fredag 29 juni 2012

Övernattning

Så här kan det se ut när Nikki ska sova över en natt borta :) Nallar (både stora och små), böcker, kläder, kudde, Ulla-Greta och en massa andra små saker. Och så en röd näsa förstås ;)

 Söta lilla tuttan :)

//Maria

Dumma flugor :(

Stackars Tilda kan ju inte värja sig mot dessa ettriga djur som envisas med att klättra runt i hennes ansikte hela tiden. Till slut bar vi ut flugnätet som vi i vanliga fall har över sängen och hängde över några stolar. Inte så fint men väldigt effektivt! Man tager vad man haver :) 


//Maria

Glad återförening!

Efter att rasmus blivit kastrerad så fick han äntligen släppas ut på betet med dom andra. Blev en varm och flugrik promenad dit från Ängdala. Var lite orolig att dom inte skulle känna igen honom men det hade jag inte alls behövt vara! Helenia tog hand om sin lille plutt direkt och vaktade honom för dom andra :) Men sen fick Casper komma fram och hälsa och oj vad glada dom blev, började leka direkt! Riktigt kul att se dom, nästan lite rörande så glada dom blev! Under tiden Casper och Rasmus lekte så vaktade Helenia den andra hästen som går där så den inte fick komma fram :)








Ja, han kom under och ut på andra sidan....  ;)

//Maria


söndag 24 juni 2012

Överaskning

Idag blev gratulations-sång med hurrarop när jag kom in i köket. Är inte riktigt säker på vad vi firade men trevligt var det.

/Lasse


fredag 22 juni 2012

Midsommar


Bovetegröt med midsommar touch. Gott!

 
 
Full fart med kransarna innan regnet kommer.

 
 
Posted by Picasa

torsdag 7 juni 2012

Få mail när bloggen uppdateras

Skriv in din mail adress uppe till höger så får du ett meddelande när det finns ett nytt inlägg.

//Lasse

Nationaldag

Nationaldagen kom och gick. Allt gick i sin egen takt som vanligt. Lone kom och hälsade på och eftersom Tilda passade på att sova tre timmar under besöket fick Nikki desto mer kvalitetstid med faster. De gick på promenad i skogen och jagade vilda djur mm. Tur Nikki hade sitt skumgummi svärd med sig, Sen tillverkade de en rosa lera i köket som Nikki tyckte den blev kanon fast att vetemjölet tog slut och de fick ha i grahamsmjöl istället :-)




Senare var det dags för middag och Tilda var rätt gnällig i sin stol som hon brukar vara när vi ska äta. Nikki sa att hon fick gärna sitta sidan om henne och äta. Med fötterna på bordet och sin syster vid sidan blev Tilda en glad flicka igen. Nikki har väldigt positiv inverkan på Tilda det är så uppenbart.

När det sen närmar sig läggdags för Nikki borstar vi tänderna och läser en bok som vanligt. Tack Maria för att du lånade lite nya böcker. En läsning till med "Kråke på brandstationen" och jag hade blivit skogstokig.
Sen är det dags för godnatt kram. Först får Maria en och Nikki går mot sitt rum men kommer på att hon glömde "Tildis". Tilda ligger på en kudde i soffan och skiner upp som en sol och sprallar när hon får en puss och en kram av sin syster. Det skär i mig och tårarna börjar rinna. Det är dom där fina små ögonblicken som också är de mest hjärtskärande. Deras tid tillsammans är alldeles för kort och det gör mig så fruktansvärt ont.

//Lasse

onsdag 6 juni 2012

Snoezel

För några veckor sedan åkte hela familjen på snoezel i Lund.

Snoezelen (sinnesrum) är namnet på en sinnes-stimulerande verksamhet som utvecklades på ett center för personer med utvecklingsstörning í Holland på slutet av 70-talet.
Målet är att skapa en miljö som kan locka till såväl aktivitet som avslappning och som är så varierad att den kan tillgodose många olika, individuella behov.

Tilda verkar gilla det jättemycket och extra kul är det ju att hela familjen kan följa med!



 Nikki står på kanten till bollhavet. Många "dyk" blev det :) Bollhavet kan skifta färg, väldigt effektfullt!

 Här ligger Tilda i en vagga i "mörka rummet" som gungar fram och tillbaka i kroppens riktning. Låg hur länge som helst här utan ett knyst så det verkar som hon tycker den är jättemysig! Ovanför hänger ett ljusnät som Tilda tittade på hela tiden :)

 Här ligger Tildis i en annan vagga i "vita rummet". Ovanför hänger en massa ljusdioder som skiftar i färg. Den här gillade hon också jättemycket, ligger och sprallar och pillar på dioderna hela tiden :)

 Nikki slet sig från bollhavet en liiiiten stund för att kolla in vita rummet, men detta var inget som imponerade på damen direkt. Hon sprang snabbt tillbaks till bollarna igen :)

 Tilda kämpar med ljusdioderna :)

 Lasse vilar i en jätte sackosäck :)

Här myser jag och Tildisen lite i vattensängen :) 

//Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...