Visar inlägg med etikett Familjen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Familjen. Visa alla inlägg

onsdag 24 januari 2018

Äntligen kom det!

Igår när vi kom hem efter att ha hämtat Nikki vid skolan så hade äntligen paketen från Zooplus kommit, yeay! :) Eftersom det dröjde så lång tid så tog Lasse kontakt med dom i måndags, och tydligen hade det blivit nåt fel med vår leveransadress, plus att Lasse skrivit i fel mejladress så dom inte kunde kontakta oss, och därför hade paketen blivit liggande hos posten. Så typiskt. Dom hade legat där sedan den 4 januari.... 
Vi får väl skylla oss lite själv som inte kontaktade dom tidigare, men vi har ju haft så mycket annat att tänka på. Nu är det här i alla fall :)
Barnen blev helt uppspelta som vanligt när det kommer paket, och hjälpte mer än gärna till att öppna! Två hus till marsvinen och en kattställning, kattmat och kattsand till Vilma :) Alla nöjda, både människor och djur!
Sen på kvällen efter middagen så gick vi ut en sväng på lekplatsen. Vi brukade göra det nästan varje kväll innan, men det har inte blivit av så mycket sista veckorna. Men det är ganska skönt att komma ut en sväng och barnen tycker det är kul att leka där. Extra kul är det ju nu när dom har sina julklappar att använda :) 

Wow, paket! Smilla kunde inte hejda sig utan började slita i det ena direkt, haha ;)

Mina duktiga hjälpredor, när det passar dom åtminstone...;) 

Dålig bild men här är det ena huset :) Ett trähus så dom kan gnaga lite om dom känner för det, och lite lägre på ena sidan så dom kan hoppa upp om dom vill, och det brukar dom gilla :)

Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut, men men. Här är en bild på hela buren och på det nya höhuset också :) Tanken är att dom ska kunna tugga i sig av det, hela huset är ätvänligt, men tråkigt nog var det väldigt dålig kvalitet på höet som det är gjort av. Har nog legat lite för länge på lagret, och förmodligen lite fuktigt också... Men men, å andra sidan kanske det vara längre om dom inte vill äta på det ;)

Tittut! Dom älskar det i alla fall, och skiter ett stort stycke i att det är lite dålig kvalitet på stommen ;)

Vilmas kattställning :) Kommer inte ihåg vad vi betalade i euro på den spanska sidan, men på svenska sidan (priserna varierar lite, tror tex att kattställningen var billigare här..) kostar den 499kr, skitbilligt! Kan verkligen rekommendera Zooplus, vi har beställt av dom förr och där är väldigt bra priser! Kattmaten vi köper där till exempel är minst lika bra eller bättre innehållsmässigt om man jämför med dom dyrare märkena som Hills, Royal Canin osv, fast mycket billigare! Kan länka till hemsidan om någon vill kolla där  zooplus.se :) Finns foder och tillbehör för massor av olika djur, till och med häst :) 

Full fräs på barnen uppe på basketplanen :)

Full fräs på mamman också ;) Jag var helt slut efteråt! Hur kan det vara så jobbigt att dribbla en boll fram och tillbaks?! Orkade knappt kasta upp den mot korgen till slut, haha ;D

Mot korgen!

:)

Linslusen ;)

Nikki har blivit så duktig på att åka, det var verkligen hennes grej med rollerblades :)

Då var det dags för ett foto igen, haha ;)

Här kommer stormästaren, så jäkla duktig så, jaja... ;)

Tänkte jag skulle ha nåt fint foto på Nikki också, och inte bara Smilla, men icke, haha ;D 

Sen slutar det ofta med en massa konster och grimaser ;D

Och lillfisan vill ju inte vara sämre ;D


Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut när jag lägger upp dom på bloggen?! I kameran är dom jättefina? Blir så irriterad...


lördag 13 januari 2018

Vandring

Ja men jag älskar ju att vandra, och försöker dra med mig familjen ut så mycket som möjligt. Tyvärr gör vardagen att vi inte hinner göra det så ofta som jag skulle vilja, men jag njuter desto mer när det väl blir av! Den här turen gjorde vi för ett tag sedan :)

En härlig eftermiddag med jättefint väder och perfekt att vandra :)

Turen vi gick utgår på drygt 1300 meters höjd, och här märks det att det är "vinter" om man jämför med nere i turistområdena. Fast jämfört med Sverige ser det mer ut som tidig höst eller nåt. Vackert var det i alla fall! Här är en bild på en högt belägen vinodling :)

Men alltså kolla så fint! Som en tavla!

Ibland blir det lite gnäll på barnen, men överlag är dom faktiskt väldigt duktiga på att gå. Till och med Smilla kan gå väldigt långt om humöret är bra ;)

Fantastisk utsikt igen, fast åt ett annat håll :)

Här har vi gått uppför i typ 20 minuter, riktigt så mycket orkar inte dom små Smillabenen, så då får dom åka bärsele en stund ;)

Bara att kämpa på, phu! Utsikten gör det väl värt besväret :)

När vi gått nästan hela rundan satte vi oss och fikade en stund till den här fina utsikten :)


Vi hittade lite oskördade vindruvor som vi mumsade på. Vissa var torkade till russin, jättegoda!

Skönt att vila benen lite :)

Finaste tjejerna 

fredag 12 januari 2018

Julhelgen 2017

Nä men alltså det här går ju inte. Måste på riktigt byta plattform från Blogger till nåt där det funkar att blogga från mobilen. Det är ju inte alls kul att blogga när det hela tiden blir i efterhand! :(
I alla fall, vill ändå göra ett inlägg från julen eftersom det är vår första här på Teneriffa.

Fredag 22 december

Först ut får bli en bild från juluppvisningen på Nikkis skola :) Det var lite annorlunda än i Sverige men bra! Mycket dans och sång :) Den långa byggnaden till höger i bild, där i mitten vid målningarna står ett bord med gul duk, barnet som skymmer det lite är Nikki :) Tror jag, haha ;D Dom dansade runt och bytte platser ett antal gånger ;)

Efteråt fick alla utom skolbarnen gå ut, och så fick vi vänta tills "klockan" ringde ut precis som vanligt så dom kunde släppa ut barnen under samma kontrollerade former som alltid. Här ruckas inte på säkerheten på grund av en uppvisning! ;)

En glad Nikki :) Äntligen lov!

Lördag 24 december

Sista julshoppingen, phu! Mötte Musse och Mimmi med medföljande orkester när vi var på Siam Mall, till Smillas förtjusning :)

Lille julafton tillbringade vi hos Lena med god mat, bingolotto och julbak :) Lasses (och Lenas) morbror var också på besök över jul och nyår:)

Här tillverkas det marsipangrisar och lite annat, både möjliga och omöjliga saker ;D 

Mys framför teven :)

Och mer bak, här blir det lussebullar :)

Så duktiga så :)

Söndag 24 december

Så var det äntligen julafton, och den firade vi också hos Lena :) Smilla, som aldrig är sjuk annars, blev såklart sjuk på själva julafton och kräktes och hade feber. Som tur är blev hon bra lagom till tomten kom med paketen ;)

Så gulliga så ;)

Hela gänget :)


Lena bjöd på danskt julbord (hon är från danmark...) vilket var jättegott! Kul att testa lite nytt! :)

Äntligen kom tomten med alla paket! :) 

Tisdag 26 december

 Och så hoppar vi fram ett par dagar, till julefrokusten, eller hur man nu stavar det på danska ;D Frokust är i alla fall lunch på danska för den som inte vet. Och jäklar vilken lunch, det var så mycket gott och vi åt och åt! Och sen drack vi, haha ;) 
Denna dagen var det Nikkis tur att bli sjuk, stackarn :( Hon blev dock också frisk lika fort som Smilla, så på kvällen var hon på språng igen :)


Blev inte så många bilder denna kvällen och dom som togs blev inte så bra... ;) Här är i alla fall Lasse med sin äldsta bror :)

Och den här sötnosen får avsluta det här långa inlägget 



lördag 16 december 2017

Vandring i molnen

Idag skulle vi egentligen handla julklappar, men vi ändrade oss i sista stund. Jag kände mig inte helt på topphumör idag och det brukar inte bli bättre av att åka och handla om jag säger så... ;)
Men ett besök på Bondens Marknad fick det i alla fall bli som alltid en av helgdagarna. 
Alltså jag börjar känna en sorts hatkärlek till det här med att handla på dessa marknader. Jag älskar det för att man stödjer lokala producenter, och för att det är mysigt och trevligt, men hatar det för att jag blir helt dränerad av det, haha ;D 
Det är så mycket folk så man får i princip tränga sig fram, och allt sorl av alla som pratar, plus musik i högtalarna gör så att jag blir helt slut i huvudet! Och så ska man i denna trängsel och ljudnivå tänka ut vilka grönsaker man behöver köpa hem (för att inget orkat göra någon lista...) plus bestämma i vilket stånd man ska köpa vad, för alla har ju inte samma utbud och inte heller samma utbud varje vecka. Jag ni hör ju själv vilket sjå vi har ;)
Nä, jag vill egentligen inte klaga, gillar dom jättemycket! Men blir trött av det...

Inte en bild från dagens inköp, men ungefär så här brukar det se ut när vi varit och handlat..

Ibland dyker det upp små roliga frukter eller annat som vi inte har en aning om vad det är eller hur det smakar och då brukar vi ofta köpa hem och testa :) Idag hittade vi röda bananer så det fick vi ju tvunget köpa några av! Dom är dock omogna så vi får tyvärr vänta med att smaka :)




Efter att vi kommit hem och käkat lunch så bestämde vi oss för att åka iväg och vandra. Vi har faktiskt kommit igång så smått med det nu och redan varit ute ett par rundor vilket jag älskar! Skulle vilja gå varje dag från morgon till kväll typ, det är sååå skönt att komma ut i naturen och lugnet! Vi har kört upp i bergen och promenerat och det är så fantastiska utsikter man möts av!

Idag tänkte vi gå upp för berget Sombrero de Chasna som ligger ovanför Vilaflor. Tyvärr var det väldigt molnigt vilket förstörde utsikten totalt, plus att den gjorde oss osäkra på vart vi skulle gå, så vi gick inte hela vägen upp. Men det var skönt att komma ut och gå, och fint är det ändå tycker jag :) Känns som man är i en westernfilm eller nåt.
Nästa gång kollar vi vädret först innan vi går så vi kan ta oss ända upp. Det ska tydligen vara en fantastiskt utsikt där uppe ifrån och det tvivlar jag inte på då det ligger 2405m över havet. Tills dess får det bli lite dimmiga bilder på träden och marken, haha ;D
Kom ju faktiskt ihåg att ta med kameran idag *nöjd och lite stolt* ;)


När det är brant är det bra att storasyster hjälper till :)
(Mamma, om du ser detta; Jag vet att det ser livsfarligt brant ut men det var ingen fara att gå där med barnen, jag lovar ;) )

 Herr Jensen

Mitt i molnet... Rakt fram ligger toppen vi skulle upp på, men den syns inte överhuvudtaget! 

Fint ändå trots dimman :)

På väg nerför :)

På väg ner med bilen mot Vilaflor började det lätta lite med molnen så vi fick ju stanna och ta ett foto med någon sånär utsikt i alla fall ;)






I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...