Visar inlägg med etikett våren. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett våren. Visa alla inlägg

måndag 12 mars 2018

Våren är här

Aaa men jag veeet...jag är skitdålig på att blogga! Men jag har inte orkat, okej. 

Allt det som jag kom igång med i januari/februari är ett minne blott nu. Tillbaks på ruta ett. Eller noll eller minus eller vad man nu kan kalla det för. Suck.
Blir bara så jävla irriterad på det. Det är ju samma visa om och om och om igen alltså! Fan!

Men efter x antal veckors dåligt mående så känns det i alla fall äntligen som att det är på väg att vända. Bara att passa på att ta nya tag! Denna gången har jag lite nya blandat med lite gamla saker jag ska pröva för att se om det kan hjälpa mig att må bättre. 
Ger aldrig upp ;) Tar bara lite tid att hitta rätt här i livet, och än är jag inte riktigt i mål. Men jag kämpar på så fort orken finns :)

Här har det varit ganska dåligt väder ett tag med mycket regn och blåst, men nu har äntligen våren kommit för att stanna känns det som. Poolen som känts som en isvak i ett par månader går äntligen att använda igen och det är sååå härligt!
Nu är det dags att bättra på brännan lite! Började känna mig lite blek ett tag... ;)

Försökte liva upp mig själv med en ny frisyr men det gick sådär...;)

Syns ju inte här hur det blåser, men det har verkligen varit stormigt här från och till. Tack och lov är det inte som i Sverige att det håller i sig i tre månader, utan det försvinner ofta lika fort som det kom.

Så här såg det ut lite här och var efter en av dagarnas oväder. Flodfåror som normalt är helt snustorra fylldes med forsande vatten! Kolla som det färgat havet en bra bit ut.


söndag 25 februari 2018

Det drar i självhushållarnerven!

Är nog bara att inse och erkänna att jag känner mig lite låg just nu. Som alltid denna tid på året. Trots att vi befinner oss på soliga (idag ösregnar det dock...) Teneriffa.
Nä men jag vet inte, det kanske inte är vårdepression? Det kan ju vara att jag sitter ensam i lägenheten dag ut och dag in som gör mig deppig. Ja visst,Smilla är här, men hon räknas inte på det sättet.
Eller så är det för att jag är så j***a uttråkad som gör att jag blir deppig. Eller uttråkad, jag känner mig menlös. Eller både och. Man gör det efter ett tag när man bara går hemma, det vet dom flesta som varit arbetslösa.
Jag menar visst kan jag vara duktig och tvätta, diska, städa, laga mat, rensa kattlådan, ta hand om Smilla och så vidare, och det gör jag också när jag orkar och även så mycket jag kan tvinga mig till de dagar när jag inte orkar. Men jag vill göra mer! 
När alla hushållssysslor är gjorda, då vill jag ha något meningsfullt att göra!

Min dröm om självhushållning finns fortfarande kvar, och det är så förbaskat jobbigt att bara sitta här och inte kunna göra något, särskilt denna tiden på året då mina trädgårdsgrupper på FB svämmar över av bilder och trådar på folks fröinköp och försådda grönsaker. Jag vill också!
Jag vill, jag vill, jag vill! Vill odla, odla, odla!
Vi bor i det perfekta klimatet, och så har jag ingen möjlighet att odla våra egna grönsaker! Gah! Blir tokig!
Och nä, odling i kruka eller hink på terrassen är inte ett alternativ för mig.
Och så är det det här med kött. Det finns ju typ inget bra kött här nere!? Dom blandar i skit i ALLT! Och ekologiskt eller gräsbetat finns knappt. 
Och det kött vi hittat som faktiskt verkar bra (om man nu kan lita på det) kostar skjortan.
Skulle så gärna mycket hellre föda upp mina egna djur där jag garanterat vet vad dom fått att äta och att dom haft det bra. Känns ännu mer meningsfullt här än vad det gjorde i Sverige.
Skulle helt enkelt vilja göra allt själv, och bättre! ;)

Jaja, jag veeeet. Jag bor här nere i paradiset och så har jag mage att sitta och gnälla.
Det gör jag inte. Jag vill bara så mycket, och längta, drömma och tycka får man väl?

Vi har haft lite dåligt väder nu i ett par veckor och det har faktiskt regnat en hel del, så det har blivit att vi suttit inne lite mer. Plus att jag varit lite trött och låg... Möblerade om lite med köksbordet och ställde det vid glasdörrarna i vardagsrummet eftersom där är ljusare än inne i rummet där bordet brukar stå. Hatar att sitta i mörker! Nu känns det mycket bättre och vi har suttit och ritat en del där, jag, Nikki och Smilla :)

Detta är "Hemliga trädgården" av Johanna Basford. Det är så skönt att bara fylla i och slippa sitta och fundera på vad man ska rita, och medföljande prestationsångest på det (Åtminstone tills jag började googla och såg hur andras teckningar ser ut, efter det kändes det inte lika kul längre, haha ;). 

Inte riktigt färdig med ugglan än, får se när det blir. Tröttnar ofta och börjar på en annan istället ;)
Tar ju så sjukt lång tid att färdigställa en bild!  

Okej, jag glömde visst den här. Tar den sig så är vi avokadoodlare. Håll tummarna! Denna kärnan tog vi från en bautastor avokado, som dessutom var gudomligt god! På riktigt alltså, den smakade typ smörig frukt! Ja, eller nåt åt det hållet i alla fall;)

Ah, hittade bilden på när Lasse håller i den stora avokadon! Eller ja, det var ju flera stycken, det var nog inte just den här vi tog kärnan ifrån, men den var lika stor! Dom var galet stora allihopa! Avokadon bredvid är i storlek som dom man brukar köpa i nät i Sverige på typ Willys :)


tisdag 3 maj 2016

Sol och värme!

Äntligen har vi också fått lite värme här uppe, härligt! Här om veckan var det ett rejält bakslag med snöstorm ena dagen och hagel och regn om vartannat dom andra dagarna, usch och fy! Typiskt aprilväder! 

Jaja, nu är det i alla fall mycket bättre och vi har såklart passat på att vara ute om dagarna i det sköna vädret, därav att jag varken hunnit eller haft lust att sitta med bloggen. Ibland funderar jag på att bara ta och lägga ner den istället? Jag vet inte. 
Hade ju varit en grej mindre att tänka på? 

Vi har gjort en större inhägnad åt hönsen vilket dom blev väldigt glada för :) Tanken är att bygga en permanent inhägnad runt hela biten framför huset där dom går nu, så det kommer bli ännu lite större till slut.
Jag har börjat rensa upp lite kring det gamla grönsakslandet, där ser ju bara för jäkligt ut! Har tagit bort nätet och stolparna som satt runt, samt städat bort en massa sten som vi samlade i högar när vi fräste upp landet för två år sedan. Phu, det var ett tungt jobb med stenarna! 
Sen är tanken att klippa ner gamla buskar och köra över det förvuxna gräset och hålla det nerklippt tills jag vet vad jag ska göra med ytan här uppe i trädgården.
Fortsätta ha ett litet grönsaksland åt värmekrävande växter, eller bara låta det bli en gräsmatta igen? Ja, jag får se. Har lite svårt att bestämma mig.
Har sått squash och pumpa också. Sommaren närmar sig ;)

Ja, vad har vi mer gjort? Suck... Minnet!
Jaja, strunt samma. Inget viktigt antagligen då. Här kommer lite bilder istället ;)

Det "dimmiga" är inte dimma utan snön som yr! Riktigt ruskväder, brrr!

Ser lite bättre ut nu ;)


Nikki och Smilla har en koja nere i backen (än så länge utanför hönshagen;) som dom leker i nästan varje dag :) 


Mycket nytt att sprätta i :)

lördag 9 april 2016

Nu växer det :)

Det är ju inte mycket att skryta över än, men det har i alla fall börjat växa så smått här, och jag är som en hönsmamma över mina små plantor, haha ;) I början kollade jag till dom flera gånger per dag, vattnade lite, försökte se om dom vuxit något sen sist, såg till så det inte blev för varmt eller kallt, ja och så vidare...;)
Nu har jag lugnat ner mig lite i alla fall, för det ser ju ut att funka bra hitintills!

I år har jag kört på en ny variant och satt ut plantorna i stallet efter att dom första hjärtbladen kommit upp här inne i huset. Det var en chansning faktiskt för jag visste inte alls om plantorna skulle klara omställningen från 22-26 graders värme ner till 9-11 grader, men det har funkat super!
Det är till och med så att vissa frön som inte hann gro inomhus, grodde där ute istället, och dom är mycket finare än dom andra! Inte alls så gängliga som dom som kom upp inne utan knubbiga och fina!
Nästa år ska jag nog testa att ha dom ute i stallet direkt från sådd!

I början hade vi hyllan med dom små lysrören som vi gjorde i ordning förra året där ute, men det blev lite klent (minst sagt..), så nu har vi hängt upp ordentliga lysrör som täcker större yta och istället satt in ett bord dom kan stå på.
Fast vi kommer nog behöva utöka ytterligare när det är dags att skola om plantorna. Blir till att beställa fler lysrör... ;)

Jag är så glad över mitt lilla odlingsrum, det blev riktigt bra! Det är gamla höns"huset" som bara stått tomt sen hönsen flyttade ut, perfekt för mig att odla i :) Finns ju till och med ett element här inne så det inte blir allt för kallt. Får se om jag orkar fräscha upp lite till nästa år bara ;)

Hyllan som vi fixade förra året. Här bor dom lite mer värmekrävande grönsakerna och sånt som jag inte vågat sätta ut än ;) Inte så mycket här för tillfället, men det är snart dags för squash och annat att sås :)


Min familj har lite dåligt tålamod så jag fick dra upp ett gäng ärtskott och krasse till dom som dom kan mumsa på :) Ärtskotten är jättegoda men krassen brinner som eld i munnen! Vet inte om det är en speciell sort eller om jag gjort nåt fel (Lasse köpte påsen i en vanlig matbutik och jag bara sådde utan att kolla på påsen...), men den är knappt ätbar enligt mig, blörk...

Det är inte bara inne det börjat växa, även ute :) Det är så härligt just nu när allt vaknar till liv igen! Nu känns inte sommaren så oändligt långt borta längre och man kan på riktigt börja fantisera om solvarma dagar, ett frodigt grönsaksland, hästarna på bete, bad i sjön, grillning och mys ute på gräsmattan. Ahhh vad jag längtar!

Scillor i rabatten och massor av tussilago längs dikena :)

Gräslöken på G :)

Till och med vintersallaten som jag sådde förra sommaren verkar ha överlevt vintern! Dom gamla bladen har gett med sig, men nya fina ser ut att vara på väg upp i mitten av varje liten planta. Så himla kul, det hade jag inte alls förväntat mig! Förhoppningsvis kan vi skörda lite sallat här om ett tag :)

torsdag 7 april 2016

En härlig promenad :)

Här om dagen var det så himla härligt väder, en riktigt härlig vårdag!
Nu när snö och is töat bort från vägarna så det går att cykla, så lyckades vi få med oss Nikki på promenad också :)
Kul att hela familjen gick tillsammans! 
Som vanligt vaknade Smilla alldeles för tidigt och höll på att härja i vagnen hela rundan. Det går banne mig inte att gå med henne i vagnen längre, haha!
Jaja, det är inte bara Smilla som är less på vagnen, det är vi med! 
Vi har faktiskt bestämt oss för att införskaffa en bärstol att ha istället, tror hon kommer gilla att komma upp lite högre så hon ser ordentligt, och dessutom kan vi gå vart vi vill och är inte bundna till vägarna på grund av vagnen.

Nikki var tvungen att gå ner i varenda bäck längs hela rundan, haha! :)

Betty fick också följa med, bra miljöträning för henne! Och hon skötte sig exemplariskt! Ja det gjorde allihop, förutom Smilla bus ;)

torsdag 16 april 2015

Vår ute och inne :-)

Nu bryr jag mig inte om det rent meterologiskt (stavning?) sätt är vår eller inte, för jag har i alla fall bestämt mig för att det ÄR VÅR nu! Så det så!
Och det är sååå härligt, samtidigt som jag lider och känner mig frustrerad av att inte kunna njuta av den fullt ut. Lite dubbla känslor. Men mest härligt ;-)

Där snön har försvunnit har det redan börjat spira. Nu går det fort, ett tu tre så är sommaren här! Längtar!
Har sått allt som måste förgro innan utplantering och det är så kul! Faktiskt jättekul! Då förstår man liksom att det inte är så långt kvar :-) 
Första omgången såddes förra veckan efter att vi kommit hem från Skåne, och idag sådde jag lite till. Tänkte testa att så lite i omgångar så att allt inte mognar samtidigt, utan att man kan njuta av nyskördat liiite längre. Vet att många gör så, dock vet jag inte hur länge man dra ut på det här uppe i norrland på grund av den korta sommaren? Det får bli ett test helt enkelt, och det gäller ju inte alla grönsakerna.
Önskar bara att jag hade kunnat börja så någon vecka tidigare så plantorna hade varit mer utvecklade, men det gick ju inte på grund av att vi skulle resa iväg. Jaja, det får bli som det blir. Blir kanske jättebra? Vet att jag tyckte jag sådde sent förra året också men det blev ju bra ändå. 
Förresten, en grej sådde jag innan vi åkte och det var lite paprikafrön som vi pillade ur en köpepaprika. Var mest en skojgrej för Nikkis skull och jag trodde aldrig det skulle ta sig och absolut inte överleva att vi åkte iväg, men jodå :-) Dom växer så det knakar! Spännande och se sen om det blir några paprikor också ;-)

 Scilla, scillor...en scilla flera scillor? Äsch, jag vet inte ;-) Men kul med lite färg i rabatten!

 Den här kommer jag inte ihåg namnet på alls... Lättare när dom har blommor! Om den nu hade några blommor?! Minns verkligen inte...

 ..men detta är en tulpan iaf! :-) Eller ska bli åtminstone..

Det är inte överallt i trädgården som det växer... Det är lite svårt att tänka sig ett grönsaksland här om 1-2 månader som det ser ut just nu!

 Mina små bebisar ;-) Nikki och jag är lite otåliga och går och tittar ett par gånger om dagen för att se vad som hänt :-) Allt som såddes förra veckan har börjat titta upp, utom löken och libbstickan.
Heja, heja små fröer!

/Maria

fredag 27 mars 2015

Nääee...

Jaha...då blev det snö igen. Visst är det fint men nu vill vi ju ha vår! Den var ju på väg alldeles nyss! Blä...
Jag vet, vädret är så här denna årstiden och man får ha lite tålamod bara. Snart är våren här, bla bla. Men ändå. Nääee! Blää...




/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...