torsdag 4 september 2014
Kycklingar
onsdag 3 september 2014
Åren går...
Problemlösning
tisdag 2 september 2014
Utmaningen?
Blev dessutom övertalad av Lasse att börja på ett tioveckors styrketräningsprogram ihop med honom, så det blev mycket mer motion än vad jag hade planerat. Och det gick jättebra! Mina promenader blev längre och längre, och styrketräningen gick också hyfsat bra. Men framförallt så mådde jag väldigt bra av det!
Men vad hände sen då?
Ja, det undrar jag med...
Först var det höbärgningen och den extrema värmen som gjorde att jag helt enkelt inte orkade. Mår så dåligt i sån värme! Kom igång igen lite efter höskörden, men sen gick det bara utför. Har försökt se tillbaka på vad som hände under den tiden, och jag är ganska övertygad om att jag stressat för mycket igen. Först över höskörden, och sen en massa massa andra saker! Ja över allt tillslut!! Det är ju så det alltid blir, jag börjar stressa över en sak, sen blir det fler och fler saker och tillslut tar det stopp. Måste, måste, måste lära mig att bli bättre på att lyssna på min kropp och stoppa mig själv innan det går för långt!
Jag mår ju så himla dåligt när jag blir så här stressad! Inte konstigt att min pms var extra jobbig förra månaden, och inte konstigt att humöret har svängt värre än hos en tonåring! ;-) Jag sover ju knappt heller när jag stressar, så det blir verkligen en ond spiral som bara snurrar snabbare och snabbare, tills det tar stopp helt enkelt.
Och när det äntligen tar stopp väntar flera dagars återhämtning där jag spenderar största delen av dagarna i sängen. Inte så kul.
Men det är bara att ta nya tag, och börja om igen. Tyvärr kan jag inte ta vid där jag slutade eftersom kroppen verkligen tar stryk av stressen, så varje gång det blir så här så är det små, små babysteps till en början, som utökas efterhand. Skittråkigt, men det är konsekvensen och straffet för att jag inte lyssnar på min kropp.
Har i alla fall börjat ta små lugna promenader igen, för tillfället blir det mest rundor i skogen för att leta svamp. Det är mycket bra för stressade personer ;-) Plus att den förkylning som jag känt av i en månads tid nu gav sig tillkänna ordentligt, så jag är så illa tvungen att ta det lugnt, helt matt i kroppen.
Huvudet känns uppsvällt, näsan rinner och är täppt om vartannat så jag kan inte andas normalt, maten smakar papper och jag hostar så det smakar blod i munnen.
Det låter förmodligen värre än vad det är, jag brukar bara inte bli så här dålig utav en sketen förkylning ;-)
Men jag är nog snart på benen igen!
Hoppas det i alla fall för den här månaden händer det grejer, med start denna veckan! :-)
Spännande och roliga grejer! Längtar!
/Maria
måndag 1 september 2014
Renovering
Skuleberget
Vissa partier var så branta så dom hade satt upp stegar och trappor. Det är en enorm utmaning för mig varje gång jag gör nåt sånt här, jag är ju så höjdrädd! Men det går bättre och bättre, jag får inte så ofta panikkänslor längre, och om dom kommer så försvinner dom mycket snabbare!
Jag tycker ju trots min höjdrädsla att det är skitkul att göra detta och utmana mig själv, det är en härlig känsla med adrenalinkicken som jag får av det! Och stolt blir jag över mig själv :-)
torsdag 14 augusti 2014
Grönsakslandet i augusti
Men det har klarat sig bra ändå utan mig, tack vare marktäckningen tror jag. Den bibehåller fukten i jorden och förhindrar ogräset att växa (om man fyller på efterhand då...) och ger näring beroende på vad man täcker med för material.
Tomater skördar vi några stycken varje dag och dom är skitgoda! Tror inte alla kommer hinna mogna, men det var ju också en chansning att ha dom på friland här uppe i norrland.
Till nästa år önskar jag mig ett växthus :-)
Måste skryta lite och säga att jag har fått så himla mycket beröm för mitt grönsaksland av olika personer, så jag blir nästan lite generad! Men visst är jag stolt över mitt land, jag som inte trodde det skulle bli nåt knappt! :-)
Nästa år blir det lite fler sorter och några nya grönsaker att testa, ska bli kul!
Squash i stora lass!
Dessa går tyvärr inte att lagra särskilt länge heller, så vi "måste" använda dom nu. Nästa år blir det andra sorter också som går att lagra så vi slipper äta squash varje dag ;-)
Men vi fick användning för vår gamla fruktkorg i alla fall!
onsdag 13 augusti 2014
Pip, pip, pip:-)
söndag 10 augusti 2014
Vad kan man göra när ett hjärta blöder...
När är det meningen att man ska kunna titta på bilder, prata om och tänka på sitt förlorade barn utan att börja gråta? Trodde det skulle bli bättre men det blir det inte. Gråter varje gång :,-(
/Maria
torsdag 7 augusti 2014
Pms...
Det värsta är över nu, i alla fall dom hatiska känslorna, men jag är absolut inte mitt riktiga jag än. Känner mig trött, ledsen och uppgiven :-( Överkörd. Plågad av min egen kropp. Och så säger dom att man ska älska sig själv och sin kropp, HAH! Vilket skitsnack!! Just nu är jag bara arg på den för att den förstör mitt liv 7-14 dagar VARJE månad!
Det enda som hjälper är att vara sängliggande med en bra bok, ensam... Men hur lätt är det när man är ensam hemma med ett barn och en massa djur!? Den ekvationen går liksom inte ihop, för oavsett hur dåligt jag mår så måste jag ju ta hand om Nikki och djuren.
Fast jag, när jag mår som sämst,egentligen helst av allt bara skulle vilja ta sönder allt som kommer i min väg, slakta alla djuren, sälja gården, slå Lasse och flytta ut till en ensam stuga i skogen där jag kan skrika och gorma, välta ett träd och hata allt och alla i lugn och ro, utan att bry mig ett dugg om vad någon annan tycker och tänker, och utan det dåliga samvetet.
Vet inte om den här jävla värmen spär på mitt dåliga humör, för pms:en har varit extra jobbig nu i sommar, trots att jag egentligen mår bättre än på länge. Eller så mår jag inte bättre, vad vet jag.
Jag vet bara att nu får det vara nog! Så här kan man inte ha det! Det är ju inte "jag" när jag mår så här, det är som en helt annan person som jag faktiskt inte alls vill ha med att göra! Som tycker och känner nåt helt annat än vad jag känner. För inte vill jag slakta djuren, jag vill ju ha fler! Och nä, jag vill inte slå Lasse och sälja gården heller, absolut inte! Jag älskar min familj, mina djur och vår gård, allt detta gör mig lycklig!
Nu har jag i alla fall läst på en massa om Pms och Pmdd, om vad som händer i kroppen och vad det finns för hjälp att få.
Så nu ska jag testa lite tillskott och så får jag se om det hjälper. Nu är det krig, jag mot mina hormoner!
/Maria
onsdag 23 juli 2014
Hot, hot, hot!
31 grader i skuggan och 27 grader i sjön, vart ska man svalka sig?! Tror jag smälter bort snart!
Vi har varit nere vid sjön i flera timmar och badat, men så fort man torkar så är det olidligt igen!
Hästarna har fått komma in i stallet över dagen för att slippa värmen och alla insekter, borde kanske gå ner och lägga mig hos dom ett par timmar....
Nu ska vi dricka smoothie, hoppas det svalkar lite!
/Maria, som lider i sån här värme!
tisdag 15 juli 2014
Sömntutor
/Maria
Tidig morgon
/Maria
fredag 11 juli 2014
Födelsedagsfirande :-)
/Maria
tisdag 8 juli 2014
Bebisar :-)
Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)
/Maria
lördag 5 juli 2014
Lördagsmys!
Med familjen, på ett berg med fantastisk utsikt och nyplockade blåbär, kvällssolen som lyser och den ljumma kvällsluften, det är lycka det.
Jag och Nikki konstaterade idag när vi var där uppe på berget, att det här, det är mycket bättre än att ha mys framför tvn!! :-)
/Maria
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...
-
Häktad för stark misstanke om äggätning ur värpreden! Rättegång imorgon eftermiddag då ytterligare bevis finnes. /Maria (hönsgårdspolis och...
-
Har inte gjort inlägg på länge för att jag varken haft lust eller orkat. Det som hände igår tänker jag i alla fall skriva lite om: Efter ...
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)