Visar inlägg med etikett Huset. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Huset. Visa alla inlägg

söndag 10 maj 2015

Stopp i rören

Vi har haft problem till och från i köket med stopp i rören sen vi flyttade in i huset. Innan har det varit lätt åtgärdat med lite rensning av rören bara.
Men inte längre...
Nu var det totalstopp. Gick inte ens att få in rensningsgrejen (ingen aning vad den kallas för). Så nu håller Lasse och vår ena granne på att fixa där nere. Dom har plockat bort det gamla järnröret som stoppet sitter i för att byta ut det mot ett nytt plaströr istället.
Men fy fan vad det luktar alltså!  Där är ju liksom ett hål rakt upp under vasken där det gamla röret kom upp så det luktar i hela huset. Går inte att beskriva stanken, urk! *klöks*
Antar att det inte var mycket bättre lukt för dom nere i krypgrunden, haha :-D (skadeglädjen är den bästa glädjen... ;-D )

Vi har inte kunnat diska på tre dagar heller... Blir smått tokig när jag ser det! Och vill man dricka får man gå in på toan. Jobbiga i-lands problem ;-)


/Maria

fredag 15 november 2013

Gårdsägare!:-)

Jag kan knappt fatta att det är sant! Känslan att vi nu står som ägare till vår drömgård är helt obeskrivlig! Vi är så lyckliga över att just vi fick köpa gården och att banken gick med på att låna ut pengar till oss! Nu känns det verkligen som en nystart i våra liv!

Efter att vi kommit hem från banken så var det ju självklart bara att byta om och åka bort till Filitjärn för att gå in i VÅRT hus för första gången :-) Som vi längtat!!
Vi har ju redan varit inne där två gånger tidigare och tittat men det är inte alls samma sak som att gå in i huset och veta att nu är det vårt! Nu kunde vi i lugn och ro gå igenom rum för rum och planera med möblering och renovering :-) Åh, jag älskar att planera grejer och att veta att det är till vårt egna hus gör det ju bara hundra gånger roligare!!
När vi till slut kunde slita oss ifrån huset så gick vi ut i stallet och fixade och donade för hönsen och hästarna. En hel del slit men det är det värt! Oj vad skönt det ska bli att få in hästarna i ett riktigt stall igen, och att hönsen får ett eget rum där dom har gott om plats att röra sig! Det blir bra det :-)

Tog lite bilder inifrån huset idag:

  ...och några utanför med ;-)

 Nikki fick den stora äran att öppna dörren :-)

Sovrum nere

 Sovrum nere

 Badrum/toa. Inte så stort men det ska nog gå ;-)

 Den fantastiskt fina hallen ;-) Rakt fram sovrummet, dörren till höger är toan, bakom mig ytterdörren, till höger direkt är ett litet rum, typ ett kontor, och till vänster ligger köket.

 Här är det lilla kontoret. Ganska skruttigt precis som hallen.

 Jag hittade en läderkeps i ett skåp som satt som ett smäck på Lasse, hihi ;-) 

Köket.

Köket.

 I samma skåp som läderkepsen hittade jag även en cowboyhatt och den hamnade på Nikkis huvud. Sen lekte hon att hon var cowboy och kastade lasso med snöret :-) 

 Rummet bredvid köket. 

 Rummet bredvid köket.

 Vardagsrum, ovanvåning. Blir nog fint med lite vit färg på tak och väggar :-)

 Vardagsrummet åt andra hållet, sovrum längst bort.

Sovrum ovanvåning.

Ja det var allt, större än så är det inte :-) 
Vissa rum (hallen, köket och kontoret...) skulle ju inte må dåligt av lite ny färg/tapet och nya golv och tak men övriga är relativt nyrenoverade och fina och fräscha. Vi får renovera lite efterhand när vi orkar. Allra först ska i alla fall vardagsrummet målas vitt för jag tycker det är lite väl mycket bastukänsla över det ;-)

/M

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...