sitta ordentligt bredvid istället och titta, och kul för Smilla som då kan bada lite längre!



tisdag 13 oktober 2015

Eftermiddags promenad:)

Det var så himla dimmigt igår förmiddags så jag tyckte det var bättre att vänta och gå på eftermiddagen. Det är jag glad för, för det blev ett väldans vackert väder!
Så härligt!
Och så fick jag sällskap av Nikki också:)
Hon orkade inte gå så hon tog cykeln, och passade på att visa mig alla sina konster;) Några av dom fastnade på bild.

"Stå på stången" (syns inte så bra tyvärr) :)

"Sitta på pakethållaren" :)


Slutdestination vid "forsen" som vi kallar den för. Fast egentligen heter den Laduvattenån, har jag för mig...



söndag 10 maj 2015

Vårsoarè

Förra veckan var vi bjudna på soarè på Nikkis skola. Oj vad hon har tränat inför detta! Nikki älskar ju att sjunga så hon har gått här hemma i ett par månader och skrålat och var nog så förberedd som hon kunde bli tror jag ;-)
Det var förskoleklassen och ettan som sjöng ihop. Så duktiga så!

 Hon är där nånstans... ;-) 
Okej då, hon står i mitten under basketkorgen, lite längre än dom andra.

 Roligast av allt var ändå hoppborgen! Finns inte mycket som klår den!

/Maria

fredag 1 maj 2015

Sammanfattning av helgen som var :-)

Förra fredagen var Nikki på disco på folkets hus i Bollstabruk. Hon hade jättekul och önskade att det kunde vara disco oftare! :-)
Förstår henne, det ÄR kul med disco! Men om några år får jag nog följa med så jag kan hålla pojkarna i öronen! ;-)

En något uppjagad men trött och nöjd tjej efteråt :-)

Lördagen och söndagen bjöd på lite av varje. Lasse och Nikki kämpade hela helgen med att lasta och frakta stockar upp till vårt lager utanför ladan. När man tittar så känns det som ett evighetsarbete! Det tar aldrig slut med stockar. Men man ser ju på högen där dom lastar av att den växer sakta men säkert så någon gång ska det väl bli färdigt. 
Det är ju så mycket annat också som ska göras så det här med veden blir ju lite lidande. Men det får bli färdigt när det blir färdigt helt enkelt, inget att göra åt det.

Skogsarbetarna i full gång :-)

I lördags flyttade det hit en ny häst som heter Roxy. Nä, vi har inte köpt en till ;-) Det är grannarnas häst men den ska bo här hos oss :-) En äldre fuxdam som jag hade hoppats på skulle hålla småttingarna i öronen men just nu verkar Casper ha fått nåt storhetsvansinne och tagit på sig rollen som ledare. Jaja, det kan ju ändras igen när hon blivit helt accepterad som en del av flocken.
Det går bra ändå, Casper och Roxy står och kliar varandra mycket, det är mest vid maten som han ska bossa lite.

I söndags åkte vi och hämtade lite nya höns. En Araucanatupp och tre hönor, korsningar med Lohman/ Araucana. Lohmann är en värphybrid, finns både bruna och vita och det är väl dom som är vanligast hos stora äggproducenter. Våra två som vi har kvar efter massakern är Lohmankorsningar dom med.
Araucanan är en ras som värper blå/turkos ägg. Dessutom har dom ingen rumpa som vanliga höns. Ser lite roligt ut :-) 
Känns i alla fall jättekul med lite fler höns och en tupp i hönsgården, det har verkligen varit tomt där! Dessutom kul med ny ras! Och värper bra gör dom också!

 Nya gänget :-)

Här ser man skillnaden på färgen på våra gamla höns och dom nya. Kanske inte fullt så blå som renrasiga Araucana lägger, tycker dom ser lite gröna ut, men superfina ändå :-)

Och sen har våra små pycklingar fått flytta ut i hönsgården dom med. Lite större plats för dom därute och så får dom vänja sig vid dom andra hönsen och dom får vänja sig vid kycklingarna. Men det känns lite tomt därinne utan dom små liven. Dom höll ju mig sällskap om dagarna!


/Maria

Bloggtorka

Nu har det gått en hel vecka sen jag bloggade sist. Har bara inte orkat.
Hade inget att skriva om heller tyckte jag, men nu har jag samlat ihop lite. Fast att man tycker att det inte händer något så gör det ju ändå det om man tänker efter, och det är det som är så bra med bloggen för då kan man se tillbaks på allt som hänt, även små obetydliga saker.

Igår var det valborgsmässoafton men jag orkade inte fira det. Lasse och Nikki åkte över till grannarna medan jag låg hemma och vilade. Så kan det bli.
Vi hade hållit på hela dagen, först ute i grönsakslandet och sen fixade vi med lite saker inne, sen var det ridning för Nikki och efter det storhandling och en sväng bort till återvinningen. Vi var inte hemma fören 18.30 ca och då var jag gråtfärdig och irriterad av trötthet.
Fanns bara ett alternativ och det var att inta sängläge.
Som ett litet barn i uthållighet...




Stackars Nikki åkte av sin häst igår när dom skulle galoppera för första gången. Hon kom i obalans direkt när hästen fattade galopp och efter några steg så flög hon av. Stackars! :-( Det var inget allvarligt och hon hoppade upp direkt igen, men det var väldigt jobbigt att sitta på läktaren och inte kunna göra något.
Av förståeliga själ vill dom inte att man som förälder rusar ner i manegen om ingen allvarlig skada skett, men det går emot alla instinkter liksom. Man vill ju just bara rusa ner och trösta!
Men ridläraren var jättegullig och Nikki verkade inte ha något emot att hoppa upp igen så det var säkert lika bra att vi satt kvar på läktaren.
Men nästa gång hon ska galoppera vågar jag nog inte titta... ;-)

/Maria

fredag 17 april 2015

En syster i minnet ♥

Ibland har jag undrat om Nikki är på väg att glömma bort Tilda, hon var ju ändå inte så gammal när allt hände. Vet inte varför men på nåt sätt känns det viktigt för mig att Nikki minns sin syster så gott det går och att hon inte glöms bort bara för hon inte finns med oss här.
Av naturliga själ blir det ju mer sällan vi pratar om henne såklart, och jag vill absolut inte tvinga Nikki att prata om henne bara för att.
Det får bli när det kommer upp på tal naturligt.

Men, jag behöver verkligen inte oroa mig alls. Nikki har inte alls glömt! 
Då och då så pyntar hon självmant på Tildas byrå med små saker och bilder som hon gjort, tänder ljuset på kvällen om vi kollar på tv tillsammans, ritar alltid med Tilda när hon gör teckningar på familjen, kommer och berättar vilka gosedjur som varit Tildas osv osv. 
Bakom fotona på Tilda så finns en tavla som Nikki fick i present förra året. Det är en tavla i kork som man kan spika fast små figurer precis hur man vill, och även ändra och bygga nytt, och den har hon hela tiden haft vid Tilda så hon ska ha det fint hos sig. 
För ett tag sedan frågade Nikki om hon fick ta sina fönsterkritor och måla lite på fönstret på sitt rum. 
När hon var färdig kom hon ner och berättade att hon hade ritat familjen och skrivit Tilda ovanför. Bara sådär, vi hade inte pratat om Tilda alls på ett tag men ändå kom hon på att skriva hennes namn och ha med henne på familjebilden som hon ritat på sitt fönster.
Blir alldeles rörd och glad när hon gör såna här saker. Och ledsen över att hon inte fick ha kvar sin syster i livet.
Men vara orolig att hon glömt sin syster, det behöver jag i alla fall inte vara   




 Jag med barnvagnen där Tilda ligger i, bakom går Lasse (ni ser skägget va?!) och längst fram går Nikki :-)

Stenarna i ljuslyktan har Nikki målat, hon har gjort små hjärtan i papper och klippt ut (syns inte så bra kanske), gjort en avbild av Tildas fot på det vita pappret, och bakom står tavlan som hon ändrar utseende på med jämna mellanrum. (den var upphängd på väggen innan men när vi möblerade om så kom det aldrig upp en ny spik.. på tiden att fixa det kanske...).
Ibland (vid tillgång) plockar hon blommor och sätter i små vaser på byrån, eller lägger små grejer, tex pengar där 

/Maria


I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...