Visar inlägg med etikett Chinchillorna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Chinchillorna. Visa alla inlägg

fredag 22 april 2016

Smådjuren

Alltså jag är verkligen så sjukt nöjd med hur vi har smådjuren nu!
Äntligen kan jag sitta hos dom och känna att dom på riktigt har det bra, stort, och framförallt ljust!
Stort har dom ju visserligen haft hela tiden, det tummar jag inte på, men just ljuset känns också så viktigt tycker jag!
Inte så att dom har levt i mörker, vi har tänt i stallet all dagtid under vinterhalvåret, och dom har ju haft fönster med dagsljus också, fast det fönstret låg åt norr, så sådär riktigt ljust blev där ju aldrig.
Nu däremot har alla djuren, även dom i fackburen, riktigt solljus från ett söderfönster x antal timmar om dagen (mängden varierar ju såklart med årstiden), och det känns som det minsta jag vill erbjuda dom djur som inte har möjlighet att gå ut om dagarna!
Nu kan dom välja att vara i solen om dom vill (när det är soligt vill säga..), och framförallt marsvinen uppskattar det jättemycket!
Särskilt Linus ligger alltid och sover så gott i värmen från solen, ser jätteskönt ut :)

Och fackburen funkar jättebra! Det är lätt att komma åt djuren, maten och så vidare, lätt att städa och man har en bra översikt över djuren.
Dom vuxna vaktlarna slutade att värpa ett tag efter att dom flyttat hit, kanske för att dom började rugga (det låg ganska mycket fjädrar inne hos dom ett tag), eller på grund av flytten då dom kan vara känsliga för sånt, men nu har dom kommit igång igen!
Ska samla ihop ägg så vi kan kläcka fram ett gäng nya vaktlar :)
Dom "små" vaktlarna som vi kläckte fram för typ 1,5 månad sen har blivit könsmogna, och det gals hejvilt dagarna i ända uppe på deras våning! Flest tuppar... ;)
Kollade här om dagen och minst en höna tror jag att där är i alla fall, men får kolla en gång till för säkerhets skull. Inga ägg än dock.
Snart dags för första vaktelslakten och det ska bli spännande att smaka på köttet!

Andersson mumsar pellets :) Han har haft lite problem med ögoninflammation men den verkar vara nästan helt borta nu.

Bara Smulan som vågar komma fram av marsvinshonorna. Får sitta mer hos dom och muta med godsaker så dom vänjer sig och vågar komma fram :)

Hoho, jag har redan tuggat färdigt min pellets. Jag vill gärna ha fler, nu! ;)

Jaha, då var Hasse på väg in från nattens sedvanliga rymning, suck... Vi har i alla fall äntligen satt upp nät idag så förhoppningsvis är det slut på hans nattliga bravader nu, hehe ;)

Hasse är inte riktigt lika lugn och tam som Andersson, särskilt inte nu när han levt "vilt" ute i stallet ett tag, men lite mutor här med så ska vi nog råda bot på detta ;)








torsdag 26 mars 2015

En liten överraskning!

I går kväll när jag och Nikki var ute i stallet och fixade (ja, jag fixar och Nikki sitter och tittar på chinchillorna, hon tycker dom är jätteroliga;-) så hör jag Nikki säga att där är en unge hos chinchillorna!
Jag, lite okoncentrerat eftersom jag höll på med annat, -Ja, jag vet att dom har en unge...? (det var ju mamma, pappa och en vuxen unge vi köpte liksom..) -Vad då då?
Nikki- Ja men dom har en liten unge!
Jag- Ja men jag vet att dom har en unge!?! (suck...) Sen efter några sekunder går det upp ett litet ljus! -Eller vad då?! Menar du en liten unge?!?!

Haha, stackars Nikki som har en sån trög mamma ibland ;-D
I alla fall, visst satt det en liten nyfödd chinchilla unge inne i buren! Helt oväntat men väldigt kul! :-)



Hoppas bara den klarar sig, känner mig lite orolig. Den verkar inte så pigg. Men å andra sidan så är jag ingen expert på chinchillaungar, det var flera år (typ 10 eller nåt) sedan mina gamla chinchillor fick ungar och jag kommer inte alls ihåg hur dom var som nyfödda.
Den levde i morse i alla fall, satt hos sin mamma så hon verkar ta hand om den. Men den såg lika trött ut som igår.
Vi får se. Håller tummarna att den klarar sig!

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...