/Lasse
onsdag 31 juli 2013
Cykelvagn
I början av maj införskaffades en bättre begagnad cykelvagn. Här är bilder från premiären. Känns lite liten till Nikki redan men det är lugnt nu på sommaren när man inte behöver taket på. Det har blivit lite turer bl a till hästarna och Trollungarna. Nikki tycker den är rätt mysig men lite skumpig på grusvägen.
/Lasse
/Lasse
tisdag 30 juli 2013
Nederbörd
Efter några veckor med varmt väder och inte så mycket regn förutom på natten så kom det idag en rätt rejäl skur med regn och hagel lite åska. Kul tyckte Nikki och sprang ut för att kolla läget. Hon kom rätt snabbt in igen. Temuggen glömdes inte alls bort i all hast när jag sprang in. Det är en regnmätare.
/Lasse
/Lasse
torsdag 25 juli 2013
Saxtorpsdammarna :)
I tisdags förmiddag åkte jag, Emma och Lasse med Casper och Emmas häst Samantha till Saxtorpsdammarna för att rida. Ja inte Lasse, han blev medtvingad som fotograf ;)
Åh vad härligt det var, perfekt väder och glada hästar (och ryttare ;)! Det fanns en markerad ridrunda på ca 2,5 km så den följde vi, två varv blev det. Första rundan var det full fart, andra rundan märktes det att Casper började bli lite trött, ingen toppkondis här inte plus en rejäl gräsmage att släpa på... ;)
Första gången vi skulle gå ner i vattnet så stannade han först och nosade lite på vattnet, sen klampade han rakt i och bara njöööt!! Han drack och plaskade, drack och plaskade :) Båda hästarna var helnöjda med att svalka sig i vattnet och hade ingen brådska upp. Inte vi heller, det var jättemysigt! :)
Sista galoppen, stackars Casper är trött och orkar inte hänga med Samantha och Emma :)
Det får bli trav i stället :)
Dags för bad nr 2, vi hade redan varit i och plaskat lite på en strand på andra sidan sjön, men då hade vi ingen fotograf :)
Skönt att svalka sig tyckte hästarna! :)
Och gott om vatten att släcka törsten med :)
Riktigt varmt och skönt i vattnet faktiskt! :) Jag förstår att hästarna njöt!
Över till den lilla ön :)
Och tillbaks igen :)
/Maria
Tiden går...
I tisdags var det exakt tre månader sen Tilda dog.
Vi börjar sakta men säkert komma tillbaks till en normal vardag.
Jag har börjat jobba lite smått, 25 procent bara men det känns som en bra start. Blir ju fortfarande väldigt lätt trött, eller rättare sagt helt slut, både i huvudet och kroppen. Känns som att jag lever på reserven av min kropps energi, och så fort jag gjort nått så tar den lilla energin jag hade slut och sen finns det inget mer att ta av fören jag fått vila ett tag.
Det har tagit låång tid för mig att förstå detta och att acceptera att jag måste vila när jag blir trött. Fortsätter jag så tar det bara ännu längre tid sen innan jag har nog med energi i reserven igen till att få vardagen att fungera, som värst kan det faktiskt ta upp till några veckor!
Men men, det blir bättre om än långsamt. Det får ta sin tid även om det ibland känns frustrerande att inte kunna leva fullt ut och göra allt man känner för. Jag får påminna mig själv i såna lägen att det faktiskt inte gått längre än tre månader sen Tildisen dog, och på hela den långa tid innan dess som vi levt under stor stress och sorg. Då har jag lättare att förstå och acceptera min trötthet.
Saknaden och sorgen efter Tilda är lika stor som innan, och jag kan inte prata om henne utan att bli ledsen. Vissa dagar går åt till att gråta över det som hänt och saknaden efter henne, och så får det vara, försöker jag hålla inne så mår jag bara sämre.
Som faster Lone brukar säga; "allt skit ska ut oavsett om det kommer från munnen, ögonen eller där baktill!" Haha, det stämmer så bra! :-D
Senaste veckorna har jag varit så trött (tröttare...). Jag har ju en förmåga att stressa upp mig för exakt allt, även minsta lilla skitsak, och nu har det varit mycket med nytt jobb och innan dess stressen över att hitta ett jobb. Men jag har tillåtit mig att vara trött och bara ta det lugnt och det har faktiskt bara varit skönt! Jag har bara latat mig och njutit av det fina vädret, vi har åkt och badat några gånger och jag har varit ute och ridit några gånger i skogen med Gunilla som sällskap. Härligt! Och nu känner jag energin sakta börja komma tillbaka!
Igår och idag så har vi hjälpts åt här hemma att rensa en massa ogräs på gårdsplanen. Det var en hel del kan jag lova, vi har ju inte hållt efter det alls i sommar.... Men nu är det fint igen :)
Nästa projekt blir nog att städa stallet, där ser ut som f*n rent ut sagt! Hönsskit och saker ÖVERALLT, jag blir helt uppjagad inombords bara av att se det! Huh! ;-D
/Maria
Vi börjar sakta men säkert komma tillbaks till en normal vardag.
Jag har börjat jobba lite smått, 25 procent bara men det känns som en bra start. Blir ju fortfarande väldigt lätt trött, eller rättare sagt helt slut, både i huvudet och kroppen. Känns som att jag lever på reserven av min kropps energi, och så fort jag gjort nått så tar den lilla energin jag hade slut och sen finns det inget mer att ta av fören jag fått vila ett tag.
Det har tagit låång tid för mig att förstå detta och att acceptera att jag måste vila när jag blir trött. Fortsätter jag så tar det bara ännu längre tid sen innan jag har nog med energi i reserven igen till att få vardagen att fungera, som värst kan det faktiskt ta upp till några veckor!
Men men, det blir bättre om än långsamt. Det får ta sin tid även om det ibland känns frustrerande att inte kunna leva fullt ut och göra allt man känner för. Jag får påminna mig själv i såna lägen att det faktiskt inte gått längre än tre månader sen Tildisen dog, och på hela den långa tid innan dess som vi levt under stor stress och sorg. Då har jag lättare att förstå och acceptera min trötthet.
Saknaden och sorgen efter Tilda är lika stor som innan, och jag kan inte prata om henne utan att bli ledsen. Vissa dagar går åt till att gråta över det som hänt och saknaden efter henne, och så får det vara, försöker jag hålla inne så mår jag bara sämre.
Som faster Lone brukar säga; "allt skit ska ut oavsett om det kommer från munnen, ögonen eller där baktill!" Haha, det stämmer så bra! :-D
Senaste veckorna har jag varit så trött (tröttare...). Jag har ju en förmåga att stressa upp mig för exakt allt, även minsta lilla skitsak, och nu har det varit mycket med nytt jobb och innan dess stressen över att hitta ett jobb. Men jag har tillåtit mig att vara trött och bara ta det lugnt och det har faktiskt bara varit skönt! Jag har bara latat mig och njutit av det fina vädret, vi har åkt och badat några gånger och jag har varit ute och ridit några gånger i skogen med Gunilla som sällskap. Härligt! Och nu känner jag energin sakta börja komma tillbaka!
Igår och idag så har vi hjälpts åt här hemma att rensa en massa ogräs på gårdsplanen. Det var en hel del kan jag lova, vi har ju inte hållt efter det alls i sommar.... Men nu är det fint igen :)
Nästa projekt blir nog att städa stallet, där ser ut som f*n rent ut sagt! Hönsskit och saker ÖVERALLT, jag blir helt uppjagad inombords bara av att se det! Huh! ;-D
/Maria
måndag 22 juli 2013
Finaste!
Min fina häst som gör mig så glad! :)
Foto från innan i somras, allra första ridturen utan ledare :) Jag såg förmodligen lika fånigt glad ut hela rundan ;)
/Maria
torsdag 18 juli 2013
Borstahusen
Jag och Nikki är på stranden idag. Ganska blåsigt och måttligt med sol. Maria har vi i Kristianstad hos tant Hanna så vi får klara oss själva.
onsdag 17 juli 2013
Utflykt :)
Förra veckan gjorde vi en utflykt till Lomma, efter att Lasse varit på arbetsintervju i Lund på förmiddagen. Man får ju passa på när man ändå är iväg ;) Först åt vi god mat på Fiskboden nere i hamnen, jag och Lasse tog varsin räksallad och Nikki tog friterade bläckfiskringar, mums! Sen när vi var mätta och belåtna körde vi bort till Lomma badstrand och solade, badade och njöt av det härliga vädret! Riktigt skönt var det i vattnet, till skillnad mot Tunsjön, Odensjön och Ringsjön som vi också testat i sommar.
Väntar på maten...
Mums!
Dom här två kan man ju inte ha med sig på restaurang fler gånger... ;)
/Maria
Larvigt!
Såna här färggranna larver frossar på vårat ogräs utanför stallet (man kanske skulle börja föda upp såna här rackare?). Vi var ju tvungna att kolla upp vad det var för sort och dom heter Karminspinnare. Dom är lika vackra både som larver och fjärilar tycker jag :)
Vår egen bild...
Den här bilden har jag lånat från danand.se
/Maria
söndag 14 juli 2013
Sega remmar!
Dags att tömma frysen på gamla bär för att göra plats för årets skörd :) Av dom gamla bären gjorde vi nya sega remmar, dom vi gjorde i vintras tog slut i ett nafs. Den här gången blev det en blandning av björnbär, svarta vinbär och så några bananer som vi köpt för halva priset för dom var lite bruna. Remmarna blev riktigt goda, lite söt-syrliga :)
/Maria
fredag 5 juli 2013
Besök :)
I onsdags kom Annika och Lena från ASIH hit och hälsade på oss, så himla kul och jag hade verkligen sett fram emot deras besök! Samtidigt var det ju väldigt känslosamt eftersom dom påminner så mycket om Tilda och den sista tiden här hemma som också var den värsta.
Det blev en massa snack om allt från Tilda till ridning och en hel del tårar tårar och skratt, precis som vanligt! Det kändes så bra att få träffa dom igen, och få ett riktigt avslut.
Den här jättefina boken hade Annika och Lena med sig till oss, en alldeles nyutkommen bok om självhushållning. Precis vad som passar oss! Blev alldeles rörd, hade ju inte alls förväntat mig att få nåt av dom, det var ju vi som skulle ge dom som tack för all hjälp! Känns fint att ha den som minne efter dom!
Vi kommer aldrig glömma all den hjälp och allt det stöd vi fick av dom under den värsta tiden i våra liv. Även om det är deras jobb så gjorde dom det helhjärtat och det betydde jättemycket för oss. Vi är så tacksamma för det!
/Maria
torsdag 4 juli 2013
Kvällstur :)
En cykeltur här om veckan med hela familjen till våra tjockisar som ju är på bete fyra kilometer hemifrån. Här är det inte ont om mat inte.... ;) Dom ser ut som tunnor båda två! Men himla söta och goa är dom i alla fall och väldigt glada över att få besök och bli lite kliade.
En puss som tack för kliet :)
/Maria
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

