Visar inlägg med etikett djuren. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett djuren. Visa alla inlägg

onsdag 24 januari 2018

Äntligen kom det!

Igår när vi kom hem efter att ha hämtat Nikki vid skolan så hade äntligen paketen från Zooplus kommit, yeay! :) Eftersom det dröjde så lång tid så tog Lasse kontakt med dom i måndags, och tydligen hade det blivit nåt fel med vår leveransadress, plus att Lasse skrivit i fel mejladress så dom inte kunde kontakta oss, och därför hade paketen blivit liggande hos posten. Så typiskt. Dom hade legat där sedan den 4 januari.... 
Vi får väl skylla oss lite själv som inte kontaktade dom tidigare, men vi har ju haft så mycket annat att tänka på. Nu är det här i alla fall :)
Barnen blev helt uppspelta som vanligt när det kommer paket, och hjälpte mer än gärna till att öppna! Två hus till marsvinen och en kattställning, kattmat och kattsand till Vilma :) Alla nöjda, både människor och djur!
Sen på kvällen efter middagen så gick vi ut en sväng på lekplatsen. Vi brukade göra det nästan varje kväll innan, men det har inte blivit av så mycket sista veckorna. Men det är ganska skönt att komma ut en sväng och barnen tycker det är kul att leka där. Extra kul är det ju nu när dom har sina julklappar att använda :) 

Wow, paket! Smilla kunde inte hejda sig utan började slita i det ena direkt, haha ;)

Mina duktiga hjälpredor, när det passar dom åtminstone...;) 

Dålig bild men här är det ena huset :) Ett trähus så dom kan gnaga lite om dom känner för det, och lite lägre på ena sidan så dom kan hoppa upp om dom vill, och det brukar dom gilla :)

Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut, men men. Här är en bild på hela buren och på det nya höhuset också :) Tanken är att dom ska kunna tugga i sig av det, hela huset är ätvänligt, men tråkigt nog var det väldigt dålig kvalitet på höet som det är gjort av. Har nog legat lite för länge på lagret, och förmodligen lite fuktigt också... Men men, å andra sidan kanske det vara längre om dom inte vill äta på det ;)

Tittut! Dom älskar det i alla fall, och skiter ett stort stycke i att det är lite dålig kvalitet på stommen ;)

Vilmas kattställning :) Kommer inte ihåg vad vi betalade i euro på den spanska sidan, men på svenska sidan (priserna varierar lite, tror tex att kattställningen var billigare här..) kostar den 499kr, skitbilligt! Kan verkligen rekommendera Zooplus, vi har beställt av dom förr och där är väldigt bra priser! Kattmaten vi köper där till exempel är minst lika bra eller bättre innehållsmässigt om man jämför med dom dyrare märkena som Hills, Royal Canin osv, fast mycket billigare! Kan länka till hemsidan om någon vill kolla där  zooplus.se :) Finns foder och tillbehör för massor av olika djur, till och med häst :) 

Full fräs på barnen uppe på basketplanen :)

Full fräs på mamman också ;) Jag var helt slut efteråt! Hur kan det vara så jobbigt att dribbla en boll fram och tillbaks?! Orkade knappt kasta upp den mot korgen till slut, haha ;D

Mot korgen!

:)

Linslusen ;)

Nikki har blivit så duktig på att åka, det var verkligen hennes grej med rollerblades :)

Då var det dags för ett foto igen, haha ;)

Här kommer stormästaren, så jäkla duktig så, jaja... ;)

Tänkte jag skulle ha nåt fint foto på Nikki också, och inte bara Smilla, men icke, haha ;D 

Sen slutar det ofta med en massa konster och grimaser ;D

Och lillfisan vill ju inte vara sämre ;D


Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut när jag lägger upp dom på bloggen?! I kameran är dom jättefina? Blir så irriterad...


fredag 15 december 2017

Vi lever...

...och mår bra ;)
Jag blev bara så less på bloggandet i och med att det krånglar med överföringen av bilder från mobil till dator, så jag bestämde mig för att ta en paus. Har ingen energi över till att irritera mig på så onödiga saker som en blogg, då får det hellre va.
Fast visst har jag saknat att blogga, och nu kunde jag inte hålla mig :)
Bara kände att jag ville skriva nåt.

Här rullar allt på, och den berömda vardagen har börjat infinna sig.
Vädret är svalare nu än när vi flyttade hit, och det är oftare moln på himlen, och det blåser mer här ute hos oss. Men så är det ju också december ;)

Nikki har börjat skolan. Vi var först och besökte Svenska skolan och Martin Luther King skolan som är väldigt populär här, men båda var fulla detta läsåret så det fick bli en spansk skola i grannbyn. Nikki tyckte det var superkul först, men nu börjar hon tröttna lite på grund av att hon inte kan språket.
Men det är inget att göra mer än att kämpa på, vi har appar hon tränar med och hon får hjälp att lära sig i skolan också. Det lossnar nog snart :)
Hon har börjat umgås lite med grannflickan här hemma, som är i ungefär samma ålder, och kanske det också kan motivera henne att lära sig språket.

Sen har vi haft besök av min syster Emma, vilket var jättekul! Vår första besökare här :) Som tur var så blåste det knappt alls den veckan, så det blev mycket bad i havet. Härligt! Vi hann också med lite annat, bland annat ett besök i Masca. Där är så häftig natur!

Och så har vi fått ner vår fina katt Vilma, äntligen! Hon åkte hit med Emma och det gick jättebra! Världens coolaste katt 
Det känns verkligen skönt att ha fått ner henne, lite som att familjen är samlad, och hon verkar hur nöjd som helst! Jag som oroade mig för att hon skulle tycka det var jobbigt med värmen, det hade jag inte alls behövt göra. Hon ligger innanför våra glasdörrar i gassande sol och sover...

Tja, sen råkade det visst bli så att det flyttade in två marsvin här också.... *vissel* ;)
Två supersöta honor som vi döpt till Stina och Snuffy. Dom var så rädda från början, men nu börjar dom bli hyfsat tama :) Tyvärr upptäckte vi ganska omgående att Snuffy inte alls var en hona, utan en hane, och att Stina började bli rund om magen...
Ja, man tro att jag gjorde det med vilje, men nepp, inte den här gången, haha ;) Jag hade verkligen bara tänkt att vi skulle ha två honor, i alla fall till att börja med... ;)
Men nu är det som det är, och Nikki blev ju såklart jätteledsen när vi sa att vi kanske borde lämna tillbaks Snuffy till affären och ta en ny hona, så då återstår ju bara kastrering. Eller så får han bo ensam i egen bur, men det vill jag ju verkligen undvika, tycker så synd om dom att sitta ensamma då dom är flockdjur.
Så nu håller vi på och kollar priser hos olika kliniker, suck. Verkar bli en dyr historia...
Och så håller vi tummarna att Stinas ungar sen bara blir honor...!

Svinen, Snuffy till vänster och Stina till höger 

På restaurang med Emma :)


I Masca med Emma :)

Sååå skönt med barnvakt! Kom hit igen Emma!! ;D

När Lasse jobbar får vi gå och hämta Nikki, blir en bra promenad på ca 7km fram och tillbaks. Tanken är att Smilla ska sova under tiden, men det tycker inte Smilla ;)

Slut på skoldagen! Här är inhägnat runt hela skolan, på bilden ser man en del av muren, och barnen släpps inte ut fören dom ser att föräldrarna kommit. Jättebra tycker jag, även om det ser lite ut som en anstalt. Ringsignalen däremot är hemsk, den låter som ett typ bombflygsalarm från andra världskriget eller nåt, huh! *ryser*

På väg hem :) Los Abrigos i bakgrunden.

En bit kvar att gå. Man kan välja att antingen gå längs med vägen, vilket gå snabbare, eller så går man längs havet som här, vilket tar lite längre tid, men det bästa alternativet tycker jag när Smilla vill gå själv.  Dessutom mycket finare och trevligare! :)





fredag 22 september 2017

Men djuren då?

En av de vanligaste frågorna vi får just nu skulle jag säga är; Vad ska ni göra med alla djuren?

Ja en del av dom måste vi ju göra oss av med hur sorgligt det än är. Jag tycker det är jätteledsamt och önskar av hela mitt hjärta att jag kunde behålla varenda en av dom!
Men eftersom det inte går så har vi försökt/försöker lösa det så bra för dom som möjligt åtminstone.
Dom nya ägarna till vår gård ville gärna ha kvar både höns och ankor vilket känns bra. Dom kunde också tänka sig ta hand om smådjuren om vi inte kunde hitta andra hem åt dom. Ev har vi hittat hem åt alla chinchillor utom en, håller tummarna för det! Marsvinen är lite svårare så dom får förmodligen vara kvar. Skulle gärna ha med åtminstone Linus men ja, vi får väl se om det går att hitta någon som vill ta hand om honom ett tag i så fall...
Mona kanin fick också vara kvar. Hon bor ju ute hos hönsen så det är ju inte direkt något jobb med henne förutom att ge henne lite hö på vintern. Känns sorgligt att lämna Mona bara, vi har ju haft henne så länge nu :( Hon och Linus har vi nog haft lika länge.
Och katterna, ja vi tar med oss alla katterna ner till Skåne, och så får dom bo hemma hos mamma och Tommy på deras gård. Blir nog bra :)
Tanken var egentligen att Vilma skulle få följa med oss ner till Teneriffa direkt, men det gick inte på grund av att vi mellanlandar i England, och dit ville inte flygbolaget flyga några katter. Men hon får väl komma ner senare då. Kanske var lika bra det så hinner vi förbereda ordentligt för henne.
Och så hästarna då, dom åker ju också ner till Skåne och får först vara med oss dom dagarna vi är kvar (på mamma och Tommys gård), sen ska dom flytta till en lösdrift en bit utanför Malmö, och vara där tills vi bestämt hur framtiden blir för oss.
Gässen sålde vi innan i somras och vaktlarna i våras. Har jag glömt nån nu? Nä det var nog alla.


Vi kommer sakna dig Vilmis :(

Vår myskanksdrake Sigge, coolast på gården ;) Flyger omkring lite hur som, en stund i trädgården, en stund uppe på taket och ibland tar han en sväng runt Filitjärn. Men han flyger alltid tillbaks in i hagen till frugan sin igen. Kanske dags att vingklippa men det ser så härligt ut när han flyger omkring... Och det är trevligt när han kommer traskande och vill vara med, nyfiken som han är :) En stor personlighet som jag kommer sakna!




 Jahapp, fler bilder än så här blev det tydligen inte då datorn strular. Och jag orkar bara inte försöka fixa det så det får väl räcka dårå...suck. 


torsdag 14 januari 2016

Trött på allt!

Jag kan tycka att livet är skit ibland, men inte ofta tycker jag synd om mig själv.
Men nu gör jag nog det. Tycker synd om mig själv alltså.

Allt går emot mig hela tiden har det känts det som dom senaste månaderna. Precis allt. 
Särskilt stallet börjar gå mig på nerverna. Hela jävla hösten och fram till nu har jag försökt komma på lösningar på än det ena och än det andra för att underlätta och förkorta "arbetstiden" för oss där ute och göra det bättre för djuren.
Särskilt hönsen och hästarna har jag lagt otroligt mycket tankeverksamhet och energi på för att hitta bra lösningar vad gäller foder, vatten, sittpinnar, krubbor, staket, bajsbräda och så vidare...
Och det är bra lösningar, det är det. 
Tycker jag åtminstone när jag kommer på dom.
Men.
Så enkelt är det inte. Såklart inte, varför ska det någonsin vara lätt liksom!?
Problemet är ju att våra djur inte läst boken "samarbeta med din människa". Nä, våra djur vet inte vad samarbete är. Alls.
Så då måste man hela tiden vidareutveckla, ändra om eller helt enkelt skrota det som man tyckte var så finurligt (och som verkar funka så himla bra för andra...) och börja om från början igen med nya lösningar på problemet.
Och så har det varit hela jävla hösten.
För tillfället är det dom jävla småmaskiga hönäten som jag köpte för bara ett tag sedan som håller på och krånglar. Eller rättare sagt hästarna. 
Det började med ett hål, som Betty lyckades fastna i med hoven. Och sen ett hål till, och ett hål till, och ett hål till... 
Fan alltså jag blir tokig! 600 spänn rätt i sjön känns det som. 
Och en jävla massa lagande av nät. Skitnät! Och jag är dum i huvudet som köpte billigt skit!
Så nu är jag tillbaks på ruta ett vad gäller hästarnas hö. Den gamla höhäcken funkar inte bra och inte näten heller. Men jag vill ha nät, så det är väl bara att fundera ut nya lösningar på problemet. Suck.

Men det som kanske är allra tråkigast av allt är jag inte ens har nåt ut av det jag gör. Kan ju inte använda mina hästar! 
Ett stort bekymmer är ju den här jävla isen, som för tillfället visserligen är täckt av snö, men vad fan hjälper det när det är lössnö?! Nä just det, inte ett skit.
Rasmus blev skodd innan jul då dom där barfotabootsen jag köpte inte gillades av herrn, men självklart trampade han av sig en sko redan 1,5 vecka efter så då kunde jag inte ta ut honom ändå eftersom att tre skor är lika med noll på ren is. Hann köra honom en gång, jippie...
När jag sen äntligen efter helger och röda dagar får bokat ny tid med hovslagaren för att slå på en ny sko så får han fång.
Ja, varför inte liksom.
Så istället för att slå på en sko fick jag dra av tre...
Nu står han på boxvila och jag har ingen aning om han ens blir bra igen. Det kan väl bara tiden utvisa. Han verkar ju pigg men så går han också på smärtstillande fortfarande. 
Ett jävla skit är det. Har dåligt samvete för att han fått fång, jag borde ha sett till att han inte blev så tjock.
En jävla idiot är jag som nonchalerat det!
Letar efter halm att dryga ut hans hö med men det verkar omöjligt att få tag på här uppe. Blir fan gråtfärdig över det! 
Och Betty, ja hon har ju inga skor alls. Har letat som en idiot efter barfotaboots (som går att brodda) till henne med, men det finns inga som passar hennes hovform. Varför i helvete tillverkas det inte boots som passar breda hovar?! Och varför kan inte mina hästars hovar vara mer normala?!
Nä, jag får väl vänta med att ta ut henne ur stallet till sommaren eller nåt. Och samma med Rasmus verkar det som. Kan ta flera månader för dom att bli helt bra i hovarna igen efter fång.
Så just nu har jag tre hästar (grannarna har sin häst här) som jag sköter om två-tre gånger om dagen, men har inte ut ett jävla skit av det mer än en massa jobb.
Jo, förstörda hönät, bajs i krubborna, nersmutsat vatten och en söndrig spångrep. 
Och en massa kostnader såklart.

Just nu vill jag bara lägga mig ner och gråta och inte resa mig upp fören till våren igen.
Jag är trött.
På allt.













onsdag 25 mars 2015

Djuren på lösdrift

Äntligen kan vi ha hästarna på lösdrift! Bättre för dom, bättre för oss! 
Nackdelen är staketet runt denna hagen som inte leder ström nu när snön ligger, men än så länge har dom respekt för det ändå. Dom har ju haft ström i den andra hagen så det brukar sitta i ganska länge innan dom börjar våga testa staketet. Hoppas att snön töar bort snart så strömmen funkar igen!
Att vi inte flyttat dom hit tidigare beror på att staketet är ganska lågt så innan i vintras när det var mer snö så hade dom bara kunnat klampa rakt över det på vissa ställen. 
Det är fortfarande lite i lägsta laget på vissa ställen men nu var vi så illa tvungna att flytta dom ändå för deras andra hage är som en skridskobana! Det gick helt enkelt inte att ha dom där tillslut så det var tur att vi kunde lösa det på detta sättet som dessutom blev så bra!
För att inte hästarna ska kunna plåga fåren så har vi delat upp så att fåren har en liten del dit inte hästarna kan gå (och här är det ström i staketet...) men fåren kan gå under staketet och fortfarande ha tillgång till hela hagen om dom vill och vågar. Hitintills funkar det jättebra, över förväntan! 
Ser väldigt mysigt och idylliskt ut med både hästar, får och höns tillsammans :-)
Fast vi är väldigt trötta på fåren så dom kommer vi högst troligt göra oss av med i år, ju snabbare desto bättre...
Dags att pröva nåt annat djurslag och se om det passar oss bättre.




/Maria

tisdag 8 juli 2014

Bebisar :-)

Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)

/Maria

lördag 5 april 2014

Stallet :-)

Tänkte jag skulle visa mer hur här ser ut för dom som inte varit här uppe :-) Huset har vi ju redan lagt ut bilder på, och vedboden med, men inget på stallet. Så här kommer det!
Som den sanna pedant jag är så måste jag ju bara nämna att vi ska städa/fixa/måla! Så småningom... ;-) Här låg ju massor av grejer kvar när vi flyttade hit som vi inte orkade/hade tid till att städa undan, och ihop med alla våra saker så blev det ju inte bättre direkt. Jag hatar att ha det så här stökigt, men jag försöker att titta bort för just nu är det inte läge att ta tag i det. orkar inte helt enkelt.
Det får bli till sommaren, eller nåt... Hela gården behöver ju rensas på skräp och städas upp, men stallet har första prio för mig eftersom det är där jag är varje dag. Jag längtar tills jag får fint! Men just nu ser det ut så här, och jag är så himla glad för mitt fina stall ändå, trots stök och damm! :-)



Först kommer man in i den stora påbyggnaden på stallet (vad man nu kallar det för? Carport? Horseport? ;-)  ). Här har man nog spänt för hästarna för vagn när man skulle ut och köra (det bodde en travtränare här innan). Nere till höger finns ett utrymme under bron som går upp till ladan, och i det utrymmet förvarar vi spånsäckarna. Och sen då dörren in till själva stallet rakt fram :-)

I dörrhålet. I detta utrymmet står jag när jag fixar med hästarna. Rakt fram är dörren in till hönsen, till höger om den är öppningen in till sadelkammaren ( det finns ingen dörr in där av någon anledning). Ännu mer åt höger kommer sen dörren in till pannrummet, och åt vänster är dörren in till hästarna, fåren, kaninerna och marsvinen :-)



Fotat mot ytterdörren som vi stod i, i förra fotot.


Sadelkammaren till vänster och pannrummet åt höger.

 Hönsen har ett gammalt ponnystall så där är gott om plats för dom :-) 

 Vi har inte orkat spika ihop ordentliga reden än, men dom verkar gilla sina kartonger :-) Längst bort är luckan ut till gödselstacken där dom kan gå ut om dom vill.


 Jaha, och här är då dörren in till övriga djur :-)


 Dörröppningen in till stallet.
Detta djuret hittade vi alldeles fruset och ledset ute i skogen innan i vintras, så vi tog det med hem och nu har den piggnat till och älskar att göra konster och roliga ljud. Vet inte vad det är för en art, men verkar tillhöra ap-släktet ;-) Snäll är den i varje fall, och äter inte så mycket heller så den får bo kvar :-)


 Det finns sex boxar och två spiltor i stallet. I boxen bredvid spiltorna bor mammakaninerna (eller avelshonorna om det låter bättre), Mona och Ellen. Ellen är en av Monas ungar från när vi bodde på Sjöhus. Båda har vars en kull med ungar så just nu är det många kaniner i boxen :-) Sammanlagt 12 ungar och så då Mona och Ellen! Mer om dom i ett eget inlägg :-) Dörren till höger om kaninboxen leder ut till gödselstacken. Dörren till vänster i bilden leder ut till höet.

Spiltorna igen och dörren ut till höet. I boxen närmst hödörren bor marsvinen, Sheldon och Linus. I boxen till vänster om marsvinen bor Casper :-)

Till höger ser man lite av Caspers box, i boxen till vänster om den bor det också kaniner, Yellow och Nova. Boxen till vänster i bild är Rasmus :-)

Rakt fram Rasmus box igen, och till vänster är fårens box :-) Till vänster om fårens box är dörren till gödselstacken. Ja, det var stallet det.

Så här ser det ut där vi hämtar hö. Där är så det räcker och blir över :-)

/Maria

onsdag 29 januari 2014

Första inlägget 2014 :-)

Fortfarande lika kass internetuppkoppling, men det händer ju så mycket här, både roliga och tråkiga grejer, som jag känner att jag så gärna vill skriva ner. Tycker det är skönt att få skriva av mig lite ibland, och dessutom kul att dela med oss av vad som händer i våra liv.

Julafton firade vi själva, jag, Lasse och Nikki. Det var helt okej, jag hade inga större förväntningar och kände väl egentligen inte riktigt för att fira jul i år. Tänkte mycket på Tilda, första julen utan henne och det var så många minnen som kom upp från förra jul och nyår som vi spenderade på sjukhuset i Lund när Tilda var så dålig. Blir så ledsen när jag tänker på det, usch det var så hemskt.
Men vi hade det väldigt mysigt i huset här, Nikki hade pyntat så fint överallt, valt gran och klätt den själv och vi åt massor av god mat, lyssnade på julmusik och kollade på Kalle Anka. Och på kvällen kom tomten med massor av julklappar, flest till Nikki förstås! Tyvärr missade Lasse tomten i år igen, attans! ;-)
Nästa år önskar jag dock att vi har någon mer att fira ihop med, blir lite mer feststämning då.

Nyårsafton firade vi i Bollstabruk, och det var jättetrevligt! Vi blev medbjudna av våra snälla grannar, totalt var vi fem barnfamiljer som firade ihop. Så himla snällt att vi får vara med i gemenskapen!! :-)
Detta året skippade jag och Lasse raketer, istället hade vi köpt papperslyktor. Det var det fler i Bollstabruk som hade gjort och det var verkligen vackert att se alla lyktorna sakta röra sig upp i den stjärnklara himlen!
Jag stod där och tänkte på Tildis och allt som varit, men just då kändes det helt okej. Det var en annan känsla än den på julafton, en känsla av saknad såklart, men också av framtidstro. Vi har hittat hem, och vi har påbörjat en ny spännande fas i våra liv. Och även om allt inte är på topp jämt (verkligen inte!), så känner jag mig ändå lyckligare i själen än på länge.

Förutom att fira jul och nyår så har vi jobbat. Och i och med att Nikki inte haft någon förskola så har vi fått jobba om varandra. Jag som är van vid att ha Lasse hemma alltid (iaf sen Tilda fick sin "dom") tycker det känns som att vi aldrig ses längre, och det är jättetråkigt!
Och sen är det en trygghet för mig att ha Lasse hemma när jag känner att jag inte orkar mer. Då finns han där och kan ta över. Men nu har jag fått klara mig själv dom dagar han jobbat, och han har jobbat mycket.
Har varit nära att bryta ihop ordentligt några gånger. Det har varit alldeles för mycket som hänt, mer än vad min redan trötta hjärna klarar av egentligen.
Flyttat, köpt gård, flyttat igen, börjat jobba och nytt jobb dessutom, lära känna nya människor, packa upp och komma i ordning osv..
Känns som vi levt i ett kaos senaste månaderna.
Som tur är, så har det varit lugnt på mitt jobb nu ett par veckor, så jag har varit hemma nästan hela januari förutom några dagar här och där. Kanske dumt att tycka så, att vara glad över att inte ha jobb alltså.
I dagens samhälle bör man väl vara tacksam över att ens ha ett jobb. Men jag är trött, så himla trött!! Måste få vila, annars orkar jag inte leva. Så är det bara.
Hade det inte varit för att jag är så lycklig över vår fina gård, och att få bo här i vackra Filitjärn med alla underbara människor som vi lärt känna, ja då hade jag nog gett upp för längesedan!
Men det blir bra, det vet jag! Det är värt den här jobbiga perioden, helt klart.

Nu när jag varit hemma lite så har jag faktiskt tagit mig tid att hålla på lite med hästarna, och det är så himla, himla kul! Åh vad jag har saknat det!
Och dom är så duktiga, båda två! Har ju inte gjort ett dugg med dom de senaste sex månaderna, men det var bara att ta vid där vi slutade i somras.
Ridit på Casper har jag dock inte gjort än, ville komma igång med inkörningen lite först tänkte jag. Den skulle egentligen varit gjord förra vintern, men som allt annat så fick det vänta. Så nu är det dags! Och det går framåt, om än sakta. Men det får ta sin tid, han behöver det.
I nuläget drar han en skakel vid sin sida, och han kan även vända med den även om han är lite skeptisk till det hela. Varför ska man släpa en lång pinne efter sig, som dessutom hela tiden åker på benen!?! ;-) Jaja,det är bara att fortsätta älta, han vänjer sig snart!
Rasmus har raskt avancerat från att dra ett bildäck i somras till att dra skaklar med pulka och nu även en mindre kälke. Duktiga lillplutt!
Nästa steg är att vänja in honom på bett, har ju bara kört honom i grimma hitintills. I övrigt så är jag nöjd med hans framsteg i körningen så nu kommer jag bara fortsätta på denna nivån ett tag. Köra några gånger i veckan så han bygger upp en lite lättare kondis och muskler.
Sen är det dags att se om det går att göra ridponny av honom ;-)

Egentligen var det meningen att vi skulle haft en massa besök från Skåne innan jul, men det var stormar och strömavbrott till höger och vänster så alla besök blev inställda. Det kändes jättetrist just då, men så här i efterhand var det nog tur att det blev som det blev, för vi var inte alls i ordning och jag var helt slut.
Men nu har vi haft besök av min pappa och hans fru Annika i början på januari, och nu i helgen av min mamma, syster Emma och morfar Kalle. Så himla kul med besök!! :-)
Passade på att ta hjälp av Emma med slakt. Vi hade tre tuppar och två kaniner som jag och Lasse inte hunnit ta tag i själv på grund av allt jobbande (och jag slaktar inte själv, huja!) så det var perfekt att få hjälp med det så det blev gjort!
Vi hade sex tuppar när vi flyttade hit (fem av dom var kycklingarna från i somras), men gammeltuppen blev rävmat för ett tag sen, tyvärr. Så nu var det "bara" fem kvar, men det var ju ändå alldeles för många! Stackars hönsen har inte haft en lätt höst! Två av tupparna hade vi upptäckt att dom var hängiga några dagar tidigare (det går så himla snabbt när höns blir sjuka, när man väl upptäcker det så är det nästan alltid för sent), och när vi avlivat dom så märkte vi att dom var jättemagra så det var bara att kassera. Men tredje tuppen blev det två middagar av :-)
Och ninisarna (dom enda ungarna från i somras som överlevt) kokar vi soppa på idag. Hoppas det blir gott! Haha, vad hemskt det lät! *skrattar* Så kallhjärtat liksom! Ska erkänna att just kaninerna är lite jobbigt att slakta, var inte ens med när Lasse och Emma tog dom ;-) Tupparna däremot är inte fullt så känslosamt.

Resten av djuren mår toppen. Mona, vår ena kanin, har fått en ny kull ungar för drygt en vecka sedan. Får se om det blir nåt med Ellen också snart.
Ett litet nytillskott har vi också fått, eller egentligen Nikki :-) En liten marsvinstjej som heter Smulan, döpt efter granntjejen Ruts kanin ;-)
Får se om det kan bli några små söta marsvinsbebisar när hon växt till sig lite. Inte för att dom tillför vårt självhushållande så mycket, skulle aldrig kunna slakta ett marsvin, utan bara för att dom är himlans söta :-)

För två veckor sedan började Nikki äntligen på förskola igen. Det har gått bra, och hon tycker det är kul att vara iväg och leka med andra barn. Fast hon saknar såklart fortfarande Trollungarna. Och så tycker hon att dom har lite konstiga regler och rutiner här ;-)
Idag åkte grannpojken Nils, som är lika gammal som Nikki, med oss på morgonen till förskolan, och sen åkte Nikki med honom och hans mamma hem i eftermiddags. Toppen att vi kan hjälpas åt med körningen, det är ju ändå en bit att köra!

Oj, vilket långt inlägg det blev! Mycket att berätta, och mer finns det! :-) Men det får bli en annan gång.
Och inga bilder blir det heller, för kameran vill inte koppla ihop sig med datorn, suck! Är det inte det ena, så är det det andra!
Får se om Lasse kan fixa det någon dag, han är ju bättre på sånt.

/Maria






tisdag 6 augusti 2013

Kycklingar

När vi kom hem från vår lilla semester i Norrland så var det precis dags för kläckning av de första kycklingarna. Vi tog äggen från äggkläckningsmaskinen och lade in dem under de två mest moderliga av hönorna. Pyckel och Mammahöna. Det visade sig dock att Pyckel helst ville ha hand om kycklingarna själv. Runt tre veckor senare var det dags för nästa kull från maskinen. Elva kycklingar totalt blev det denna gång. Nu ska vi bara se hur fördelningen tuppar och höns blir.



Pyckel till vänster och Mammahöna till höger.

lördag 1 juni 2013

Gräsklipparrally!

Vår nya gräsklippare som äntligen är fixad! Dock blev det inte mycket gräs klippt denne dagen för dom här två fartdårarna bara körde runt och lekte ;) Tror vi skrattade lika mycket allihop, det såg för roligt ut när dom körde omkring haha! :)




/Maria

fredag 31 maj 2013

Får jag presentera...

..ja, ännu ett nytt djur...;)  Det här är Rugerups Yellow, en renrasig Gotlandskanin med stamtavla och genbanksintyg, fint ska det va minsann! ;) Men ett sånt namn orkar man ju inte säga varenda gång så vi kallar honom bara för Jello :)
Vi behövde ju en ny hane eftersom Bengtsson Långöra dog i vintras och nu hittade jag den här lille parveln ganska billigt så då var det lika bra att slå till. Och att han är genbanksansluten är ett medvetet val för att så småningom kunna vara med i bevarandearbetet av gamla svenska lantraser där bla Gotlandskaninen ingår. För att vara med krävs dock minst ett djur av varje kön....
Vi har ju två honkaniner (Mona och en av hennes ungar från förra sommaren) men eftersom dom inte är renrasiga och genbanksanslutna gotlänningar så kan vi inte gå med i genbanken fören vi skaffat en äkta sådan. Vi får se när det blir av, men jag hoppas i år åtminstone ;) 
Så småningom skulle jag vilja ha får, höns och kor också som är med i genbanken, men eftersom det kostar lite mer att köpa in såna djur så får vi ta det efterhand som vi har råd och plats. Kaniner kändes som ett bra djur att börja med i alla fall :)

En något svårfotad kille...sitta still?!? ;)


Det var inget medvetet val att försöka hitta en ninis som liknade Långöra, det bara blev så eftersom både jag och Nikki gillar den här färgen :)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...