Visar inlägg med etikett Lasse. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lasse. Visa alla inlägg

lördag 14 november 2015

tisdag 12 maj 2015

Lasses begravningsbyrå

Här grävs det för fullt i grönsakslandet. Lasse håller på att göra upphöjda bäddar vilket kommer bli mycket bättre att odla på.
Men det ser lite ut som gravar emellanåt innan dom jämnats ut och blivit krattade, särskilt den allra första han gjorde som bara var hälften så bred som dom på bilderna. Den hade passat perfekt i storlek till det bräkande fåret Lotta....hehe ;-)
Men hon slapp undan och det enda som är begravt är gammalt hö, kompost, grenar, gödsel och annat organiskt material. Och en hel del maskar förstås, men dom lever ju (dom flesta i alla fall...).
Det blir bra det här! Får se hur många bäddar det blir nu i vår, det är ett tungt arbete. Annars får vi fortsätta till hösten när jag kan hjälpa till. 


 Hålet är grävt och ska fyllas upp med allt möjligt skit vi hittar i trädgården och på gården :-)

 När hålet är fyllt ska jorden på :-)

Sen är det bara att jämna till det hela ovanpå och på kanterna (vilket inte är helt enkelt) och sen har man en finfin bädd att odla på :-)


/Maria

söndag 8 mars 2015

Ved, ved, ved...

Eller ja, inte riktigt än. Just nu är det trädfällning som gäller. 
Bakom stallet/ladan så har det varit en gammal hage en gång i tiden som vi gärna vill restaurera och ha som vinterhage åt fåren eller hästarna. Passar ju bra eftersom vi även behöver fylla på vedförrådet till nästa år!
Men där är att göra! Och eftersom det nu är som det är och jag inte kan göra så mycket fysiskt arbete så har jag tagit på mig rollen som arbetsledare medan Lasse får slita, hehe ;-)
Han behöver inget gymkort i alla fall...
Nä, allvarligt så önskar jag verkligen att jag kunde hjälpa till! Att bara titta på är inte riktigt min grej, och dessutom hade vi ju fått undan det lite fortare. Men men, så är det. Det ska nog gå ändå!
Just nu ser det dock ut som om det dragit fram en väldigt lokal storm här och det är svårt att se framför sig att det ska kunna bli en hage  till slut. 
Det är en blandning av gammalt ris som fått ligga kvar vid tidigare avverkningar, gamla döda träd som står kvar, vindfällen, gammalt trästaket med gamla eltrådar och så alla träd som Lasse fällt nu. Plockepinn kan man säga...
Kanske borde man ha röjt undan efter varje träd som man fällt? Jaja, det återstår att se vad som hade varit bäst. Vi har aldrig fällt träd innan någon av oss så det är lite "learning by doing" som gäller. Vi kommer förmodligen märka vilket sätt som är bäst så småningom ;-)
Det ska nog bli bra till slut ändå det här, och det ska bli kul att kolla på före och efter bilder sen!


 Min duktiga älskling 


Här nedan är lite bilder på kaoset :-)




/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...