tisdag 31 januari 2012

Kyrkis och hovis :)

Igår åkte jag och Nikki med Louise och Elma till kyrkis (som en öppen förskola) i Svalöv. Känns kul att göra nåt själv med Nikki och hon tyckte det var jättekul där! Och så var det kul att träffa Lollo och Elma, det var ett tag sen! Det får vi göra om fler gånger :)

På eftermiddagen kom Filip hit och skodde om Landmann. Han hittade orsaken till att Landmann varit halt ett par veckor innan i jul, ett stort hål framme i ena hoven! Det hade alltså ändå varit en hovböld precis som jag trodde från början! Skönt att få reda på vad det var som hade gjort honom halt, och skönt att veta att det trots allt inte var allvarligare än en sketen hovböld :)
Casper fick också fixa sina hovar lite, eller ja bara strålarna men ändå, och han stod så fint så när Filip höll på med honom :)

//Maria

Barnvakt!

I helgen så var Tildisen hos faster Lone och Conny medans vi passade på att sova, en HEL natt!!! Oj vad skönt det var att vakna och känna sig utsövd!
Men visst saknade vi vår lilla böna, det var så tyst här hemma utan henne! Frågan är om hon saknade oss särskilt mycket, tror hon hade det rätt skönt hon med :) Att bli ompysslad och få all uppmärksamhet själv, åka en runda med vagnen, bada badkar och titta på fint lampljus, det är sånt som Tilda gillar!

Jag hade nån tanke om att vi skulle hinna göra hur mycket som helst när Tilda var borta men så blev det inte. Kranen hade frusit sönder i stallet så det var bara att ringa hit pappa så han kunde laga det. Tack snälla pappa! Och så fick vi ett kort besök av Gert och Snessi, kul att se dom, det var inte igår! :)
Ja sen var höet slut så vi fick ringa till Per och be han köra hit med en bal. Tur man har snälla grannar som inte bryr sig att man ringer en söndag!
Och sen blev det en runda till Klasaröd för att hämta hem Tildisen :)
Ja det var den helgen, rätt bra ändå! :)

//Maria

söndag 29 januari 2012

Frukost!

 Nikki äter som vanligt sin älskade yoghurt med grädde och kanel till frukost, och bjuder gärna på syrran :) Ett tag så hade hon även kokosflingor på sin yoghurt men det har hon inte längre bara för att då kan ju inte Tildisen smaka (hon klöks om hon får in bitar i munnen). Hon är så himla omtänksam min lilla "tutta-lutta"! :)


 Tilda har fått en ny rallystol som är mycket bättre än den röda klumpen! Den här har hjul och man kan höja och sänka den och ändra hur upprätt eller liggandes hon ska sitta. Dock tycker ju Tilda fortfarande att det är allra bäst att sitta hos oss så så värst långa stunder i stolen blir det inte ;) Men det är bra att vi har möjligheten att sätta henne där om så bara för en liten stund i alla fall!



//Maria



Middag!


 Stekt ankbröst med ångad broccoli och gräddsås, så himla gott! Tur man har en syrra med jaktlicens som kan fixa sån här fin middag åt en :) Mums!




 Tilda var ju dock inte så imponerad ;)

 Smaskens till sista droppen! 

//Maria

söndag 22 januari 2012

Skoj i snön :)

Emma och Andreas var här och hälsade på idag :) Dom hjälpte Nikki att lappa ihop vår halshuggne snögubbe och satte dit ögon, näsa, mun, armar och knappar. Mycket fin blev han till slut! :)



 Fast han var inget bra på att dra pulkan... ;)

 Jag är en snögubbe, sa Nikki när hon flög av pulkan och fick snö i hela ansiktet :))

Tur att moster och faster kom så Nikki fick åka lite pulkarace! :)

//Maria

Äntligen snö!

Älskar snö, det är så fint!






//Maria

Mmmm...

Nikki gnager ett rökt kalkonlår :) Mums!


//Maria

Lera, lera, lera...

Hatar lera!!! Det är äckligt, mörkt och kladdigt och finns överallt den här tråkiga vintern! En tredjedel av vår hage är ju rent förstörd :( Stackars hästarna som måste gå i det varenda dag. Hoppas det fryser snart och håller sig så tills det blir vår, sen kan det bli en snustorr sommar! Så det så!


//Maria

Sond igen

Tildas förkylning blir aldrig bättre så vi fick sätta in sond på henne igen. Äntligen blir hon mätt och håller sig mätt i ca 2,5 h. Kunde varit liiiite längre om man hade fått önska men ändå mycket bättre än att hon äter två gånger i timmen.... Vi hade också en förhoppning om att hon skulle kunna sova hela natten nu när hon fick i sig mer mat men nej. Tildas mat- och sovklocka ringer med ganska jämna mellanrum :) Sen är det ju inte lätt för henne heller att sova med allt det dumma slemmet som retar och slemmar igen i halsen så hon inte får luft ibland, samtidigt som hon är täppt i näsan, stackarn :(

//Maria

torsdag 19 januari 2012

Avbokat...

En timme innan vi skulle träffa dr Olof igår så ringer dom från sjukhuset och avbokar.... trodde jag skulle bli tokig!! Fick en tid nästa onsdag istället så det är väl bara att bita ihop tills dess. Vi börjar bli rätt bra på det där med att vänta.....

//Maria

tisdag 17 januari 2012

Imorgon...

Imorgon är det dags för återbesök hos doktor Olof. Vi har tusen frågor som snurrar som vi hoppas att han kan svara på. Det jobbiga är ju att det inte finns några positiva svar på våra frågor :( 
Usch, fy fan för den här jävla sjukdomen!!! :( Och stackars, stackars Tildisen som kommer får leva med den tills den brutit ner hennes kropp såpass att hon inte orkar mer.... och det är så fruktansvärt att man som förälder bara kan stå och se på utan att kunna göra nåt!?! Så frustrerande hjälplös man känner sig....



//Maria

Lilleman :)

Inte lätt att fota ett nyfiket litet busföl men till slut gick det. Dock är han ju väääldigt skititg :) Men såååå söt!!




Vi har fortfarande inte kommit överens om nåt bra namn åt honom. Jag har mina favoriter, Nikki sina och Lasse sina :) Tror det får bli en omröstning eller nåt för namn måste den lilla busen ha jue :)

//Maria

Besök!

I söndags så kom farmor och faster Lone på besök till oss :) Vi åt våfflor med vispad grädde och hemgjord björnbärssylt, mums! Tack för en trevlig fikastund :)




//Maria

Min lilla hjälpreda :)

Nikki rapar Tilda :) Hon frågade om hon fick och det är ju klart att hon får! Dock var det tuuuungt tyckte Nikki så jag fick ta Tilda igen, men det är gulligt att hon vill försöka i alla fall.



//Maria

Läggdags!

Den senaste tiden har nya rutiner införts av Nikki när det är läggdags :) Först läser jag eller Lasse en saga, sen ska man gömma sig och kalla på den som inte läst. Den här kvälle var det Lasse som fick vara "monster" medan jag och Nikki gömde oss under täcket. Alltid lika kul, kväll efter kväll efter kväll... ;)

 Dags att köpa ett större täcke... ;)

 Jag och Tildisen tagna av monstret...

 ...och Nikki med :)

Gullungar :)

//Maria

Lasses födelsedag :)

Den nionde januari fyllde Lasse år och då bjöd jag honom på lite mat :) Hade planerat att vi skulle hitta på nåt kul ihop men det här med Tilda vände upp och ner på allting. Det här med att laga bjudmat är väl inte riktigt min grej, men jag tror ändå att han blev rätt nöjd :) 

 Till förätt blev det nån räkröra med avocado. Ser mest ut som en grön gegga men det var väldigt gott :)

 Till varmrätt blev det vanlig hederlig hamburgertalltik, med hemmagjorda biffar, hamburger bröd och hamburgerdressing. Gott och mäktigt!

 Nikki gillade biffarna mest ;)

Bild på alla utom födelsedagsgrisen :)

Till efterrätt hade vi hemmagjord vaniljglass med riven mörk choklad i. Brukar inte skryta men den var sjukt god faktiskt :) 

//Maria

fredag 6 januari 2012

Ännu en familjemedlem :)

Jaha, lite hastigt och lustigt så blev vi med ännu en häst i eftermiddags :) Den här lilla vilden skulle slaktas om vi inte tog den och ja, här är den nu ;) När den kom så släppte vi ut den med dom andra hästarna och det gick jättebra! Men nu ikväll när jag ut för att ta in dom så kom han runt stallknuten.... Som tur är så var han lätt att fånga och sen fick jag ta i honom i Caspers box för alla andra är ju upptagna. Men det gick hur bra som helst, Casper var jättesnäll. Lillen försökte dia men där kom inte mycket ;) Sen ställde dom sig och mumsa hö tillsammans som om dom aldrig gjort nåt annant. Skönt!


Nikki jobbar :)




Färdigt! Och gud nåde den som förstör hennes "brasa" som hon kallar den :)

//Maria

Julklapp :)

Nikki och Tilda fick varsin sån här superfin Pippitröja och mössa av faster Lone i julklapp :) Dom är jättemysiga, skulle vilja ha en själv!


//Maria

Äntligen sol!

Man får passa på att vara ute dom få dagar som solen tittar fram! Nikki och Lasse slängde ner halm till mig, det är Nikkis nya favoritsyssla ute i stallet :) Fåren och hönsen var också ute och njöt i det fina vädret! Hönsen kan ju inte vara ute utan uppsikt längre för här bor en duvhök som tar dom för oss, så dom får komma ut dom gånger vi är ute hela familjen.

 Vår duktiga tös slänger ner halm :)  
(ingen fara, Lasse står bakom ;) )

 Berta :)

 Djur överallt :)

 En mjuk puss av Mormor :)

En av våra "kycklingar" :)

//Maria

torsdag 5 januari 2012

Present till mig :)

Det här fina halsbandet och örhängena fick jag idag av Ebba och mamma. Tack ska ni ha, jag blev jätteglad även om jag slängde ut er i stallet ;)


//Maria

Silvergårdens Casper

Äntligen är han här, lilla söt :) Casper är en nordsvensk brukshäst, född 2010, e: Isvind. Tanken är att han ska ersätta Landmann som ska säljas när han är ohalt. 


//Maria

onsdag 4 januari 2012

Fixardag!

Idag har vi varit ute och fixat i stallet hela dagen! Tommy och mamma kom hit och hjälpte till också, mamma satt barnvakt åt Tilda och Tommy fick hjälpa till i stallet :)
Vi fick undan en massa virke och tommy sågade till en bit järn till ena boxkanten till Siennas (Helenias) nya box (nu ska hon väl inte kunna äta upp denna boxen!...). Det är den boxen som fåren hade innan och där är fönstret av så hon kunde titta ut och det verkade hon gilla!
Fåren fick en ny och större box så det finns plats för små lammbebisar som vi hoppas att där kommer bli sen till våren :) Landmann fick flytta in i Siennas gamla box. Självklart började han gnaga direkt på dom träytor som Sienna redan varit på, suck. I brist på annat så sprayade jag på en massa pälsglans överallt hehe...då var det inte så gott längre!
Sen har jag krattat från stallet bort till gödselstacken vilket känns som en mil ungefär...Och mockat bort en massa nertrampat och blött (tungt) hö runt höhäcken och flyttat och gjort rent badkaret, så nu är där rent friskt vatten i.
Hönsen och fåren fick vara ute idag och det tyckte dom var skönt! Nästa projekt som vi ska ta oss an är att bygga hönsgård och fårhage så dom kan vara ute varje dag!
Imorgon, om allt går som det ska, så flyttar det hit en ny familjemedlem :) *längtar*
Och så ska Tilda till sjukhuset igen för att ultraljuda hjärtat. Har inga förhoppningar alls om något positivt besked där, har gett upp alla såna tankar. Och vad skulle det förresten hjälpa om det var positivt, hon kommer ju försvinna i vilket fall som helst, vår lilla böna :(

Tack för hjälpen idag mamma och Tommy! Vad skulle vi göra utan er :)

/Maria

tisdag 3 januari 2012

Time to say goodbye...

Idag var vi iväg på mormors begravning. Det var så fint med vit kista och lila blommor. Mormor älskade lila!
Känns skönt att ha sagt hej då till henne men saknaden är stor. Älskade mormor...Hoppas att hon har det bra där hon är nu och slipper ha ont!

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...