lördag 19 maj 2012

Kryddig indisk gryta med kyckling


Kryddig indisk gryta med kyckling.
Använde filé från våra egna tuppar som hamnade på huggkubben i vintras. Riktigt gott och annorlunda smaker. Ska man säga något så kanske man ska vara sparsam med kryddnejlikan. Tack till Läppehus för lån av recept.


1 kg  
1 st  
3 st  
1 st  
0,5 st  
0,5 st  
2 st  
1 tsk  
1 msk  
1 msk  
1 msk  
500 gram  
5 dl  
1 st  
2 dl  
1 kruka(or)  
20 gram  

Till servering


1. Skölj och torka av kycklingdelarna. Fräs dem i lite smör eller olja så att de får vacker färg. Tag upp dem och lägg åt sidan.
2. Skär bort kärnor och fröfästen ur chilin och hacka chili och vitlök. Skölj och ansa purjon och skär den i grova bitar. Skölj squash och aubergine och skär dem i bitar.
3. Hetta upp lite mer smör i en stor gryta och fräs allt det hackade lätt tillsammans med kryddorna. Häll i tomaterna och vattnet och smula i buljongtärningen. Låt allt sjuda i 10 minuter under lock.
4. Lägg i kycklingen och låt den koka med i 20 minuter. Lägg i linserna de sista 5 minuterna. Hacka till sist koriandern och lägg i den. Smaka av med salt och peppar. Rosta mandelspånen lätt i en torr panna och strö dem över grytan.
5. Servera med varma naanbröd, vitlökssmör och, om du vill, turkisk yoghurt och basmatiris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...