Visar inlägg med etikett Odlingen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Odlingen. Visa alla inlägg

lördag 9 april 2016

Nu växer det :)

Det är ju inte mycket att skryta över än, men det har i alla fall börjat växa så smått här, och jag är som en hönsmamma över mina små plantor, haha ;) I början kollade jag till dom flera gånger per dag, vattnade lite, försökte se om dom vuxit något sen sist, såg till så det inte blev för varmt eller kallt, ja och så vidare...;)
Nu har jag lugnat ner mig lite i alla fall, för det ser ju ut att funka bra hitintills!

I år har jag kört på en ny variant och satt ut plantorna i stallet efter att dom första hjärtbladen kommit upp här inne i huset. Det var en chansning faktiskt för jag visste inte alls om plantorna skulle klara omställningen från 22-26 graders värme ner till 9-11 grader, men det har funkat super!
Det är till och med så att vissa frön som inte hann gro inomhus, grodde där ute istället, och dom är mycket finare än dom andra! Inte alls så gängliga som dom som kom upp inne utan knubbiga och fina!
Nästa år ska jag nog testa att ha dom ute i stallet direkt från sådd!

I början hade vi hyllan med dom små lysrören som vi gjorde i ordning förra året där ute, men det blev lite klent (minst sagt..), så nu har vi hängt upp ordentliga lysrör som täcker större yta och istället satt in ett bord dom kan stå på.
Fast vi kommer nog behöva utöka ytterligare när det är dags att skola om plantorna. Blir till att beställa fler lysrör... ;)

Jag är så glad över mitt lilla odlingsrum, det blev riktigt bra! Det är gamla höns"huset" som bara stått tomt sen hönsen flyttade ut, perfekt för mig att odla i :) Finns ju till och med ett element här inne så det inte blir allt för kallt. Får se om jag orkar fräscha upp lite till nästa år bara ;)

Hyllan som vi fixade förra året. Här bor dom lite mer värmekrävande grönsakerna och sånt som jag inte vågat sätta ut än ;) Inte så mycket här för tillfället, men det är snart dags för squash och annat att sås :)


Min familj har lite dåligt tålamod så jag fick dra upp ett gäng ärtskott och krasse till dom som dom kan mumsa på :) Ärtskotten är jättegoda men krassen brinner som eld i munnen! Vet inte om det är en speciell sort eller om jag gjort nåt fel (Lasse köpte påsen i en vanlig matbutik och jag bara sådde utan att kolla på påsen...), men den är knappt ätbar enligt mig, blörk...

Det är inte bara inne det börjat växa, även ute :) Det är så härligt just nu när allt vaknar till liv igen! Nu känns inte sommaren så oändligt långt borta längre och man kan på riktigt börja fantisera om solvarma dagar, ett frodigt grönsaksland, hästarna på bete, bad i sjön, grillning och mys ute på gräsmattan. Ahhh vad jag längtar!

Scillor i rabatten och massor av tussilago längs dikena :)

Gräslöken på G :)

Till och med vintersallaten som jag sådde förra sommaren verkar ha överlevt vintern! Dom gamla bladen har gett med sig, men nya fina ser ut att vara på väg upp i mitten av varje liten planta. Så himla kul, det hade jag inte alls förväntat mig! Förhoppningsvis kan vi skörda lite sallat här om ett tag :)

måndag 21 mars 2016

Odling 2016

Odlingssäsongen har inte hunnit börja här än, men snart! Åh vad jag längtat!
Har lite större planer för odlingen i år, särskilt om man jämför med förra årets odling som var...tja..vad säger man? Inte så stor ;)

Hade egentligen planerat att ha sått en del fröer redan, dels fröer som tar lång tid på sig att gro som purjolök tex, samt att jag hade tänkt göra så kallade vintersådder utomhus.
Men så blev det då inte.
Listan på fröer jag ville köpa blev ehh...ganska lång, så jag var tvungen att reducera den lite. Eller ganska mycket om jag ska va ärlig, buhu!
Ska man vara självhushållande så var den nog visserligen inte för lång, men med tanke på hur lite erfarenhet jag har av odling, plus att vi inte har iordningställt det stora grönsakslandet nere på ängen än, så kände jag att jag ville ta det lite lugnt nu i början.  
Vågar inte riskera att köpa fröer för över 1000 spänn ifall allt (eller mycket) skiter sig, inte så länge jag är sjukskriven och Lasse vabbar åtminstone.
Så då rök bland annat de fröer som skulle sås tidigt, samt en hel del andra såklart.
Och vintersådderna då? Jo anledningen att dom inte blivit gjorda än är på grund av att jag upptäckte att påsen med jord nästan är slut. Snopet!
Det är visserligen inte för sent att så än, så kanske jag testar och gör några lådor ändå, är ju lite nyfiken på om det funkar :)
Men ska jag kunna så något överhuvudtaget så måste jag ha jord, så jag hoppas att affärerna börjar ta hem och sälja snart! Kollade efter jord i lördags när vi var och handlade men det fanns inget.
Nästa år får jag se till att ha hemma över vintern så jag kan börja så när jag vill!


Ja just nu är det inte mycket att hurra över, plätten som ska bli grönsaksland. Det är den långsmala ytan till höger jämte paddocken där det sticker upp en massa visset gräs...
Ibland känner jag bara att jag skiter i det, för hur ska vi kunna göra grönsaksland av den där plätten till maj/juni?! Jag vet faktiskt inte, helt ärligt. Bara tänker att det ska gå på nåt vis.
Har ju några lösningar på lut, men kan ändå inte låta bli att stressa lite över det. För fungerar ingen av mina lösningar så blir det ju inget grönsaksland där nere. Och det skulle vara så himla tråkigt nu när jag har planerat för det!
Jaja, än är det bara mars så hoppet är långt ifrån ute! 
Även fast det ser hopplöst ut när man tittar på bilden ;) 



torsdag 16 april 2015

Vår ute och inne :-)

Nu bryr jag mig inte om det rent meterologiskt (stavning?) sätt är vår eller inte, för jag har i alla fall bestämt mig för att det ÄR VÅR nu! Så det så!
Och det är sååå härligt, samtidigt som jag lider och känner mig frustrerad av att inte kunna njuta av den fullt ut. Lite dubbla känslor. Men mest härligt ;-)

Där snön har försvunnit har det redan börjat spira. Nu går det fort, ett tu tre så är sommaren här! Längtar!
Har sått allt som måste förgro innan utplantering och det är så kul! Faktiskt jättekul! Då förstår man liksom att det inte är så långt kvar :-) 
Första omgången såddes förra veckan efter att vi kommit hem från Skåne, och idag sådde jag lite till. Tänkte testa att så lite i omgångar så att allt inte mognar samtidigt, utan att man kan njuta av nyskördat liiite längre. Vet att många gör så, dock vet jag inte hur länge man dra ut på det här uppe i norrland på grund av den korta sommaren? Det får bli ett test helt enkelt, och det gäller ju inte alla grönsakerna.
Önskar bara att jag hade kunnat börja så någon vecka tidigare så plantorna hade varit mer utvecklade, men det gick ju inte på grund av att vi skulle resa iväg. Jaja, det får bli som det blir. Blir kanske jättebra? Vet att jag tyckte jag sådde sent förra året också men det blev ju bra ändå. 
Förresten, en grej sådde jag innan vi åkte och det var lite paprikafrön som vi pillade ur en köpepaprika. Var mest en skojgrej för Nikkis skull och jag trodde aldrig det skulle ta sig och absolut inte överleva att vi åkte iväg, men jodå :-) Dom växer så det knakar! Spännande och se sen om det blir några paprikor också ;-)

 Scilla, scillor...en scilla flera scillor? Äsch, jag vet inte ;-) Men kul med lite färg i rabatten!

 Den här kommer jag inte ihåg namnet på alls... Lättare när dom har blommor! Om den nu hade några blommor?! Minns verkligen inte...

 ..men detta är en tulpan iaf! :-) Eller ska bli åtminstone..

Det är inte överallt i trädgården som det växer... Det är lite svårt att tänka sig ett grönsaksland här om 1-2 månader som det ser ut just nu!

 Mina små bebisar ;-) Nikki och jag är lite otåliga och går och tittar ett par gånger om dagen för att se vad som hänt :-) Allt som såddes förra veckan har börjat titta upp, utom löken och libbstickan.
Heja, heja små fröer!

/Maria

onsdag 25 juni 2014

Odlingen

Eftersom detta bara är mitt andra år som grönsaksodlare (vi odlade en sommar när vi bodde på Sigridslund för tre år sedan) så kan jag inte säga om det går bra eller inte med odlingen, men det växer i alla fall :-) Det känns visserligen som att det går väldigt sakta men jag vet ju inte heller om det beror på att vi bor i norrland nu? Plus att det har varit skitväder sista tiden med temperaturer bara precis över nollan om nätterna och vissa dagar inte ens över tio grader, brrr! Vart tog sommaren vägen liksom!? 
Hoppas det vänder nu så mina små grönsaker får lite värme och sol och kan växa till sig lite :-) Jaaa, åtminstone alla utom salladen som verkar trivas utmärkt i kylan!
Tomaterna vet jag inte om det blir nåt med alls om det inte blir sol en månad... dom skulle nog behöva ett växthus.



 Så här ser det ut i landet just nu :-)

 Några av tomatplantorna :-) Några av dom har- eller håller på och blommar i alla fall, kanske kan bli någon grön liten tomat åtminstone ;-) 

Gräslöken som jag tog med från Sjöhus verkar trivas utmärkt här uppe i norr, bara lite tilltufsad efter Lasses framfart vid midsommarhelgen ;-) Vi har också en liten libbsticka som jag fick av en granne, men den är så liten så det kändes inte lönt att fota. Det är allt med örter vi har just nu. Hoppas jag kan utöka till nästa år :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...