onsdag 24 januari 2018

Äntligen kom det!

Igår när vi kom hem efter att ha hämtat Nikki vid skolan så hade äntligen paketen från Zooplus kommit, yeay! :) Eftersom det dröjde så lång tid så tog Lasse kontakt med dom i måndags, och tydligen hade det blivit nåt fel med vår leveransadress, plus att Lasse skrivit i fel mejladress så dom inte kunde kontakta oss, och därför hade paketen blivit liggande hos posten. Så typiskt. Dom hade legat där sedan den 4 januari.... 
Vi får väl skylla oss lite själv som inte kontaktade dom tidigare, men vi har ju haft så mycket annat att tänka på. Nu är det här i alla fall :)
Barnen blev helt uppspelta som vanligt när det kommer paket, och hjälpte mer än gärna till att öppna! Två hus till marsvinen och en kattställning, kattmat och kattsand till Vilma :) Alla nöjda, både människor och djur!
Sen på kvällen efter middagen så gick vi ut en sväng på lekplatsen. Vi brukade göra det nästan varje kväll innan, men det har inte blivit av så mycket sista veckorna. Men det är ganska skönt att komma ut en sväng och barnen tycker det är kul att leka där. Extra kul är det ju nu när dom har sina julklappar att använda :) 

Wow, paket! Smilla kunde inte hejda sig utan började slita i det ena direkt, haha ;)

Mina duktiga hjälpredor, när det passar dom åtminstone...;) 

Dålig bild men här är det ena huset :) Ett trähus så dom kan gnaga lite om dom känner för det, och lite lägre på ena sidan så dom kan hoppa upp om dom vill, och det brukar dom gilla :)

Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut, men men. Här är en bild på hela buren och på det nya höhuset också :) Tanken är att dom ska kunna tugga i sig av det, hela huset är ätvänligt, men tråkigt nog var det väldigt dålig kvalitet på höet som det är gjort av. Har nog legat lite för länge på lagret, och förmodligen lite fuktigt också... Men men, å andra sidan kanske det vara längre om dom inte vill äta på det ;)

Tittut! Dom älskar det i alla fall, och skiter ett stort stycke i att det är lite dålig kvalitet på stommen ;)

Vilmas kattställning :) Kommer inte ihåg vad vi betalade i euro på den spanska sidan, men på svenska sidan (priserna varierar lite, tror tex att kattställningen var billigare här..) kostar den 499kr, skitbilligt! Kan verkligen rekommendera Zooplus, vi har beställt av dom förr och där är väldigt bra priser! Kattmaten vi köper där till exempel är minst lika bra eller bättre innehållsmässigt om man jämför med dom dyrare märkena som Hills, Royal Canin osv, fast mycket billigare! Kan länka till hemsidan om någon vill kolla där  zooplus.se :) Finns foder och tillbehör för massor av olika djur, till och med häst :) 

Full fräs på barnen uppe på basketplanen :)

Full fräs på mamman också ;) Jag var helt slut efteråt! Hur kan det vara så jobbigt att dribbla en boll fram och tillbaks?! Orkade knappt kasta upp den mot korgen till slut, haha ;D

Mot korgen!

:)

Linslusen ;)

Nikki har blivit så duktig på att åka, det var verkligen hennes grej med rollerblades :)

Då var det dags för ett foto igen, haha ;)

Här kommer stormästaren, så jäkla duktig så, jaja... ;)

Tänkte jag skulle ha nåt fint foto på Nikki också, och inte bara Smilla, men icke, haha ;D 

Sen slutar det ofta med en massa konster och grimaser ;D

Och lillfisan vill ju inte vara sämre ;D


Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut när jag lägger upp dom på bloggen?! I kameran är dom jättefina? Blir så irriterad...


måndag 22 januari 2018

Heldagsutflykt :)

Idag är jag jättetrött på grund av att jag knappt sov något inatt. Haha, jag vet att det är komiskt med tanke på vad jag skrev igår, men det är så det är med min sömn. Två steg fram och ett steg bak, och ibland tvärtom ;) 
Vet inte varför jag inte kunde sova, kanske jag sov för mycket igår natt? Ja ja, what ever, nu är det i alla fall dag och inatt sover jag förhoppningsvis bättre igen!
Tänkte att såna här tråkdagar när Lasse jobbar och jag bara går hemma så kunde jag ju kanske passa på att göra lite inlägg från sånt som jag inte hunnit eller kunnat blogga om tidigare på grund av att inte bilderna varit inlagda och så vidare.
Det händer ju liksom inte sådär jättemycket annars om dagarna, så det är svårt ibland att komma på saker att skriva om. 
Men en grej har jag i alla fall gjort idag och det är en förhöjning av burkanten in till marsvinen så att dom inte ska kunna rymma mer. Ja det är taskigt, jag veeeet, men dom grisar ner nåt fruktansvärt under möblerna, urk! Efter att ha legat på knä och skurat golvet under soffan så kände jag att det fick vara nog! Som kompensation fick dom i alla fall ett nytt stort hus gjort av gamla familjepizzakartonger, haha ;D
Det är inte fint, men det är stort och stabilt, och där är plats för hela familjen marsvin ;) Dom blev faktiskt jätteglada för det och det är ju huvudsaken. Paketet med djursakerna verkar dröja, så då fick det bli detta tills vidare. Men idag blir det inga bilder från det, utan jag tänkte visa bilder från en dag när vi var ute och körde istället. Det var den första januari om jag inte är helt fel ute, och vi körde upp till Teide via Vilaflor, sen fortsatte vi ner till La Laguna och vidare mot Anagabergen. Vi hade planerat att köra en runda runt där också, men vi fick planera om då barnen var trötta, så vi vände och körde hem istället. Det får bli en annan gång helt enkelt, och jag ser fram emot det jättemycket! Där är så fint borta! 

Här är första stoppet på väg upp mot Teide (som är Spaniens högsta berg och tredje största vulkanen på jorden för den som inte vet). Långt där ute till vänster i horisonten ser man El Hierro, rakt fram ligger La Gomera, och till höger La Palma. Häftigt att se alla tre :)


När man ber Lasse ta några bra bilder på en... ;) Bakgrunden är fin i alla fall!

Japp..... ;)

Längst bort toppen på Teide, och närmare till vänster ser man ett gammalt utbrott och hur lavan runnit ner för berget och ända fram till där vegetationen börjar. Senaste utbrottet var 1909, men är osäker på om det var detta. Kommer ju inte ihåg allt jag läser...

Här ser man kanske bättre hur lavan runnit för att sen plötsligt stanna.

Smilla kollar på utsikten :) Längst där nere går vägen, fast det syns knappt.

Väldigt skiftande utseende här uppe! 

Teide längst bort :)

Nu är vi så sakta på väg ner från Teide, men fortfarande ovan molnen :)

Än så länge på gott humör, sötisarna ;)


Här har vi kört nästan hela vägen ner från Teide och närmar oss La Laguna, men innan dess är det dags för lunch! 


Det var faktiskt riktigt mysigt här, och eftersom vädret var kanonfint så valde vi att sätta oss bak i deras trädgård :) Ena delen var avstängd, och där inne fanns det, förutom apelsinträd och en massa citronträd också två hundar som kom och hälsade på oss :) Tror det var kanariehundar, eller Dogo canario som rasen heter.

Vi åt grillad kyckling med sallad, kanarisk potatis och goda såser, så jäkla gott! Den godaste grillade kycklingen jag ätit!

Så, nu har vi korsat La Laguna och är på väg mot Anagabergen :) Utsikt över La Laguna.

Precis nedanför där vi stod och fotade fanns en hage där det gick kossor i :) Åhh vad jag har saknat lantlivet med alla djur, skulle kunna stå kvar där lääänge och lyssna på deras klockor som pinglade så fint när dom gick och betade 

Fortfarande på samma ställe som de två föregående bilderna men fotat åt ett annat håll. Långt där ute i havet ligger Gran Canaria :)

Fina familjen ♥


Då var vi vidare igen. Här var vi på väg mot en utsiktsplats för att fota, men det var längre än vad vi trodde så vi vände och gick tillbaks igen ;) Häftig skog i alla fall, även om den inte syns så bra på fotot här.

Sista anhalten innan vi vände tillbaks igen. Helt plötsligt började det välla in moln så jag fick skynda mig att fota!


En båt långt där nere som lämnat Teneriffa :)

:) 

Nä det blev ingen bra bild, men dom får vara med ändå eftersom dom är så söta :)


Lite skillnad mot det torra karga på vår sida av ön ;)





söndag 21 januari 2018

Söndag fast det känns som måndag..

 Då var det söndag och Lasses arbetsvecka startar. Alltså jag blir så förvirrad av det, det sitter liksom inpräntat i hjärnan att en arbetsvecka börjar på måndagar, ja men typ allt börjar ju på måndagar! Så på grund av det är jag alltid en dag fel i veckan, haha :D Som om jag inte var nog förvirrad på veckodagarna redan innan liksom... ;)

Vi har haft en lugn helg. I torsdags kväll fick vi en otroligt ledsam nyhet om att en av dom finaste och snällaste människorna vi känner hade avlidit i en bilolycka, och i fredags kände vi oss ganska låga och hade inte riktigt lust med någonting. Tillslut ryckte jag i alla fall upp mig och gick en lång promenad medan de andra åkte med Nikki till Krav Maga träningen, och det var skönt att komma ut en sväng trots att det blåste halv storm. Jag är så tacksam att jag kommit igång med promenerandet igen för det är verkligen ett bra sätt att rensa tankarna på.

Igår var jag jättesugen på att åka iväg och vandra en lång runda, så efter att vi varit på Farmers Market direkt på morgonen och shoppat massor av fräscha grönsaker så fixade vi lite lunch och snacks att ha med oss, och sen packade vi ihop oss och åkte. Och det blev en så skön dag! Blå himmel, solsken och lite lagom med vind som svalkade skönt i uppförs backarna. Så härligt! Vi var ute i drygt sex timmar och gick, och var alldeles möra när vi var tillbaka vid bilen, haha :D
Det enda negativa är att det är extremt jobbigt att bära Smilla uppför långa backar och branter. Hon orkar ju liksom inte gå i så många timmar hur duktig hon än är. Men, men, det går ju. Och om inte annat så är det sjukt bra träning för både ben och flås!
När vi kom hem slängde vi i oss kvällsmat och sen gick vi typ och lade oss när klockan var 21, supertrötta! Trodde inte jag skulle somna så tidigt, men efter en stunds läsning så orkade jag inte hålla uppe ögonlocken längre och somnade. Sen vaknade vi inte fören halv åtta i morse!
Ja men det är ju inte klokt, vi måste ha sovit i 9-10 timmar ju! Har inte hänt mig sen jag vet inte när, när jag var bebis typ...?
Himla nöjd är jag i alla fall, för sömnen är något jag ständigt jobbar med att förbättra, och även om det går både upp och ner med den, så går det i slutändan ändå åt rätt håll tack och lov. Usch, kommer ihåg när det var som värst och jag bara kunde sova mellan 1-4 timmar per natt. Det var när vi hade Tilda och jag mådde så fruktansvärt dåligt! Och det var så hemsk att inte kunna sova!
Tänk så lång tid det tagit att komma tillbaka till att kunna sova en hel natt, det är inte fören nu i höst som jag börjat göra det.
och det är jag oändligt tacksam för!




Lite lek och bus ute på gräsmattan här hemma :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...