Visar inlägg med etikett Marsvinen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Marsvinen. Visa alla inlägg

tisdag 16 januari 2018

En trött mamma...

Fy vad trött jag är nu, gäääsp!
Kunde inte somna i går kväll så låg vaken länge och läste, drygt. Sen av någon konstig anledning så blir jag ju alltid pigg när jag sovit för lite, så jag for runt och städade, diskade, tvättade, bäddade rent och så vidare i förmiddags, fixade lunch åt mig och Smilla och gick sen och hämtade Nikki i skolan. Sen gick det utför, haha ;)
Det blåste halv storm så det flög runt en massa sand som hamnade överallt men mest i ögonen typ, och Lasse hade kört iväg med bärselen till jobbet i morse så jag fick bära Smilla utan den. Och så mina stackars ömma fötter på det. Kände bara hur all energi rann av mig för vart steg jag tog!
Efter vad som kändes som en evighet kom vi i alla fall hem, och medan barnen satte sig och tittade på film så slängde jag mig i sängen och somnade till lite.
Skulle kunnat sova för natten, men Smilla kom och plågade mig lite så nu sitter jag här. Lika bra det även om jag bara vill gå och lägga mig igen. Trött!

Här är Snuffy precis hemkommen från veterinären igår. Allt gick bra :) Det ser ut som ett virrvarr av päls där inne, men det är Stina till vänster med rumpan hit, och Snuffy till höger med huvudet hitåt. Stina hade nog saknat honom för hon sprang dit direkt och gick in och kollade till honom. Idag springer han runt som vanligt, rymmer från buren och vräker i sig gurka :)

Vi har förresten gjort en ny bur åt dom, den andra blev ju alldeles för liten. Den är inte färdiginredd än, vi väntar på ett paket med lite djursaker som vi beställt, bland annat hus åt marsvinen så det kan bli lite mysigare där nere. Hade också tänkt göra en dörr i ena sidan så man kunde släppa ut dom lite då och då så dom fick gå runt lite på terrassen, men det behövdes tydligen inte.... Både Stina och Snuffy hoppar glatt över precis när som det behagar dom, vilket är flera gånger per dag, haha ;) Fast ganska mysigt ändå när dom kommer pipande in i köket eller vardagsrummet och tigger godsaker 

Har du något gott där bakom kameran? ;)

Det nya höet. Verkar som det funkar, har sett dom tugga lite på det, men kanske ingen dundersuccè direkt ;)

Och en sista bild på sötisarna 









måndag 15 januari 2018

Kastrering

Idag har vi varit och lämnat Snuffy (marsvinet) hos veterinären för kastrering. Är lite nervös faktiskt, tror inte marsvin är en särskilt vanlig patientgrupp här nere... Men man får väl lita på att dom kan sin sak. Om ett par timmar ringer dom så då får vi veta hur det gick.

Efter att vi lämnat Snuffy hos veterinären i El Mèdano så körde vi upp till San Miguel och köpte hö på bal istället för i små påsar i djuraffärerna som gjort fram till nu. Det blir ju asdyrt med dom där små påsarna, särskilt nu när vi har fem marsvin!
Så istället för 1kg för 50kr så fick vi nu 30kg för 70kr, ganska stor prisskillnad!
Nu hoppas jag bara att dom äter höet från balen, haha ;) Alltså höet (det på bal) här nere ser ju inte riktigt ut som det svenska, och det är inte samma kvalitet heller. Detta höet vi köpt nu är mycket grövre, samt hackat, och så var det bara rajgräs tror jag om jag förstod säljaren rätt. Tyvärr finns det inte mer att välja på vad jag vet. Vi har varit runt på ett par andra ställen också, men det var samma där. Jo, lusernhö finns det, men det var ännu grövre, som små pinnar typ.
Jaja, vi får se vad dom tycker om det. Ska prova ge dom en tuss av det nya sen :)

Det fanns en utsiktsplats på vägen till/från San Miguel där vi stannade till och tog några foton och satt och filosoferade i några minuter :) Härligt!

Kommer inte ihåg vad byn hette, men den angränsar till Granadilla, så mycket vet jag :) 


  
Haha, visst är hon bara för söt! 
 Hon hade det väl lite tråkigt i baksätet och så hittade hon påsen med extrakläder... ;D 




lördag 13 januari 2018

Bäbisar ♥

Så kom dom äntligen, dom små marsvinsbebisarna :) Den 31 december föddes dom, tre små sötnosar  Vad jag kan se så är alla flickor, men jag ger det någon vecka till tror jag, innan jag vågar uttala mig helt säkert. 
Tyvärr blev det aldrig av med kastrering av Snuffy, så om ca två månader så är det troligtvis dags igen för Stina...  Men nu har vi i alla fall beställt tid åt honom, så på måndag ska han iväg till veterinären. Snipp, snipp ;) Hoppas det går bra bara, marsvin är lite känsliga för att sövas. 
Och så är det väl bara att hålla tummarna att nästa kull också bara blir flickor...

Duktiga Stina, det här fixade hon ju galant 

Min lilla favvo som jag kallar Matglad :) Den är alltid först fram och ska äta när man kommer med nåt gott :)



Nikkis Favorit som vi kallar Vitan :) Får väl snart komma på ordentliga namn åt dom ;)

fredag 22 april 2016

Smådjuren

Alltså jag är verkligen så sjukt nöjd med hur vi har smådjuren nu!
Äntligen kan jag sitta hos dom och känna att dom på riktigt har det bra, stort, och framförallt ljust!
Stort har dom ju visserligen haft hela tiden, det tummar jag inte på, men just ljuset känns också så viktigt tycker jag!
Inte så att dom har levt i mörker, vi har tänt i stallet all dagtid under vinterhalvåret, och dom har ju haft fönster med dagsljus också, fast det fönstret låg åt norr, så sådär riktigt ljust blev där ju aldrig.
Nu däremot har alla djuren, även dom i fackburen, riktigt solljus från ett söderfönster x antal timmar om dagen (mängden varierar ju såklart med årstiden), och det känns som det minsta jag vill erbjuda dom djur som inte har möjlighet att gå ut om dagarna!
Nu kan dom välja att vara i solen om dom vill (när det är soligt vill säga..), och framförallt marsvinen uppskattar det jättemycket!
Särskilt Linus ligger alltid och sover så gott i värmen från solen, ser jätteskönt ut :)

Och fackburen funkar jättebra! Det är lätt att komma åt djuren, maten och så vidare, lätt att städa och man har en bra översikt över djuren.
Dom vuxna vaktlarna slutade att värpa ett tag efter att dom flyttat hit, kanske för att dom började rugga (det låg ganska mycket fjädrar inne hos dom ett tag), eller på grund av flytten då dom kan vara känsliga för sånt, men nu har dom kommit igång igen!
Ska samla ihop ägg så vi kan kläcka fram ett gäng nya vaktlar :)
Dom "små" vaktlarna som vi kläckte fram för typ 1,5 månad sen har blivit könsmogna, och det gals hejvilt dagarna i ända uppe på deras våning! Flest tuppar... ;)
Kollade här om dagen och minst en höna tror jag att där är i alla fall, men får kolla en gång till för säkerhets skull. Inga ägg än dock.
Snart dags för första vaktelslakten och det ska bli spännande att smaka på köttet!

Andersson mumsar pellets :) Han har haft lite problem med ögoninflammation men den verkar vara nästan helt borta nu.

Bara Smulan som vågar komma fram av marsvinshonorna. Får sitta mer hos dom och muta med godsaker så dom vänjer sig och vågar komma fram :)

Hoho, jag har redan tuggat färdigt min pellets. Jag vill gärna ha fler, nu! ;)

Jaha, då var Hasse på väg in från nattens sedvanliga rymning, suck... Vi har i alla fall äntligen satt upp nät idag så förhoppningsvis är det slut på hans nattliga bravader nu, hehe ;)

Hasse är inte riktigt lika lugn och tam som Andersson, särskilt inte nu när han levt "vilt" ute i stallet ett tag, men lite mutor här med så ska vi nog råda bot på detta ;)








tisdag 8 juli 2014

Bebisar :-)

Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)

/Maria

söndag 22 juni 2014

Tjockis :-)

Lilla Smulan är inte så liten längre, inte på bredden i alla fall! Måtte bebisarna titta ut snart innan hon spricker ;-) Enligt almanackan är det dags vilken dag som helst nu, så vi går här och tittar och väntar, och väntar och längtar. Alltid lika kul när djuren ska ha ungar!




Och en bild på den blivande fadern :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...