Visar inlägg med etikett Godis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Godis. Visa alla inlägg

söndag 14 juli 2013

Sega remmar!

Dags att tömma frysen på gamla bär för att göra plats för årets skörd :) Av dom gamla bären gjorde vi nya sega remmar, dom vi gjorde i vintras tog slut i ett nafs. Den här gången blev det en blandning av björnbär, svarta vinbär och så några bananer som vi köpt för halva priset för dom var lite bruna. Remmarna blev riktigt goda, lite söt-syrliga :)


 .

/Maria

torsdag 18 april 2013

Påskharen was here!

Medans jag och Nikki var ute och körde en sväng så passade påskharen på att komma till vårt hus och gömma Nikkis stora påskägg. När vi kom hem satt det en lapp på ytterdörren...


Påskharen hade varit lite lurig och lagt ut lappar med ställen vi skulle leta på så vi sprang fram och tillbaka i huset. 










Den sjätte lappen ledde till att vi hittade ägget i min garderob. Ett mycket listigt påhitt av påskharen. Synd bara att vi inte hann hem och fick en skymt av den skygga rackaren :-)

/Lasse

onsdag 30 januari 2013

Hallonremmar!

I helgen som var så testade vi för första gången att göra hallonremmar. Väldigt enkelt, vi mixade 500 gram hallon med en banan, lite vaniljpulver (ej vanillin) och kanel och bredde ut det på ett bakplåtspapper (vi penslade pappret med lite kokosolja så det inte skulle fastna) och så in i ugnen på 50 grader och låt torka i många timmar  (6-10 h) och lufta då och då. Blev jättegott, lite småsega och lite syrliga :)


Färdigmixat!

Ut med smeten på plåten :)



Bre ut ett jämnt tunnt lager :)

Det bästa, slicka rent skålen! ;)

Färdigt! Vi klippte allt i lagom bitar istället för remmar :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...