Visar inlägg med etikett Hästarna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hästarna. Visa alla inlägg

söndag 1 oktober 2017

En härlig helg!

Vaknade i morse och kände mig jättestressad över att få färdigt det sista nu inför resan.
Känns lite kaos just nu innan jag har koll på allt ;) *kontrollfreak*
Idag har vi i alla fall varit och lämnat av hästarna i Klågerup där dom ska bo på obestämd tid. Allt gick bra, dom är ju så snälla och okomplicerade båda två. Dom går dock i en egen hage till en början och ska inte släppas ihop med de andra fören om några dagar så jag kommer ju vara jättenervös fram tills det är gjort och jag vet att allt gick bra... Jobbigt att inte kunna vara här när det görs, men jag får helt enkelt bara hoppas det går bra och ingen kommer till skada. *hönsmamma* ;)

Har också varit och hälsat på en av mina bästa vänner idag vilket var jättekul! Det går alltid väldigt lång tid emellan våra träffar, men med vissa människor spelar det liksom ingen roll, man träffas och pratar på som om det bara gått en månad sen sist ungefär 
Och igår var vi bjudna på middag med Lasses släkt och bästa vänner vilket var supertrevligt! Så himla kul att träffa alla, och jättegod mat!
Ja det blev en riktigt bra helg faktiskt! Hann till och med träffa brorsan lite, och se hur han bor på sitt "nya" ställe som han flyttade till för ett antal år sedan... ;) Haha, jag vet det är skitdåligt av mig, men hey, bättre sent än aldrig, eller hur? ;) Tror han förlåter mig :)

Imorgon blir det full rulle med att få färdigt allt. Vill gärna  bli färdig på förmiddagen så jag hinner åka och pussa lite på hästarna en sista gång... Hoppas jag hinner! Och så vill jag hinna åka inom till min morfar på vägen tillbaka och säga hej, och sen har jag tid med min psykolog från "Tildatiden". Får se om jag hinner allt, har dock en känsla av att jag inte kommer det tyvärr. Men det får vi se imorgon, huvudsaken är i alla fall att all packning är färdig, det är prio ett!

Då var det dags att åka igen. Dom börjar bli resvana nu :)

Galopp, galopp...

Och lite galopp till ;) Enkelt sätt att bättra på sina hästars kondis, flytta dom till nytt ställe med jämna mellanrum, hehe ;)





fredag 29 september 2017

Lata dagar...

Fy vad jag har varit trött dessa dagar sedan vi kom ner till Skåne! Helt slut! Ja och inte bara jag såklart utan resten av familjen också...
Tur vi inte haft något större inbokat de här dagarna utan istället kunnat ta det lite lugnt. Så lugnt det nu går med en liten tvååring ;) Hon känner helt säkert av att allt inte är som vanligt för hon är väääldigt mammig för tillfället! Och igår fick hon feber till på köpet stackaren, tempen var uppe och vände på 39,6 :(  Som tur är försvann det framåt kvällen igen, och idag har hon varit som vanligt tack och lov.

Vädret har varit sådär sen vi kom ner. Första dagen var det jättefint men blåsigt, igår var det typ halv storm och inte alls skönt att vara ute i. Idag var det fint igen och inte fullt lika blåsigt, så passade på att pyssla lite med hästarna. Borstade bort ett par kilo lera på dom, verkade Rasmus hovar och sen körde vi lite frihetsdressyr i paddocken. Eller dressyr och dressyr, men dom är fria och jag försöker få dom att göra det jag ber dom om, så då blir det väl frihetsdressyr? Haha ;) Kul är det i alla fall!
Sen avslutade vi med att gå och möta upp mamma, Nikki och Smilla som varit ute på en lång promenad. Härligt!


Mina hjärtan 

Stockholm Horse Show nästa för oss, haha ;D

Svårt när den ene är superivrig och den andre börjar tröttna, haha ;D

Promenad :)

Tre fina rumpor ;)

Lillfisan :)

Vi följde med min syster Emma på hoppträning i Gryttinge i onsdags. Inte varje vecka hon har egen hejarklack med sig ;D

När man tröttnat på att heja på moster kan man ju alltid fylla läktaren med koner istället ;)

 En glad Nikki som fick skritta av fina Samantha efter träningen :)

torsdag 28 september 2017

Från Norrland till Skåne :)

Phu, äntligen framme i Skåne!
Det känns sååå skönt att ha den resan avklarad!
Det gick inte riktigt som vi hade tänkt oss, men ner kom vi i alla fall om än lite senare än vi hade planerat ;)
Det började med att hästtransportören var sen, så vi kom inte iväg fören 12.10 i måndags, och så fick vi bara med oss en av tre katter :( Lisa kunde vi inte fånga och Orvar kunde vi inte hitta. Han som alltid brukar vara i närheten av gården, det är ju så typiskt. Vi gick och kallade i ett par timmar på gården och i närområdet men nej, ingen Orvis.
Så tråkigt men då får dom väl bo kvar där då :(  Det gick bra för dom nya ägarna att dom blev kvar som tur är.
Till slut kom vi i alla fall iväg och det gick faktiskt jättebra med Smilla! Ja allt gick jättebra, tills bilen gick sönder sent på måndag kväll. Suck!!
Vi lyckade ta oss in på en bensinmack och så fick vi sova i bilen där tills bärgaren kom nästa dag och körde oss till verkstan. Där blev det ytterligare ett antal timmars väntan innan vi till slut kom iväg igen.
Ville bara skrika av trötthet och frustration! Vi kunde ju varit framme i Skåne vid det laget om inte bilen gått sönder! Argh! Har inget tålamod för sånt där alltså!
Jaja, vid tolvtiden rullade vi i alla fall iväg igen, om än på något sämre humör än dagen innan ;)
Och efter vad som kändes som en evighet var vi så tillslut äntligen framme hos mamma och Tommy!
Trötta men lyckliga över att ha denna resan bakom oss :)
I väntan på att hästarna också skulle anlända hann vi äta lite kålpudding som mamma lagat (mums!) och lasta in dom viktigaste sakerna i huset. Samt övertala Emma om att ta hand om Vilma åt oss ;) Är så rädd att hon ska försvinna så det kändes bättre om hon kunde bo inne hos Emma tills någon kan ta med henne ner till oss.
Vid 21.30 ca kom äntligen hästarna och det var så skönt att se dom igen! Mina fina pluttar!
Vi satte in dom i stallet eftersom det var så sent och helt becksvart ute. Jag och Nikki stod kvar en lång stund för att observera att dom mådde bra, och då märkte jag att Rasmus inte ville äta, vilket han alltid annars vill, så jag blev ju lite orolig. Han stod bara med huvudet uppe på boxkanten och tittade mot Bettys box hela tiden, brydde sig inte ens om att vi satte in en krubba med musli till honom!!
Gick in till honom en stund och då började han äta lite, men så fort jag gick ut så stod han på samma sätt igen.
Kändes lite långsökt, men jag funderade på om det kunde vara så enkelt att han saknade Betty, eftersom han stod och tittade mot hennes box hela tiden. Så jag testade att släppa in honom till henne och ja, tro det eller ej men då blev han faktiskt som vanligt igen :) Började äta direkt!
Det var ju nästan lite hjärtskärande faktiskt.
Så med vetskap att hästarna mådde bra och var nöjda kunde vi äntligen gå in och lägga oss. Hela familjen stupade i säng och sov som stockar hela natten, så skönt!

Hejdå huset.

Från en hel gård till ett litet släp med våra tillhörigheter ;) Nu kör vi!

Vilma hade hela bagageutrymmet till förfogande med både mat,vatten och låda, men det var tydligen lite ensamt där bak ;)

Mysigare bak hos Nikki och Smilla bland allt stök ;)

Dags att sträcka på benen, besöka toaletten, handla och...

...såklart leka lite ;)

Ja så kan det ju också gå ;) Tisdag morgon efter en dryg natt i bilen. Blev ett lååångt ekipage att köra till verkstan...

Lyckliga barn som fick åka bärgningsbil ;) 

Äntligen på väg igen efter att bilen blev lagad! Utsikt över Vättern :)

Äntligen framme! :)






måndag 18 september 2017

Sista veckan i Filitjärn

Nu är det bara en enda vecka kvar tills vi lämnar gården. Nedräkningen kan börja! Nu blir det till att lägga in en högre växel på packning, tömning och städ av huset.

Nästa måndag morgon/fm skickar vi hästarna till Skåne med hästtransportör Gunnar Olsson medan vi själva kör ner med bil och hästtransport. Kommer bli en lååång dag för oss,fasar lite för det redan nu. Att resa över 100 mil är drygt i sig själv, och med Smilla är det...tja, lite av en utmaning, haha;)
Jaja, vi får göra det så bra som möjligt för henne med många pauser osv.
Hästarna övernattar i Stockholm och kommer ner till Skåne dagen efter, på tisdagen. Sen har vi en vecka där innan vi flyger till Teneriffa.
Ska bli jättekul att träffa alla nära och kära innan vi åker :)
Och så hoppas jag att jag hinner (och orkar...)med att rida några gånger på Betty också innan vi far, och kanske köra någon runda med Rasmus. Sen dröjer det ju till nästa gång jag träffar dom igen... :,(


Rasmus är redan en riktig lurvboll. Funderar lite på att raka halsen på honom innan han ska åka så han inte blir för varm? Minns att både han, och Casper som vi hade då, var svettiga när vi lastade av dom när dom flyttade upp hit från Skåne. 

Betty är så otroligt social och nyfiken, oavsett om man går i hagen eller utanför så följer hon med :) 


För tillfället älskar Smilla blommor och vill gärna plocka och visa dom ;)

Inte lätt att få till snygga huvudbilder med nyfikna och närgångna djur... ;)


fredag 22 april 2016

Sega dagar..

Det händer inte mycket inte för tillfället. Trött, trött, trött...
Försöker i alla fall övertala mig själv att gå ut och pyssla lite med Betty och ta en promenad med henne om dagarna för det brukar alltid göra mig på gott humör :)
Vi myser, promenerar, hoppar över små diken, äter på höbalen (mest Betty då, haha ;) ), ryktar, tränar på halter och annat, ja och så vidare.
Har dragit med en lina med en bit kätting i några gånger nu för att vänja henne vid saker som låter och följer efter, och det funkar bra! Ska ta nåt lite läskigare nästa gång så det blir lite mer utmaning för henne.
Vill verkligen testa henne ordentligt innan jag sätter fast något i henne för att inte riskera nåt. Är så rädd att hon ska reagera som Casper gjorde med timmerdoningen... Hujedamig!! *ryser*
Nu har ju Betty ett helt annat psyke än Casper, men ändå.
Nä, när det gäller inkörningen så går vi lååångsamt framåt! Får se om jag ens vågar fullfölja den själv, kanske skickar iväg henne till någon med mer erfarenhet istället. Vi får se.

Igår prövade vi på longering för första gången (för Betty alltså..), och det var ju inga som helst problem alls! Funkade lika bra i båda varven, det är nåt som vissa hästar annars kan ha lite problem med. Duktig loppa! :)
Har inte blivit så mycket tömkörning nu då jag går och väntar på att få hemskickat mina nya tömmar som jag beställt. 
Jag tyckte det kändes lite vanskligt med dom gamla då dom var så korta, har liksom inget att släppa ut på om hon blir rädd eller får för sig att busa iväg. Men snart så! :)

Inte mycket att äta på marken än så länge mer än gammalt visset gräs, men det är på gång. Vi behöver bara lite sol och värme :)

Vi hamnar ofta här vid höbalen, jag och Betty :)
Hon mumsar hö och jag sitter och filosoferar lite och tittar på hönsen :) Så bra som vilken annan avslappning som helst!

Att kolla på hönsen är som att kolla in i ett akvarium, man kan sitta i evigheter och bara titta, utan att behöva tänka :)

torsdag 7 april 2016

Dagens...

Då var första tömkörningen för i år avklarad! Kommer inte ens ihåg när jag tömkörde Betty sist, måste varit i november- december någongång. Jaja, det var hur som helst ett bra tag sen sist, men hon traskade på som om det vore igår, duktiga fina lilla häst!
Hoppas jag kan komma igång ordentligt med tömkörningen nu så vi kommer lite framåt i utvecklingen :) 


Hjälp mig matte, den där grejen du spänner fast runt magen kliar så förskräckligt! ;)

Ja, sen är vi i princip färdiga med buren. Det ska fixas en avdelare till marsvinen bara. Sen vill jag ha lite nya hus och lite annat till djuren, men det blir nog inte just nu det. Nu har vi andra projekt på gång som har högre prioritet ;)

Jag är så nöjd, det blir nog bra det här! :) Ska bara inreda lite mysigare, det blev bara gjort i all hast igår. Sen ska övriga delen av boxen röjas och göras i ordning och så ska resten av smådjuren in där :)

Och så lite bilder på lilla skruttan bara för att hon är så söt :) Vi var och handlade lite innan idag och det gillas av damen! Både att åka till stan och sen alla grejer som vi ställer på golvet...! Då har hon att göra ;)

Mycket jobb med toapappret hade hon, haha :)

Stark som en oxe ;)

Dags för nästa påse ;)

Kan va nåt kul i den... ;)

fredag 1 april 2016

Bettys boots

För några veckor sedan kom äntligen barfotabootsen till Betty, och vi har hunnit vara ute och testat dom några gånger :) Dom sitter som ett smäck och funkar jättebra!
Nu gör vi ju inget avancerat jag och Betty, vi bara promenerar och kanske springer en liten bit då och då, så jag kan ju inte svara för om dom sitter kvar i galopp eller trav i högre tempo. 
Bootsen är av märket Scoot Boot, och dom är helt gjorda i ett halvmjukt plastmaterial vilket gör dom väldigt lätta att rengöra och dom torkar snabbt! Dom är som en sandal som man bara trär på och sen spänner åt remmarna genom att trä dom över en liten "plopp". Enkelt!
Dock kan jag säga att man får se till att hovarna inte växer sig alltför långa mellan verkningarna, för första gången jag provade bootsen efter att jag fått hem dom så var det precis någon dag innan vår hovslagare skulle komma, och då var det svårt att spänna bootsen (och att ta loss spännena också..). Det var en enorm skillnad att ta på dom efter verkning! :)
Bootsen sitter jättebra trots att Bettys hovar är bredare än långa, och hon har inga problem att gå med dom. Lika bra övertramp som vanligt.
Jag beställde ju dessa med broddar också och det är riktiga rejäla vinterbrodd (stjärnbrodden) till skillnad från många andra boots som man bara kan sätta dubb i.
Känns säkert!
Nu töar det dock som bara den här, så just nu behövs inga dojjor alls, vilket i och för sig är skönt det. Ett moment mindre ;) Fast lite snöpligt på nåt vis ändå, nu när jag väl skaffat dom, haha! Jaja, det är i alla fall superskönt att snön och isen försvinner och man känner att våren är på gång!
Och det kommer ju en ny vinter igen! Jag får bara hoppas att hon inte växer ur dom!

Ja... det är kanske lite svårt att se hur det ser ut för allt hovskägg ;D

Så här ser dom ut!






Ja men jag var tvungen att fota spåren också ;)

torsdag 24 mars 2016

Stjärttorsdag :)

Vaknade i morse och var så jäkla trött efter en dålig natt, och kände bara att idag kommer jag inte orka göra ett endaste dugg mer än att sitta inne och hänga.
Men så blev det en ganska bra dag i alla fall, och jag fick gjort en hel del (för att vara mig) ändå :) 

Det är inte lätt att fota sig ihop med en häst som vill pilla på mobilen heeeela tiden ;) ;)

Det fick bli en sån här bild istället! :)

Dags för en ny bal :)

Nikki bus :)

Eftermiddagspromenad :)


Lite haghäng med två nyfikna hästar :) 




I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...