torsdag 31 maj 2012

Mors dag




Fick fina blommor, en bok, foppatofflor och ett fint kort med Nikkis och Tildas handavtryck i på Mors dag :) Och efter kvällsmaten ställde sig Nikki på sin stol och sjöng "Vi gratulerar" några gånger för mig också. Min lilla tutta vet precis hur man ska uppvakta sin mamma på bästa sätt :)

//Maria

onsdag 30 maj 2012

En hel mus..

...svalde den här hönan i ett svep! Blörk! Fast ändå lite imponerande att den lyckades få ner en hel mus i den lilla (?) munnen. Som en orm :)


//Maria

Dammbygge

Äntligen har våra små söta ankor börjat gå ut om dagarna :) Lasse och Nikki fick plocka fram spadar och gräva en liten plaskedamm till dom. Det var mycket uppskattat av ankgänget!!




//Maria

Frukost!

Härligt med sommarvärme så man kan sitta ute och äta hela familjen :)



//Maria

Paus!

Den här dagen blev det mycket promenerande! Nikki gick hela vägen till dagis och hela vägen hem sen på eftermiddagen! Vi tog en liten paus vid sjön på vägen hem och Nikki passade på att fiska lite med sitt nya fiskespö som hon tillverkat på dagis :)





//Maria

Mördare!

Efter att räven nästan lyckats fånga en av våra hönor så fick Rolf flytta hit som hönsvakt. Han gjorde tyvärr ett uselt jobb då han istället bet ihjäl en av våra finaste hönor.... 

Här är han, mördarhunden! 

//Maria

Helt perfekt!

Lasse var tvungen att fota sin (enligt honom) helt perfekt stekta pannkaka :) Så här är den, fin va! Pannkaks SM nästa! ;)


//Maria

söndag 20 maj 2012

Ture hälsar på

Nikki ville att Ture skulle med när vi åkte hem från mormor så han hoppade snällt in i bilen.
Grillning vid hemkomst men det blåste en del så det blev kvällsmat inne.




Sen dags för kvällspromenad med Ture.
















//Lasse

lördag 19 maj 2012

Kryddig indisk gryta med kyckling


Kryddig indisk gryta med kyckling.
Använde filé från våra egna tuppar som hamnade på huggkubben i vintras. Riktigt gott och annorlunda smaker. Ska man säga något så kanske man ska vara sparsam med kryddnejlikan. Tack till Läppehus för lån av recept.


1 kg  
1 st  
3 st  
1 st  
0,5 st  
0,5 st  
2 st  
1 tsk  
1 msk  
1 msk  
1 msk  
500 gram  
5 dl  
1 st  
2 dl  
1 kruka(or)  
20 gram  

Till servering


1. Skölj och torka av kycklingdelarna. Fräs dem i lite smör eller olja så att de får vacker färg. Tag upp dem och lägg åt sidan.
2. Skär bort kärnor och fröfästen ur chilin och hacka chili och vitlök. Skölj och ansa purjon och skär den i grova bitar. Skölj squash och aubergine och skär dem i bitar.
3. Hetta upp lite mer smör i en stor gryta och fräs allt det hackade lätt tillsammans med kryddorna. Häll i tomaterna och vattnet och smula i buljongtärningen. Låt allt sjuda i 10 minuter under lock.
4. Lägg i kycklingen och låt den koka med i 20 minuter. Lägg i linserna de sista 5 minuterna. Hacka till sist koriandern och lägg i den. Smaka av med salt och peppar. Rosta mandelspånen lätt i en torr panna och strö dem över grytan.
5. Servera med varma naanbröd, vitlökssmör och, om du vill, turkisk yoghurt och basmatiris.


Knäcke

Efter promenaden igår gjorde vi lchf knäckebröd. Recept här men vi hade inte i någon kruskakli.




Sömnig fladdermus

Maria kastade ner halm från loftet här om dagen och då följde den här lille gynnaren med. Den verkade inte så road av att bli väckt så vi la upp den på loftet igen.


Kryddig korvgryta

Nedan ser vi Nikki och Maria trycka i sig korvgryta.
Egentligen är receptet ett långkok med högrev men i brist på det så blev det en snabbkoksvariant med två paket Merguez - kryddkorv från Scan med spiskummin och chili istället. Passade utmärkt. Hade inte heller saffran i men det blev gott ändå. Hade tomater och en klick creme fraiche till. Har för mig att Nikki tyckte om korven fast den var ganska stark.

Kryddigt långkok med marockanska smaker 

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
600g högrev
smör att steka i
salt och peppar
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 tsk sambal oelek
2 burkar krossade tomater
saffran
  1. Hacka löken fint och riv eller pressa vitlöken.  Skär högreven i bitar och fräs tillsammans med lök och vitlök. Salta och peppra.
  2. Stöt saffran tillsammans med spiskummin och koriander och vänd ner i grytan. Tillsätt sambal oelek och de  krossade tomaterna.
  3. Låt puttra i 1 1/2-2 timmar.
  4. Servera med gröna salladsblad.





//Lasse


Tomatsoppa med tacofärs


Infrysta rester av tomatsoppa och tacofärs blev till tacosoppa . Gott! Toppat med creme fraiche och några blad basilika.
Så här gjorde vi soppan på ett ungefär.

Tomatsoppa

2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
2 msk hackad färsk timjan
1 msk torkad oregano
3 msk hackad färsk basilika
1,5 dl torrt vitt vin
3 burkar krossad tomat
2 dl vatten
3 dl vispgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar(eller fond som vi brukar använda)
2 krm svartpeppar

  1. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i smör.
  2. Tillsätt timjan,basilika och oregano och låt fräsa ytterligare någon minut.
  3. Häll i vin, krossade tomater, vatten och vispgrädde. Smula över buljongtärningarna och peppra.
  4. Låt koka ihop ca 10 min.
Färsen var bara stekt och kryddat med tacokrydda.






Nikki käkar frukost

Det är lite olika vad Nikki äter till frukost men hon äter alltid något. Alltid hungrig på morgonen.
Här äter hon äggröra med avokado och närodlad krasse.



Just nu är det "pannkaka" med vispad grädde och bär som är favoriten. Pannkakan är egentligen en omelett på smet på ägg, grädde, kanel och lite salt. I vispgrädden vill hon gärna ha lite vaniljpulver.




fredag 18 maj 2012

Promenad

Nikki ville gå en runda till sjön idag så det gjorde vi. Maria är hos "Tant Hanna" så hon blev utan motion.
Stannade till vid sjön(och otaliga andra ställen där det fanns något kul att titta på) för att fiska, Nikki hade med sig sitt "fiskespö" dvs en lång pinne. 

Spring! Det kommer en tiger efter oss!




Man måste hoppa från alla!




Nikki tröttnade lite på att gå efter 3km i gummistövlar.

Blir alltid en samling bra att ha grejor som Nikki  samlar på sig längs vägen.

Tur att Tilda snart ska få ny vagn. Hon har verkligen växt ur  denna :-)

Snart hemma.

Denna sten måste alltid bestigas innan man kan gå hem.
//Lasse

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...