Visar inlägg med etikett Hönsen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hönsen. Visa alla inlägg

fredag 22 april 2016

Sega dagar..

Det händer inte mycket inte för tillfället. Trött, trött, trött...
Försöker i alla fall övertala mig själv att gå ut och pyssla lite med Betty och ta en promenad med henne om dagarna för det brukar alltid göra mig på gott humör :)
Vi myser, promenerar, hoppar över små diken, äter på höbalen (mest Betty då, haha ;) ), ryktar, tränar på halter och annat, ja och så vidare.
Har dragit med en lina med en bit kätting i några gånger nu för att vänja henne vid saker som låter och följer efter, och det funkar bra! Ska ta nåt lite läskigare nästa gång så det blir lite mer utmaning för henne.
Vill verkligen testa henne ordentligt innan jag sätter fast något i henne för att inte riskera nåt. Är så rädd att hon ska reagera som Casper gjorde med timmerdoningen... Hujedamig!! *ryser*
Nu har ju Betty ett helt annat psyke än Casper, men ändå.
Nä, när det gäller inkörningen så går vi lååångsamt framåt! Får se om jag ens vågar fullfölja den själv, kanske skickar iväg henne till någon med mer erfarenhet istället. Vi får se.

Igår prövade vi på longering för första gången (för Betty alltså..), och det var ju inga som helst problem alls! Funkade lika bra i båda varven, det är nåt som vissa hästar annars kan ha lite problem med. Duktig loppa! :)
Har inte blivit så mycket tömkörning nu då jag går och väntar på att få hemskickat mina nya tömmar som jag beställt. 
Jag tyckte det kändes lite vanskligt med dom gamla då dom var så korta, har liksom inget att släppa ut på om hon blir rädd eller får för sig att busa iväg. Men snart så! :)

Inte mycket att äta på marken än så länge mer än gammalt visset gräs, men det är på gång. Vi behöver bara lite sol och värme :)

Vi hamnar ofta här vid höbalen, jag och Betty :)
Hon mumsar hö och jag sitter och filosoferar lite och tittar på hönsen :) Så bra som vilken annan avslappning som helst!

Att kolla på hönsen är som att kolla in i ett akvarium, man kan sitta i evigheter och bara titta, utan att behöva tänka :)

lördag 17 oktober 2015

Filitjärns hönseri :)

Från att stå med två stackars överlevare efter rävens massaker i våras, så har vi nu 45 höns! Börjar kännas som ett mindre hönseri...:D

Kort efter massakern skaffade vi ju oss Araucanakorsningarna, tre hönor och en tupp (tuppen är renrasig Araucana, hönorna korsning med Lohman).
Sen kläcktes äggen från våra gamla höns fram (vi lade ju en massa ägg i kläckaren efter massakern).
Direkt efter kläckte vi fram kycklingar av raserna Maran, som värper mörkbruna ägg, och Isbar som värper gröna ägg.
Totalt hade vi då 28 höns vilket bara det är hyfsat många tycker jag.
Men så här om veckan blev vi erbjudna att få några höns gratis, och det kan man ju inte tacka nej till ;) Så i måndags kom Lasse hem med 17 stycken!
Kanske några fler än vad vi räknat med, jag trodde det skulle bli kanske 5 stycken!
Fina är dom i alla fall, utom vissa av dom som ruggar och ser ut som...ja...ruggugglor ;D
Två är av rasen Sussex, en är korsning med Araucana och Leghorn (den här värper också blå ägg), en är korsning Leghorn-Lohman och resten är renrasiga Leghorn.

Det är jättekul med så många olika raser, känner att jag lätt skulle kunna nörda in totalt och börja avla! :D Enda kruxet då är att vi måste dela upp dom i grupper och ha dom separerade från varandra vilket vi inte har möjlighet till som det ser ut nu.
Ja ja, vi får se hur det utvecklas med vårt lilla hönseri framöver :)

Alla dom vita hönsen på bilden (utom den framför tuppen) plus den gulbruna är avkommor till dom stackarna som räven bet ihjäl i våras. Kul att ha kvar lite av dom gamla generna faktiskt :) Dom är en salig blandning av mestadels vit men även brun Lohman, Dvärg kochin och Skånsk blommehöna.

Dom mörka hönsen är några av Maranerna :)

Några av dom nya :) Den skabbiga längst fram är Leghorn-Lohman korsningen, den stora tegelbruna längst bak i mitten är den ena Sussexhönan och resten är Leghorn, även tuppen :)

fredag 1 maj 2015

Sammanfattning av helgen som var :-)

Förra fredagen var Nikki på disco på folkets hus i Bollstabruk. Hon hade jättekul och önskade att det kunde vara disco oftare! :-)
Förstår henne, det ÄR kul med disco! Men om några år får jag nog följa med så jag kan hålla pojkarna i öronen! ;-)

En något uppjagad men trött och nöjd tjej efteråt :-)

Lördagen och söndagen bjöd på lite av varje. Lasse och Nikki kämpade hela helgen med att lasta och frakta stockar upp till vårt lager utanför ladan. När man tittar så känns det som ett evighetsarbete! Det tar aldrig slut med stockar. Men man ser ju på högen där dom lastar av att den växer sakta men säkert så någon gång ska det väl bli färdigt. 
Det är ju så mycket annat också som ska göras så det här med veden blir ju lite lidande. Men det får bli färdigt när det blir färdigt helt enkelt, inget att göra åt det.

Skogsarbetarna i full gång :-)

I lördags flyttade det hit en ny häst som heter Roxy. Nä, vi har inte köpt en till ;-) Det är grannarnas häst men den ska bo här hos oss :-) En äldre fuxdam som jag hade hoppats på skulle hålla småttingarna i öronen men just nu verkar Casper ha fått nåt storhetsvansinne och tagit på sig rollen som ledare. Jaja, det kan ju ändras igen när hon blivit helt accepterad som en del av flocken.
Det går bra ändå, Casper och Roxy står och kliar varandra mycket, det är mest vid maten som han ska bossa lite.

I söndags åkte vi och hämtade lite nya höns. En Araucanatupp och tre hönor, korsningar med Lohman/ Araucana. Lohmann är en värphybrid, finns både bruna och vita och det är väl dom som är vanligast hos stora äggproducenter. Våra två som vi har kvar efter massakern är Lohmankorsningar dom med.
Araucanan är en ras som värper blå/turkos ägg. Dessutom har dom ingen rumpa som vanliga höns. Ser lite roligt ut :-) 
Känns i alla fall jättekul med lite fler höns och en tupp i hönsgården, det har verkligen varit tomt där! Dessutom kul med ny ras! Och värper bra gör dom också!

 Nya gänget :-)

Här ser man skillnaden på färgen på våra gamla höns och dom nya. Kanske inte fullt så blå som renrasiga Araucana lägger, tycker dom ser lite gröna ut, men superfina ändå :-)

Och sen har våra små pycklingar fått flytta ut i hönsgården dom med. Lite större plats för dom därute och så får dom vänja sig vid dom andra hönsen och dom får vänja sig vid kycklingarna. Men det känns lite tomt därinne utan dom små liven. Dom höll ju mig sällskap om dagarna!


/Maria

tisdag 21 april 2015

Glädje och panik!

Efter tre veckors väntan så var det äntligen dags för kläckning! Första kläcktes i lördags och sen rullade det på och på söndagen var dom flesta kläckta. Då började det bli liiite fullt i kläckaren så vi gjorde i ordning en bur med värmelampa över och tog in dom i huset. Det gick bra, alla var pigga och nyfikna och efter att vi visat dom maten och vattnet så åt och drack dom glatt.
Ute i kläckaren (som stod i sadelkammaren) fanns det kvar tre nyckläckta kycklingar och två som var på väg ut samt fyra helt okläckta ägg.
Och så försvinner strömmen....

Jag hade en förhoppning om att den skulle komma tillbaks inom kort så jag avvaktade med att hämta in dom kvarvarande kycklingarna, tänkte att dom håller ju värmen ett tag inuti kläckaren i alla fall. Men ingen ström kom och tillslut var jag ju tvungen att göra nåt. Panik! Hur värmer man kycklingar och ägg utan ström eller höna?!
Kom på en massa ideer men i slutändan så behövde ju alla ström. Skit att man är så beroende av strömmen alltså! I alla fall så slog det mig till slut att den enda värmekällan vi har som inte går på ström är vedspisen så jag fick dra igång den.
Kycklingarna i kläckaren var alldeles slöa av kylan, den ena såg i princip död ut. Kycklingarna i dom två okläckta äggen andades svagt, men levde. 
Jag vet dock att kalla kycklingar kan se döda ut men får dom bara värme så piggnar dom oftast till igen, så jag tog en ugnsform och lade en bit tyg i, och så i med alla nedkylda kycklingar och ägg och skjuts in i ugnen. Fick sitta och vakta hela tiden så det inte blev för varmt för dom.
När det väl började bli varmt där nere hos dom så piggnade dom till efterhand, även den som sett döende ut. 
Och ett av dom äggen som var påbörjade med sin kläckning kläcktes senare på kvällen :-) 

När klockan var tio-elva på kvällen hade strömmen fortfarande inte kommit tillbaks, men jag var jättetrött efter att ha suttit eld och kycklingvakt sen sex på kvällen så jag orkade inte mer. Lasse var också trött efter att ha varit iväg under dagen så vi beslöt oss för att lägga in dom kläckta kycklingarna hos dom i buren och låta det ägget som var på gång att kläckas och dom fyra okläckta vara kvar i ugnsformen, fast utanför ugnen då ;-) Sen satte vi klockan på en gång i timmen för att hålla varmt i spisen.
Runt ett-tiden på natten var äntligen strömmen tillbaks! Tillbaks med äggen i kläckaren och buren med kycklingarna tillbaks till sin värmelampa.
Phu!


 Släpp ut oss!! :-)

 Nyinflyttade i buren. Varmt och gott under värmelampan :-)

 Dom är ju bara för söta när dom är så här små! :-)

 Precis inlagda i ugnen :-) Kan säga att jag hade mardrömmar sen under natten om kvarglömda kycklingar i ugnen...usch!

 Dom som var i buren fick också flyttas ut i köket framför vedspisen för att få värme :-)

 Efter ett tag blev det för varmt i ugnen så då fick dom vara utanför och så snurrade jag bara skålen runt med jämna mellanrum så det blev värme på alla sidor :-)

 Behöver jag ens skriva vilken träsmak jag hade i häcken efter alla timmar på en hård köksstol?! ;-)

/Maria


söndag 29 mars 2015

Massaker...

Igår natt hade en räv tagit sig in till hönsen via ett ventilationsrör som sitter uppe i ena fönstret och bitit ihjäl alla hönsen utom två, plus kaninen Darin som bodde därinne.
22 djur totalt ihjälbitna... 
Det såg ut som ett slagfält därinne med döda djur, blodstänk och fjädrar överallt! 
Räven var kvar, kunde eller förstod förmodligen inte hur den skulle ta sig ut igen eftersom röret är böjt uppåt. Dom två överlevande hönsen räddades och sen fick grannen avsluta rävens liv där inne för att undvika att ha den strykandes här i framtiden. 
Usch, ingen kul början på en dag :-( Så jäkla onödigt och man blir både ledsen för alla djurens skull (ja, även rävens) och arg och irriterad för att det kunde ha undvikits OM! Om bara vi hade gjort si eller om bara vi hade gjort så...

Eftersom hela hönshuset stank av räv och var fullt av fullt av fjädrar så fick vi städa ut allt och spola av så gott det gick med vattenslangen (på önskelistan: högtryckstvätt!). Rent blev det men stanken är kvar om än inte fullt så mycket som i går, helt vedervärdig lukt! Kanske det försvinner när det torkat upp ordentligt, det är ju fortfarande lite fuktigt där, annars vet jag inte. 
Ett nät är uppsatt för röret så nu får det vara en räv som kan öppna dörrar om den ska kunna ta sig in, förutsatt att hönsluckan är stängd förstås.
Hönorna som överlevde var lite spaka först men sen piggnade dom till under dagen och var glada att få komma in till kvällen. Undrar vad dom tänker, om dom ens tänker? Tycker dom det är konstigt att det bara är dom två helt plötsligt? Ja vem vet...

Vi har fyllt äggkläckaren med ägg från dom som fick sätta livet till så nu hoppas vi att äggen är befruktade och att det blir många hönor av det. 


 Kunde du inte bara hållit dig i skogen!?

 Likpåsar...

 Alla djuren bortstädade utom Darin. Värst såg det ut i utrymmet bakom väggen rakt fram...

Överlevarna! Ligger och återhämtar sig ute hos fåren.

/Maria

torsdag 4 september 2014

Kycklingar

Förra veckan kläcktes den sista kycklingen, äntligen! Snacka om utdragen kläckning! Anledningen till att det blev så här är att vi hade en väldigt, väldigt envis höna som prompt skulle värpa sina ägg hos Pyckel, som ju hade lagt sig för att ruva, och detta upptäckte jag först efter kanske en vecka. 
Jag hade ju stängt in Pyckel i en egen box för att hon skulle få ruva ifred, och tänkte inte på att någon annan skulle få för sig att ta sig in där för att värpa ägg...
Jaja, ingen större fara tänkte jag, hon kan ligga på dom äggen, även om det var lite väl många. Säkrade upp boxen ytterligare med presenning och gamla mattor runt om gallerna, för det var där hon hade tagit sig emellan, den envisa hönan. Tror ni det hjälpte?! Nä... såklart inte, suck. Hon bröt sig igenom gång på gång, så extremt envis!! 
Jag lagade och förstärkte varje dag, och hon bröt sig igenom varje dag! Till slut var jag så arg och frustrerad varenda gång som jag kom ut och fick se höneskrället där inne, så jag visste inte vart jag skulle ta vägen!! Jäkla höna alltså!! Och jäkla mig själv också som inte gjorde det ordentligt från första början!!
Tog några dagars break från hönsgården och tvingade Lasse att sköta om hönsen så länge. 

Efter några dagars frånvaro hade jag samlat nya krafter och gjorde ett sista försök med att stärka upp runt boxen, och ÄNTLIGEN lyckades jag vinna över hönan!! SEGER!! ;-D
Tyvärr hade hon ju redan hunnit lägga en massa ägg hos Pyckel, så för att inte riskera att dom yttersta blev kalla, eller att hon skulle trampa sönder dom, så tog vi in en del och lade i vår nyinköpta äggkläckningsmaskin..
Och ja, det gick ju bra även om det är lite åldersskillnad på dom. Dom som kläcktes inne i kläckaren bar vi ut på kvällarna när Pyckel gått och lagt sig, och stoppade in under henne. Totalt tretton kycklingar blev det, av arton ägg. Och Pyckel är så glad och stolt över dom allihop :-)




/Maria

onsdag 13 augusti 2014

Pip, pip, pip:-)

Det verkar som att vår nya äggkläckare fungerar som den ska i alla fall! :-) Vi var lite oroliga för den var ett demoexemplar som vi fick för halva priset. Men två kläckta och en till på väg än så länge. Lika kul varje gång! :-)
/Maria

lördag 24 maj 2014

Friad

Vår arresterade höna pöna är friad och åter i hönsgården med dom andra. Det är ingen av hönsen som är skyldig, utan någon utifrån. Så nu klurar vi på en lösning för att förhindra ytterligare tjuveri, och undertiden håller vi luckan stängd på förmiddagarna när hönsen värper så vi kan plocka äggen innan vi öppnar för dom.

/Maria

tisdag 20 maj 2014

Hönshäktet

Häktad för stark misstanke om äggätning ur värpreden! Rättegång imorgon eftermiddag då ytterligare bevis finnes.

/Maria (hönsgårdspolis och högste domare på gården)

torsdag 1 maj 2014

Vårpyssel...

Jaha, så har det gått hur lång tid som helst sen jag skrev sist igen... Har bara inte orkat. Har faktiskt nästan inte orkat någonting. Känt mig extra trött och hängig sista veckorna, jättetråkigt är det! Jag har ju så mycket jag vill göra!

Idag har jag i alla fall storstädat åt hönsen så nu har dom rent och fräscht (så fräscht det nu blir i ett hönshus...). Jag och Lasse gjorde en stor tabbe i vintras, när vi skulle kalka golvet hos hönsen. Vi hällde liksom bara ut den torra kalken på golvet... Inte så smart!! Det dammar nåt helt otroligt mycket, det går inte att beskriva! Bara man rör minsta lilla i det så ryker ett stort kalkmoln upp! Inte särskilt hälsosamt alls, varken för oss eller dom stackars hönsen som bor i det. Även om vi försökt att sopa upp det mesta (kalklunga- check!) och strö en massa spån och hö över så har det ändå varit otroligt dammigt därinne. Det går liksom inte att få bort det. Men idag tog jag hjälp av vattenslangen, och det blev toppen bra! Slapp stå i ett dammoln, och den kalken som finns kvar är numera fast"målad" av sopborsten på golvet. Så som vi skulle gjort från början... Jaja, man lär sig av sina misstag.
Lite tillökning i hönsflocken har vi också fått. Fem små söta kycklingar som duktiga Pyckel själv ruvat fram :-) Och en av våra vita unghönor har också lagt sig att ruva, så förhoppningsvis blir där också ett gäng kycklingar om ett par veckor! Längtar :-)


Nova kanin har också fått ungar nu i veckan, men jag har inte kollat hur många där är. Vill inte störa för mycket när dom är alldeles nyfödda. Ska bli spännande och se hur dom ser ut sen :-)
Hästarna har bestämt sig för att dom vill sova ute om nätterna och vägrar komma på kvällarna längre. Vi har haft så himla fint väder sista veckorna, varmt och skönt, så jag förstår dom. Dom har det bättre ute där dom kan röra sig. Fast nu har vädret slagit om till vinterläge igen så kanske jag tvingar in dom ändå några nätter ;-) Får se hur jag gör.
I förra veckan var det dags för den årliga vaccinsprutan så det var bara att packa in hästarna i släpet och köra iväg till veterinären. Det gick lika bra som vanligt, både lastning och vaccinering. Dom verkar aldrig märka att dom ens får en spruta? Skönt med snälla hästar :-)
Har tänkt komma igång att rida Casper nu när det är bättre underlag, men det har inte blivit av. Det mesta som jag tänkt göra har inte blivit av eftersom jag varit så trött. Får väl ta mig i kragen snart, jag mår ju så bra när jag håller på med hästarna. Rasmus har heller inte gjort så mycket förutom att hjälpa oss med att dra ner ris till vårt bål. Det klarade han galant, duktiga lilleman! Han verkar faktiskt tycka att det är kul att jobba lite.
Önskar verkligen att vi hade en riktig vagn så vi kunde ut och köra med honom! Det är liksom inte riktigt rätt underlag för att dra kälke nu ;-)

Ja, det är inte bara Rasmus som fått slita, allra mest har vi faktiskt själv fått bära, släpa och dra! Inser att jag (vi) ändå har gjort en del, trots att jag känner att jag aldrig får nåt gjort för att jag inte orkar... En massa sly har vi röjt, inte bara runt paddocken och rundkorallen, utan även längs hela infartsvägen och en hel del i trädgården. Det hade säkert gått hundra gånger fortare om vi hade haft en röjsåg, men nu har vi bara vanlig såg och sekatör och då tar det tid. Lång tid...
Och sen har vi samlat ihop en massa gamla hagstolpar och gammal eltråd. Eltråden var värst, ihopskarvad överallt och övervuxen av gammalt gräs så man får slita och dra. Inte kul, och här finns massor kvar! Det får bli en hage i taget...

  Jag och Nikki hjälps åt att samla ihop allt sly som låg runt paddocken :-)

 Detta är vårt lilla bål, det stora finns i rundkorallen. Här ska det eldas ;-)

 Och sen har jag samlat en massa gammalt rep som suttit runt paddocken. Alldeles alldeles sprött var det, så det blev mycket småbitar att plocka, suck!

Skulle nog kunna smula ner det till ett blått mjöl, så sprött det var! Äckliga gamla plastaskit ;-)

Inser hur mycket vi har att göra för att få ordning på stället här, det har ju varit förfallet ett tag. Men å andra sidan så är det ju det som är kul, att få göra gården och hagarna fina igen, förhoppningsvis lite bättre än innan :-) 

/Maria



onsdag 30 maj 2012

En hel mus..

...svalde den här hönan i ett svep! Blörk! Fast ändå lite imponerande att den lyckades få ner en hel mus i den lilla (?) munnen. Som en orm :)


//Maria

söndag 20 november 2011

Kycklingarna...

Våra bebisar har blivit tonåringar :) Idag fick dom komma ut för första gången någonsin! Eller ja, vi fick kasta ut dom men när dom sen väl var ute så verkade dom gilla det :) Dom fick ha "mamma" med ut, dvs blommehönan. Hon har till vår glädje tagit till sig dom små busarna och ser dom som sina egna nu :)

 Min favorit "Pricken" :) fast dom syns inte så bra på denna bilden. Hoppas, hoppas att det är en höna!

 Mamma höna :)



 Nyfiken på kameran :)

Ute i friska luften med mamma höna :)

/Maria

onsdag 25 maj 2011

Man måste ju ha höns på landet!




Lite bilder på de fagra nya hönorna. De höns vi hade i höstas strök med när en iller tog sig in i hönshuset och begick massmord. Ett par rullar nät och en halv säck cement senare ska dessa kunna sova säkert.
Man skulle kunna tro att denna hönsras heter Tjernobyl men det är burhöns som kommer från en närliggande fabrik.
Dom får vara inne i rastgården några dagar till innan de får komma ut och bli helt frigående.

/Lasse

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...