lördag 19 maj 2012

Tomatsoppa med tacofärs


Infrysta rester av tomatsoppa och tacofärs blev till tacosoppa . Gott! Toppat med creme fraiche och några blad basilika.
Så här gjorde vi soppan på ett ungefär.

Tomatsoppa

2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
2 msk hackad färsk timjan
1 msk torkad oregano
3 msk hackad färsk basilika
1,5 dl torrt vitt vin
3 burkar krossad tomat
2 dl vatten
3 dl vispgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar(eller fond som vi brukar använda)
2 krm svartpeppar

  1. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i smör.
  2. Tillsätt timjan,basilika och oregano och låt fräsa ytterligare någon minut.
  3. Häll i vin, krossade tomater, vatten och vispgrädde. Smula över buljongtärningarna och peppra.
  4. Låt koka ihop ca 10 min.
Färsen var bara stekt och kryddat med tacokrydda.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...