Visar inlägg med etikett Djupbäcken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Djupbäcken. Visa alla inlägg

torsdag 14 november 2013

Vackert!

Här om dagen vaknade vi till ett fantastiskt fint väder! Jag tycker här är fint uppe alltid, men såna här dagar är här bara så extremt vackert så det går inte att beskriva! Låter bilderna tala för sig själv! :-)




/M

torsdag 17 oktober 2013

Landat lite..

Nästan fyra veckor har gått nu sen vi flyttade upp till Djupbäcken. Inte en enda sekund hittills har jag ångrat flytten från Skåne till Ångermanland, det känns hemma här uppe! Dock saknar jag vissa personer, men det finns ju internet och telefon så helt "slut" är det ju inte såklart även om det är över hundra mil emellan :-)
Nikki trivs också, hon är på gott humör (för det mesta ;-) och leker och busar. När Lasse jobbar fördriver vi dagarna med film, promenader, lek, fixa med djuren, laga mat/tvätta/städa och färglägga i Nikkis målarböcker :-) Vi har det väldigt mysigt faktiskt, längesedan jag var ensam så mycket med Nikki och det känns bra!
Men hon saknar ju Trollungarna väldigt mycket, framförallt sina bästisar Erika och Victor. Det skär i hjärtat när hon pratar om det! Får så dåligt samvete ibland och tänker att hon redan förlorat sin syster, och så tar vi hennes bästa kompisar ifrån henne också :-(
Jag vet ju att det kommer bli bra så småningom, hon kommer lära känna nya barn här uppe. Men ändå...

Lasse han fick ju jobb direkt vi flyttade upp och är i full gång med det. Han jobbar som personlig assistent åt en man i Kramfors, i nuläget är det en timanställning men det finns goda chanser att det övergår i ett vikariat snart. Själv har jag inget jobb än eftersom jag går hemma med Nikki, men det ska tas tag i så fort som möjligt! Vi måste bara skaffa en bil till först också, vi klarar oss inte med en om båda ska jobba...

En annan sak är att vi redan har bestämt oss för att detta inte är gården vi kommer spendera resten av vårt liv på, det beslutet tog vi ganska snabbt efter att vi kommit hit. Dels så är det ju inte direkt ett drömhus, inte i våra ögon i alla fall, och sen är det en del småsaker som vi inte gillar. Plus att det inte alls finns så mycket betesmark som det stod i mäklarannonsen. Det är tom mindre mark (bete) här än på Sjöhus... Så nej, här blir det inget köp inte. Men det duger absolut att bo här i så länge, förutom att det är väldigt omotiverande att göra saker här. Det står fortfarande massor med ouppackade lådor här, men är det lönt att packa upp? Det står saker utspritt på hela gården och hönsen har ingen riktig hönsgård, men åhh vad tråkigt att fixa med det när vi ändå kommer flytta! Blä!

Faktum är att vi redan kollat runt på en del gårdar (det har vi iof gjort i flera år, men inte på "riktigt") och faktiskt fastnat för en som ligger precis i närheten. Den har allt vi söker! Och vi gillar den väldigt väldigt mycket båda två (ofta brukar vi fastna för olika gårdar) vilket också gör att det känns som att vi äntligen hittat "rätt" gård. Tror faktiskt att den skulle kunna vara vår drömgård :-)
Vi får dock se vad det blir av det, eftersom jag inte har något jobb än (sjukskrivning räknas väl inte som en giltig inkomst...;-) och Lasse "bara" har en timanställning än så länge. Bankerna jublar ju inte direkt när vi vill ta lån även om det inte alls handlar om en stor summa pengar. I nuläget vill dom ha en medlåntagare om vi ska bli beviljade ett lån, och det känns ju egentligen fullt förståeligt (även om månadskostnaden blir bra mycket lägre än tex på Sjöhus...).
Vi får sätta fart och komma igång ordentligt med jobb här och hoppas på att gården inte hinner bli såld under tiden! Då kommer jag gråta :,-(
Vet att det ska komma dit en barnfamilj i helgen och titta, hoppas, hoppas dom inte gillar den!!
Som tur är är hon som säljer lite petig med vem som får köpa, och har redan tackat nej åt några köpare, medan hon har sagt att hon skulle bli jätteglad om vi köpte den! Så vi håller alla våra tummar och tår här för allt går vägen och att det blir vi som får köpa gården!

Tog mig friheten att sno ett par av bilderna från annonsen...

                     HÄSTGÅRD i Filitjärn

                     HÄSTGÅRD i Filitjärn 
                       Från huset har man utsikt över tjärnen, jättefint!

                 HÄSTGÅRD i Filitjärn



/M

tisdag 27 augusti 2013

Djupbäcken 132



Så hur ser då drömgården ut? Ett grått Älvsbyhus från -84?


Ja...kanske inte så här egentligen ;-) Min drömgård skulle va ett lite äldre hus med röd träfasad och vita knutar, det skulle vara tvåplans och där skulle finnas vedspis och jordkällare, ett fint stall och en stor lada.
Det här är väl precis allt som det inte skulle va... 
Fast just nu skiter jag i det, detta huset har andra fördelar som billig uppvärmning, det är relativt nytt så det är förhoppningsvis inte en massa röta och svamp i grunden, och det behövs ingen renovering mer än lite nya tapeter. Vem vet, vi kanske trivs så bra i Älvsbyhuset så vi köper gården om ett år! Vi får se helt enkelt :-) I värsta fall trivs vi inte alls där uppe och då får vi ju flytta ner igen;-) Men just nu är jag full av hopp och förväntan! Jag tror vi kommer trivas :-)

Stallet/ladan däremot, det är i gammal stil med faluröd träfasad och vita knutar ;-) Men där behövs en rejäl uppfräschning invändigt med sopkvast och målarfärg!Ena änden är lada och andra änden är stall med två hästboxar och sadelkammare. I utbyggnaden finns det även en lösdrift för hästarna.

Vedbod och carport, längst till vänster en gammal hundgård

 Hus till höger, stall rakt fram och till vänster men utanför bilden ligger vedboden och carporten

Del av trädgården

Annan del av trädgården, med små odlingar, bärbuskar och fruktträd

Utsikt över del av hagen från altanen på baksidan av huset

Fastighetskarta

Marken är på totalt 10,4 ha varav 6 ha skog, 2 ha åkermark och 2 ha betesmark. Forellbäck genom tomten, egenjakt på älgkalv. Huset är på 101 m², 5 rum (tre sovrum) och kök plus förrådsdelen på 15 m². 

Några bilder från huset:
                                             
                                            Kök
Köket

Vardagsrum
Vardagsrum

Sovrum
Ett av sovrummen

Badrum
Badrum, dusch

Altan på baksidan

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...