fredag 25 december 2015

Julafton :)

Är så nöjd med gårdagen och det tror jag resten av familjen också är!
Dagen gick i ett men allt var förberett så det kändes ändå lugnt och allting fick ta sin tid. Får ge all cred åt Lasse för det, det är han som är julmysexperten här i vår familj :) Han lagar god mat, slår in paket, spelar julmusik osv, och ja, ser till att det blir väldigt mysigt helt enkelt! 

Snön låg kvar lika fin som dagen innan och solen sken, ja bättre julväder kan man knappast önska sig! Så vackert!
Alla var på gott humör, till och med Smilla var glad mestadels ;) Det var en stor dag igår för henne, inte bara för att det var hennes första julafton, utan också för att hon fick sin första tand, yeay! :D
Hon har varit så himla gnällig på sistone, kan ju ha varit den lilla bissingen som ställt till det (hoppas det!...).

Dags för mat! Dom senaste två jularna har vi gjort så att vi delat upp julbordet på två tillfällen, så vi äter det "kalla" (sill mm) till lunch, och sen tar vi det "varma" (köttbullar osv) till kvällsmat. Vi tycker det funkar jättebra, man orkar liksom äta ordentligt av allt, och man slipper bli spymätt bara för att man så gärna vill smaka av allt på hela julbordet...

 Gott med julbord :) 

Älsklingar   

Mina fina tjejer  En något arg Smillis bara ;)

Nikki var helt salig över sina stora paket! :)

Nikki hjälpte tomten i vanlig ordning :) 

Smillas pakethög :) 

Det här paketet var en favorit redan när det låg under granen, så glänsande och fint ;)

Här är det storleken som räknas och detta var det största paketet ;)

Juklappsöppning :)

Vackert med snön!


En fortsatt God Jul  önskar vi er som fortfarande orkar läsa vår blogg :)


onsdag 23 december 2015

Himlen brinner!

Himlen var helt fantastiskt vacker innan idag när vi skulle ut på promenad. Önskar jag hade haft vår riktiga kamera istället för mobilen, men men...
Det syns ganska bra ändå:)



Lyxigt tänkte jag när Nikki erbjöd sig att dra Smilla i pulkan och satte av ner för backen! Tyvärr tog orken slut redan nere vid brevlådorna så det var bara att knäppa på selen och dra själv, haha ;)

Sällan man lyckas få med Nikki på bild nuförtiden men här fick jag henne, och inga grimaser heller! ;) Fina Tutta 

Hej mitt vinterland:)

Snälla låt den nu få ligga kvar, åtminstone tills fredag!!





tisdag 22 december 2015

Vintersolstånd

Årets kortaste dag, sen går det åt rätt håll igen. Skönt!! :)
Var ute idag vid tolvtiden och fotade solen som ju inte når över trädtopparna om dagarna här hos oss (ibland vill man faktiskt ha kalhygge...;).
Men snart når den över igen och sen går det bara fortare och fortare och rätt vad det är så är kvällarna ljusa igen. Och till sommaren har vi ljust dygnet runt, lovely!
Längtar!
Det är mest skymning under dagtid känns det som...

En bit hemifrån och lite högre upp så nådde solen precis upp över trädtopparna i alla fall, skönt med lite sol i ansiktet :)

Inga problem att åka skrillor ner till brevlådan om man känner för det...

Vår?

Vad hände med vintern?
Regn och fem plusgrader känns inte så vintrigt direkt, i alla fall inte här uppe! Trodde att vi skulle få riktiga vintrar när vi flyttade från Skåne, men än så länge är jag inte jätteimponerad direkt. Även om det visserligen är milt och skönt och vi slipper skotta snö så känns  det ändå trist.
Framförallt nu när det bara är ett par dagar kvar till jul och man vill ha vitt och fint!
Allt känns dessutom så mycket mörkare utan snön (som om det inte var mörkt tillräckligt liksom, solen når ju inte ens upp över trädtopparna denna tiden på året...)och sen den här jäkla isen som är allt som finns kvar efter den är ju hemsk!
Är så nervös att Betty, som ju går utan skor och brodd, ska halka och bryta benen eller fläka sig eller nåt annat hemskt :(
Vågar knappt gå bak till dom, är så rädd för vilken syn jag ska mötas av.
Usch! Nä fy fan för den här isen och det här skitvädret som är orsaken till det!
Blä!
Infartsvägen är ren is...

...gårdsplanen likaså...

                            
Hagen, med en i vanliga fall i princip osynlig "bäck", där det bara brukar rinna en smal ränna med vatten vid snösmältningen på våren har förvandlats till en stor is...

Alla ställen som vi gått på är is :(

Is, is, is, överallt is....

onsdag 16 december 2015

Filitjärns Klipp och Trim! Eller nåt... ;D

Har velat fram och tillbaka en längre tid om jag ska raka Rasmus eller inte. Vill ju helst låta mina hästar få leva så "naturligt" som möjligt, och rakning tillhör inte den kategorin ;)
Men, eftersom Rasmus blir helt dyngsur av svett av minsta lilla arbete så har jag alltså funderat på att raka honom. 
Efter en massa beslutsångest så bestämde jag mig då till slut för att han skulle rakas, men så kom ju nästa fråga. Hur ska han rakas?!
Ja, sen höll jag på att vela om det med ett tag innan jag tillslut bestämde jag mig för en filtklippning, dvs han har päls kvar på ryggen och rumpan, som en filt... ;)
Han har pälsen kvar på ben och huvud också, tror det räcker så här. Så har han lite skydd när temperaturen faller. Satte på honom hans  nya fina täcke efter klippningen igår kväll för säkerhets skull, men tog av det idag igen och han klarade sig utmärkt utan. Verkar hur nöjd och glad som helst!:)


När man ser bilden här på Rasmus så får man ha i åtanke att jag bara klippt en enda häst i mitt liv tidigare, och den hästen helrakades, dvs det var bara att köra. Här skulle jag ju få till snygga kanter, och jag tyckte när jag höll på att det blev hyfsat, men den oklippta pälsen hänger över och gör att det ser sjukt ojämnt ut. Jaja, det är ju ingen annan än jag själv som behöver se eländet :D

Han hade små plitor som jag tror uppkommit av att han varit varm och fuktig, för dom satt bara på ställen där det inte är så luftigt som till exempel under den tjocka delen av manen och i armhålan, så det här var nog ändå bra :)

Skulle ha valt en annan färg på täcket om jag kunde, men det fanns bara lila :) Han är hemskt söt i alla fall, i sitt lila täcke :)

Min egna My Little Pony :D 

Sopsortering...

Vi har under året samlat ihop till en rejäl hög med skräp, som givetvis ligger precis där vi tänkt ställa hästtransporten i vinter. Bara att sätta igång att rensa undan...
Av erfarenhet vet vi hur trist det är att komma till återvinningen med allt skräp blandat så vi måste stå och sortera där, så nu gjorde vi detta här hemma.
Vi hade dessutom mer skräp än bara det som låg i högen, väldigt mycket gammalt järnbråte som legat i hagar och lite här och var på gården, samt en massa gammal järntråd som vi rensat bort  runt hagarna.
Hela transporten blev proppfull!
Skönt att bli av med skiten!
Tyvärr finns det ju fortfarande massor med gammalt skräp kvar här på gården, men det får rensas ut allt eftersom vi gör i ordning här.
Tar väl några år...


Skönt att bli av med det! Det har varit en stor nagel i ögat att ha det liggandes där!

Smilla ville inte somna först så Nikki var snäll och körde runt henne i pulkan, vilket var väldigt uppskattat av både Smilla och oss!
Tillslut somnade hon i alla fall så vi kunde hjälpas åt hela familjen med skräpet. Härligt tisdagsnöje ;)

Mycket glad Smilla! :)

måndag 14 december 2015

Regnbåge

Det var lite märkligt väder förra veckan. Hos oss sken solen, men om man kollade runt om på bergen så såg man att det stundtals var ganska dåligt väder längre bort, och med det blev det en massa regnbågar. Såg flera stycken under olika tidpunkter den dagen :)
Vissa var riktigt stora och fina medan andra var mindre och blekare.

Här är bara en av alla regnbågar som visade sig den här dagen :) Hade inte tid att fota för jag hade hovslagaren ute så jag missade nån stor och fin, men den här får duga!

Lussekatt

Bakade lussekatter förra veckan och dom blev helt okej! Det går ju inte att jämföra med "vanliga" lussekatter gjorda med vetemjöl och socker, men det är det inga lchf eller paleobakverk som gör så det hade jag ju inte förväntat mig heller.
Vi har inte provat att baka lchf-lussekatter tidigare, så vi har ju inget att jämföra med, men jag tyckte dom var goda och dom blev uppätna varenda en :)
Ja... alltså vi hjälptes åt att äta dom hela familjen, jag åt inte alla själv, ha ha ;D 

Sjukstuga :(

Hela familjen åkte på dunderförkylning samtidigt, härligt! Eller inte....
Smilla och Nikki har dessutom kräkts också, stackarna! Vet inte om det är nån vinterkräksjuka, men jag hoppas för allt i världen att jag och Lasse slipper det!!
Det är väl ca en vecka sen vi först blev sjuka och vi börjar känna oss bättre, så jag hoppas att det är över nu!
Vill bli pigg så jag kan gå mina promenader, styrketräna och hålla på med hästarna! :)

En Smillis med 39,7 grader feber, snuva och illamående. Det var inte mycket med henne den kvällen :(

torsdag 10 december 2015

Årets bästa köp!

Är så glad för vår nyinköpta Segebaden pulka! Den må va gammal och sleten, men den har räddat min vinter!
Det går liksom inte att köra barnvagn året runt här hur mycket man än skulle vilja, så en pulka till Smilla är ett måste om jag ska kunna promenera även i vinter på våra snöiga vägar här.
En sån här fjällpulka är helt perfekt! Hon ligger jättebra där i, och skulle hon vakna när vi är ute och går, vilket händer ibland under längre turer, så finns det ett litet ryggstöd så man kan sätta henne upp. Super!



torsdag 26 november 2015

Våffelmästaren!

Nikki var så sugen på våfflor en dag, så då sa jag åt henne att det var bara att göra;)
Hon var något tveksam och osäker först till att göra det själv, men efter en del push och pepp och att jag lovat att hålla mig i närheten så satte hon äntligen igång.
Hon läste recept, mätte upp ingredienser, mixade smeten och gräddade själv!
Det enda jag gjorde var att pensla på lite fett i våffeljärnet.
Och det gick såklart hur bra som helst för henne och hon var så glad och stolt över sig själv efteråt!:)
Och nu har hon gjort våfflor på egen hand några gånger till och tycker det är jättekul!

onsdag 25 november 2015

Tråkiga november...

Nu går tiden igen, inte för att det inte finns saker att skriva om, utan för att det knappt finns tid och ork för tillfället.
Allt känns lite tungt och jobbigt just nu.
Tror mycket att det beror på årstiden (och sömnbrist...). Det är mörkt större delen av dagen här, det känns som att dagarna bara består av gryning och skymning i princip, och vädret är trist. Mulet och dimmigt var eviga dag nästan.
Har inte hunnit få någon julfeeling heller i år, jag som brukar börja längta redan i september! Ingen ordning och reda alls!
Nä, jag längtar till snön kommer och allt blir vitt och ljust och fint! Och kalla stjärnklara kvällar och nätter då man ser bra även i mörkret!
På söndag är det första advent och då sätter vi upp ljusstakarna och tar fram julgardiner och juldukar och tänder första ljuset i adventsljusstaken.
Kanske gör en god adventsfika att mumsa på.
Tar farväl av november och ser fram emot en roligare månad med allt som hör julen till.
Hoppas på bättre väder och mer tid för varandra och roliga aktiviteter.
Önska kan man ju alltid;)
I julklapp önskar jag mig en hel natts sömn.
Gäsp...

Yttepyttelite snö kom häromdagen. Men mulet...

På promenad! Det var fint väder i typ en timme sen blev det mulet...

Vacker morgon! Men sen kom molnen och dimman som vanligt...

Också en vacker morgon, den enda stunden man kunde ana solen bakom molnen den dagen...


söndag 15 november 2015

Betty

Jag är så glad över att ha hästarna här hemma på gården igen! Särskilt kul är det med Betty som jag har påbörjat inkörningen med nu :) 
Det har tagit några gånger att få henne att förstå vad det hela går ut på, men nu fattar hon! Hon går fram, stannar, svänger och byter varv när jag ber om det, duktiga tjejen! Nu är det dags att gå vidare och finslipa det hela så vi får mer flyt innan vi fortsätter med ytterligare utmaningar.


lördag 14 november 2015

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...