lördag 13 januari 2018

Vandring

Ja men jag älskar ju att vandra, och försöker dra med mig familjen ut så mycket som möjligt. Tyvärr gör vardagen att vi inte hinner göra det så ofta som jag skulle vilja, men jag njuter desto mer när det väl blir av! Den här turen gjorde vi för ett tag sedan :)

En härlig eftermiddag med jättefint väder och perfekt att vandra :)

Turen vi gick utgår på drygt 1300 meters höjd, och här märks det att det är "vinter" om man jämför med nere i turistområdena. Fast jämfört med Sverige ser det mer ut som tidig höst eller nåt. Vackert var det i alla fall! Här är en bild på en högt belägen vinodling :)

Men alltså kolla så fint! Som en tavla!

Ibland blir det lite gnäll på barnen, men överlag är dom faktiskt väldigt duktiga på att gå. Till och med Smilla kan gå väldigt långt om humöret är bra ;)

Fantastisk utsikt igen, fast åt ett annat håll :)

Här har vi gått uppför i typ 20 minuter, riktigt så mycket orkar inte dom små Smillabenen, så då får dom åka bärsele en stund ;)

Bara att kämpa på, phu! Utsikten gör det väl värt besväret :)

När vi gått nästan hela rundan satte vi oss och fikade en stund till den här fina utsikten :)


Vi hittade lite oskördade vindruvor som vi mumsade på. Vissa var torkade till russin, jättegoda!

Skönt att vila benen lite :)

Finaste tjejerna 

fredag 12 januari 2018

Julhelgen 2017

Nä men alltså det här går ju inte. Måste på riktigt byta plattform från Blogger till nåt där det funkar att blogga från mobilen. Det är ju inte alls kul att blogga när det hela tiden blir i efterhand! :(
I alla fall, vill ändå göra ett inlägg från julen eftersom det är vår första här på Teneriffa.

Fredag 22 december

Först ut får bli en bild från juluppvisningen på Nikkis skola :) Det var lite annorlunda än i Sverige men bra! Mycket dans och sång :) Den långa byggnaden till höger i bild, där i mitten vid målningarna står ett bord med gul duk, barnet som skymmer det lite är Nikki :) Tror jag, haha ;D Dom dansade runt och bytte platser ett antal gånger ;)

Efteråt fick alla utom skolbarnen gå ut, och så fick vi vänta tills "klockan" ringde ut precis som vanligt så dom kunde släppa ut barnen under samma kontrollerade former som alltid. Här ruckas inte på säkerheten på grund av en uppvisning! ;)

En glad Nikki :) Äntligen lov!

Lördag 24 december

Sista julshoppingen, phu! Mötte Musse och Mimmi med medföljande orkester när vi var på Siam Mall, till Smillas förtjusning :)

Lille julafton tillbringade vi hos Lena med god mat, bingolotto och julbak :) Lasses (och Lenas) morbror var också på besök över jul och nyår:)

Här tillverkas det marsipangrisar och lite annat, både möjliga och omöjliga saker ;D 

Mys framför teven :)

Och mer bak, här blir det lussebullar :)

Så duktiga så :)

Söndag 24 december

Så var det äntligen julafton, och den firade vi också hos Lena :) Smilla, som aldrig är sjuk annars, blev såklart sjuk på själva julafton och kräktes och hade feber. Som tur är blev hon bra lagom till tomten kom med paketen ;)

Så gulliga så ;)

Hela gänget :)


Lena bjöd på danskt julbord (hon är från danmark...) vilket var jättegott! Kul att testa lite nytt! :)

Äntligen kom tomten med alla paket! :) 

Tisdag 26 december

 Och så hoppar vi fram ett par dagar, till julefrokusten, eller hur man nu stavar det på danska ;D Frokust är i alla fall lunch på danska för den som inte vet. Och jäklar vilken lunch, det var så mycket gott och vi åt och åt! Och sen drack vi, haha ;) 
Denna dagen var det Nikkis tur att bli sjuk, stackarn :( Hon blev dock också frisk lika fort som Smilla, så på kvällen var hon på språng igen :)


Blev inte så många bilder denna kvällen och dom som togs blev inte så bra... ;) Här är i alla fall Lasse med sin äldsta bror :)

Och den här sötnosen får avsluta det här långa inlägget 



torsdag 21 december 2017

Julfriden börjar infinna sig ;)

Phu, äntligen hemkomna från Krav Maga träningen. Vilka jäkla bilköer det var idag alltså, helt galet! Vi fick köra in på Burger King och äta innan vi körde hem för annars hade det blivit total misär i bilen med tre hungriga tjejer... Huh! *ryser*
Nu blev det istället allsång och annat skoj, och det är ju att föredra ;) Haha, vi är så jäkla känsliga för att vara hungriga, både jag, Nikki och Smilla!
Särskilt nu när vi ätit så mycket skit som vi gjort sen vi flyttade ner, blodsockret åker ju berg och dalbana.
Mår så dåligt över att vi varit så slarviga med maten, men vi har inte riktigt orkat ta tag i det efter flytten och allt. Fast nu känner jag verkligen att jag skulle vilja gå tillbaka till en striktare kost, är trött på att vara sugen på sötsaker hela tiden!
Och kläderna spänner...
Men, men, det får vänta till efter jul i alla fall ;)

Imorgon är det julavslutning på Nikkis skola, ska bli jättekul att se! :) Sen måste vi iväg och handla dom sista julklapparna, suck. Tyvärr fick vi inte med riktigt allt igår, men det vi köpte är jag nöjd med i alla fall.
Ja, sen är det väl bara till att ladda inför julen :) Hade sån ångest innan över det här med julklapparna, men nu när nästan allt är fixat så känner jag mig lugn igen, och nu ser jag bara fram emot julen.

Morgonmys i soffan och titta på Pippi, det är Smillas nya favorit :) Och ja, jag vet att det ser tokigt ut med plåstret över näsan, men hon trillade förra veckan och slog sig (inte allvarligt), och sen kan hon inte låta det vara utan kliar upp såret heeeela tiden så det aldrig läker. Därav plåstret... Det var samma i somras, då hade hon också ett sår som hon pillade upp hela hela tiden! Tror det tog en månad innan det till slut läkte... Detta har i alla fall bara tagit en vecka ;)

Ja men visst är det bra, jag älskar också Pippi! :) Fast kanske inte varje dag... haha ;)

Och just det, vi har ju fått vår första post, wihoo! :) Ett paket med kryddor och lite annat från IHerb. Har oroat mig för att det inte skulle komma fram, med det var ju inga problem. Skönt att veta att det fungerar :)

Tog en bild när vi körde hem, tycker det är så himla fint om kvällarna med alla ljus! Tyvärr blev bilden inte så bra, vet inte varför kameran är så dålig på att fota i mörker? Kanske behövs nån specialgrej till det? Eller så är det helt enkelt fotografen som inte är så duktig? Näe....det måste vara kameran.. ;)




onsdag 20 december 2017

Julklappsångest

I natt fick jag sova heeeeela natten utan att vakna, wihoo!! Kommer inte ens ihåg sist det hände...!
Så himla skönt!

Ikväll ska vi iväg och handla julklappar. Är så irriterad för att det blir nu i sista sekunden, för jag HATAR att stå i köer. Och jag skulle tro att det nog möjligtvis kan vara fler än vi som ska ut och handla julklappar idag...suck!
Köer i affärerna, köer på vägarna!
HATA!

Ja det var ju hemskt mycket hatande idag. Nä, det hjälper inte mig att få sova en hel natt, jag blir inte pigg och glad av det. Jag blir nästan bara ännu tröttare, lite konstigt eller hur?

Suck, kanske borde sluta skriva nu. Känner mig så negativ och tjurig :( Vet inte vad det är med mig, mår skit för tillfället.
Misstänker att det bland annat är stress över dessa j***a julklappar, för jag brukar må skit varje år innan jul. Hoppas att det är så för då går det ju snart över i alla fall... ;)

Jaha, snart är det dags att börja förbereda för att hämta Nikki i skolan. Tror snart mina fotsulor kommer vara tjocka som elefanthud, haha ;D Alltså jag har så ont när jag kommer hem med barnen så jag kan knappt gå resten av dagen, men som tur är så hinner det ju "läka" det mesta över natten. Och så är det okej tills det är dags att gå igen.
Ja det blir väl snart bättre. Det måste ju vara som när man får valkar på händerna, fast jag kommer få valkar på fötterna, haha ;)

Nä, det här ger inte mycket. Bättre jag lägger mig och läser och försöker vila innan vi måste gå. Nästa gång jag skriver är förhoppningsvis alla julklappar inköpta och jag på bättre humör ;)





Los Abrigos






tisdag 19 december 2017

Hjärntrött

Jaha, då var Lasses arbetsvecka igång igen och jag är hemma med Smilla.
Och nä, att vara mamma"ledig" har aldrig varit min melodi om jag säger så. Jag försöker så gott jag kan, och jag älskar mina barn över allt annat, men det gör mig tokig att gå hemma och ta hand om ett barn hela dagarna, så är det bara. Den hemska sanningen.
Så därför blir det inte något kul inlägg nu. Det finns liksom inget att skriva om.
Jo, jag och Smilla har myst i soffan och kollat på tv, vi har matat marsvinen och lekt med hennes docka Alice. Och nu leker hon själv uppe i rummet. Nu är det bara resten av dagen kvar... yeay...suck.

Måste orka laga lunch, måste orka ha tålamod när hon ska somna efter lunchen (som hon förmodligen inte ville äta), måste orka diska, måste orka ha tålamod med Smilla när hon vaknar och är på svindåligt humör, måste orka gå med skoskav och Smilla i bärsele på ryggen och i halv storm hela vägen till Nikkis skola och tillbaka, måste orka prata med Nikki, måste orka att styra upp när dom bråkar, måste försöka orka att vara glad, måste orka att vara en bra mamma, måste orka att vara en snäll och glad sambo, måste, måste, måste...när jag egentligen inte orkar någonting.
Och när jag inte orkar blir jag en häxa. Och så hatar jag mig själv för det.
Och nu hatar jag mig själv för att jag är så jävla ynklig. Borde inte jag vara glad och tacksam för allt jag har i mitt liv? Borde inte jag tycka att det är extra kul att ta hand om mina barn efter att ha förlorat ett? Tänk om dom dör imorgon, då kommer jag ju ångra mig att jag skrev detta!

Fan vad trött jag blir! Trött på mig själv och trött på alla måsten.
Det enda jag vill är att vila. Vila från ansvar. Vila från skrik, gråt, bråk och tjat. Vila från alla måsten. Vila från tråkigheter. Vila från beslutstagande. Vila från samhällets alla krav. Vila från tänkande. Vila från allt. Jag vill bara vila. Ensam och i lugn och ro. Inga andra människor.
Bara jag.
Ensam.
Vila.







lördag 16 december 2017

Vandring i molnen

Idag skulle vi egentligen handla julklappar, men vi ändrade oss i sista stund. Jag kände mig inte helt på topphumör idag och det brukar inte bli bättre av att åka och handla om jag säger så... ;)
Men ett besök på Bondens Marknad fick det i alla fall bli som alltid en av helgdagarna. 
Alltså jag börjar känna en sorts hatkärlek till det här med att handla på dessa marknader. Jag älskar det för att man stödjer lokala producenter, och för att det är mysigt och trevligt, men hatar det för att jag blir helt dränerad av det, haha ;D 
Det är så mycket folk så man får i princip tränga sig fram, och allt sorl av alla som pratar, plus musik i högtalarna gör så att jag blir helt slut i huvudet! Och så ska man i denna trängsel och ljudnivå tänka ut vilka grönsaker man behöver köpa hem (för att inget orkat göra någon lista...) plus bestämma i vilket stånd man ska köpa vad, för alla har ju inte samma utbud och inte heller samma utbud varje vecka. Jag ni hör ju själv vilket sjå vi har ;)
Nä, jag vill egentligen inte klaga, gillar dom jättemycket! Men blir trött av det...

Inte en bild från dagens inköp, men ungefär så här brukar det se ut när vi varit och handlat..

Ibland dyker det upp små roliga frukter eller annat som vi inte har en aning om vad det är eller hur det smakar och då brukar vi ofta köpa hem och testa :) Idag hittade vi röda bananer så det fick vi ju tvunget köpa några av! Dom är dock omogna så vi får tyvärr vänta med att smaka :)




Efter att vi kommit hem och käkat lunch så bestämde vi oss för att åka iväg och vandra. Vi har faktiskt kommit igång så smått med det nu och redan varit ute ett par rundor vilket jag älskar! Skulle vilja gå varje dag från morgon till kväll typ, det är sååå skönt att komma ut i naturen och lugnet! Vi har kört upp i bergen och promenerat och det är så fantastiska utsikter man möts av!

Idag tänkte vi gå upp för berget Sombrero de Chasna som ligger ovanför Vilaflor. Tyvärr var det väldigt molnigt vilket förstörde utsikten totalt, plus att den gjorde oss osäkra på vart vi skulle gå, så vi gick inte hela vägen upp. Men det var skönt att komma ut och gå, och fint är det ändå tycker jag :) Känns som man är i en westernfilm eller nåt.
Nästa gång kollar vi vädret först innan vi går så vi kan ta oss ända upp. Det ska tydligen vara en fantastiskt utsikt där uppe ifrån och det tvivlar jag inte på då det ligger 2405m över havet. Tills dess får det bli lite dimmiga bilder på träden och marken, haha ;D
Kom ju faktiskt ihåg att ta med kameran idag *nöjd och lite stolt* ;)


När det är brant är det bra att storasyster hjälper till :)
(Mamma, om du ser detta; Jag vet att det ser livsfarligt brant ut men det var ingen fara att gå där med barnen, jag lovar ;) )

 Herr Jensen

Mitt i molnet... Rakt fram ligger toppen vi skulle upp på, men den syns inte överhuvudtaget! 

Fint ändå trots dimman :)

På väg nerför :)

På väg ner med bilen mot Vilaflor började det lätta lite med molnen så vi fick ju stanna och ta ett foto med någon sånär utsikt i alla fall ;)






fredag 15 december 2017

Vi lever...

...och mår bra ;)
Jag blev bara så less på bloggandet i och med att det krånglar med överföringen av bilder från mobil till dator, så jag bestämde mig för att ta en paus. Har ingen energi över till att irritera mig på så onödiga saker som en blogg, då får det hellre va.
Fast visst har jag saknat att blogga, och nu kunde jag inte hålla mig :)
Bara kände att jag ville skriva nåt.

Här rullar allt på, och den berömda vardagen har börjat infinna sig.
Vädret är svalare nu än när vi flyttade hit, och det är oftare moln på himlen, och det blåser mer här ute hos oss. Men så är det ju också december ;)

Nikki har börjat skolan. Vi var först och besökte Svenska skolan och Martin Luther King skolan som är väldigt populär här, men båda var fulla detta läsåret så det fick bli en spansk skola i grannbyn. Nikki tyckte det var superkul först, men nu börjar hon tröttna lite på grund av att hon inte kan språket.
Men det är inget att göra mer än att kämpa på, vi har appar hon tränar med och hon får hjälp att lära sig i skolan också. Det lossnar nog snart :)
Hon har börjat umgås lite med grannflickan här hemma, som är i ungefär samma ålder, och kanske det också kan motivera henne att lära sig språket.

Sen har vi haft besök av min syster Emma, vilket var jättekul! Vår första besökare här :) Som tur var så blåste det knappt alls den veckan, så det blev mycket bad i havet. Härligt! Vi hann också med lite annat, bland annat ett besök i Masca. Där är så häftig natur!

Och så har vi fått ner vår fina katt Vilma, äntligen! Hon åkte hit med Emma och det gick jättebra! Världens coolaste katt 
Det känns verkligen skönt att ha fått ner henne, lite som att familjen är samlad, och hon verkar hur nöjd som helst! Jag som oroade mig för att hon skulle tycka det var jobbigt med värmen, det hade jag inte alls behövt göra. Hon ligger innanför våra glasdörrar i gassande sol och sover...

Tja, sen råkade det visst bli så att det flyttade in två marsvin här också.... *vissel* ;)
Två supersöta honor som vi döpt till Stina och Snuffy. Dom var så rädda från början, men nu börjar dom bli hyfsat tama :) Tyvärr upptäckte vi ganska omgående att Snuffy inte alls var en hona, utan en hane, och att Stina började bli rund om magen...
Ja, man tro att jag gjorde det med vilje, men nepp, inte den här gången, haha ;) Jag hade verkligen bara tänkt att vi skulle ha två honor, i alla fall till att börja med... ;)
Men nu är det som det är, och Nikki blev ju såklart jätteledsen när vi sa att vi kanske borde lämna tillbaks Snuffy till affären och ta en ny hona, så då återstår ju bara kastrering. Eller så får han bo ensam i egen bur, men det vill jag ju verkligen undvika, tycker så synd om dom att sitta ensamma då dom är flockdjur.
Så nu håller vi på och kollar priser hos olika kliniker, suck. Verkar bli en dyr historia...
Och så håller vi tummarna att Stinas ungar sen bara blir honor...!

Svinen, Snuffy till vänster och Stina till höger 

På restaurang med Emma :)


I Masca med Emma :)

Sååå skönt med barnvakt! Kom hit igen Emma!! ;D

När Lasse jobbar får vi gå och hämta Nikki, blir en bra promenad på ca 7km fram och tillbaks. Tanken är att Smilla ska sova under tiden, men det tycker inte Smilla ;)

Slut på skoldagen! Här är inhägnat runt hela skolan, på bilden ser man en del av muren, och barnen släpps inte ut fören dom ser att föräldrarna kommit. Jättebra tycker jag, även om det ser lite ut som en anstalt. Ringsignalen däremot är hemsk, den låter som ett typ bombflygsalarm från andra världskriget eller nåt, huh! *ryser*

På väg hem :) Los Abrigos i bakgrunden.

En bit kvar att gå. Man kan välja att antingen gå längs med vägen, vilket gå snabbare, eller så går man längs havet som här, vilket tar lite längre tid, men det bästa alternativet tycker jag när Smilla vill gå själv.  Dessutom mycket finare och trevligare! :)





torsdag 2 november 2017

Hemmafru ;)

Lasse har börjat jobba så jag och barnen är själv hemma nu om dagarna. Planen var ju inte att han skulle börja jobba riktigt så snart efter att vi kom ner, men nu fick han ett erbjudande, och efter lite funderande kom vi gemensamt överens om att han skulle tacka ja.
Han har fått jobb som säljare, och det är korta arbetsdagar och ett lugnt jobb och trevliga arbetskamrater, så det kändes ändå okej för honom. Och för mig.
Jag har ju inte orkat ta hand om barnen själv innan på grund av att jag mått dåligt (depressioner och utmattningssyndrom), så det var ju inte enbart med glädje som jag såg fram emot att han skulle börja jobba nu (ja inte glädje för att slippa ha Lasse hemma utan för att han hittat ett bra jobb då ;) ).
Men vi testar igen, förutsättningarna är ju i alla fall väldigt mycket bättre här än vad dom var i Sverige. Bara det att slippa ta på en massa kläder på sig själv och Smilla varje gång man ska gå ut, och att slippa det j***a regnandet och leran! Och för att inte tala om när sen allting förvandlas till is istället, nä fy farao!

Minns en dag i vintras när jag gick ut på morgonen för att fodra hästarna, och så kunde dom inte komma upp till höet i lösdriften på grund av att det var så isigt! Dom stod en bit ner i hagen och gnäggade hjälplöst, så jag och Lasse fick gå före och grusa en stig till dom så att de kunde komma upp och äta och dricka...

Ja nu vill jag absolut inte ropa hej än, för det är inte så att jag har blivit en ny människa bara för att vi flyttat ner hit till Teneriffa, men jag hoppas i alla fall att det kommer funka bättre nu så Lasse inte behöver gå hemma och hjälpa mig, vilket får mig att känna mig som världens sämsta mamma och person.
Dessa dagarna som varit nu har vi fördrivit med lite strandhäng, mycket poolhäng, skolarbete för Nikki, promenader och lek och spel hemma. Det går inte bra hela tiden, dom bråkar och surar ju lika mycket här som när vi bodde i Sverige, men överlag har det ändå funkat bra.
Jag känner mig mycket mer avslappnad här och det gör såklart mycket på sig.
Sen får vi se hur det går när vi tröttnat på poolen och stranden ;) Vi får kanske skaffa ett busskort eller nåt så vi kan ta oss iväg..

Skolarbete :) Vi håller på att undersöka lite skolor nu så hon kan börja inom snar framtid. Hon behöver komma iväg och träffa jämnåriga och lära sig språket! 

Ibland kan fröken Smilla också sitta ner och leka själv en stund... ;)




I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...