torsdag 4 september 2014

Kycklingar

Förra veckan kläcktes den sista kycklingen, äntligen! Snacka om utdragen kläckning! Anledningen till att det blev så här är att vi hade en väldigt, väldigt envis höna som prompt skulle värpa sina ägg hos Pyckel, som ju hade lagt sig för att ruva, och detta upptäckte jag först efter kanske en vecka. 
Jag hade ju stängt in Pyckel i en egen box för att hon skulle få ruva ifred, och tänkte inte på att någon annan skulle få för sig att ta sig in där för att värpa ägg...
Jaja, ingen större fara tänkte jag, hon kan ligga på dom äggen, även om det var lite väl många. Säkrade upp boxen ytterligare med presenning och gamla mattor runt om gallerna, för det var där hon hade tagit sig emellan, den envisa hönan. Tror ni det hjälpte?! Nä... såklart inte, suck. Hon bröt sig igenom gång på gång, så extremt envis!! 
Jag lagade och förstärkte varje dag, och hon bröt sig igenom varje dag! Till slut var jag så arg och frustrerad varenda gång som jag kom ut och fick se höneskrället där inne, så jag visste inte vart jag skulle ta vägen!! Jäkla höna alltså!! Och jäkla mig själv också som inte gjorde det ordentligt från första början!!
Tog några dagars break från hönsgården och tvingade Lasse att sköta om hönsen så länge. 

Efter några dagars frånvaro hade jag samlat nya krafter och gjorde ett sista försök med att stärka upp runt boxen, och ÄNTLIGEN lyckades jag vinna över hönan!! SEGER!! ;-D
Tyvärr hade hon ju redan hunnit lägga en massa ägg hos Pyckel, så för att inte riskera att dom yttersta blev kalla, eller att hon skulle trampa sönder dom, så tog vi in en del och lade i vår nyinköpta äggkläckningsmaskin..
Och ja, det gick ju bra även om det är lite åldersskillnad på dom. Dom som kläcktes inne i kläckaren bar vi ut på kvällarna när Pyckel gått och lagt sig, och stoppade in under henne. Totalt tretton kycklingar blev det, av arton ägg. Och Pyckel är så glad och stolt över dom allihop :-)




/Maria

onsdag 3 september 2014

Åren går...

Alltså jag kan knappt fatta att vår lilla tjej blivit så stor, vart tog åren vägen liksom!? Känns fortfarande lite märkligt att hon åker iväg med skoltaxi varje morgon, fast det är två veckor sedan hon började i förskoleklass. Ovant att hon åker iväg med någon annan sådär och är borta halva dagen, varje dag. Men jag antar att man vänjer sig :-D 
Nikki tycker det är jättekul att åka till skolan, tror hon känner sig lite "stor" själv. Och jag är glad att hon är glad, jag har ju haft en sån himla ångest för det skulle bli samma sak nu som med dagiset i våras (att hon var jätteledsen och vägrade gå dit till slut), så det är verkligen en enorm lättnad att hon trivs! Hoppas det håller i sig så länge som möjligt ;-)


 Väntar på taxin :-)

Liten Nikki-bus :-) Lika söt då som nu  


/Maria


Problemlösning

Vissa saker kan vara lite svårt när man är olika stora, som till exempel att klia varandra på ryggen. Men är man bästisar så löser man såna problem ändå :-)




/Maria

tisdag 2 september 2014

Utmaningen?

Utmaningen som jag gav mig själv i början på sommaren, att promenera 70 km på 21 dagar, klarade jag utan problem, det blev till och med ganska många extra kilometrar :-)
Blev dessutom övertalad av Lasse att börja på ett tioveckors styrketräningsprogram ihop med honom, så det blev mycket mer motion än vad jag hade planerat. Och det gick jättebra! Mina promenader blev längre och längre, och styrketräningen gick också hyfsat bra. Men framförallt så mådde jag väldigt bra av det!
Men vad hände sen då?
Ja, det undrar jag med...
Först var det höbärgningen och den extrema värmen som gjorde att jag helt enkelt inte orkade. Mår så dåligt i sån värme! Kom igång igen lite efter höskörden, men sen gick det bara utför. Har försökt se tillbaka på vad som hände under den tiden, och jag är ganska övertygad om att jag stressat för mycket igen. Först över höskörden, och sen en massa massa andra saker! Ja över allt tillslut!! Det är ju så det alltid blir, jag börjar stressa över en sak, sen blir det fler och fler saker och tillslut tar det stopp. Måste, måste, måste lära mig att bli bättre på att lyssna på min kropp och stoppa mig själv innan det går för långt!
Jag mår ju så himla dåligt när jag blir så här stressad! Inte konstigt att min pms var extra jobbig förra månaden, och inte konstigt att humöret har svängt värre än hos en tonåring! ;-) Jag sover ju knappt heller när jag stressar, så det blir verkligen en ond spiral som bara snurrar snabbare och snabbare, tills det tar stopp helt enkelt.
Och när det äntligen tar stopp väntar flera dagars återhämtning där jag spenderar största delen av dagarna i sängen. Inte så kul.
Men det är bara att ta nya tag, och börja om igen. Tyvärr kan jag inte ta vid där jag slutade eftersom kroppen verkligen tar stryk av stressen, så varje gång det blir så här så är det små, små babysteps till en början, som utökas efterhand. Skittråkigt, men det är konsekvensen och straffet för att jag inte lyssnar på min kropp.
Har i alla fall börjat ta små lugna promenader igen, för tillfället blir det mest rundor i skogen för att leta svamp. Det är mycket bra för stressade personer ;-) Plus att den förkylning som jag känt av i en månads tid nu gav sig tillkänna ordentligt, så jag är så illa tvungen att ta det lugnt, helt matt i kroppen.
Huvudet känns uppsvällt, näsan rinner och är täppt om vartannat så jag kan inte andas normalt, maten smakar papper och jag hostar så det smakar blod i munnen.
Det låter förmodligen värre än vad det är, jag brukar bara inte bli så här dålig utav en sketen förkylning ;-)
Men jag är nog snart på benen igen!
Hoppas det i alla fall för den här månaden händer det grejer, med start denna veckan! :-)
Spännande och roliga grejer! Längtar!




/Maria


måndag 1 september 2014

Renovering

Det går framåt med Nikkis nya rum, nu är det bara målning kvar. Det svåra är att välja färg, och då menar jag inte kulör utan märke och typ.... 
Vi vill ju gärna ha det så naturligt och miljövänligt som det går, och då kan man inte bara traska in i vilken färgaffär som helst för dom har ofta inte sånt i sitt sortiment. Och det får inte vara hur dyrt som helst heller, som till exempel Lady Sensitive väggfärg som vi först kollade på. Och inte för krångligt heller, många av dom bättre alternativen vi kollat på ska man blanda ihop ingredienserna själv, det ska ligga i blöt, man får bryta den färg man vill ha själv genom att tillsätta pigment (och vi kan inget om att få fram en viss färg). Åhh, ångest. Vi vill ha det enkelt men samtidigt bra, och till ett bra pris dessutom. Går det?
Tror vi får fundera lite till...


/Maria

Skuleberget

För några veckor sedan åkte vi till skuleberget och promenerade/klättrade (vi före detta skåningar säger klättra om så här branta stigar ;-) 
Man kan komma upp på Skuleberget på lite olika sätt. Man kan åka linbana, gå en "normal" stig upp, gå en väldigt brant stig upp, eller klättra Via Ferrata  www.viaferrata.se. Vi tog det tredje alternativet :-)
Vissa partier var så branta så dom hade satt upp stegar och trappor. Det är en enorm utmaning för mig varje gång jag gör nåt sånt här, jag är ju så höjdrädd! Men det går bättre och bättre, jag får inte så ofta panikkänslor längre, och om dom kommer så försvinner dom mycket snabbare!
Jag tycker ju trots min höjdrädsla att det är skitkul att göra detta och utmana mig själv, det är en härlig känsla med adrenalinkicken som jag får av det! Och stolt blir jag över mig själv :-)
Nikki nästan springer upp för berget, ingen rädsla där inte.
Första biten avklarad och vi är framme vid Kungsgrottan, eller rövargrottan som den också kallas då den enligt sägnen användes av rövare.

Lasse, och grottan till höger :-)

Jag med den vackra utsikten över en del av Höga Kusten bakom mig :-) 

Om jag säger så här; detta var absolut inte den brantaste biten....

Man blir törstig! :-)

Äntligen uppe på toppen av Skuleberget! Phu! 

Undrar vad hon tänker på, min fina Tutta 

/Maria

torsdag 14 augusti 2014

Grönsakslandet i augusti

Så här ser det ut i landet just nu. Något försummat kanske, men jag håller på att styra upp det med lite ogräsrensning och ny marktäckning. Orkade inte göra så mycket i juli när det var så varmt.
Men det har klarat sig bra ändå utan mig, tack vare marktäckningen tror jag. Den bibehåller fukten i jorden och förhindrar ogräset att växa (om man fyller på efterhand då...) och ger näring beroende på vad man täcker med för material.
Kålen drabbades ju av kållarver innan i somras, men det mesta tycks ha klarat sig ändå. Det var mest vitkålen som tog stryk, och sen sprack dom såklart, men några kunde vi skörda i alla fall. Kålrabbin är också skördad och ligger i jordkällaren med vitkålen. Spetskålen är också färdig och grönkålen med, även lök och morötter. Salladen har jag sått i omgångar hela sommaren så där är också nåt huvud färdigt hela tiden. Brysselkålen är på gång, jag hoppas verkligen det blir nåt av det för jag älskar brysselkål. Jordärtskockan behöver mer tid innan den är färdig, den är jag också väldigt nyfiken på. Squashen fortsätter producera, dock i något lugnare takt nu (tack och lov).
Tomater skördar vi några stycken varje dag och dom är skitgoda! Tror inte alla kommer hinna mogna, men det var ju också en chansning att ha dom på friland här uppe i norrland.
Till nästa år önskar jag mig ett växthus :-)
Måste skryta lite och säga att jag har fått så himla mycket beröm för mitt grönsaksland av olika personer, så jag blir nästan lite generad! Men visst är jag stolt över mitt land, jag som inte trodde det skulle bli nåt knappt! :-)
Nästa år blir det lite fler sorter och några nya grönsaker att testa, ska bli kul!
/Maria

Squash i stora lass!

Fast det känns som att vi äter squash både på längden och tvären, fryser in den,torkar den och ger till grannarna så blir det ändå över! Sådde nog lite för många plantor :-D
Dessa går tyvärr inte att lagra särskilt länge heller, så vi "måste" använda dom nu. Nästa år blir det andra sorter också som går att lagra så vi slipper äta squash varje dag ;-)
Men vi fick användning för vår gamla fruktkorg i alla fall!
/Maria

onsdag 13 augusti 2014

Pip, pip, pip:-)

Det verkar som att vår nya äggkläckare fungerar som den ska i alla fall! :-) Vi var lite oroliga för den var ett demoexemplar som vi fick för halva priset. Men två kläckta och en till på väg än så länge. Lika kul varje gång! :-)
/Maria

söndag 10 augusti 2014

Vad kan man göra när ett hjärta blöder...


Saknar den här lilla tjejen så förfärligt mycket 


När är det meningen att man ska kunna titta på bilder, prata om och tänka på sitt förlorade barn utan att börja gråta? Trodde det skulle bli bättre men det blir det inte. Gråter varje gång :,-(

/Maria

torsdag 7 augusti 2014

Pms...

...from hell, det lider jag av :-( Pmdd är egentligen den rätta benämningen, det vill säga värre än "vanlig" Pms.
Det värsta är över nu, i alla fall dom hatiska känslorna, men jag är absolut inte mitt riktiga jag än. Känner mig trött, ledsen och uppgiven :-( Överkörd. Plågad av min egen kropp. Och så säger dom att man ska älska sig själv och sin kropp, HAH! Vilket skitsnack!! Just nu är jag bara arg på den för att den förstör mitt liv 7-14 dagar VARJE månad!
Det enda som hjälper är att vara sängliggande med en bra bok, ensam... Men hur lätt är det när man är ensam hemma med ett barn och en massa djur!? Den ekvationen går liksom inte ihop, för oavsett hur dåligt jag mår så måste jag ju ta hand om Nikki och djuren.
Fast jag, när jag mår som sämst,egentligen helst av allt bara skulle vilja ta sönder allt som kommer i min väg, slakta alla djuren, sälja gården, slå Lasse och flytta ut till en ensam stuga i skogen där jag kan skrika och gorma, välta ett träd och hata allt och alla i lugn och ro, utan att bry mig ett dugg om vad någon annan tycker och tänker, och utan det dåliga samvetet.
Vet inte om den här jävla värmen spär på mitt dåliga humör, för pms:en har varit extra jobbig nu i sommar, trots att jag egentligen mår bättre än på länge. Eller så mår jag inte bättre, vad vet jag.
Jag vet bara att nu får det vara nog! Så här kan man inte ha det! Det är ju inte "jag" när jag mår så här, det är som en helt annan person som jag faktiskt inte alls vill ha med att göra! Som tycker och känner nåt helt annat än vad jag känner. För inte vill jag slakta djuren, jag vill ju ha fler! Och nä, jag vill inte slå Lasse och sälja gården heller, absolut inte! Jag älskar min familj, mina djur och vår gård, allt detta gör mig lycklig!

Nu har jag i alla fall läst på en massa om Pms och Pmdd, om vad som händer i kroppen och vad det finns för hjälp att få.
Så nu ska jag testa lite tillskott och så får jag se om det hjälper. Nu är det krig, jag mot mina hormoner!


                                                      
Annars får jag väl åka iväg en gång i månaden...



/Maria

onsdag 23 juli 2014

Hot, hot, hot!

31 grader i skuggan och 27 grader i sjön, vart ska man svalka sig?! Tror jag smälter bort snart!
Vi har varit nere vid sjön i flera timmar och badat, men så fort man torkar så är det olidligt igen!
Hästarna har fått komma in i stallet över dagen för att slippa värmen och alla insekter, borde kanske gå ner och lägga mig hos dom ett par timmar....
Nu ska vi dricka smoothie, hoppas det svalkar lite!

/Maria, som lider i sån här värme!

tisdag 15 juli 2014

Sömntutor

Dom här två djuren är väldigt morgontrötta av sig :-) Ibland har jag funderat på att ta en tidig ridtur men det känns så taskigt på nåt vis, dom ligger ju alltid och vilar och sover på morgonen! Nä, vi får väl fortsätta med våra kvällsturer...vad gör man inte för sina djur ;-)





/Maria

Tidig morgon

Vaknade tidigt en morgon i förra veckan och kunde inte somna om. Klockan var bara lite över fyra så alla dom andra sov fortfarande. Ville inte störa dom så jag tänkte att då tar jag en liten morgonpromenad istället :-) Det var helt fantastiskt fint ute, allt var så vackert med daggdropparna som låg kvar, solen som lyste som guld och dimslöjorna som rörde sig över fälten och tjärnen! Och allt var så tyst. 
Ibland hörde jag nåt djur ropa, nån fisk som fångade någon insekt vid vattenytan eller en fågel som flög iväg, men förutom det, helt tyst. 
Lade mig på bryggan och bara låg där och njöt en lång stund, innan jag gick hem igen :-)












/Maria

fredag 11 juli 2014

Födelsedagsfirande :-)

Igår var vi bjudna ner till Valasjön (ligger några km från Filitjärn) för lite födelsedagsfirande av vår granne. Bad, vin och trevligt sällskap är allt som behövs för en trevlig kväll, och det fantastiska vädret som vi har nu är pricken över i:et! :-) Såå härligt! Det blev en riktigt skön kväll!






/Maria

tisdag 8 juli 2014

Bebisar :-)

Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)

/Maria

lördag 5 juli 2014

Lördagsmys!

Med familjen, på ett berg med fantastisk utsikt och nyplockade blåbär, kvällssolen som lyser och den ljumma kvällsluften, det är lycka det.
Jag och Nikki konstaterade idag när vi var där uppe på berget, att det här, det är mycket bättre än att ha mys framför tvn!! :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...