söndag 2 februari 2014

Kaninsoppa

Nikki förfasade sig över kaninerna när jag satt och rensade och styckade upp dom i mindre bitar, och sprang sin väg, hihi :-) Kan väl hålla med henne om att det inte ser särskilt aptitligt ut med ett par flådda kaniner... Det var ju dessutom ett tag sen nu sen vi slaktade sist och man kommer av sig lite, det märks. Så mycket enklare det är, rent känslomässigt (och praktiskt såklart) att bara köpa ett paket färdigpaketerat kött i affären, istället för att välja ut sitt offer, döda det, rensa och flå/plocka det, och till sist ta tillvara på det som ska ätas.
Men å andra sidan så uppskattar man maten på ett annat sätt, och dessutom så vet vi ju att djuret haft det bra från början till slut. 
Kaninkött är bra för det smakar nästan exakt som kycklingkött, så det är bara att ta ett recept som passar kyckling. Det är dock ingen höjdare att grilla eller steka, vi gjorde det i somras men köttet är ganska sött i smaken vilket inte var särskilt gott tyckte vi. Men i soppor och grytor märker man ingen skillnad alls.
Det blev en helt vanlig kycklingsoppa/kaninsoppa av våra kaniner, inget avancerat alls men det blev gott. Och trots allt ojande när jag styckade köttet så åt Nikki av soppan utan tvekan sen ;-)




/Maria

onsdag 29 januari 2014

Första inlägget 2014 :-)

Fortfarande lika kass internetuppkoppling, men det händer ju så mycket här, både roliga och tråkiga grejer, som jag känner att jag så gärna vill skriva ner. Tycker det är skönt att få skriva av mig lite ibland, och dessutom kul att dela med oss av vad som händer i våra liv.

Julafton firade vi själva, jag, Lasse och Nikki. Det var helt okej, jag hade inga större förväntningar och kände väl egentligen inte riktigt för att fira jul i år. Tänkte mycket på Tilda, första julen utan henne och det var så många minnen som kom upp från förra jul och nyår som vi spenderade på sjukhuset i Lund när Tilda var så dålig. Blir så ledsen när jag tänker på det, usch det var så hemskt.
Men vi hade det väldigt mysigt i huset här, Nikki hade pyntat så fint överallt, valt gran och klätt den själv och vi åt massor av god mat, lyssnade på julmusik och kollade på Kalle Anka. Och på kvällen kom tomten med massor av julklappar, flest till Nikki förstås! Tyvärr missade Lasse tomten i år igen, attans! ;-)
Nästa år önskar jag dock att vi har någon mer att fira ihop med, blir lite mer feststämning då.

Nyårsafton firade vi i Bollstabruk, och det var jättetrevligt! Vi blev medbjudna av våra snälla grannar, totalt var vi fem barnfamiljer som firade ihop. Så himla snällt att vi får vara med i gemenskapen!! :-)
Detta året skippade jag och Lasse raketer, istället hade vi köpt papperslyktor. Det var det fler i Bollstabruk som hade gjort och det var verkligen vackert att se alla lyktorna sakta röra sig upp i den stjärnklara himlen!
Jag stod där och tänkte på Tildis och allt som varit, men just då kändes det helt okej. Det var en annan känsla än den på julafton, en känsla av saknad såklart, men också av framtidstro. Vi har hittat hem, och vi har påbörjat en ny spännande fas i våra liv. Och även om allt inte är på topp jämt (verkligen inte!), så känner jag mig ändå lyckligare i själen än på länge.

Förutom att fira jul och nyår så har vi jobbat. Och i och med att Nikki inte haft någon förskola så har vi fått jobba om varandra. Jag som är van vid att ha Lasse hemma alltid (iaf sen Tilda fick sin "dom") tycker det känns som att vi aldrig ses längre, och det är jättetråkigt!
Och sen är det en trygghet för mig att ha Lasse hemma när jag känner att jag inte orkar mer. Då finns han där och kan ta över. Men nu har jag fått klara mig själv dom dagar han jobbat, och han har jobbat mycket.
Har varit nära att bryta ihop ordentligt några gånger. Det har varit alldeles för mycket som hänt, mer än vad min redan trötta hjärna klarar av egentligen.
Flyttat, köpt gård, flyttat igen, börjat jobba och nytt jobb dessutom, lära känna nya människor, packa upp och komma i ordning osv..
Känns som vi levt i ett kaos senaste månaderna.
Som tur är, så har det varit lugnt på mitt jobb nu ett par veckor, så jag har varit hemma nästan hela januari förutom några dagar här och där. Kanske dumt att tycka så, att vara glad över att inte ha jobb alltså.
I dagens samhälle bör man väl vara tacksam över att ens ha ett jobb. Men jag är trött, så himla trött!! Måste få vila, annars orkar jag inte leva. Så är det bara.
Hade det inte varit för att jag är så lycklig över vår fina gård, och att få bo här i vackra Filitjärn med alla underbara människor som vi lärt känna, ja då hade jag nog gett upp för längesedan!
Men det blir bra, det vet jag! Det är värt den här jobbiga perioden, helt klart.

Nu när jag varit hemma lite så har jag faktiskt tagit mig tid att hålla på lite med hästarna, och det är så himla, himla kul! Åh vad jag har saknat det!
Och dom är så duktiga, båda två! Har ju inte gjort ett dugg med dom de senaste sex månaderna, men det var bara att ta vid där vi slutade i somras.
Ridit på Casper har jag dock inte gjort än, ville komma igång med inkörningen lite först tänkte jag. Den skulle egentligen varit gjord förra vintern, men som allt annat så fick det vänta. Så nu är det dags! Och det går framåt, om än sakta. Men det får ta sin tid, han behöver det.
I nuläget drar han en skakel vid sin sida, och han kan även vända med den även om han är lite skeptisk till det hela. Varför ska man släpa en lång pinne efter sig, som dessutom hela tiden åker på benen!?! ;-) Jaja,det är bara att fortsätta älta, han vänjer sig snart!
Rasmus har raskt avancerat från att dra ett bildäck i somras till att dra skaklar med pulka och nu även en mindre kälke. Duktiga lillplutt!
Nästa steg är att vänja in honom på bett, har ju bara kört honom i grimma hitintills. I övrigt så är jag nöjd med hans framsteg i körningen så nu kommer jag bara fortsätta på denna nivån ett tag. Köra några gånger i veckan så han bygger upp en lite lättare kondis och muskler.
Sen är det dags att se om det går att göra ridponny av honom ;-)

Egentligen var det meningen att vi skulle haft en massa besök från Skåne innan jul, men det var stormar och strömavbrott till höger och vänster så alla besök blev inställda. Det kändes jättetrist just då, men så här i efterhand var det nog tur att det blev som det blev, för vi var inte alls i ordning och jag var helt slut.
Men nu har vi haft besök av min pappa och hans fru Annika i början på januari, och nu i helgen av min mamma, syster Emma och morfar Kalle. Så himla kul med besök!! :-)
Passade på att ta hjälp av Emma med slakt. Vi hade tre tuppar och två kaniner som jag och Lasse inte hunnit ta tag i själv på grund av allt jobbande (och jag slaktar inte själv, huja!) så det var perfekt att få hjälp med det så det blev gjort!
Vi hade sex tuppar när vi flyttade hit (fem av dom var kycklingarna från i somras), men gammeltuppen blev rävmat för ett tag sen, tyvärr. Så nu var det "bara" fem kvar, men det var ju ändå alldeles för många! Stackars hönsen har inte haft en lätt höst! Två av tupparna hade vi upptäckt att dom var hängiga några dagar tidigare (det går så himla snabbt när höns blir sjuka, när man väl upptäcker det så är det nästan alltid för sent), och när vi avlivat dom så märkte vi att dom var jättemagra så det var bara att kassera. Men tredje tuppen blev det två middagar av :-)
Och ninisarna (dom enda ungarna från i somras som överlevt) kokar vi soppa på idag. Hoppas det blir gott! Haha, vad hemskt det lät! *skrattar* Så kallhjärtat liksom! Ska erkänna att just kaninerna är lite jobbigt att slakta, var inte ens med när Lasse och Emma tog dom ;-) Tupparna däremot är inte fullt så känslosamt.

Resten av djuren mår toppen. Mona, vår ena kanin, har fått en ny kull ungar för drygt en vecka sedan. Får se om det blir nåt med Ellen också snart.
Ett litet nytillskott har vi också fått, eller egentligen Nikki :-) En liten marsvinstjej som heter Smulan, döpt efter granntjejen Ruts kanin ;-)
Får se om det kan bli några små söta marsvinsbebisar när hon växt till sig lite. Inte för att dom tillför vårt självhushållande så mycket, skulle aldrig kunna slakta ett marsvin, utan bara för att dom är himlans söta :-)

För två veckor sedan började Nikki äntligen på förskola igen. Det har gått bra, och hon tycker det är kul att vara iväg och leka med andra barn. Fast hon saknar såklart fortfarande Trollungarna. Och så tycker hon att dom har lite konstiga regler och rutiner här ;-)
Idag åkte grannpojken Nils, som är lika gammal som Nikki, med oss på morgonen till förskolan, och sen åkte Nikki med honom och hans mamma hem i eftermiddags. Toppen att vi kan hjälpas åt med körningen, det är ju ändå en bit att köra!

Oj, vilket långt inlägg det blev! Mycket att berätta, och mer finns det! :-) Men det får bli en annan gång.
Och inga bilder blir det heller, för kameran vill inte koppla ihop sig med datorn, suck! Är det inte det ena, så är det det andra!
Får se om Lasse kan fixa det någon dag, han är ju bättre på sånt.

/Maria






torsdag 26 december 2013

Stressutbrott!

Vi har så extremt dålig internetuppkoppling här så det är helt sanslöst!!! Blir så jäkla trött på det! Att skapa ett enda litet blogginlägg tar ju en halv dag i väntetid! Suck...
Sånt har jag bara inte tålamod till, särskilt inte nu när jag är så trött som jag är för tillfället, då får det hellre va. *tjurar lite*
Därför kommer det vara fortsatt dött här på bloggen ett tag till, åtminstone tills vi:

1: Skaffar bättre uppkoppling. Det går nämligen att få bättre här, och vi ska skaffa bättre men... ja, jag vet inte när. Allt tar sin tid....

Eller:

2: Jag är på ett jäkla bra humör och orkar sitta och vänta...och vänta....och vänta...och vänta...och vänta....ja, ni förstår.

Idag har jag inget tålamod till att vänta, så därför handlar detta inlägget bara om hur irriterad jag är på vår urdåliga uppkoppling. Sur och irriterad blir jag, och uppstressad till max! Klarar inte av grejer som går för sakta när jag är stressad, då blir jag ännu mer stressad och sur.
Så är det.
Nu ska jag trycka på "publicera", så får vi se om inlägget syns på bloggen idag...

/Maria




söndag 8 december 2013

Älskade mormor ♥

Idag för två år sedan tog min älskade mormor sitt sista andetag. Hon hade varit väldigt sjuk i många år, så det var väntat, och jag vet att hon inte ville leva mer. Så därför unnar jag verkligen henne döden, den var en befrielse för henne.
Men jag saknar henne otroligt mycket! Fina fina mormor ♥ ,världens snällaste människa och en viktig person i mitt liv!

Julen -09

/Maria


Livstecken från Filitjärn ;-)

Kände att jag ville skriva något, det var ju ett tag sen nu.
Vi har haft så sjukt mycket att göra sen vi flyttade in i Filitjärn så jag har varken haft tid eller ork att blogga.

Vi trivs så himla, himla bra här på vår gård i Filitjärn, vi är hemma! Det är en så skön känsla här, man mår bra i själen här helt enkelt! Äntligen har jag börjat sova ordentligt på nätterna och det är så obeskrivligt skönt!! Inser verkligen hur mycket sömnbristen gör för ens välmående!!
Tyvärr har jag fortfarande problem att sova när jag ska upp och jobba dagen efter, och sen tar det ett par dagar att hämta tillbaka den förlorade sömnen igen vilket är skittråkigt! Önskar att jag kunde vara hemma helt en månad eller två och bara få ladda upp mina reserver ordentligt, men då blir det lite väl fattigt på pengar här hemma, tyvärr. Jag är i alla fall tacksam för dom 50% sjukskrivning jag fortfarande har kvar!
Jag jobbar på en gruppbostad för psykiskt och fysiskt funktionshindrade personer i en by drygt två mil härifrån. Det är bara ett timvikariat men det är jag nöjd med för tillfället, inte så mycket ansvar ;-) Trivs bra där, trevliga brukare och personal. Dock extremt dålig lön....men man kan ju inte få allt.

Lasses timvik i Kramfors går det sådär med, dom behöver sällan vikarier vilket gör att Lasse inte har särskilt mycket jobb. Men han har två nya brukare i Sollefteå kommun som han var på intervju hos igår, och som han redan bokat in tider fram till jul med :-) Dom här två brukarna verkar passa Lasse bättre än den han var hos i Kramfors så det känns kul!

Nikki ska börja på en förskola i Bollstabruk i mitten på januari, Solsidan heter den. Nikki säger att hon inte gillar fröknarna och tyvärr kan jag väl bara hålla med. Kan inte sätta fingret på vad det är, men så är det. Jag gillar inte förskolan överhuvudtaget, men för Nikkis skull får jag ju hålla god min så jag inte påverkar henne negativt. Det blir säkert jättebra, bara jag som inte kan sluta jämföra med Trollungarna där Nikki gick i Trolleholm. Jag tror faktiskt inte att det finns många förskolor som kan mäta sig med Trollungarna! Dom har allt; skitbra pedagoger, -lokaler, -utemiljö, -mat.... ja allt! Inte bara det ena eller det andra, utan dom har alltihop!
Inser att vi blivit bortskämda och ställer väldigt höga krav, och det går inte här uppe. Inte i vårt närområde i alla fall. Tyvärr! Men vi gör det bästa av det vi får och Nikki kommer säkert att ha det bra ändå, men det gnager i mig trots allt.... *nojjig mamma* ;-)

Alla djuren mår bra här, inga dödsfall eller så ;-)
Och det är såååå skönt med ett riktigt stall!! Bilder på det kommer så småningom, har inte fotat än. Katterna bodde inne i huset först men nu är dom förpassade till stallet dom med. Så trött på dessa illaluktande kattlådor som behöver tömmas tre gånger per dag, blörk! Och där var någon (läs Piber...) som inte behagade krafsa över sitt bajs heller så det stank i hela huset! Urk, urk, urk!! Och detta eviga rännande ut och in hela tiden, suck! Och för att inte tala om att dom stal vår mat på bordet, välte ner saker osv osv...
Nä, dom är inte välkomna här inne nåt mer nu!
Men dom har det minst lika bra ute i stallet, där är plusgrader hela tiden och element som dom kan värma sig vid om det skulle va så att dom känner för det. Och massor av möss...
Fåren har en hästbox som dom bor i på natten, sen går dom lösa på gården om dagarna. Vi hann ju aldrig sätta upp ett staket åt dom innan tjälen kom... Men dom är så nöjda så, ibland går dom på gräsmattan i trädgården men oftast så går dom ner på det närmsta fältet (eller lägdan som dom säger här uppe) och betar gammalt gräs. Är dom i närheten när man går ut så är dom genast framme för att se om man möjligtvis har någon godbit med sig ut, och för att få lite kli :-) Dom är verkligen söta, vårt lilla tjejgäng!
Hästarna har fått en rejäl hage som dom går i. Jag har varit ute och tagit en kort promenad med Casper två gånger sen vi flyttade. men det är allt. Jag får ta tag i ridning och inkörning sen när jag har mer ork och tid helt enkelt, så är det. Men vi pysslar med dom nästan varje kväll, ryktar och kratsar hovar och myser :-) Nikki tycker det är jättekul, och jag tycker det är jättekul att hon tycker det!!
Kaninerna och marsvinen har vars en egen hästbox som dom bor i, så dom har gott om utrymme. Och hönsen har sitt lilla ponnystall som dom huserar i. Där har dom har en lucka ut till gödselstacken som ligger under tak, där dom kan gå ut och krafsa och även gå ut utanför såklart om dom vill det.

Grannarna visade sig vara jättetrevliga, känns som vi har haft sån tur med allt här! Nikki har varit iväg några gånger och lekt med grannpojken Nils, som är lika gammal som hon själv. Hon säger att hon inte förstår vad han säger, och han att han inte förstår Nikki, men det verkar ju funka bra ändå ;-) Och så har vi haft besök av två av dom andra grannarnas barn, Lorents (stavning?) 7 år och Ruth 11 år, mysigt! Nikki tycker ju att det är toppen med barn här, hon har ju varit lite utsvulten på det! ;-)
Vi är verkligen glada att det finns barn här, dessutom på promenadavstånd! Det är lite "barnen i Bullerbyn" känsla över det hela! Och sen att föräldrarna är trevliga är liksom pricken över iet!

Huset uppe i Djupbäcken är tömt och städat, men vi har alla grejer i garaget och på logen att hämta, samt att stallet måste mockas ut. Hagstolparna får ju stå kvar tills tjälen släpper i vår....
Det känns som att vi måste se till att tömma och göra färdigt där uppe så fort som möjligt innan vintern slår till på riktigt! Är rädd att vi nog inte kommer upp med bil och släp där annars. Dessutom hade det varit skönt att ha det överstökat och slippa åka dit mer (ja, fram tills i vår då...)! Får se om vi orkar/ hinner åka dit i veckan...

Vi har inte fotat så mycket eftersom vi haft fullt upp, men här är några bilder i alla fall :-)

 Utsikt från huset över närmsta fältet/lägdan där fåren håller till, samt gamla ladan :-)

 Också från huset men över hästarnas hage samt rundkorallen till höger :-)

 Nikkis julklapp från moster Emma förra julen, men då gick ju i princip allt tid åt Tilda så den blev inte ens uppackad. Men nu så, nu sparkas det fram och tillbaks på vår infartsväg! :-)

 Nikki, Simon och hästarna :-)

Nikki och Ester :-)

/Maria



fredag 15 november 2013

Gårdsägare!:-)

Jag kan knappt fatta att det är sant! Känslan att vi nu står som ägare till vår drömgård är helt obeskrivlig! Vi är så lyckliga över att just vi fick köpa gården och att banken gick med på att låna ut pengar till oss! Nu känns det verkligen som en nystart i våra liv!

Efter att vi kommit hem från banken så var det ju självklart bara att byta om och åka bort till Filitjärn för att gå in i VÅRT hus för första gången :-) Som vi längtat!!
Vi har ju redan varit inne där två gånger tidigare och tittat men det är inte alls samma sak som att gå in i huset och veta att nu är det vårt! Nu kunde vi i lugn och ro gå igenom rum för rum och planera med möblering och renovering :-) Åh, jag älskar att planera grejer och att veta att det är till vårt egna hus gör det ju bara hundra gånger roligare!!
När vi till slut kunde slita oss ifrån huset så gick vi ut i stallet och fixade och donade för hönsen och hästarna. En hel del slit men det är det värt! Oj vad skönt det ska bli att få in hästarna i ett riktigt stall igen, och att hönsen får ett eget rum där dom har gott om plats att röra sig! Det blir bra det :-)

Tog lite bilder inifrån huset idag:

  ...och några utanför med ;-)

 Nikki fick den stora äran att öppna dörren :-)

Sovrum nere

 Sovrum nere

 Badrum/toa. Inte så stort men det ska nog gå ;-)

 Den fantastiskt fina hallen ;-) Rakt fram sovrummet, dörren till höger är toan, bakom mig ytterdörren, till höger direkt är ett litet rum, typ ett kontor, och till vänster ligger köket.

 Här är det lilla kontoret. Ganska skruttigt precis som hallen.

 Jag hittade en läderkeps i ett skåp som satt som ett smäck på Lasse, hihi ;-) 

Köket.

Köket.

 I samma skåp som läderkepsen hittade jag även en cowboyhatt och den hamnade på Nikkis huvud. Sen lekte hon att hon var cowboy och kastade lasso med snöret :-) 

 Rummet bredvid köket. 

 Rummet bredvid köket.

 Vardagsrum, ovanvåning. Blir nog fint med lite vit färg på tak och väggar :-)

 Vardagsrummet åt andra hållet, sovrum längst bort.

Sovrum ovanvåning.

Ja det var allt, större än så är det inte :-) 
Vissa rum (hallen, köket och kontoret...) skulle ju inte må dåligt av lite ny färg/tapet och nya golv och tak men övriga är relativt nyrenoverade och fina och fräscha. Vi får renovera lite efterhand när vi orkar. Allra först ska i alla fall vardagsrummet målas vitt för jag tycker det är lite väl mycket bastukänsla över det ;-)

/M

torsdag 14 november 2013

Vackert!

Här om dagen vaknade vi till ett fantastiskt fint väder! Jag tycker här är fint uppe alltid, men såna här dagar är här bara så extremt vackert så det går inte att beskriva! Låter bilderna tala för sig själv! :-)




/M

onsdag 13 november 2013

Lite fix i Filitjärn :-)

Eftersom vi inte kunde hålla oss så åkte vi bort till Filitjärn ett par timmar och fixade med hästarnas blivande vinterhage. Alla hagarna på gården har förfallit helt eftersom dom inte använts på flera år, och egentligen skulle dom behöva bytas ut helt och hållet. Men det får bli ett senare projekt för vi orkar inte med det i år. 
Så idag tog vi bara bort gammal rostig, och bitvis söndrig ståltråd. Kvar att göra är att räta upp trästaketet på vissa ställen så det står något sånär rakt, och sätta upp nya elrep. Men det väntar vi med tills vi har allting färdigt och vi står som ägare till gården, vilket blir på fredag om allt går som det ska...;-)
Åh vad vi längtar!!

Tog med mig kameran idag och fotade lite på huset och omgivningen. Tråkig månad och tråkigt väder att fota i men det kan inte hjälpas. 

Står i ena hagen och fotar. Rakt fram boningshuset med lillstugan till höger och stallet/ladan till vänster.

 Huset och stallet/ladan samt en bit av hagen på andra sidan infartsvägen. Och så Nikki förstås, i sin nya fina overall som hon är så glad för :-) Hon syns bra i den!

 Vridit mig lite mer till vänster så nu har jag huset snett bak till höger om mig. Infartsvägen med hagar på båda sidor. Marken sträcker sig ner till grusvägen och fortsätter långt åt höger förbi det stora röda huset med grönt tak. 

 Ännu lite mer åt vänster, huset rakt bakom mig och infartsvägen till höger. Närmsta granne rakt fram. Marken sträcker sig ända bort till gården långt därborta till vänster i bilden. Där bor också en barnfamilj med barn i Nikkis ålder :-) Hoppas, hoppas dom är trevliga!
Lasse?!? Ja...han ligger och njuter av att snart vara gårdsägare :-)

Längst ner i vinterhagen och fixar med staketet. Grusvägen bakom mig, infartsvägen en bit bort åt höger, uppe till höger i bilden ser man stallet/ladan och till vänster ser man gamla ladan som också tillhör gården. Till vänster ligger dom husen man ser i tredje bilden uppifrån. All mark som syns tillhör gården och det fortsätter långt bakom gamla ladan och en bit upp i skogen.

/M

torsdag 7 november 2013

Äntligen!:-)

Efter en, i vårt tycke, helt olidligt lång väntan med MYCKET ångest så fick vi i måndags äntligen vårt lånelöfte från banken! Vi blev så otroligt glada, det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse! Detta firade vi med champagne och en smaskig dessert :-)

 Jag brukar inte bära runt på Tildas foto i vanliga fall, men i måndags var inte i vanliga fall så då fick hon vara med oss på köksbordet ♥

Nikki blev lite sur på mig för att jag sa åt henne att inte slicka i sig champagnen utan dricka ordentligt....tråkig mamma ;-) Tur hon förlåter mig snabbt, min söta Tutta ♥

(champagnen var alkoholfri...)

/M


                                                                                                                                                                   




lördag 2 november 2013

Vår Halloween :-)

I torsdags kväll åkte vi in till Sollefteå på Spökkväll och Ljuständning. Skönt att åka hemifrån utan att behöva uträtta en massa ärenden!
Det var faktiskt väldigt mysigt, dom hade släckt ner gatlamporna längs hela gågatan och dess närområde och istället tänt massor med marschaller! Sen hade dom placerat ut högtalare med jämna mellanrum från torget längs hela gågatan som spelade musik, och affärerna hade kvällsöppet ända till 21.
Så himla trevligt! Nikki var överförtjust, hon älskar ju Halloween och att klä ut sig! Dom flesta barn var utklädda men faktiskt även en hel del vuxna också :-) Vissa hade tagit utklädnaden på mycket stort allvar och såg helt galet läskiga ut!
Vi strosade lite upp och ner längs gågatan först, tittade lite i affärer och kollade in folks utklädnader. Det delades ut godis lite här och var till Nikkis stora glädje, så hon hade att mumsa på medan vi gick.
Sen hade dom en liten eldshow på torget, framförd av Manuel från earthheart.se, väldigt stämningsfullt!
Därefter var det dags för ljussläpp. Vi hade tagit vars en lykta (delades ut gratis), men det hade nog varit bättre med en för det var lite bökigt.
Men oj vad fint det var när alla släppte upp sina lyktor! Som en massa starkt lysande stjärnor som försvann upp mot himlen. Det gör jag gärna om igen!

När dom sista lyktorna försvunnit upp i skyn så tändes hela gågatan upp med sin vinterbelysning. Väldigt fint!
Därefter gick vi en runda till på stan, Nikki fick en ansiktsmålning och vi tittade i några butiker till. Sen var det dags att åka hem, vi var ganska trötta allihop!
Men en mycket trevlig kväll hade vi!








 Lasse hade lite problem med sin lykta, det gäller liksom att hålla den rakt annars...ja ni fattar själv vad som händer ;-)

 Inne i Gallerian satt det en tjej som gjorde ansiktsmålningar, klart Nikki skulle ha en :-)


 Sötast! :-)

Butik Lilla syster, där bjöds det på dragspelsmusik, sång och godis :-)


/M


I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...