tisdag 25 oktober 2011

Mätta och belåtna...

efter en god middag bestående av stekt schnitzel, örtkryddade rotfrukter i ugn och hemmagjord bearnaisås. Mums!

Rymmare

Jag, Nikki och Tilda kom hem för en stund sen och då möttes vi av två mycket nöjda får på infarten...Tur dom inte är som hästarna och rusar rundor när dom kommer lös utan bara går snällt och äter!
Tack och lov så sov Tildisen så jag och Nikki kunde hjälpas åt att ta in dom i stallet i säkert förvar :)

/Maria

Dunbollarna..

Förstfödd/kläckt och fortfarande lite blöt


 Bodde först inne några dagar men sen fick dom flytta ut till hönsgården där vi stängt av ena hörnet.

Alla är vita men några fick gul näbb och gula ben medan vissa fick grå näbb och ben. Dessutom har dom flesta ärvt pappornas ben"fluff" :) Ska bli kul att se hur dom ser ut som vuxna och vi hoppas att det blir många hönor!


Tjocka Berta och lilla Mormor

I stort behov av klippning...
 Inte så svårt att gissa vem som är vem ;)
 Tjocka Berta
 Och lilla Mormor
Vi har ingen aning om ålder eller var dom kommer från. Det enda vi har luskat ut är att Mormor är ett gotlandsfår tack vare hennes öronmärkning.

måndag 24 oktober 2011

Syskonkärlek :)





En massa gosedjur..

eller?...


Simon gillar nog spjälsängen mer än Tilda! Han ligger alltid där, nerbäddad bland filtar och nallar och myser :)
/Maria

Måndag igen...

Idag är både jag och Lasse trötta efter att varit uppe och vakat över tjocka Berta som inte mådde alls bra igår :( Troligen har hon haft trumsjuka och det beror antagligen pga av att hon ätit för mycket kraftfoder. Först prövade vi att ge henne olja och ljummen mjölk men inget hände. När hon bara verkade må sämre och sämre så beslutade vi oss att pröva att lufta magen på henne! (tack och lov för internet!!!) Så av med en lagom lång bit trädgårdsslang, fila till kanterna och olja in den och sen ner i magen...ganska läskigt men det behövdes verkligen för där kom en hel del luft, och fy F*N vad det luktade!!
Och sen äntligen så började hon piggna till, våran fina ullboll!
Och idag äter hon igen tack och lov! Phu!

/Maria

fredag 21 oktober 2011

Var är Tilda?

Det byggs kojor som aldrig förr här hemma! Tilda får ställa upp vare sig hon vill eller ej :)




"Riktig" korv!

I somras åkte vi till Sunnantorps gård i Stehag på ekorunda. Trevliga människor och intressant föreläsning om att vara ekobonde! 

Tjuren...
 Det såldes kravmärkt korv och salami som Sunnantorp själv tagit fram med endast naturliga ingredienser! Mycket goda!

torsdag 20 oktober 2011

Bortbjudna...

Ikväll var vi bjudna på födelsedags middag hos Lollo, Elma och Andreas och det serverades moussaka och marängsviss. Maten var jättegod (som alltid!) och vi hade väldigt trevligt! Tack så mycket, det får vi göra om snart! :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...