lördag 28 juni 2014

onsdag 25 juni 2014

Odlingen

Eftersom detta bara är mitt andra år som grönsaksodlare (vi odlade en sommar när vi bodde på Sigridslund för tre år sedan) så kan jag inte säga om det går bra eller inte med odlingen, men det växer i alla fall :-) Det känns visserligen som att det går väldigt sakta men jag vet ju inte heller om det beror på att vi bor i norrland nu? Plus att det har varit skitväder sista tiden med temperaturer bara precis över nollan om nätterna och vissa dagar inte ens över tio grader, brrr! Vart tog sommaren vägen liksom!? 
Hoppas det vänder nu så mina små grönsaker får lite värme och sol och kan växa till sig lite :-) Jaaa, åtminstone alla utom salladen som verkar trivas utmärkt i kylan!
Tomaterna vet jag inte om det blir nåt med alls om det inte blir sol en månad... dom skulle nog behöva ett växthus.



 Så här ser det ut i landet just nu :-)

 Några av tomatplantorna :-) Några av dom har- eller håller på och blommar i alla fall, kanske kan bli någon grön liten tomat åtminstone ;-) 

Gräslöken som jag tog med från Sjöhus verkar trivas utmärkt här uppe i norr, bara lite tilltufsad efter Lasses framfart vid midsommarhelgen ;-) Vi har också en liten libbsticka som jag fick av en granne, men den är så liten så det kändes inte lönt att fota. Det är allt med örter vi har just nu. Hoppas jag kan utöka till nästa år :-)

/Maria

tisdag 24 juni 2014

Ridtur

På ridtur med Ruth och hennes mamma. Jag drog nitlotten och fick gå ;-) Rasmus var jättesnäll precis som dom andra gångerna, dock var han väldig ömfotad stackarn! Det blir inte fler promenader på grusvägen fören han har fått skor på hovarna.

Utmaning

Det är så lätt att söka information och läsa på om saker, men att sen också göra det som man läst om, det är en helt annan femma!
Jag vet så väl att motion/fysisk aktivitet hjälper mot precis det jag har problem med, dvs stress, utmattning och sömnproblem, men ändå gör jag inte det. Eller jo, jag har mina perioder, men det räcker inte. Det måste bli en vardaglig rutin att röra på mig!
Det stora felet jag alltid gör är att sätta för höga mål för tidigt, det slutar alltid med att jag ger upp efter en vecka ungefär...
Så därför har jag gett mig själv en väldigt enkel "komma igång" utmaning. Jag ska promenera 70km på tre veckor, det blir mestadels en halvtimmes promenad per dag plus någon heltimme. En halvtimme kan jag tvinga mig ut även om det känns motigt nån dag!
Sen blir det ett nytt mål med lite nya och större utmaningar:-)

Jag hoppas att detta kommer hjälpa mig en bra bit på vägen mot ett bättre mående! En sak är i alla fall säker och det är att det går inte att vila sig till att må bättre, varken fysiskt eller psykiskt. Jag har prövat;-)
Nä, lite hårdare får man nog jobba för att få resultat, i alla fall om man varit nere på botten och vänt.

Så heja mig själv! ;-D
Om tre veckor blir det utvärdering och nya mål!

/Maria

söndag 22 juni 2014

Tjockis :-)

Lilla Smulan är inte så liten längre, inte på bredden i alla fall! Måtte bebisarna titta ut snart innan hon spricker ;-) Enligt almanackan är det dags vilken dag som helst nu, så vi går här och tittar och väntar, och väntar och längtar. Alltid lika kul när djuren ska ha ungar!




Och en bild på den blivande fadern :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...