måndag 25 april 2016

Tre år

I lördags var det tre år sedan Tilda dog.
Tre år.
Tre år känns som en evighet. Som att den tiden var ett annat liv, kanske till och med någon annans liv? Därför att man vill inte tänka på det, inte minnas det. Man skjuter undan minnet, längre och längre bort så man slipper påminnas hela tiden om hur det var, för det är alldeles för jobbigt att tänka på. Och det funkar hyfsat. Man blir bra på det efter ett tag.
Men så kommer tillfällen, och dagar, en speciell låt och lukt eller en sak, som påminner om det som varit. Den hemska tiden som jag aldrig någonsin vill uppleva igen, och inte önskar att någon förälder eller barn borde få gå igenom.
Men också minnena av min alldeles underbara och fina lilla flicka, min lilla Tilda som jag burit i min mage i nio månader och som jag kämpat igenom en förlossning med. Minnen som jag aldrig vill glömma bort!

Minnena av hur det kändes att hålla henne i min famn.
Minnena av hur hon luktade när jag snusade henne i håret.
Minnena av hur vi bar runt med henne för att hon bara ville sova mot våra axlar.
Minnena av hur det lät när hon kunde skratta, och hur glad hon alltid blev när hon hörde Nikki.
Minnena från när hon badade, som hon njöt så mycket av.
Minnena från den korta perioden när hon faktiskt kunde röra lite på kroppen.

Alla dom goda minnena!

En dag hoppas jag att jag kommer ha lättare att fokusera på dessa bra minnen när jag tänker på Tilda, och inte bara på dom dåliga. Jag är långt ifrån där än, väldigt långt ifrån, och ärligt talat så vet jag inte ens om det kommer gå. Det känns inte så nu, men jag hoppas i alla fall!















fredag 22 april 2016

Smådjuren

Alltså jag är verkligen så sjukt nöjd med hur vi har smådjuren nu!
Äntligen kan jag sitta hos dom och känna att dom på riktigt har det bra, stort, och framförallt ljust!
Stort har dom ju visserligen haft hela tiden, det tummar jag inte på, men just ljuset känns också så viktigt tycker jag!
Inte så att dom har levt i mörker, vi har tänt i stallet all dagtid under vinterhalvåret, och dom har ju haft fönster med dagsljus också, fast det fönstret låg åt norr, så sådär riktigt ljust blev där ju aldrig.
Nu däremot har alla djuren, även dom i fackburen, riktigt solljus från ett söderfönster x antal timmar om dagen (mängden varierar ju såklart med årstiden), och det känns som det minsta jag vill erbjuda dom djur som inte har möjlighet att gå ut om dagarna!
Nu kan dom välja att vara i solen om dom vill (när det är soligt vill säga..), och framförallt marsvinen uppskattar det jättemycket!
Särskilt Linus ligger alltid och sover så gott i värmen från solen, ser jätteskönt ut :)

Och fackburen funkar jättebra! Det är lätt att komma åt djuren, maten och så vidare, lätt att städa och man har en bra översikt över djuren.
Dom vuxna vaktlarna slutade att värpa ett tag efter att dom flyttat hit, kanske för att dom började rugga (det låg ganska mycket fjädrar inne hos dom ett tag), eller på grund av flytten då dom kan vara känsliga för sånt, men nu har dom kommit igång igen!
Ska samla ihop ägg så vi kan kläcka fram ett gäng nya vaktlar :)
Dom "små" vaktlarna som vi kläckte fram för typ 1,5 månad sen har blivit könsmogna, och det gals hejvilt dagarna i ända uppe på deras våning! Flest tuppar... ;)
Kollade här om dagen och minst en höna tror jag att där är i alla fall, men får kolla en gång till för säkerhets skull. Inga ägg än dock.
Snart dags för första vaktelslakten och det ska bli spännande att smaka på köttet!

Andersson mumsar pellets :) Han har haft lite problem med ögoninflammation men den verkar vara nästan helt borta nu.

Bara Smulan som vågar komma fram av marsvinshonorna. Får sitta mer hos dom och muta med godsaker så dom vänjer sig och vågar komma fram :)

Hoho, jag har redan tuggat färdigt min pellets. Jag vill gärna ha fler, nu! ;)

Jaha, då var Hasse på väg in från nattens sedvanliga rymning, suck... Vi har i alla fall äntligen satt upp nät idag så förhoppningsvis är det slut på hans nattliga bravader nu, hehe ;)

Hasse är inte riktigt lika lugn och tam som Andersson, särskilt inte nu när han levt "vilt" ute i stallet ett tag, men lite mutor här med så ska vi nog råda bot på detta ;)








Sega dagar..

Det händer inte mycket inte för tillfället. Trött, trött, trött...
Försöker i alla fall övertala mig själv att gå ut och pyssla lite med Betty och ta en promenad med henne om dagarna för det brukar alltid göra mig på gott humör :)
Vi myser, promenerar, hoppar över små diken, äter på höbalen (mest Betty då, haha ;) ), ryktar, tränar på halter och annat, ja och så vidare.
Har dragit med en lina med en bit kätting i några gånger nu för att vänja henne vid saker som låter och följer efter, och det funkar bra! Ska ta nåt lite läskigare nästa gång så det blir lite mer utmaning för henne.
Vill verkligen testa henne ordentligt innan jag sätter fast något i henne för att inte riskera nåt. Är så rädd att hon ska reagera som Casper gjorde med timmerdoningen... Hujedamig!! *ryser*
Nu har ju Betty ett helt annat psyke än Casper, men ändå.
Nä, när det gäller inkörningen så går vi lååångsamt framåt! Får se om jag ens vågar fullfölja den själv, kanske skickar iväg henne till någon med mer erfarenhet istället. Vi får se.

Igår prövade vi på longering för första gången (för Betty alltså..), och det var ju inga som helst problem alls! Funkade lika bra i båda varven, det är nåt som vissa hästar annars kan ha lite problem med. Duktig loppa! :)
Har inte blivit så mycket tömkörning nu då jag går och väntar på att få hemskickat mina nya tömmar som jag beställt. 
Jag tyckte det kändes lite vanskligt med dom gamla då dom var så korta, har liksom inget att släppa ut på om hon blir rädd eller får för sig att busa iväg. Men snart så! :)

Inte mycket att äta på marken än så länge mer än gammalt visset gräs, men det är på gång. Vi behöver bara lite sol och värme :)

Vi hamnar ofta här vid höbalen, jag och Betty :)
Hon mumsar hö och jag sitter och filosoferar lite och tittar på hönsen :) Så bra som vilken annan avslappning som helst!

Att kolla på hönsen är som att kolla in i ett akvarium, man kan sitta i evigheter och bara titta, utan att behöva tänka :)

onsdag 20 april 2016

Nya stövlar och begagnade regnkläder :)

Smilla testar sina nya regnoutfit ordentligt! 
Först i ösregn igår, vilket dom klarade bra, och så idag, vattenpölstestet! Det gick...mindre bra ;) Fast det kan man nog inte beskylla kläderna eller gummistövlarna för, haha :) 
Var ändå förvånad att hon bara var lite fuktig på byxorna och strumporna, trodde jag skulle få hälla ur vattnet...

Ett par vadarbyxor skulle varit bättre! ;)

Mums med gegga! Ja, och allt annat skit man kan tänka sig också för den delen! ;) 

lördag 16 april 2016

Denna veckan...

...har vi varit ute och fixat en massa, så jag har inte riktigt haft tid och ro att sätta mig ner och skriva nåt inlägg här. Livet först, bloggen sen, så är det. 

Vi hade en bautahög med ris (läs mindre träd...) nere i paddocken som vi samlat från när vi höll på med hästarnas vinterhage förra året, som vi nu har eldat upp. 
Tog en hel dag, phu!
Tyvärr gick det inte att elda upp högen där den låg (det får aldrig vara för enkelt), utan vi fick starta upp en brasa bredvid den gamla, och sen bära över allt ris till brasan, suck...Därav att det tog sån tid.
Sen har vi haft en massa ris liggandes runtom utanför hagen samt lite här och var på gården som vi också eldat upp. Plus att vi sågat ner några helt vildvuxna syrenhäckar som också fick åka i brasan. 
Never ending story känns det här eldandet som! Idag är femte dagen som vi eldar...
Men det var det sista för den här gången. För slut på skit som ska eldas är det inte, men vissa grejer är fastfrusna och vissa grejer får inte eldas i paddocken då det sitter fast spik och annat skit i det.
Så det får bli en annan gång och annan plats.
Sen har vi kört undan lite virke och harvat/plöjt upp paddocken också.
Den ser för djävlig ut just nu, som en plöjd åker, haha :D 
Men jag tror att det kommer bli bra till slut! Tänker att jag kör över den minst en gång till (det var fortfarande lite fruset i marken där rishögen legat) så jag får loss så mycket grästuvor som möjligt, och sen att det får torka upp så man kan köra över med en finare harv och kanske får bort en del av tuvorna.
Det är planen i alla fall, får se hur det blir :)

Shopping i Kramfors en av dagarna. Släppte lös Smilla en liten stund men herregud, hon skulle behöva ett koppel på sig! ;)

Brasan :) Varm och go i det kalla vädret som vi haft i veckan!

Glad tjej när hon får åka traktor :)

Lite mellanmål :)

Vi kom på att Nikki kan köra Smilla i skrindan, så går det lite fortare för dom att ta sig runt mellan dom olika kojorna ;)

måndag 11 april 2016

En liten utflykt :)

Igår var det superfint väder så vi passade på att åka på en liten utflykt några timmar. Det finns ju hur mycket fina ställen som helst här uppe och man behöver ju inte tvunget åka så långt varje gång, så igår åkte vi till Stensättersborgen utanför Bollstabruk (ca 1,5 mil från oss) :)
Borgen tros vara uppförd kring 600 e.Kr och ligger 190 meter över havet uppe på Borgberget.
Berget stupar ner mot alla håll utom sydost där det istället finns 2,5 meter höga murar byggda av stora sten. 
Om någon är intresserad så kan man läsa mer här: Stensattersborgen
Det är verkligen en fantastisk utsikt där uppe! Och med solen som strålade var det riktigt varmt och skönt också, så jäkla härligt!
Nikki och Smilla lekte så fint hela tiden, byggde små kojor och gjorde små läger, medan jag och Lasse grillade och solade lite och bara tog det lugnt :) 

På väg upp! Det är inte långt att gå men det känns i benen ;)



Precis när vi kommit upp, sen rök ytterkläderna illa kvickt på båda två ;)

Här är öppningen i muren där man kommer upp på berget :)


lördag 9 april 2016

Nu växer det :)

Det är ju inte mycket att skryta över än, men det har i alla fall börjat växa så smått här, och jag är som en hönsmamma över mina små plantor, haha ;) I början kollade jag till dom flera gånger per dag, vattnade lite, försökte se om dom vuxit något sen sist, såg till så det inte blev för varmt eller kallt, ja och så vidare...;)
Nu har jag lugnat ner mig lite i alla fall, för det ser ju ut att funka bra hitintills!

I år har jag kört på en ny variant och satt ut plantorna i stallet efter att dom första hjärtbladen kommit upp här inne i huset. Det var en chansning faktiskt för jag visste inte alls om plantorna skulle klara omställningen från 22-26 graders värme ner till 9-11 grader, men det har funkat super!
Det är till och med så att vissa frön som inte hann gro inomhus, grodde där ute istället, och dom är mycket finare än dom andra! Inte alls så gängliga som dom som kom upp inne utan knubbiga och fina!
Nästa år ska jag nog testa att ha dom ute i stallet direkt från sådd!

I början hade vi hyllan med dom små lysrören som vi gjorde i ordning förra året där ute, men det blev lite klent (minst sagt..), så nu har vi hängt upp ordentliga lysrör som täcker större yta och istället satt in ett bord dom kan stå på.
Fast vi kommer nog behöva utöka ytterligare när det är dags att skola om plantorna. Blir till att beställa fler lysrör... ;)

Jag är så glad över mitt lilla odlingsrum, det blev riktigt bra! Det är gamla höns"huset" som bara stått tomt sen hönsen flyttade ut, perfekt för mig att odla i :) Finns ju till och med ett element här inne så det inte blir allt för kallt. Får se om jag orkar fräscha upp lite till nästa år bara ;)

Hyllan som vi fixade förra året. Här bor dom lite mer värmekrävande grönsakerna och sånt som jag inte vågat sätta ut än ;) Inte så mycket här för tillfället, men det är snart dags för squash och annat att sås :)


Min familj har lite dåligt tålamod så jag fick dra upp ett gäng ärtskott och krasse till dom som dom kan mumsa på :) Ärtskotten är jättegoda men krassen brinner som eld i munnen! Vet inte om det är en speciell sort eller om jag gjort nåt fel (Lasse köpte påsen i en vanlig matbutik och jag bara sådde utan att kolla på påsen...), men den är knappt ätbar enligt mig, blörk...

Det är inte bara inne det börjat växa, även ute :) Det är så härligt just nu när allt vaknar till liv igen! Nu känns inte sommaren så oändligt långt borta längre och man kan på riktigt börja fantisera om solvarma dagar, ett frodigt grönsaksland, hästarna på bete, bad i sjön, grillning och mys ute på gräsmattan. Ahhh vad jag längtar!

Scillor i rabatten och massor av tussilago längs dikena :)

Gräslöken på G :)

Till och med vintersallaten som jag sådde förra sommaren verkar ha överlevt vintern! Dom gamla bladen har gett med sig, men nya fina ser ut att vara på väg upp i mitten av varje liten planta. Så himla kul, det hade jag inte alls förväntat mig! Förhoppningsvis kan vi skörda lite sallat här om ett tag :)

torsdag 7 april 2016

Dagens...

Då var första tömkörningen för i år avklarad! Kommer inte ens ihåg när jag tömkörde Betty sist, måste varit i november- december någongång. Jaja, det var hur som helst ett bra tag sen sist, men hon traskade på som om det vore igår, duktiga fina lilla häst!
Hoppas jag kan komma igång ordentligt med tömkörningen nu så vi kommer lite framåt i utvecklingen :) 


Hjälp mig matte, den där grejen du spänner fast runt magen kliar så förskräckligt! ;)

Ja, sen är vi i princip färdiga med buren. Det ska fixas en avdelare till marsvinen bara. Sen vill jag ha lite nya hus och lite annat till djuren, men det blir nog inte just nu det. Nu har vi andra projekt på gång som har högre prioritet ;)

Jag är så nöjd, det blir nog bra det här! :) Ska bara inreda lite mysigare, det blev bara gjort i all hast igår. Sen ska övriga delen av boxen röjas och göras i ordning och så ska resten av smådjuren in där :)

Och så lite bilder på lilla skruttan bara för att hon är så söt :) Vi var och handlade lite innan idag och det gillas av damen! Både att åka till stan och sen alla grejer som vi ställer på golvet...! Då har hon att göra ;)

Mycket jobb med toapappret hade hon, haha :)

Stark som en oxe ;)

Dags för nästa påse ;)

Kan va nåt kul i den... ;)

En härlig promenad :)

Här om dagen var det så himla härligt väder, en riktigt härlig vårdag!
Nu när snö och is töat bort från vägarna så det går att cykla, så lyckades vi få med oss Nikki på promenad också :)
Kul att hela familjen gick tillsammans! 
Som vanligt vaknade Smilla alldeles för tidigt och höll på att härja i vagnen hela rundan. Det går banne mig inte att gå med henne i vagnen längre, haha!
Jaja, det är inte bara Smilla som är less på vagnen, det är vi med! 
Vi har faktiskt bestämt oss för att införskaffa en bärstol att ha istället, tror hon kommer gilla att komma upp lite högre så hon ser ordentligt, och dessutom kan vi gå vart vi vill och är inte bundna till vägarna på grund av vagnen.

Nikki var tvungen att gå ner i varenda bäck längs hela rundan, haha! :)

Betty fick också följa med, bra miljöträning för henne! Och hon skötte sig exemplariskt! Ja det gjorde allihop, förutom Smilla bus ;)

fredag 1 april 2016

Bettys boots

För några veckor sedan kom äntligen barfotabootsen till Betty, och vi har hunnit vara ute och testat dom några gånger :) Dom sitter som ett smäck och funkar jättebra!
Nu gör vi ju inget avancerat jag och Betty, vi bara promenerar och kanske springer en liten bit då och då, så jag kan ju inte svara för om dom sitter kvar i galopp eller trav i högre tempo. 
Bootsen är av märket Scoot Boot, och dom är helt gjorda i ett halvmjukt plastmaterial vilket gör dom väldigt lätta att rengöra och dom torkar snabbt! Dom är som en sandal som man bara trär på och sen spänner åt remmarna genom att trä dom över en liten "plopp". Enkelt!
Dock kan jag säga att man får se till att hovarna inte växer sig alltför långa mellan verkningarna, för första gången jag provade bootsen efter att jag fått hem dom så var det precis någon dag innan vår hovslagare skulle komma, och då var det svårt att spänna bootsen (och att ta loss spännena också..). Det var en enorm skillnad att ta på dom efter verkning! :)
Bootsen sitter jättebra trots att Bettys hovar är bredare än långa, och hon har inga problem att gå med dom. Lika bra övertramp som vanligt.
Jag beställde ju dessa med broddar också och det är riktiga rejäla vinterbrodd (stjärnbrodden) till skillnad från många andra boots som man bara kan sätta dubb i.
Känns säkert!
Nu töar det dock som bara den här, så just nu behövs inga dojjor alls, vilket i och för sig är skönt det. Ett moment mindre ;) Fast lite snöpligt på nåt vis ändå, nu när jag väl skaffat dom, haha! Jaja, det är i alla fall superskönt att snön och isen försvinner och man känner att våren är på gång!
Och det kommer ju en ny vinter igen! Jag får bara hoppas att hon inte växer ur dom!

Ja... det är kanske lite svårt att se hur det ser ut för allt hovskägg ;D

Så här ser dom ut!






Ja men jag var tvungen att fota spåren också ;)

Burbygge

Det funkade inte så bra att ha vaktlarna i en stor ljus box, dom känner sig otrygga trots att jag gjort små gömslen till dom, och dom är väldigt flygiga. Och dom flyger högt, och in i allt! Fönster, väggar och galler. Pang bom! Usch, jag tror dom ska bryta nacken av sig varje gång!
Obehagligt!
Dessutom flyger dom ju givetvis också ut ur boxen så vi får hämta vaktlar var och varannan dag ute i stallet.
Nä, så kan vi ju inte ha det såklart. Det är synd om dom att vara så stressade så fort vi ska in i boxen!
Läste på lite mer om just det här med burar och förstod att fler haft samma problem som oss, och att många tyckte att det funkade bäst att ha dom i ett mindre utrymme, och framförallt med lägre takhöjd så dom inte hinner få upp nån fart när dom flyger upp.

Ja, så nu blev det plötsligt burbygge på schemat. Det blir en fackbur med tre våningar. Två utrymmen till vaktlar och ett till marsvinshanarna. Marsvinshanarna har fått gå tillsammans sedan vaktlarna flyttade hit, men jag tycker inte det känns optimalt då dom är lite bråkiga med varandra. Deras våning kommer delas i två, så två marsvin på ena sidan och en som blir ensam i utrymmet bredvid.
Så hade jag dom uppdelade innan och det funkade jättebra så jag hoppas att det kommer göra det igen.
Den som blir ensam är den som är största bråkstaken ;) Trist att dom inte kan gå ihop men så är det, dom ser ju varandra genom nätet ändå så helt ensamt blir det inte i alla fall.

Första hyllplanet uppe :)

Andra hyllplanet uppe och första dörren på g :)

Så här långt är vi komna hittills. Det går hyfsat fort ändå, hade vi inte haft en massa annat att göra hela tiden så hade vi varit färdiga nu, men det är ju som vanligt ;)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...