Visar inlägg med etikett Gården. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gården. Visa alla inlägg

torsdag 28 september 2017

Ett avslut

Idag var vi på banken och slutförde försäljningen av gården, så nu är det på riktigt. Känns faktiskt skönt att ha det gjort, även om det är lite svårt att förstå samtidigt. Att vi aldrig mer ska åka "hem" till vår fina gård i fina Filitjärn.
Det livet vi hade där är nu ett avslutat kapitel och det känns trots allt väldigt sorgligt när man tänker på det. Men det är ett beslut vi tagit av viktiga anledningar och som vi kände var tvunget, så det känns ändå som rätt beslut.
Och det ena kapitlets slut är början på ett nytt, och både jag och resten av familjen ser jättemycket fram emot vårt nya liv. Det blir väldigt annorlunda mot det vi levt dom senaste åren, och det ska bli så spännande!

 Från den här idyllen...


 ...till det här. Kontraster ;)

lördag 16 september 2017

Flyttloppis i Filitjärn!

Idag och imorgon blir det loppis i Filitjärn :) Hoppas det kommer många för vi måste få tömt Lillstugan på saker nu! Det är ju bara drygt en vecka kvar nu tills vi lämnar gården.

Nä jag vet, det är mest skräp utanför för Lasse håller på och sorterar...men ville gärna ha med en bild på stugan ;)

Min älskade Moraklocka, buhuu :,(

Skulle kanske väntat med att fota tills det var lite mer ordning? Äsch..

Varför är det så känslosamt att sälja barnens saker?

Nä, nu går jag innan jag börjar plocka med mig saker som jag tycker är jobbigt att sälja.
När man inte ser sakerna är det ingen fara, men när man går här ute så påminns man ju och blir sentimental...


Ja, det var Lillstugan det. Sen finns det ännu mer som vi inte fått ut än/inte får plats med. Det finns liksom inget slut på sakerna! Hoppas verkligen det har minskat något när helgen är slut ;)



tisdag 3 maj 2016

Sol och värme!

Äntligen har vi också fått lite värme här uppe, härligt! Här om veckan var det ett rejält bakslag med snöstorm ena dagen och hagel och regn om vartannat dom andra dagarna, usch och fy! Typiskt aprilväder! 

Jaja, nu är det i alla fall mycket bättre och vi har såklart passat på att vara ute om dagarna i det sköna vädret, därav att jag varken hunnit eller haft lust att sitta med bloggen. Ibland funderar jag på att bara ta och lägga ner den istället? Jag vet inte. 
Hade ju varit en grej mindre att tänka på? 

Vi har gjort en större inhägnad åt hönsen vilket dom blev väldigt glada för :) Tanken är att bygga en permanent inhägnad runt hela biten framför huset där dom går nu, så det kommer bli ännu lite större till slut.
Jag har börjat rensa upp lite kring det gamla grönsakslandet, där ser ju bara för jäkligt ut! Har tagit bort nätet och stolparna som satt runt, samt städat bort en massa sten som vi samlade i högar när vi fräste upp landet för två år sedan. Phu, det var ett tungt jobb med stenarna! 
Sen är tanken att klippa ner gamla buskar och köra över det förvuxna gräset och hålla det nerklippt tills jag vet vad jag ska göra med ytan här uppe i trädgården.
Fortsätta ha ett litet grönsaksland åt värmekrävande växter, eller bara låta det bli en gräsmatta igen? Ja, jag får se. Har lite svårt att bestämma mig.
Har sått squash och pumpa också. Sommaren närmar sig ;)

Ja, vad har vi mer gjort? Suck... Minnet!
Jaja, strunt samma. Inget viktigt antagligen då. Här kommer lite bilder istället ;)

Det "dimmiga" är inte dimma utan snön som yr! Riktigt ruskväder, brrr!

Ser lite bättre ut nu ;)


Nikki och Smilla har en koja nere i backen (än så länge utanför hönshagen;) som dom leker i nästan varje dag :) 


Mycket nytt att sprätta i :)

lördag 16 april 2016

Denna veckan...

...har vi varit ute och fixat en massa, så jag har inte riktigt haft tid och ro att sätta mig ner och skriva nåt inlägg här. Livet först, bloggen sen, så är det. 

Vi hade en bautahög med ris (läs mindre träd...) nere i paddocken som vi samlat från när vi höll på med hästarnas vinterhage förra året, som vi nu har eldat upp. 
Tog en hel dag, phu!
Tyvärr gick det inte att elda upp högen där den låg (det får aldrig vara för enkelt), utan vi fick starta upp en brasa bredvid den gamla, och sen bära över allt ris till brasan, suck...Därav att det tog sån tid.
Sen har vi haft en massa ris liggandes runtom utanför hagen samt lite här och var på gården som vi också eldat upp. Plus att vi sågat ner några helt vildvuxna syrenhäckar som också fick åka i brasan. 
Never ending story känns det här eldandet som! Idag är femte dagen som vi eldar...
Men det var det sista för den här gången. För slut på skit som ska eldas är det inte, men vissa grejer är fastfrusna och vissa grejer får inte eldas i paddocken då det sitter fast spik och annat skit i det.
Så det får bli en annan gång och annan plats.
Sen har vi kört undan lite virke och harvat/plöjt upp paddocken också.
Den ser för djävlig ut just nu, som en plöjd åker, haha :D 
Men jag tror att det kommer bli bra till slut! Tänker att jag kör över den minst en gång till (det var fortfarande lite fruset i marken där rishögen legat) så jag får loss så mycket grästuvor som möjligt, och sen att det får torka upp så man kan köra över med en finare harv och kanske får bort en del av tuvorna.
Det är planen i alla fall, får se hur det blir :)

Shopping i Kramfors en av dagarna. Släppte lös Smilla en liten stund men herregud, hon skulle behöva ett koppel på sig! ;)

Brasan :) Varm och go i det kalla vädret som vi haft i veckan!

Glad tjej när hon får åka traktor :)

Lite mellanmål :)

Vi kom på att Nikki kan köra Smilla i skrindan, så går det lite fortare för dom att ta sig runt mellan dom olika kojorna ;)

onsdag 16 december 2015

Sopsortering...

Vi har under året samlat ihop till en rejäl hög med skräp, som givetvis ligger precis där vi tänkt ställa hästtransporten i vinter. Bara att sätta igång att rensa undan...
Av erfarenhet vet vi hur trist det är att komma till återvinningen med allt skräp blandat så vi måste stå och sortera där, så nu gjorde vi detta här hemma.
Vi hade dessutom mer skräp än bara det som låg i högen, väldigt mycket gammalt järnbråte som legat i hagar och lite här och var på gården, samt en massa gammal järntråd som vi rensat bort  runt hagarna.
Hela transporten blev proppfull!
Skönt att bli av med skiten!
Tyvärr finns det ju fortfarande massor med gammalt skräp kvar här på gården, men det får rensas ut allt eftersom vi gör i ordning här.
Tar väl några år...


Skönt att bli av med det! Det har varit en stor nagel i ögat att ha det liggandes där!

Smilla ville inte somna först så Nikki var snäll och körde runt henne i pulkan, vilket var väldigt uppskattat av både Smilla och oss!
Tillslut somnade hon i alla fall så vi kunde hjälpas åt hela familjen med skräpet. Härligt tisdagsnöje ;)

Mycket glad Smilla! :)

söndag 11 oktober 2015

Skogsarbete!

Den där hagen där vi avverkade en hel del träd i vintras, den kämpar vi med fortfarande! Något av ett evighetsarbete känns det som...
Nu börjar den dock bli färdig, eller färdig och färdig, i användbart skick kanske man ska säga;)
Färdig blir den nog först om nåt år, när vi och hästarna röjt lite till och den använts lite.
Men den blir nog fin till slut!
Tanken är ju att den ska bli en permanent vinterhage åt hästarna, så jag hoppas att den funkar bra även sen i vinter och även framåt våren. Man vet ju aldrig riktigt innan man prövat så vi får utvärdera till våren/sommaren hur det gick.
Den hagen dom hade förra vintern (innan vi flyttade bak dom till fåren) visade sig inte vara så bra som vinterhage på grund av att bäcken som rinner igenom den blev en stor isbana tillslut. Hoppas inte det blir så här!
Sen ska vi pröva att ha hästarna ute på lösdrift i vinter, det funkade ju så bra i våras!  
Vi har gjort så att man kan koppla ihop lösdriftsdelen med vinterhagen så dom kan gå mellan hage och lösdrift som dom vill. Blir skönt för dom att vara ute dygnet runt, värre för mig som är nojjig att det ska komma vargar och äta upp vår lille Rasmus om natten, huvva! Jaja, försöker intala mig att risken är ganska liten...
Idag är det i alla fall tänkt att hästarna ska flytta in i sin nya vinterhage. Vi ska bara bli färdiga med stakeket...
Just nu går dom hos grannarna, vilket dom gjort större delen av sommaren, och det ska bli så himla kul att få hem dom! Saknar mina pluttisar!:)

Lite bilder från några av dagarna vi tillbringat i vinterhagen :)

Sjöutsikt :)

Nikki bygger hus och annat till sina leksaksdjur :)

Gratis träning, om man ska se det positiva i det hela ;)

 
Hejarklacken ;)

                           

En av alla vändor vi kört för att få bort gammalt ris...

Okej, den här bilden...

...och den här bilden är inte från vinterhagen, men det var så vackert att jag var tvungen att ta med dom ;) Och den här gamla hagen ligger precis mitt emot så det är ju nääästan ;) Denna hagen kommer också bli ett projekt så småningom...någon gång i framtiden...

Spetsa till stolparna lite :)

Dags att slå ner stolpar :)

lördag 2 maj 2015

En härlig dag!

I tisdags var jag och Lasse ute nästan hela dagen och fixade med grejer, mest med den blivande sommarhagen. Det var så milt och skönt väder, till och med jag kunde vara ute utan att frysa (blir ju snabbt kall annars eftersom jag inte rör på mig så mycket). Härligt!
Resterna av det gamla trästaketet runt hagen skulle bort så Lasse fick bära och lasta på släpet medan jag drog ur isolatorerna. Kändes så skönt att kunna göra någon nytta även om det var en sån simpel grej som att skruva ur isolatorer. Helt plötsligt kändes det meningsfullt att vara ute.
En riktigt härlig dag faktiskt, men det fick jag såklart sota för dagen efter ;-) Fast väl värt ändå!



 Är man ute så är Lisa alltid någonstans i närheten :-)

 Och så fort det är paus så är hon snabbt på plats för lite kel :-) 

Skönt att få bort det gamla trästaketet! Det har säkert varit fint en gång i tiden men nu var slanorna helt ruttna och bara att kassera. 

/Maria

fredag 1 maj 2015

Sammanfattning av helgen som var :-)

Förra fredagen var Nikki på disco på folkets hus i Bollstabruk. Hon hade jättekul och önskade att det kunde vara disco oftare! :-)
Förstår henne, det ÄR kul med disco! Men om några år får jag nog följa med så jag kan hålla pojkarna i öronen! ;-)

En något uppjagad men trött och nöjd tjej efteråt :-)

Lördagen och söndagen bjöd på lite av varje. Lasse och Nikki kämpade hela helgen med att lasta och frakta stockar upp till vårt lager utanför ladan. När man tittar så känns det som ett evighetsarbete! Det tar aldrig slut med stockar. Men man ser ju på högen där dom lastar av att den växer sakta men säkert så någon gång ska det väl bli färdigt. 
Det är ju så mycket annat också som ska göras så det här med veden blir ju lite lidande. Men det får bli färdigt när det blir färdigt helt enkelt, inget att göra åt det.

Skogsarbetarna i full gång :-)

I lördags flyttade det hit en ny häst som heter Roxy. Nä, vi har inte köpt en till ;-) Det är grannarnas häst men den ska bo här hos oss :-) En äldre fuxdam som jag hade hoppats på skulle hålla småttingarna i öronen men just nu verkar Casper ha fått nåt storhetsvansinne och tagit på sig rollen som ledare. Jaja, det kan ju ändras igen när hon blivit helt accepterad som en del av flocken.
Det går bra ändå, Casper och Roxy står och kliar varandra mycket, det är mest vid maten som han ska bossa lite.

I söndags åkte vi och hämtade lite nya höns. En Araucanatupp och tre hönor, korsningar med Lohman/ Araucana. Lohmann är en värphybrid, finns både bruna och vita och det är väl dom som är vanligast hos stora äggproducenter. Våra två som vi har kvar efter massakern är Lohmankorsningar dom med.
Araucanan är en ras som värper blå/turkos ägg. Dessutom har dom ingen rumpa som vanliga höns. Ser lite roligt ut :-) 
Känns i alla fall jättekul med lite fler höns och en tupp i hönsgården, det har verkligen varit tomt där! Dessutom kul med ny ras! Och värper bra gör dom också!

 Nya gänget :-)

Här ser man skillnaden på färgen på våra gamla höns och dom nya. Kanske inte fullt så blå som renrasiga Araucana lägger, tycker dom ser lite gröna ut, men superfina ändå :-)

Och sen har våra små pycklingar fått flytta ut i hönsgården dom med. Lite större plats för dom därute och så får dom vänja sig vid dom andra hönsen och dom får vänja sig vid kycklingarna. Men det känns lite tomt därinne utan dom små liven. Dom höll ju mig sällskap om dagarna!


/Maria

söndag 8 mars 2015

Ved, ved, ved...

Eller ja, inte riktigt än. Just nu är det trädfällning som gäller. 
Bakom stallet/ladan så har det varit en gammal hage en gång i tiden som vi gärna vill restaurera och ha som vinterhage åt fåren eller hästarna. Passar ju bra eftersom vi även behöver fylla på vedförrådet till nästa år!
Men där är att göra! Och eftersom det nu är som det är och jag inte kan göra så mycket fysiskt arbete så har jag tagit på mig rollen som arbetsledare medan Lasse får slita, hehe ;-)
Han behöver inget gymkort i alla fall...
Nä, allvarligt så önskar jag verkligen att jag kunde hjälpa till! Att bara titta på är inte riktigt min grej, och dessutom hade vi ju fått undan det lite fortare. Men men, så är det. Det ska nog gå ändå!
Just nu ser det dock ut som om det dragit fram en väldigt lokal storm här och det är svårt att se framför sig att det ska kunna bli en hage  till slut. 
Det är en blandning av gammalt ris som fått ligga kvar vid tidigare avverkningar, gamla döda träd som står kvar, vindfällen, gammalt trästaket med gamla eltrådar och så alla träd som Lasse fällt nu. Plockepinn kan man säga...
Kanske borde man ha röjt undan efter varje träd som man fällt? Jaja, det återstår att se vad som hade varit bäst. Vi har aldrig fällt träd innan någon av oss så det är lite "learning by doing" som gäller. Vi kommer förmodligen märka vilket sätt som är bäst så småningom ;-)
Det ska nog bli bra till slut ändå det här, och det ska bli kul att kolla på före och efter bilder sen!


 Min duktiga älskling 


Här nedan är lite bilder på kaoset :-)




/Maria

torsdag 1 maj 2014

Vårpyssel...

Jaha, så har det gått hur lång tid som helst sen jag skrev sist igen... Har bara inte orkat. Har faktiskt nästan inte orkat någonting. Känt mig extra trött och hängig sista veckorna, jättetråkigt är det! Jag har ju så mycket jag vill göra!

Idag har jag i alla fall storstädat åt hönsen så nu har dom rent och fräscht (så fräscht det nu blir i ett hönshus...). Jag och Lasse gjorde en stor tabbe i vintras, när vi skulle kalka golvet hos hönsen. Vi hällde liksom bara ut den torra kalken på golvet... Inte så smart!! Det dammar nåt helt otroligt mycket, det går inte att beskriva! Bara man rör minsta lilla i det så ryker ett stort kalkmoln upp! Inte särskilt hälsosamt alls, varken för oss eller dom stackars hönsen som bor i det. Även om vi försökt att sopa upp det mesta (kalklunga- check!) och strö en massa spån och hö över så har det ändå varit otroligt dammigt därinne. Det går liksom inte att få bort det. Men idag tog jag hjälp av vattenslangen, och det blev toppen bra! Slapp stå i ett dammoln, och den kalken som finns kvar är numera fast"målad" av sopborsten på golvet. Så som vi skulle gjort från början... Jaja, man lär sig av sina misstag.
Lite tillökning i hönsflocken har vi också fått. Fem små söta kycklingar som duktiga Pyckel själv ruvat fram :-) Och en av våra vita unghönor har också lagt sig att ruva, så förhoppningsvis blir där också ett gäng kycklingar om ett par veckor! Längtar :-)


Nova kanin har också fått ungar nu i veckan, men jag har inte kollat hur många där är. Vill inte störa för mycket när dom är alldeles nyfödda. Ska bli spännande och se hur dom ser ut sen :-)
Hästarna har bestämt sig för att dom vill sova ute om nätterna och vägrar komma på kvällarna längre. Vi har haft så himla fint väder sista veckorna, varmt och skönt, så jag förstår dom. Dom har det bättre ute där dom kan röra sig. Fast nu har vädret slagit om till vinterläge igen så kanske jag tvingar in dom ändå några nätter ;-) Får se hur jag gör.
I förra veckan var det dags för den årliga vaccinsprutan så det var bara att packa in hästarna i släpet och köra iväg till veterinären. Det gick lika bra som vanligt, både lastning och vaccinering. Dom verkar aldrig märka att dom ens får en spruta? Skönt med snälla hästar :-)
Har tänkt komma igång att rida Casper nu när det är bättre underlag, men det har inte blivit av. Det mesta som jag tänkt göra har inte blivit av eftersom jag varit så trött. Får väl ta mig i kragen snart, jag mår ju så bra när jag håller på med hästarna. Rasmus har heller inte gjort så mycket förutom att hjälpa oss med att dra ner ris till vårt bål. Det klarade han galant, duktiga lilleman! Han verkar faktiskt tycka att det är kul att jobba lite.
Önskar verkligen att vi hade en riktig vagn så vi kunde ut och köra med honom! Det är liksom inte riktigt rätt underlag för att dra kälke nu ;-)

Ja, det är inte bara Rasmus som fått slita, allra mest har vi faktiskt själv fått bära, släpa och dra! Inser att jag (vi) ändå har gjort en del, trots att jag känner att jag aldrig får nåt gjort för att jag inte orkar... En massa sly har vi röjt, inte bara runt paddocken och rundkorallen, utan även längs hela infartsvägen och en hel del i trädgården. Det hade säkert gått hundra gånger fortare om vi hade haft en röjsåg, men nu har vi bara vanlig såg och sekatör och då tar det tid. Lång tid...
Och sen har vi samlat ihop en massa gamla hagstolpar och gammal eltråd. Eltråden var värst, ihopskarvad överallt och övervuxen av gammalt gräs så man får slita och dra. Inte kul, och här finns massor kvar! Det får bli en hage i taget...

  Jag och Nikki hjälps åt att samla ihop allt sly som låg runt paddocken :-)

 Detta är vårt lilla bål, det stora finns i rundkorallen. Här ska det eldas ;-)

 Och sen har jag samlat en massa gammalt rep som suttit runt paddocken. Alldeles alldeles sprött var det, så det blev mycket småbitar att plocka, suck!

Skulle nog kunna smula ner det till ett blått mjöl, så sprött det var! Äckliga gamla plastaskit ;-)

Inser hur mycket vi har att göra för att få ordning på stället här, det har ju varit förfallet ett tag. Men å andra sidan så är det ju det som är kul, att få göra gården och hagarna fina igen, förhoppningsvis lite bättre än innan :-) 

/Maria



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...