torsdag 21 december 2017

Julfriden börjar infinna sig ;)

Phu, äntligen hemkomna från Krav Maga träningen. Vilka jäkla bilköer det var idag alltså, helt galet! Vi fick köra in på Burger King och äta innan vi körde hem för annars hade det blivit total misär i bilen med tre hungriga tjejer... Huh! *ryser*
Nu blev det istället allsång och annat skoj, och det är ju att föredra ;) Haha, vi är så jäkla känsliga för att vara hungriga, både jag, Nikki och Smilla!
Särskilt nu när vi ätit så mycket skit som vi gjort sen vi flyttade ner, blodsockret åker ju berg och dalbana.
Mår så dåligt över att vi varit så slarviga med maten, men vi har inte riktigt orkat ta tag i det efter flytten och allt. Fast nu känner jag verkligen att jag skulle vilja gå tillbaka till en striktare kost, är trött på att vara sugen på sötsaker hela tiden!
Och kläderna spänner...
Men, men, det får vänta till efter jul i alla fall ;)

Imorgon är det julavslutning på Nikkis skola, ska bli jättekul att se! :) Sen måste vi iväg och handla dom sista julklapparna, suck. Tyvärr fick vi inte med riktigt allt igår, men det vi köpte är jag nöjd med i alla fall.
Ja, sen är det väl bara till att ladda inför julen :) Hade sån ångest innan över det här med julklapparna, men nu när nästan allt är fixat så känner jag mig lugn igen, och nu ser jag bara fram emot julen.

Morgonmys i soffan och titta på Pippi, det är Smillas nya favorit :) Och ja, jag vet att det ser tokigt ut med plåstret över näsan, men hon trillade förra veckan och slog sig (inte allvarligt), och sen kan hon inte låta det vara utan kliar upp såret heeeela tiden så det aldrig läker. Därav plåstret... Det var samma i somras, då hade hon också ett sår som hon pillade upp hela hela tiden! Tror det tog en månad innan det till slut läkte... Detta har i alla fall bara tagit en vecka ;)

Ja men visst är det bra, jag älskar också Pippi! :) Fast kanske inte varje dag... haha ;)

Och just det, vi har ju fått vår första post, wihoo! :) Ett paket med kryddor och lite annat från IHerb. Har oroat mig för att det inte skulle komma fram, med det var ju inga problem. Skönt att veta att det fungerar :)

Tog en bild när vi körde hem, tycker det är så himla fint om kvällarna med alla ljus! Tyvärr blev bilden inte så bra, vet inte varför kameran är så dålig på att fota i mörker? Kanske behövs nån specialgrej till det? Eller så är det helt enkelt fotografen som inte är så duktig? Näe....det måste vara kameran.. ;)




onsdag 20 december 2017

Julklappsångest

I natt fick jag sova heeeeela natten utan att vakna, wihoo!! Kommer inte ens ihåg sist det hände...!
Så himla skönt!

Ikväll ska vi iväg och handla julklappar. Är så irriterad för att det blir nu i sista sekunden, för jag HATAR att stå i köer. Och jag skulle tro att det nog möjligtvis kan vara fler än vi som ska ut och handla julklappar idag...suck!
Köer i affärerna, köer på vägarna!
HATA!

Ja det var ju hemskt mycket hatande idag. Nä, det hjälper inte mig att få sova en hel natt, jag blir inte pigg och glad av det. Jag blir nästan bara ännu tröttare, lite konstigt eller hur?

Suck, kanske borde sluta skriva nu. Känner mig så negativ och tjurig :( Vet inte vad det är med mig, mår skit för tillfället.
Misstänker att det bland annat är stress över dessa j***a julklappar, för jag brukar må skit varje år innan jul. Hoppas att det är så för då går det ju snart över i alla fall... ;)

Jaha, snart är det dags att börja förbereda för att hämta Nikki i skolan. Tror snart mina fotsulor kommer vara tjocka som elefanthud, haha ;D Alltså jag har så ont när jag kommer hem med barnen så jag kan knappt gå resten av dagen, men som tur är så hinner det ju "läka" det mesta över natten. Och så är det okej tills det är dags att gå igen.
Ja det blir väl snart bättre. Det måste ju vara som när man får valkar på händerna, fast jag kommer få valkar på fötterna, haha ;)

Nä, det här ger inte mycket. Bättre jag lägger mig och läser och försöker vila innan vi måste gå. Nästa gång jag skriver är förhoppningsvis alla julklappar inköpta och jag på bättre humör ;)





Los Abrigos






tisdag 19 december 2017

Hjärntrött

Jaha, då var Lasses arbetsvecka igång igen och jag är hemma med Smilla.
Och nä, att vara mamma"ledig" har aldrig varit min melodi om jag säger så. Jag försöker så gott jag kan, och jag älskar mina barn över allt annat, men det gör mig tokig att gå hemma och ta hand om ett barn hela dagarna, så är det bara. Den hemska sanningen.
Så därför blir det inte något kul inlägg nu. Det finns liksom inget att skriva om.
Jo, jag och Smilla har myst i soffan och kollat på tv, vi har matat marsvinen och lekt med hennes docka Alice. Och nu leker hon själv uppe i rummet. Nu är det bara resten av dagen kvar... yeay...suck.

Måste orka laga lunch, måste orka ha tålamod när hon ska somna efter lunchen (som hon förmodligen inte ville äta), måste orka diska, måste orka ha tålamod med Smilla när hon vaknar och är på svindåligt humör, måste orka gå med skoskav och Smilla i bärsele på ryggen och i halv storm hela vägen till Nikkis skola och tillbaka, måste orka prata med Nikki, måste orka att styra upp när dom bråkar, måste försöka orka att vara glad, måste orka att vara en bra mamma, måste orka att vara en snäll och glad sambo, måste, måste, måste...när jag egentligen inte orkar någonting.
Och när jag inte orkar blir jag en häxa. Och så hatar jag mig själv för det.
Och nu hatar jag mig själv för att jag är så jävla ynklig. Borde inte jag vara glad och tacksam för allt jag har i mitt liv? Borde inte jag tycka att det är extra kul att ta hand om mina barn efter att ha förlorat ett? Tänk om dom dör imorgon, då kommer jag ju ångra mig att jag skrev detta!

Fan vad trött jag blir! Trött på mig själv och trött på alla måsten.
Det enda jag vill är att vila. Vila från ansvar. Vila från skrik, gråt, bråk och tjat. Vila från alla måsten. Vila från tråkigheter. Vila från beslutstagande. Vila från samhällets alla krav. Vila från tänkande. Vila från allt. Jag vill bara vila. Ensam och i lugn och ro. Inga andra människor.
Bara jag.
Ensam.
Vila.







lördag 16 december 2017

Vandring i molnen

Idag skulle vi egentligen handla julklappar, men vi ändrade oss i sista stund. Jag kände mig inte helt på topphumör idag och det brukar inte bli bättre av att åka och handla om jag säger så... ;)
Men ett besök på Bondens Marknad fick det i alla fall bli som alltid en av helgdagarna. 
Alltså jag börjar känna en sorts hatkärlek till det här med att handla på dessa marknader. Jag älskar det för att man stödjer lokala producenter, och för att det är mysigt och trevligt, men hatar det för att jag blir helt dränerad av det, haha ;D 
Det är så mycket folk så man får i princip tränga sig fram, och allt sorl av alla som pratar, plus musik i högtalarna gör så att jag blir helt slut i huvudet! Och så ska man i denna trängsel och ljudnivå tänka ut vilka grönsaker man behöver köpa hem (för att inget orkat göra någon lista...) plus bestämma i vilket stånd man ska köpa vad, för alla har ju inte samma utbud och inte heller samma utbud varje vecka. Jag ni hör ju själv vilket sjå vi har ;)
Nä, jag vill egentligen inte klaga, gillar dom jättemycket! Men blir trött av det...

Inte en bild från dagens inköp, men ungefär så här brukar det se ut när vi varit och handlat..

Ibland dyker det upp små roliga frukter eller annat som vi inte har en aning om vad det är eller hur det smakar och då brukar vi ofta köpa hem och testa :) Idag hittade vi röda bananer så det fick vi ju tvunget köpa några av! Dom är dock omogna så vi får tyvärr vänta med att smaka :)




Efter att vi kommit hem och käkat lunch så bestämde vi oss för att åka iväg och vandra. Vi har faktiskt kommit igång så smått med det nu och redan varit ute ett par rundor vilket jag älskar! Skulle vilja gå varje dag från morgon till kväll typ, det är sååå skönt att komma ut i naturen och lugnet! Vi har kört upp i bergen och promenerat och det är så fantastiska utsikter man möts av!

Idag tänkte vi gå upp för berget Sombrero de Chasna som ligger ovanför Vilaflor. Tyvärr var det väldigt molnigt vilket förstörde utsikten totalt, plus att den gjorde oss osäkra på vart vi skulle gå, så vi gick inte hela vägen upp. Men det var skönt att komma ut och gå, och fint är det ändå tycker jag :) Känns som man är i en westernfilm eller nåt.
Nästa gång kollar vi vädret först innan vi går så vi kan ta oss ända upp. Det ska tydligen vara en fantastiskt utsikt där uppe ifrån och det tvivlar jag inte på då det ligger 2405m över havet. Tills dess får det bli lite dimmiga bilder på träden och marken, haha ;D
Kom ju faktiskt ihåg att ta med kameran idag *nöjd och lite stolt* ;)


När det är brant är det bra att storasyster hjälper till :)
(Mamma, om du ser detta; Jag vet att det ser livsfarligt brant ut men det var ingen fara att gå där med barnen, jag lovar ;) )

 Herr Jensen

Mitt i molnet... Rakt fram ligger toppen vi skulle upp på, men den syns inte överhuvudtaget! 

Fint ändå trots dimman :)

På väg nerför :)

På väg ner med bilen mot Vilaflor började det lätta lite med molnen så vi fick ju stanna och ta ett foto med någon sånär utsikt i alla fall ;)






fredag 15 december 2017

Vi lever...

...och mår bra ;)
Jag blev bara så less på bloggandet i och med att det krånglar med överföringen av bilder från mobil till dator, så jag bestämde mig för att ta en paus. Har ingen energi över till att irritera mig på så onödiga saker som en blogg, då får det hellre va.
Fast visst har jag saknat att blogga, och nu kunde jag inte hålla mig :)
Bara kände att jag ville skriva nåt.

Här rullar allt på, och den berömda vardagen har börjat infinna sig.
Vädret är svalare nu än när vi flyttade hit, och det är oftare moln på himlen, och det blåser mer här ute hos oss. Men så är det ju också december ;)

Nikki har börjat skolan. Vi var först och besökte Svenska skolan och Martin Luther King skolan som är väldigt populär här, men båda var fulla detta läsåret så det fick bli en spansk skola i grannbyn. Nikki tyckte det var superkul först, men nu börjar hon tröttna lite på grund av att hon inte kan språket.
Men det är inget att göra mer än att kämpa på, vi har appar hon tränar med och hon får hjälp att lära sig i skolan också. Det lossnar nog snart :)
Hon har börjat umgås lite med grannflickan här hemma, som är i ungefär samma ålder, och kanske det också kan motivera henne att lära sig språket.

Sen har vi haft besök av min syster Emma, vilket var jättekul! Vår första besökare här :) Som tur var så blåste det knappt alls den veckan, så det blev mycket bad i havet. Härligt! Vi hann också med lite annat, bland annat ett besök i Masca. Där är så häftig natur!

Och så har vi fått ner vår fina katt Vilma, äntligen! Hon åkte hit med Emma och det gick jättebra! Världens coolaste katt 
Det känns verkligen skönt att ha fått ner henne, lite som att familjen är samlad, och hon verkar hur nöjd som helst! Jag som oroade mig för att hon skulle tycka det var jobbigt med värmen, det hade jag inte alls behövt göra. Hon ligger innanför våra glasdörrar i gassande sol och sover...

Tja, sen råkade det visst bli så att det flyttade in två marsvin här också.... *vissel* ;)
Två supersöta honor som vi döpt till Stina och Snuffy. Dom var så rädda från början, men nu börjar dom bli hyfsat tama :) Tyvärr upptäckte vi ganska omgående att Snuffy inte alls var en hona, utan en hane, och att Stina började bli rund om magen...
Ja, man tro att jag gjorde det med vilje, men nepp, inte den här gången, haha ;) Jag hade verkligen bara tänkt att vi skulle ha två honor, i alla fall till att börja med... ;)
Men nu är det som det är, och Nikki blev ju såklart jätteledsen när vi sa att vi kanske borde lämna tillbaks Snuffy till affären och ta en ny hona, så då återstår ju bara kastrering. Eller så får han bo ensam i egen bur, men det vill jag ju verkligen undvika, tycker så synd om dom att sitta ensamma då dom är flockdjur.
Så nu håller vi på och kollar priser hos olika kliniker, suck. Verkar bli en dyr historia...
Och så håller vi tummarna att Stinas ungar sen bara blir honor...!

Svinen, Snuffy till vänster och Stina till höger 

På restaurang med Emma :)


I Masca med Emma :)

Sååå skönt med barnvakt! Kom hit igen Emma!! ;D

När Lasse jobbar får vi gå och hämta Nikki, blir en bra promenad på ca 7km fram och tillbaks. Tanken är att Smilla ska sova under tiden, men det tycker inte Smilla ;)

Slut på skoldagen! Här är inhägnat runt hela skolan, på bilden ser man en del av muren, och barnen släpps inte ut fören dom ser att föräldrarna kommit. Jättebra tycker jag, även om det ser lite ut som en anstalt. Ringsignalen däremot är hemsk, den låter som ett typ bombflygsalarm från andra världskriget eller nåt, huh! *ryser*

På väg hem :) Los Abrigos i bakgrunden.

En bit kvar att gå. Man kan välja att antingen gå längs med vägen, vilket gå snabbare, eller så går man längs havet som här, vilket tar lite längre tid, men det bästa alternativet tycker jag när Smilla vill gå själv.  Dessutom mycket finare och trevligare! :)





torsdag 2 november 2017

Hemmafru ;)

Lasse har börjat jobba så jag och barnen är själv hemma nu om dagarna. Planen var ju inte att han skulle börja jobba riktigt så snart efter att vi kom ner, men nu fick han ett erbjudande, och efter lite funderande kom vi gemensamt överens om att han skulle tacka ja.
Han har fått jobb som säljare, och det är korta arbetsdagar och ett lugnt jobb och trevliga arbetskamrater, så det kändes ändå okej för honom. Och för mig.
Jag har ju inte orkat ta hand om barnen själv innan på grund av att jag mått dåligt (depressioner och utmattningssyndrom), så det var ju inte enbart med glädje som jag såg fram emot att han skulle börja jobba nu (ja inte glädje för att slippa ha Lasse hemma utan för att han hittat ett bra jobb då ;) ).
Men vi testar igen, förutsättningarna är ju i alla fall väldigt mycket bättre här än vad dom var i Sverige. Bara det att slippa ta på en massa kläder på sig själv och Smilla varje gång man ska gå ut, och att slippa det j***a regnandet och leran! Och för att inte tala om när sen allting förvandlas till is istället, nä fy farao!

Minns en dag i vintras när jag gick ut på morgonen för att fodra hästarna, och så kunde dom inte komma upp till höet i lösdriften på grund av att det var så isigt! Dom stod en bit ner i hagen och gnäggade hjälplöst, så jag och Lasse fick gå före och grusa en stig till dom så att de kunde komma upp och äta och dricka...

Ja nu vill jag absolut inte ropa hej än, för det är inte så att jag har blivit en ny människa bara för att vi flyttat ner hit till Teneriffa, men jag hoppas i alla fall att det kommer funka bättre nu så Lasse inte behöver gå hemma och hjälpa mig, vilket får mig att känna mig som världens sämsta mamma och person.
Dessa dagarna som varit nu har vi fördrivit med lite strandhäng, mycket poolhäng, skolarbete för Nikki, promenader och lek och spel hemma. Det går inte bra hela tiden, dom bråkar och surar ju lika mycket här som när vi bodde i Sverige, men överlag har det ändå funkat bra.
Jag känner mig mycket mer avslappnad här och det gör såklart mycket på sig.
Sen får vi se hur det går när vi tröttnat på poolen och stranden ;) Vi får kanske skaffa ett busskort eller nåt så vi kan ta oss iväg..

Skolarbete :) Vi håller på att undersöka lite skolor nu så hon kan börja inom snar framtid. Hon behöver komma iväg och träffa jämnåriga och lära sig språket! 

Ibland kan fröken Smilla också sitta ner och leka själv en stund... ;)




tisdag 31 oktober 2017

Summering av förra veckan :)

Förra veckan kan nog summeras med en massa promenerande, flängande med bilen, och en skvätt frustration ;) 
Vi skulle bland annat skaffa nie-nummer, som är ett identitetsnummer för utländska personer i Spanien, och som man behöver för att kunna identifiera sig om man till exempel vill öppna bankkonto, köpa bil och så vidare. 
Suck... inga kommentarer om hur omständigt det var... ;) Men igår fick vi i alla fall äntligen, efter några dagars flängande hit och dit både med bil och till fots, våra nummer så nu kan vi släppa det! Phu!
Sen blev det bestämt att Lasse skulle börja jobba i söndags, och då behövde vi åka och handla lite jobbkläder åt honom.
Suck... inga kommentarer här heller... ;) Men det blev en hel del flängande med både bil och ben, hit och dit och fram och tillbaks igen, innan han tillslut fick ihop lite kläder och skor. 
Ja men alltså, jag har egentligen inget emot att shoppa eller promenera och så vidare, men i kombination med två griniga barn (dom tyckte ju detta var urtrist...) så är det ju ingen fröjd att åka rundor direkt. 
Det blev mycket restaurangbesök och en del smått och gott för att försöka hålla familjen på gott humör, haha ;D 
Nu njuter vi av att ha allt det bakom oss! ;)
Sen skulle jag nog också summera förra veckan som Nikkis vecka lite grann. Vi åkte iväg och lät henne pröva på Krav Maga, vilket hon tyckte var jätteroligt! Hon går här och räknar ner dagarna nu till veckans träningar, vilket känns kul :) 
Sen, efter några veckors hårt kämpande så lärde hon sig till slut att dyka ordentligt, heja heja! Och när hon nu ändå var igång och efter all uppmuntran och beröm, så bestämde hon sig för att lära sig crawla också, och det gjorde hon! 
Så stolt över henne! :) Vet ju hur svårt hon haft det med dykningen till exempel, och hur svårt det var för henne på Krav Maga träningen på grund av språket och att hon inte kände någon, men hon kämpar på ändå trots frustration, oro, tårar och en del ilska, vår duktiga tjej 

Kvällsmat på en av restaurangerna där vi bor :)

Nikkis hamburgare från en av dagarna :)

Smilla åt en jättegod lasagne som hon överöste med parmesan... ;) 

En sallad..

Och en annan, godare sallad ;)

Lite poolhäng för att svalka oss efter allt flängande, härligt :) Smilla och Lasse tar en tur med "Späckis" (som Nikki döpt sin nya späckhuggare till ;)

Jajemen, det gick till slut! :)

Efter att vi köpte den här kalla fruktsmoothien till barnen så inser jag hur sällan dom är helt tysta! Det var dom här, så länge där var dricka i muggen... ;)

söndag 29 oktober 2017

Bondens marknad

Känner att jag ligger efter lite med bloggandet för tillfället, vilket irriterar mig lite. Hade liksom bestämt för mig själv att jag skulle göra åtminstone ett inlägg varje dag, eller jag satte i alla fall det som riktmärke, och nu börjar det bli lite väl sporadiskt känner jag. Blir irriterad på mig själv, samtidigt som jag försöker vara snäll mot själv och "okeja" det, därför att jag varit lite förkyld och haft ont i bihålorna och varit trött i samband med det.
Men allra största anledningen till att det blivit lite dåligt med inlägg är nog egentligen att det är så omständigt att föra över bilder från mobilerna till datorn så jag måste be Lasse om hjälp varje gång, vilket gör att jag skjuter på bloggandet. Från kameran funkar det ok, men den orkar man ju inte släpa med sig överallt...
Gnäll, gnäll ;)

Tänkte berätta lite om dom trevliga matmarknaderna dom har här nere om helgerna. Lördagar och söndagar så kan man åka på "Bondens Marknad", som finns på några olika ställen här, och handla lokalproducerade och nyskördade grönsaker, frukter, kryddörter, blommor, nötter, bönor med mera, samt kött, hembakat, viner och lite hantverksgrejer.
Det är så mysigt att åka iväg på morgonen och gå runt bland alla stånden och bara välja och vraka! Älskar det!
När man bor på en sån här plats där man faktiskt kan odla det mesta så känns det jättetrist när man går i dom vanliga matbutikerna och dom säljer importerade bananer osv.
Vi vill ha lokalproducerat!
Och det är det många andra som också vill, det verkar vara väldigt populärt med dessa marknader och det strömmar till folk hela tiden, trevligt :)
Det finns bara en enda nackdel att gå på de här marknaderna, och det är att jag får odlingsabstinens, haha ;D
Ahhh, jag blir nästan tokig! Vill också odla egna apelsiner, mandlar, aprikoser och annat kul! Och så gurka, tomat och paprika, fast UTAN växthus, vilken lyx! Och såklart det "vanliga" som morötter, kål, lök med mera, med mera!
Åhhh...*drömmer mig bort*...
Här kommer lite bilder från marknaden i San Isidro som vi var på idag (och den vi gillat bäst hittills :) I vanlig ordning höll vi på att glömma att fota, så det blev bara lite precis från början på marknaden där det inte var så mycket kul kanske, och suddigt blev det också, men men. Det får duga. Man ser ju lite i alla fall ;)











onsdag 25 oktober 2017

Tre veckor idag :)

Jaha, dagarna går här och vi njuter för fullt! Det finns inte mycket att klaga på här inte, vi har det så himla bra och dagarna går i en rasande takt!
Förutom att bada så åker vi runt på små utflykter till olika roliga affärer, eller bara kör runt och kollar in ön lite. Här är så fint och det finns gott om ställen med "wow" utsikter :) Och så har vi dessutom hunnit träffa kusin Lena och umgåtts lite, och det har varit supertrevligt! Vi har ätit och druckit gott, promenerat, shoppat och spelat minigolf. Och så lite annat smått och gott :)

En dag körde vi in till Los Cristianos för att handla lite i hälsokostaffären där, och efteråt gick vi ner till Playa de Los Cristianos och tog ett dopp. Här var det något mer folktätt (!) än hemma hos oss, och inte alls lika blåsigt och vågigt. En fin och barnvänlig strand, men jag gillar vår stora fina bättre! Där finns gott om plats, jag gillar inte när det är för mycket människor, huh!
En häftig grej som hände när vi badade här var att det kom en stingrocka simmandes alldeles alldeles precis invid oss!! Lite läskigt men sååå häftigt!! Stor var den också (tyckte vi i alla fall), minst en meter bred över "vingarna" eller vad det nu kan heta (fenor? ;) )! 

Hittade en snygging på stranden ;) 

Ja, sen var det ju det där med att komma ihåg att fota... Här är från en annan dag där vi spenderade eftermiddagen med Lena. Här är då den enda bilden från lunchen vi åt först... haha :D Fick med det viktigaste på bild i alla fall ;D Barraquiton! Mums!!

Efter lunchen så promenerad vi längs strandpromenaden :) 

Så fin sandskulptur! Lite annat än ens egna sandslott... ;)

Efter en stund fick vi svalka oss med lite glass, gott :)

Nikki hade tydligen aldrig fått tre kulor förut, så hon var mer än nöjd ;) 

Efter ytterligare en massa promenerande och även lite shoppande så kom vi tillslut fram till minigolfbanan, men först ville barnen provsitta alla fordon som stod utanför, och det fanns fler än på bilden...;)

Det blev inte så många bilder härifrån heller, men det var en jättefin bana! Och nä, jag vann inte. Det gjorde Lasse....

Sen lurade Nikki med Lasse upp i den här, som hon trodde var fritt fall. Det var det inte, utan det var bara en utsikts"grej" och inte fullt så spännande som hon förväntat sig,haha ;)

Och en ytterligare en annan dag som vi träffat Lena. Här är vi uppe på restaurang Otelo i Adeje. Lite disigt väder, men kolla utsikten!


Och så jäkla god kyckling! Ja allt var gott, mums!

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...