torsdag 3 maj 2012

Morgonsol

Frukost ute i trädgården och väntar på att Nikki ska vakna och ansluta till frukostgänget.




måndag 30 april 2012

Valborg

Sitter i trädgården med en drink och lyssnar på fåglarna. Barnen är hos mormor och vi bara slappar.



lördag 28 april 2012

Vårfin

Vi fick några påsar med kläder av en arbetskamrat till moster Emma. Det tackar vi såklart för och ingen blev gladare än Nikki som klädde sig fin innan hon skulle till förskolan.


//Lasse

Hsss....

Svårväckt när man sover så gott omslingrad av ormen...


Tommy ska laga pyjamas byxorna enligt Nikki :) 

//Lasse

Ända in i benmärgen...

Nikki har alltid varit duktig på att äta. Finns inte så mycket hon inte äter. Gul lök och champinjoner tycker hon inte är så gott annars går det mesta ner. Märgben hör till favoriterna.





//Lasse

Påsk har det ju varit...

Två påskkärringar i sminket...





Skönt att ha en storasyster som tvättar bort sminket efter påskfirandet.

//Lasse


LCHF-Pizza

Här kommer receptet på lchf-pizzan som vi brukar göra.


LCHF-pizzabotten
2 ägg
4 msk olja
2 msk grädde
salt
vitlökspulver
pizzakrydda
3 msk fiberhusk
Vispa ägg och salt fluffigt. Blanda ner övriga ingredienser och låt svälla i 10 min. Bred ut smeten/degen tunnt på ett bakplåtspapper - görs lättast med plastfolie ovanpå. Grädda 8 min i 225 grader.  



Sen är det bara att lägga på en massa gott :) Börja med tomatsås och sen riven ost (ja, osten ska vara under dom övriga ingredienserna). Sen brukar vi ha färs (färdigstekt och kryddad), bacon, svamp, tomat, mozzarella men man tager vad man haver ;) In i ugnen på högsta värmen till det fått fin färg.



Tomatsås


1 liten gul lök
1 msk olja
vitlöks klyftor efter behag, ca 1 brukar bli bra
1 burk krossade tomater (bra kvalité, inge euroshopper)
½tsk salt
grovmalen svartpeppar
2tsk basilika
2tsk oregano
½ söndersmulat lagerblad
3 msk tomatpuré


Skiva löken i skivor (eller finhacka, beroende på vilken typ av sås du vill ha, slät eller chunky)
Fräs mjuk i olja
Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra i 10 min.
Om du skar löken i skivor så mixa såsen slät, annars är det bara att låta kallna och bre på.


Tomatsåsen går att bre på varm om man nu råkar ha lite bråttom med middagen.... Den brukar räcka till i alla fall två pizzor, blir det över är det bara att frysa in.


Receptet på pizzabotten kommer från Cake of joys blogg. 

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...