Visar inlägg med etikett Vaktlar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vaktlar. Visa alla inlägg

fredag 22 april 2016

Smådjuren

Alltså jag är verkligen så sjukt nöjd med hur vi har smådjuren nu!
Äntligen kan jag sitta hos dom och känna att dom på riktigt har det bra, stort, och framförallt ljust!
Stort har dom ju visserligen haft hela tiden, det tummar jag inte på, men just ljuset känns också så viktigt tycker jag!
Inte så att dom har levt i mörker, vi har tänt i stallet all dagtid under vinterhalvåret, och dom har ju haft fönster med dagsljus också, fast det fönstret låg åt norr, så sådär riktigt ljust blev där ju aldrig.
Nu däremot har alla djuren, även dom i fackburen, riktigt solljus från ett söderfönster x antal timmar om dagen (mängden varierar ju såklart med årstiden), och det känns som det minsta jag vill erbjuda dom djur som inte har möjlighet att gå ut om dagarna!
Nu kan dom välja att vara i solen om dom vill (när det är soligt vill säga..), och framförallt marsvinen uppskattar det jättemycket!
Särskilt Linus ligger alltid och sover så gott i värmen från solen, ser jätteskönt ut :)

Och fackburen funkar jättebra! Det är lätt att komma åt djuren, maten och så vidare, lätt att städa och man har en bra översikt över djuren.
Dom vuxna vaktlarna slutade att värpa ett tag efter att dom flyttat hit, kanske för att dom började rugga (det låg ganska mycket fjädrar inne hos dom ett tag), eller på grund av flytten då dom kan vara känsliga för sånt, men nu har dom kommit igång igen!
Ska samla ihop ägg så vi kan kläcka fram ett gäng nya vaktlar :)
Dom "små" vaktlarna som vi kläckte fram för typ 1,5 månad sen har blivit könsmogna, och det gals hejvilt dagarna i ända uppe på deras våning! Flest tuppar... ;)
Kollade här om dagen och minst en höna tror jag att där är i alla fall, men får kolla en gång till för säkerhets skull. Inga ägg än dock.
Snart dags för första vaktelslakten och det ska bli spännande att smaka på köttet!

Andersson mumsar pellets :) Han har haft lite problem med ögoninflammation men den verkar vara nästan helt borta nu.

Bara Smulan som vågar komma fram av marsvinshonorna. Får sitta mer hos dom och muta med godsaker så dom vänjer sig och vågar komma fram :)

Hoho, jag har redan tuggat färdigt min pellets. Jag vill gärna ha fler, nu! ;)

Jaha, då var Hasse på väg in från nattens sedvanliga rymning, suck... Vi har i alla fall äntligen satt upp nät idag så förhoppningsvis är det slut på hans nattliga bravader nu, hehe ;)

Hasse är inte riktigt lika lugn och tam som Andersson, särskilt inte nu när han levt "vilt" ute i stallet ett tag, men lite mutor här med så ska vi nog råda bot på detta ;)








onsdag 16 mars 2016

Vaktelägg :)

Okej,sista nu med dom där vaktlarna ;) Måste bara visa våra första ägg! Fina va? 
Vi var ju bara tvungna att koka dom och provsmaka, och dom var jättegoda. Dom smakade... ägg;D



Godkända av Smilla också :)

måndag 14 mars 2016

Vaktlar igen...

Nä det är inte vaktelkycklingarna som blivit vuxna så snabbt...
Jag fick ett erbjudande om att köpa tio vaktlar billigt av samma tjej som jag köpte äggen av och tja, ni ser ju hur det gick, haha ;)
Nio hönor och en tupp är det, av rasen/sorten Japans jumbo.

Från början trodde jag att dom var ungefär som vanliga höns bara att dom är väldigt mycket mindre (dessa är i storlek med ett marsvin, knappt), men det stämmer inte riktigt. Dom beter sig annorlunda och låter annorlunda. Så lugna och coola, bara att plocka upp dom i princip! 
Ska bli kul att se vad det blir av det här med vaktlarna, jag hoppas vi kommer att gilla att ha dom! Tanken är ju att dom ska förse oss med både kött och ägg, vilket ska vara en delikatess båda två. Ska bli kul att testa så småningom!
Nu håller jag tummarna att dom kommer värpa bra så vi kan lägga i en ny omgång i kläckaren :)







tisdag 8 mars 2016

Vaktlar!

Var iväg och köpte små vaktelägg för ett tag sedan, ja ganska exakt 20 dagar sen. Lät dom ligga en dag innan vi lade dom i kläckaren, och sen har dom legat där från när den första kom efter 16 dagar till igår när dom sista kom på dag 18. Spännande!
Har varit lite sugen på att skaffa vaktlar ett tag, och när jag såg att en fb-vän sålde ägg var jag ju tvungen att köpa av henne ;)
Nu är det ju vinter och det har varit ganska kallt här uppe, så det var inte så hög kläckningsprocent, men det blev i alla fall 6 stycken små krabater :) Jag är så glad för dom, hoppas verkligen att dom överlever allihop och blir vuxna! Har läst att vissa har problem med dag 4, att dom bara dör knall och fall då (okej, dom blir slöa och sen dör dom, men det går på bara nån timme). Teorin är att näringen från gulesäcken (som dom lever på i ägget och upp till 3 dagar efter kläck) är slut och att vissa svaga individer inte äter och dricker ordentligt och dör på grund av det. Inte mycket att göra åt i så fall, det är väl naturens eget sätt att sålla bort dom svaga.
Men nu har ju jag bara 6 små pluttar så det finns inte mycket att ta av liksom, så jag håller tummarna nu att alla klarar sig!


Dom är så lugna, både att plocka upp och att ha i handen :)

Fick uppfinna ett drunkningssäkert vattenkar till dom  av ett burklock och en gammal vaniljpulverburk, funkar utmärkt :)

Kolla så små, inte större än vaniljburken (som är jätteliten!) :)

Överdrivet stor bur till sex små vaktelkycklingar, men värmelampan får ju inte plats i nåt mindre :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...