Visar inlägg med etikett grönsakslandet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett grönsakslandet. Visa alla inlägg

tisdag 3 maj 2016

Sol och värme!

Äntligen har vi också fått lite värme här uppe, härligt! Här om veckan var det ett rejält bakslag med snöstorm ena dagen och hagel och regn om vartannat dom andra dagarna, usch och fy! Typiskt aprilväder! 

Jaja, nu är det i alla fall mycket bättre och vi har såklart passat på att vara ute om dagarna i det sköna vädret, därav att jag varken hunnit eller haft lust att sitta med bloggen. Ibland funderar jag på att bara ta och lägga ner den istället? Jag vet inte. 
Hade ju varit en grej mindre att tänka på? 

Vi har gjort en större inhägnad åt hönsen vilket dom blev väldigt glada för :) Tanken är att bygga en permanent inhägnad runt hela biten framför huset där dom går nu, så det kommer bli ännu lite större till slut.
Jag har börjat rensa upp lite kring det gamla grönsakslandet, där ser ju bara för jäkligt ut! Har tagit bort nätet och stolparna som satt runt, samt städat bort en massa sten som vi samlade i högar när vi fräste upp landet för två år sedan. Phu, det var ett tungt jobb med stenarna! 
Sen är tanken att klippa ner gamla buskar och köra över det förvuxna gräset och hålla det nerklippt tills jag vet vad jag ska göra med ytan här uppe i trädgården.
Fortsätta ha ett litet grönsaksland åt värmekrävande växter, eller bara låta det bli en gräsmatta igen? Ja, jag får se. Har lite svårt att bestämma mig.
Har sått squash och pumpa också. Sommaren närmar sig ;)

Ja, vad har vi mer gjort? Suck... Minnet!
Jaja, strunt samma. Inget viktigt antagligen då. Här kommer lite bilder istället ;)

Det "dimmiga" är inte dimma utan snön som yr! Riktigt ruskväder, brrr!

Ser lite bättre ut nu ;)


Nikki och Smilla har en koja nere i backen (än så länge utanför hönshagen;) som dom leker i nästan varje dag :) 


Mycket nytt att sprätta i :)

måndag 21 mars 2016

Odling 2016

Odlingssäsongen har inte hunnit börja här än, men snart! Åh vad jag längtat!
Har lite större planer för odlingen i år, särskilt om man jämför med förra årets odling som var...tja..vad säger man? Inte så stor ;)

Hade egentligen planerat att ha sått en del fröer redan, dels fröer som tar lång tid på sig att gro som purjolök tex, samt att jag hade tänkt göra så kallade vintersådder utomhus.
Men så blev det då inte.
Listan på fröer jag ville köpa blev ehh...ganska lång, så jag var tvungen att reducera den lite. Eller ganska mycket om jag ska va ärlig, buhu!
Ska man vara självhushållande så var den nog visserligen inte för lång, men med tanke på hur lite erfarenhet jag har av odling, plus att vi inte har iordningställt det stora grönsakslandet nere på ängen än, så kände jag att jag ville ta det lite lugnt nu i början.  
Vågar inte riskera att köpa fröer för över 1000 spänn ifall allt (eller mycket) skiter sig, inte så länge jag är sjukskriven och Lasse vabbar åtminstone.
Så då rök bland annat de fröer som skulle sås tidigt, samt en hel del andra såklart.
Och vintersådderna då? Jo anledningen att dom inte blivit gjorda än är på grund av att jag upptäckte att påsen med jord nästan är slut. Snopet!
Det är visserligen inte för sent att så än, så kanske jag testar och gör några lådor ändå, är ju lite nyfiken på om det funkar :)
Men ska jag kunna så något överhuvudtaget så måste jag ha jord, så jag hoppas att affärerna börjar ta hem och sälja snart! Kollade efter jord i lördags när vi var och handlade men det fanns inget.
Nästa år får jag se till att ha hemma över vintern så jag kan börja så när jag vill!


Ja just nu är det inte mycket att hurra över, plätten som ska bli grönsaksland. Det är den långsmala ytan till höger jämte paddocken där det sticker upp en massa visset gräs...
Ibland känner jag bara att jag skiter i det, för hur ska vi kunna göra grönsaksland av den där plätten till maj/juni?! Jag vet faktiskt inte, helt ärligt. Bara tänker att det ska gå på nåt vis.
Har ju några lösningar på lut, men kan ändå inte låta bli att stressa lite över det. För fungerar ingen av mina lösningar så blir det ju inget grönsaksland där nere. Och det skulle vara så himla tråkigt nu när jag har planerat för det!
Jaja, än är det bara mars så hoppet är långt ifrån ute! 
Även fast det ser hopplöst ut när man tittar på bilden ;) 



torsdag 29 oktober 2015

Grönsakslandet

Eller ogräslandet som vi numera kallar det.
Det är helt förfallet där ute och jag gråter en smula inombords när jag ser det! Men det har varit så mycket annat som vi varit tvungna att göra, och grönsakslandet har än så länge väldigt låg prioritet här hemma. Så är det. Men två bäddar hann jag med att göra i ordning en dag när jag hade en timme över för ett tag sedan. Skördade morötter och vitbetor, rensade bort lite ogräs och annat och sen täckte jag över bädden med blast, vissna blommor, gammalt gräsklipp mm, så nu hoppas jag att det förmultnar och blir ny fin jord på bäddarna till våren :)
Var så mysigt att hålla på och pula där ute, önskar att jag hade mer tid över till det! Kände mig liksom så glad efteråt :) Får se om jag hinner göra i ordning resten av bäddarna innan vintern, annars får det väl vara till våren.
Sen hoppas jag ju att jag ska få ordning på det nya grönsakslandet som plöjdes nere på lägdan/fältet förra hösten. För tanken var ju att flytta odlingen ner dit, och bara ha sallad, kanske lite udda grejer samt växthus uppe i trädgården.
Tyvärr harvades det aldrig i nya landet i våras, så nu har det växt upp en massa igen så jag tror att vi måste plöja om igen. Och sen harva.
Det tråkiga är att vi inte själv har redskap som passar traktorn så någon annan måste göra det åt oss.
Får se om vi kan hitta någon som vill hjälpa oss med det. Vet inte om vi tar tag i det nu eller om det får vänta till våren, men helst nu såklart om man frågar mig ;)

Kålavdelningen :) Just nu finns det bara grönkål att skörda men vi hade ju en broccoliplanta som faktiskt gett en hel del skörd, och nu är där en brysselkålsplanta som också är på gång.

Broccolin ger sig inte, den fortsätter att ploppa fram nya små sidoskott hela tiden.

Ehrm, jordgubbslandet... 

Små bebisbrysselkål :) Har ingen aning om dom kommer bli färdiga, men strunt samma, jag är glad ändå att det ens blev nåt alls efter min misskötsel ;)

Vintersallad. Riktigt, riktigt god faktiskt, den ska jag definitivt odla igen! Ingen beska alls!

Överblick över mitt fantastiska ogräsl..hrm, grönsaksland ;) Jag vet, antingen vill man brista ut i skratt när man ser det, eller drar man en djup suck och tittar bort från eländet. Men det kommer bli bra, någon gång i framtiden ;) 

tisdag 12 maj 2015

Lasses begravningsbyrå

Här grävs det för fullt i grönsakslandet. Lasse håller på att göra upphöjda bäddar vilket kommer bli mycket bättre att odla på.
Men det ser lite ut som gravar emellanåt innan dom jämnats ut och blivit krattade, särskilt den allra första han gjorde som bara var hälften så bred som dom på bilderna. Den hade passat perfekt i storlek till det bräkande fåret Lotta....hehe ;-)
Men hon slapp undan och det enda som är begravt är gammalt hö, kompost, grenar, gödsel och annat organiskt material. Och en hel del maskar förstås, men dom lever ju (dom flesta i alla fall...).
Det blir bra det här! Får se hur många bäddar det blir nu i vår, det är ett tungt arbete. Annars får vi fortsätta till hösten när jag kan hjälpa till. 


 Hålet är grävt och ska fyllas upp med allt möjligt skit vi hittar i trädgården och på gården :-)

 När hålet är fyllt ska jorden på :-)

Sen är det bara att jämna till det hela ovanpå och på kanterna (vilket inte är helt enkelt) och sen har man en finfin bädd att odla på :-)


/Maria

tisdag 21 april 2015

På gång :-)

Nu går det fort! 
Sist jag lade in en bild på grönsakslandet var det täckt av snö, men nu är den borta! :-) Bara lite kvar längst bort i trädgården.
Vet dock inte riktigt vad jag känner när jag ser hur det ser ut i landet... 
Ett uns av hopplöshet kanske. Ska det kunna växa grönsaker här liksom!? Men mest ser jag nog en massa jobb framför mig. Som jag måste tvinga Lasse att göra...

Just nu ser det ut som en kyrkogård för grönsaker... ;-)

Och som om inte detta var nog så tänkte vi använda oss lite utav det nya landet nere på lägdan/vallen, vilket också behöver göras i ordning. Fast den är åtminstone upplöjd och mer lucker.
Det är den här uppe som vi trampat omkring på som känns värst. tror jag i alla fall. Fast det blir nog jobbigt vilket som. Det är tungt med jord ;-)

/Maria

torsdag 16 april 2015

Vår ute och inne :-)

Nu bryr jag mig inte om det rent meterologiskt (stavning?) sätt är vår eller inte, för jag har i alla fall bestämt mig för att det ÄR VÅR nu! Så det så!
Och det är sååå härligt, samtidigt som jag lider och känner mig frustrerad av att inte kunna njuta av den fullt ut. Lite dubbla känslor. Men mest härligt ;-)

Där snön har försvunnit har det redan börjat spira. Nu går det fort, ett tu tre så är sommaren här! Längtar!
Har sått allt som måste förgro innan utplantering och det är så kul! Faktiskt jättekul! Då förstår man liksom att det inte är så långt kvar :-) 
Första omgången såddes förra veckan efter att vi kommit hem från Skåne, och idag sådde jag lite till. Tänkte testa att så lite i omgångar så att allt inte mognar samtidigt, utan att man kan njuta av nyskördat liiite längre. Vet att många gör så, dock vet jag inte hur länge man dra ut på det här uppe i norrland på grund av den korta sommaren? Det får bli ett test helt enkelt, och det gäller ju inte alla grönsakerna.
Önskar bara att jag hade kunnat börja så någon vecka tidigare så plantorna hade varit mer utvecklade, men det gick ju inte på grund av att vi skulle resa iväg. Jaja, det får bli som det blir. Blir kanske jättebra? Vet att jag tyckte jag sådde sent förra året också men det blev ju bra ändå. 
Förresten, en grej sådde jag innan vi åkte och det var lite paprikafrön som vi pillade ur en köpepaprika. Var mest en skojgrej för Nikkis skull och jag trodde aldrig det skulle ta sig och absolut inte överleva att vi åkte iväg, men jodå :-) Dom växer så det knakar! Spännande och se sen om det blir några paprikor också ;-)

 Scilla, scillor...en scilla flera scillor? Äsch, jag vet inte ;-) Men kul med lite färg i rabatten!

 Den här kommer jag inte ihåg namnet på alls... Lättare när dom har blommor! Om den nu hade några blommor?! Minns verkligen inte...

 ..men detta är en tulpan iaf! :-) Eller ska bli åtminstone..

Det är inte överallt i trädgården som det växer... Det är lite svårt att tänka sig ett grönsaksland här om 1-2 månader som det ser ut just nu!

 Mina små bebisar ;-) Nikki och jag är lite otåliga och går och tittar ett par gånger om dagen för att se vad som hänt :-) Allt som såddes förra veckan har börjat titta upp, utom löken och libbstickan.
Heja, heja små fröer!

/Maria

torsdag 14 augusti 2014

Squash i stora lass!

Fast det känns som att vi äter squash både på längden och tvären, fryser in den,torkar den och ger till grannarna så blir det ändå över! Sådde nog lite för många plantor :-D
Dessa går tyvärr inte att lagra särskilt länge heller, så vi "måste" använda dom nu. Nästa år blir det andra sorter också som går att lagra så vi slipper äta squash varje dag ;-)
Men vi fick användning för vår gamla fruktkorg i alla fall!
/Maria

lördag 24 maj 2014

Odling 2014

Äntligen har vi fått gjort ett litet grönsaksland och nästan allt är sått/utplanterat. Det blir bara det mest grundläggande i år, så får vi utöka sen efterhand:-)
Grönsakslandet är också lite av ett hastverk, ingen gödsel och lerjord full med hårda klumpar, sten, grästuvor och annat ogräs, men förhoppningsvis är där nåt som kan växa där ändå...
Vi har sått morötter, lök, vitkål, spetskål, grönkål, brysselkål, kålrabbi, sallad, spenat, jordgubbar, och squash, fast den är inte utplanterad än. Och sen har vi en väldans massa tomatplantor, vet inte hur jag tänkte när jag sådde?  Och en smultron som vi köpte till Nikki. Sen var det nog inget mer. Tänkte så kålrot också men jag vet inte om jag orkar...
Kan kanske övertala Lasse att göra det :-)
Fast jag är nöjd som det är, nu håller vi bara tummarna att det vill växa nåt där också! :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...