torsdag 8 mars 2012

Vattkoppor, influensa och inflammationer...

Ja här hemma hos oss finns det mesta ;)
Först hade Lasse influensa och var jättedålig i en vecka. För några dagar sedan så började Tilda bli väldigt gnällig, oavsett vad vi gjorde och även nattetid :( Var lite rosa i huden runt knappen plus varig så vi ringde till knappsyster på BUS och fick tid. Lasse åkte in med Tildis men där inne tyckte dom inte att det såg konstigt ut. Jaha, hem igen då... Tilda blev mer och mer ledsen och det var uppenbart att hon hade ont runt knappen. Nästa dag är det ännu varigare än innan och det står även var i stygnen vid sidan om knappen, plus att hon är röd. Ringde till BUS igen och äntligen fick vi utskrivet peniccillin! Men ont har hon fortfarande så vi får proppa henne full med alvedon också. Idag sprack det lite vid ena stygnet och jag kunde trycka ut lite var och blod. Tror det var bra skönt för henne att det lättade lite på trycket för efteråt har hon varit väldigt nöjd och glad.
Jaha, och så var det Nikki då. Igår hade hon någon enstaka prickar så vi antog att det var vattkoppor eftersom alla andra på dagis redan haft det. Idag var det ingen tvekan om det för hon ser ut som en prickig korv :) Men ingen feber och hon är pigg och glad som vanligt och det är vi glada för!



//Maria

lördag 3 mars 2012

Före och efter...


Fotat nu i vinter...
Fotat för åtta år sen... 

Ja, lite skillnad är där ju ;)


//Maria


Vårväder!

Äntligen börjar det kännas att våren är här! Hönsen har börjat få komma ut om dagarna (med viss oro för ev rovfåglar) och fåren har också varit ute och luftat sig lite :) Hästarna har också vårkänslor och busar och har sig ute i hagen!
Lilla Pycklingen som vi fick av Emma i höstas har idag fått flytta in till dom andra hönsen. Hon är inte helt nöjd men hon får helt enkelt vänja sig. Dom andra har varit snälla vid henne hitintills i alla fall så så farligt är det ju inte.
Våra "kycklingar" från i höstas visade sig vara sex tuppar och en höna. Det var ett väldans liv alltid i hönsgården och dom stackars hönorna blev påsatta i tid och otid. Så Andreas fick komma hit och hjälpa Lasse med slakt. Så nu ligger dom i frysen :)


//Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...