lördag 12 april 2014

Men sitt STIIIIILL!

Nu när jag håller på att ansöka om att bli genbank så ville dom att man skickade in bilder på sina genbanksdjur. Javisst, inga problem! Eller jo, det var det visst.... I alla fall när jag skulle fota Yellow, han satt ju inte still en sekund! Trodde jag skulle bli tokig till slut. Ja, ja, långt om länge fick jag mina bilder i alla fall :-)

Kaninskrälle... ;-)

/Maria

lördag 5 april 2014

Stallet :-)

Tänkte jag skulle visa mer hur här ser ut för dom som inte varit här uppe :-) Huset har vi ju redan lagt ut bilder på, och vedboden med, men inget på stallet. Så här kommer det!
Som den sanna pedant jag är så måste jag ju bara nämna att vi ska städa/fixa/måla! Så småningom... ;-) Här låg ju massor av grejer kvar när vi flyttade hit som vi inte orkade/hade tid till att städa undan, och ihop med alla våra saker så blev det ju inte bättre direkt. Jag hatar att ha det så här stökigt, men jag försöker att titta bort för just nu är det inte läge att ta tag i det. orkar inte helt enkelt.
Det får bli till sommaren, eller nåt... Hela gården behöver ju rensas på skräp och städas upp, men stallet har första prio för mig eftersom det är där jag är varje dag. Jag längtar tills jag får fint! Men just nu ser det ut så här, och jag är så himla glad för mitt fina stall ändå, trots stök och damm! :-)



Först kommer man in i den stora påbyggnaden på stallet (vad man nu kallar det för? Carport? Horseport? ;-)  ). Här har man nog spänt för hästarna för vagn när man skulle ut och köra (det bodde en travtränare här innan). Nere till höger finns ett utrymme under bron som går upp till ladan, och i det utrymmet förvarar vi spånsäckarna. Och sen då dörren in till själva stallet rakt fram :-)

I dörrhålet. I detta utrymmet står jag när jag fixar med hästarna. Rakt fram är dörren in till hönsen, till höger om den är öppningen in till sadelkammaren ( det finns ingen dörr in där av någon anledning). Ännu mer åt höger kommer sen dörren in till pannrummet, och åt vänster är dörren in till hästarna, fåren, kaninerna och marsvinen :-)



Fotat mot ytterdörren som vi stod i, i förra fotot.


Sadelkammaren till vänster och pannrummet åt höger.

 Hönsen har ett gammalt ponnystall så där är gott om plats för dom :-) 

 Vi har inte orkat spika ihop ordentliga reden än, men dom verkar gilla sina kartonger :-) Längst bort är luckan ut till gödselstacken där dom kan gå ut om dom vill.


 Jaha, och här är då dörren in till övriga djur :-)


 Dörröppningen in till stallet.
Detta djuret hittade vi alldeles fruset och ledset ute i skogen innan i vintras, så vi tog det med hem och nu har den piggnat till och älskar att göra konster och roliga ljud. Vet inte vad det är för en art, men verkar tillhöra ap-släktet ;-) Snäll är den i varje fall, och äter inte så mycket heller så den får bo kvar :-)


 Det finns sex boxar och två spiltor i stallet. I boxen bredvid spiltorna bor mammakaninerna (eller avelshonorna om det låter bättre), Mona och Ellen. Ellen är en av Monas ungar från när vi bodde på Sjöhus. Båda har vars en kull med ungar så just nu är det många kaniner i boxen :-) Sammanlagt 12 ungar och så då Mona och Ellen! Mer om dom i ett eget inlägg :-) Dörren till höger om kaninboxen leder ut till gödselstacken. Dörren till vänster i bilden leder ut till höet.

Spiltorna igen och dörren ut till höet. I boxen närmst hödörren bor marsvinen, Sheldon och Linus. I boxen till vänster om marsvinen bor Casper :-)

Till höger ser man lite av Caspers box, i boxen till vänster om den bor det också kaniner, Yellow och Nova. Boxen till vänster i bild är Rasmus :-)

Rakt fram Rasmus box igen, och till vänster är fårens box :-) Till vänster om fårens box är dörren till gödselstacken. Ja, det var stallet det.

Så här ser det ut där vi hämtar hö. Där är så det räcker och blir över :-)

/Maria

fredag 4 april 2014

Vårtecken

Ja, vi har ju inte kommit så långt med våren som nere i Skåne, men vi är i alla fall på gång här uppe :-) Solen skiner varenda dag så det töar som bara den! Nu är det bara snö kvar på ställen dit inte solen når fram riktigt, skönt! Tyvärr ligger vår gård lite i nordläge så vi har en hel del snö kvar på tomten, men vi håller oss i den varma soliga delen istället och ignorerar dom delar där snön ligger kvar ;-) 
Solen värmer riktigt bra, men tyvärr har det varit lite blåsigt i veckan så det har känts ganska kyligt ändå. Man får hålla till där det är lite lä helt enkelt, så känns det inte så avlägset med sommaren :-) 

Jag har ansat syrenbuskarna lite, både igår och idag. Dom hade flera stora grenar som hade knäckts av av snön och en massa skott som spritt ut sig rejält, så dom behövde tuktas lite. Sen samtidigt vill jag inte ta för mycket, vi vill ju ändå ha lite blommor på dom. Vi får väl ta lite varje år eller nåt, så där alltid är nån gren som blommar. Behöver nog läsa på en del om det här känner jag, kan egentligen ingenting om beskärning. Men kul är det, får verkligen hejda mig så jag inte tar för mycket! Vill liksom gärna fortsätta att ta liiite till här, och liiite till där... ;-)
Rosorna fick sig också en omgång, och snöbärsbuskarna med (eller vad dom nu heter...). Vinbärsbuskarna gick jag bort till, drog en djup suck och gick där ifrån igen....

 Såna här kommer det mest av i rabatterna. Jag vet dock inte vad dom heter...

 Här kommer nåt som jag inte heller har en aning om vad det är. Det är kanske bara ogräs ;-)

 Och här är nåt...

 Och här är dom så kallade vinbärsbuskarna...

 Närbild på eländet... Allt liksom bara hänger på dom, förutom dom nya skotten som står upp i luften ovanför själva busken.

 Ester, sötnos :-)

 Nikki lagar soppa, gjord på endast naturliga råvaror... ;-)

Simons favoritplats på förmiddagarna. På eftermiddagarna ligger han antingen på trädgårdsmöblerna, eller utanför vår ytterdörr :-)

Det var meningen att Nikki skulle cykla till Nils idag (ihop med Nils och hans mamma som kom och mötte upp), men hon var sur på mig för att jag tvingade henne att ha denna cykeln och inte hennes gamla, pyttelilla cykel, så när vi kom ner till soptunnan så vägrade hon cykla längre och ställde cykeln där. Undrar vem hon har ärvt sin envishet ifrån... ;-)

Tussilago :-)

/Maria

torsdag 3 april 2014

Hjärngympa...

Fyllt i ansökan om stödrätter på jordbruksverkets hemsida idag, och nu är jag helt slut i huvudet! Phu!
Tycker verkligen att det är så jobbigt att göra såna här tråk-grejer på datorn, jag fattar ju ingenting, typ... Eller det gör jag väl, men det går inte så lätt och smidigt som jag vill ;-) Tre samtal till kundtjänst, en massa (enligt mig...) klydd med datorn för att det inte funkar med vissa inställningar på deras sida osv...suck! Jaja, nu är det i alla fall gjort, och nästa gång kommer det att gå plätt-lätt, för då vet jag ju hur det går till!
Eller så bara tror jag att jag har klarat av det, men så är det säkert en massa fel...haha :-D ja, det lär vi märka så småningom i så fall.
Känner mig nöjd för tillfället i alla fall :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...