onsdag 24 januari 2018

Äntligen kom det!

Igår när vi kom hem efter att ha hämtat Nikki vid skolan så hade äntligen paketen från Zooplus kommit, yeay! :) Eftersom det dröjde så lång tid så tog Lasse kontakt med dom i måndags, och tydligen hade det blivit nåt fel med vår leveransadress, plus att Lasse skrivit i fel mejladress så dom inte kunde kontakta oss, och därför hade paketen blivit liggande hos posten. Så typiskt. Dom hade legat där sedan den 4 januari.... 
Vi får väl skylla oss lite själv som inte kontaktade dom tidigare, men vi har ju haft så mycket annat att tänka på. Nu är det här i alla fall :)
Barnen blev helt uppspelta som vanligt när det kommer paket, och hjälpte mer än gärna till att öppna! Två hus till marsvinen och en kattställning, kattmat och kattsand till Vilma :) Alla nöjda, både människor och djur!
Sen på kvällen efter middagen så gick vi ut en sväng på lekplatsen. Vi brukade göra det nästan varje kväll innan, men det har inte blivit av så mycket sista veckorna. Men det är ganska skönt att komma ut en sväng och barnen tycker det är kul att leka där. Extra kul är det ju nu när dom har sina julklappar att använda :) 

Wow, paket! Smilla kunde inte hejda sig utan började slita i det ena direkt, haha ;)

Mina duktiga hjälpredor, när det passar dom åtminstone...;) 

Dålig bild men här är det ena huset :) Ett trähus så dom kan gnaga lite om dom känner för det, och lite lägre på ena sidan så dom kan hoppa upp om dom vill, och det brukar dom gilla :)

Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut, men men. Här är en bild på hela buren och på det nya höhuset också :) Tanken är att dom ska kunna tugga i sig av det, hela huset är ätvänligt, men tråkigt nog var det väldigt dålig kvalitet på höet som det är gjort av. Har nog legat lite för länge på lagret, och förmodligen lite fuktigt också... Men men, å andra sidan kanske det vara längre om dom inte vill äta på det ;)

Tittut! Dom älskar det i alla fall, och skiter ett stort stycke i att det är lite dålig kvalitet på stommen ;)

Vilmas kattställning :) Kommer inte ihåg vad vi betalade i euro på den spanska sidan, men på svenska sidan (priserna varierar lite, tror tex att kattställningen var billigare här..) kostar den 499kr, skitbilligt! Kan verkligen rekommendera Zooplus, vi har beställt av dom förr och där är väldigt bra priser! Kattmaten vi köper där till exempel är minst lika bra eller bättre innehållsmässigt om man jämför med dom dyrare märkena som Hills, Royal Canin osv, fast mycket billigare! Kan länka till hemsidan om någon vill kolla där  zooplus.se :) Finns foder och tillbehör för massor av olika djur, till och med häst :) 

Full fräs på barnen uppe på basketplanen :)

Full fräs på mamman också ;) Jag var helt slut efteråt! Hur kan det vara så jobbigt att dribbla en boll fram och tillbaks?! Orkade knappt kasta upp den mot korgen till slut, haha ;D

Mot korgen!

:)

Linslusen ;)

Nikki har blivit så duktig på att åka, det var verkligen hennes grej med rollerblades :)

Då var det dags för ett foto igen, haha ;)

Här kommer stormästaren, så jäkla duktig så, jaja... ;)

Tänkte jag skulle ha nåt fint foto på Nikki också, och inte bara Smilla, men icke, haha ;D 

Sen slutar det ofta med en massa konster och grimaser ;D

Och lillfisan vill ju inte vara sämre ;D


Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut när jag lägger upp dom på bloggen?! I kameran är dom jättefina? Blir så irriterad...


måndag 22 januari 2018

Heldagsutflykt :)

Idag är jag jättetrött på grund av att jag knappt sov något inatt. Haha, jag vet att det är komiskt med tanke på vad jag skrev igår, men det är så det är med min sömn. Två steg fram och ett steg bak, och ibland tvärtom ;) 
Vet inte varför jag inte kunde sova, kanske jag sov för mycket igår natt? Ja ja, what ever, nu är det i alla fall dag och inatt sover jag förhoppningsvis bättre igen!
Tänkte att såna här tråkdagar när Lasse jobbar och jag bara går hemma så kunde jag ju kanske passa på att göra lite inlägg från sånt som jag inte hunnit eller kunnat blogga om tidigare på grund av att inte bilderna varit inlagda och så vidare.
Det händer ju liksom inte sådär jättemycket annars om dagarna, så det är svårt ibland att komma på saker att skriva om. 
Men en grej har jag i alla fall gjort idag och det är en förhöjning av burkanten in till marsvinen så att dom inte ska kunna rymma mer. Ja det är taskigt, jag veeeet, men dom grisar ner nåt fruktansvärt under möblerna, urk! Efter att ha legat på knä och skurat golvet under soffan så kände jag att det fick vara nog! Som kompensation fick dom i alla fall ett nytt stort hus gjort av gamla familjepizzakartonger, haha ;D
Det är inte fint, men det är stort och stabilt, och där är plats för hela familjen marsvin ;) Dom blev faktiskt jätteglada för det och det är ju huvudsaken. Paketet med djursakerna verkar dröja, så då fick det bli detta tills vidare. Men idag blir det inga bilder från det, utan jag tänkte visa bilder från en dag när vi var ute och körde istället. Det var den första januari om jag inte är helt fel ute, och vi körde upp till Teide via Vilaflor, sen fortsatte vi ner till La Laguna och vidare mot Anagabergen. Vi hade planerat att köra en runda runt där också, men vi fick planera om då barnen var trötta, så vi vände och körde hem istället. Det får bli en annan gång helt enkelt, och jag ser fram emot det jättemycket! Där är så fint borta! 

Här är första stoppet på väg upp mot Teide (som är Spaniens högsta berg och tredje största vulkanen på jorden för den som inte vet). Långt där ute till vänster i horisonten ser man El Hierro, rakt fram ligger La Gomera, och till höger La Palma. Häftigt att se alla tre :)


När man ber Lasse ta några bra bilder på en... ;) Bakgrunden är fin i alla fall!

Japp..... ;)

Längst bort toppen på Teide, och närmare till vänster ser man ett gammalt utbrott och hur lavan runnit ner för berget och ända fram till där vegetationen börjar. Senaste utbrottet var 1909, men är osäker på om det var detta. Kommer ju inte ihåg allt jag läser...

Här ser man kanske bättre hur lavan runnit för att sen plötsligt stanna.

Smilla kollar på utsikten :) Längst där nere går vägen, fast det syns knappt.

Väldigt skiftande utseende här uppe! 

Teide längst bort :)

Nu är vi så sakta på väg ner från Teide, men fortfarande ovan molnen :)

Än så länge på gott humör, sötisarna ;)


Här har vi kört nästan hela vägen ner från Teide och närmar oss La Laguna, men innan dess är det dags för lunch! 


Det var faktiskt riktigt mysigt här, och eftersom vädret var kanonfint så valde vi att sätta oss bak i deras trädgård :) Ena delen var avstängd, och där inne fanns det, förutom apelsinträd och en massa citronträd också två hundar som kom och hälsade på oss :) Tror det var kanariehundar, eller Dogo canario som rasen heter.

Vi åt grillad kyckling med sallad, kanarisk potatis och goda såser, så jäkla gott! Den godaste grillade kycklingen jag ätit!

Så, nu har vi korsat La Laguna och är på väg mot Anagabergen :) Utsikt över La Laguna.

Precis nedanför där vi stod och fotade fanns en hage där det gick kossor i :) Åhh vad jag har saknat lantlivet med alla djur, skulle kunna stå kvar där lääänge och lyssna på deras klockor som pinglade så fint när dom gick och betade 

Fortfarande på samma ställe som de två föregående bilderna men fotat åt ett annat håll. Långt där ute i havet ligger Gran Canaria :)

Fina familjen ♥


Då var vi vidare igen. Här var vi på väg mot en utsiktsplats för att fota, men det var längre än vad vi trodde så vi vände och gick tillbaks igen ;) Häftig skog i alla fall, även om den inte syns så bra på fotot här.

Sista anhalten innan vi vände tillbaks igen. Helt plötsligt började det välla in moln så jag fick skynda mig att fota!


En båt långt där nere som lämnat Teneriffa :)

:) 

Nä det blev ingen bra bild, men dom får vara med ändå eftersom dom är så söta :)


Lite skillnad mot det torra karga på vår sida av ön ;)





söndag 21 januari 2018

Söndag fast det känns som måndag..

 Då var det söndag och Lasses arbetsvecka startar. Alltså jag blir så förvirrad av det, det sitter liksom inpräntat i hjärnan att en arbetsvecka börjar på måndagar, ja men typ allt börjar ju på måndagar! Så på grund av det är jag alltid en dag fel i veckan, haha :D Som om jag inte var nog förvirrad på veckodagarna redan innan liksom... ;)

Vi har haft en lugn helg. I torsdags kväll fick vi en otroligt ledsam nyhet om att en av dom finaste och snällaste människorna vi känner hade avlidit i en bilolycka, och i fredags kände vi oss ganska låga och hade inte riktigt lust med någonting. Tillslut ryckte jag i alla fall upp mig och gick en lång promenad medan de andra åkte med Nikki till Krav Maga träningen, och det var skönt att komma ut en sväng trots att det blåste halv storm. Jag är så tacksam att jag kommit igång med promenerandet igen för det är verkligen ett bra sätt att rensa tankarna på.

Igår var jag jättesugen på att åka iväg och vandra en lång runda, så efter att vi varit på Farmers Market direkt på morgonen och shoppat massor av fräscha grönsaker så fixade vi lite lunch och snacks att ha med oss, och sen packade vi ihop oss och åkte. Och det blev en så skön dag! Blå himmel, solsken och lite lagom med vind som svalkade skönt i uppförs backarna. Så härligt! Vi var ute i drygt sex timmar och gick, och var alldeles möra när vi var tillbaka vid bilen, haha :D
Det enda negativa är att det är extremt jobbigt att bära Smilla uppför långa backar och branter. Hon orkar ju liksom inte gå i så många timmar hur duktig hon än är. Men, men, det går ju. Och om inte annat så är det sjukt bra träning för både ben och flås!
När vi kom hem slängde vi i oss kvällsmat och sen gick vi typ och lade oss när klockan var 21, supertrötta! Trodde inte jag skulle somna så tidigt, men efter en stunds läsning så orkade jag inte hålla uppe ögonlocken längre och somnade. Sen vaknade vi inte fören halv åtta i morse!
Ja men det är ju inte klokt, vi måste ha sovit i 9-10 timmar ju! Har inte hänt mig sen jag vet inte när, när jag var bebis typ...?
Himla nöjd är jag i alla fall, för sömnen är något jag ständigt jobbar med att förbättra, och även om det går både upp och ner med den, så går det i slutändan ändå åt rätt håll tack och lov. Usch, kommer ihåg när det var som värst och jag bara kunde sova mellan 1-4 timmar per natt. Det var när vi hade Tilda och jag mådde så fruktansvärt dåligt! Och det var så hemsk att inte kunna sova!
Tänk så lång tid det tagit att komma tillbaka till att kunna sova en hel natt, det är inte fören nu i höst som jag börjat göra det.
och det är jag oändligt tacksam för!




Lite lek och bus ute på gräsmattan här hemma :)

torsdag 18 januari 2018

Tjockisar ;)

Idag var det dags att säga hejdå till Niklas och Linda, och deras två barn som bott här hos oss i tio dagar.
Det har varit så kul att ha dom här, och jag är förvånad över hur bra det har funkat! Det var bara Smilla och deras fyraåriga flicka som var lite tjafsiga med varandra, annars har det gått väldigt bra med barnen :) Och med oss vuxna med, haha ;) När jag känt att jag behövde vara ensam eller vila så har jag bara gått iväg, så därför har det funkat bra för mig med som inte orkar att vara lika social som de andra.
Men nu har dom alltså åkt och vi är ensamma igen. Så tråkigt och vi kommer sakna dom jättemycket! Alltid lika tråkigt när folk åker :( Det är nackdelen med att bo så långt bort!
Inte så att jag vill flytta tillbaks till Sverige, nej nej! Tänker mer att alla andra kunde flytta hit istället! ;)

Annars har det varit en vanlig dag idag. Lasse har jobbat, Nikki gick i skolan och jag var hemma med Smilla. Det mest spännande idag var när vi kom hem efter att ha promenerat hela vägen till Los Abrigos och hämtat Nikki i skolan, promenerat hela vägen tillbaka och upptäcker att påsen som jag bär mobil, nycklar och vattenflaska i har ett litet hål i botten, och att nycklarna är försvunna. Alltså, ska man skratta eller gråta?!
Hade i alla fall en svag känsla av var dom kanske skulle kunna ligga, då Smilla höll på att rycka i påsen på ett ställe, så jag lämnade barnen på området hemma (tacksam för murarna och grindarna runt området, och att det kom en person precis när vi kom hem så dom kunde slinka med in) och gav mig iväg för att leta. Suck, som att en runda fram och tillbaks till skolan kånkande på Smilla inte var tillräckligt! Sprang så mycket jag orkade, och halvvägs till skolan så hittade jag nycklarna tack och lov!
Sen var det bara till att springa tillbaka igen, stressad över att ha lämnat barnen ensamma.
Ja, det blev ordentligt med motion idag. Men det är bra, åtminstone kan jag känna så nu i efterhand ;)

På tal om motion, alltså häromdagen när vi var med Snuffy hos veterinären så vägde jag och Lasse oss på en sån där stor hundvåg som det ofta finns hos veterinärer, och det var inga roliga siffror som vi möttes av, haha :D
Inte så att det kom som en jättechock, för vi har liksom märkt att kläderna spänner, men när man ser det svart på vitt sådär så kan man liksom inte skoja bort det längre! Vi måste ner i vikt! Nu får det fan vara slut på skräpmat och alkohol och gotter!
Nu blir det mejerifri LCHF/Paleo för hela slanten, och motion! Herregud, väger snart lika mycket som när jag var höggravid med Smilla...

Ungefär så här såg vi ut när vi vägt oss, haha ;D 


tisdag 16 januari 2018

En trött mamma...

Fy vad trött jag är nu, gäääsp!
Kunde inte somna i går kväll så låg vaken länge och läste, drygt. Sen av någon konstig anledning så blir jag ju alltid pigg när jag sovit för lite, så jag for runt och städade, diskade, tvättade, bäddade rent och så vidare i förmiddags, fixade lunch åt mig och Smilla och gick sen och hämtade Nikki i skolan. Sen gick det utför, haha ;)
Det blåste halv storm så det flög runt en massa sand som hamnade överallt men mest i ögonen typ, och Lasse hade kört iväg med bärselen till jobbet i morse så jag fick bära Smilla utan den. Och så mina stackars ömma fötter på det. Kände bara hur all energi rann av mig för vart steg jag tog!
Efter vad som kändes som en evighet kom vi i alla fall hem, och medan barnen satte sig och tittade på film så slängde jag mig i sängen och somnade till lite.
Skulle kunnat sova för natten, men Smilla kom och plågade mig lite så nu sitter jag här. Lika bra det även om jag bara vill gå och lägga mig igen. Trött!

Här är Snuffy precis hemkommen från veterinären igår. Allt gick bra :) Det ser ut som ett virrvarr av päls där inne, men det är Stina till vänster med rumpan hit, och Snuffy till höger med huvudet hitåt. Stina hade nog saknat honom för hon sprang dit direkt och gick in och kollade till honom. Idag springer han runt som vanligt, rymmer från buren och vräker i sig gurka :)

Vi har förresten gjort en ny bur åt dom, den andra blev ju alldeles för liten. Den är inte färdiginredd än, vi väntar på ett paket med lite djursaker som vi beställt, bland annat hus åt marsvinen så det kan bli lite mysigare där nere. Hade också tänkt göra en dörr i ena sidan så man kunde släppa ut dom lite då och då så dom fick gå runt lite på terrassen, men det behövdes tydligen inte.... Både Stina och Snuffy hoppar glatt över precis när som det behagar dom, vilket är flera gånger per dag, haha ;) Fast ganska mysigt ändå när dom kommer pipande in i köket eller vardagsrummet och tigger godsaker 

Har du något gott där bakom kameran? ;)

Det nya höet. Verkar som det funkar, har sett dom tugga lite på det, men kanske ingen dundersuccè direkt ;)

Och en sista bild på sötisarna 









måndag 15 januari 2018

Kastrering

Idag har vi varit och lämnat Snuffy (marsvinet) hos veterinären för kastrering. Är lite nervös faktiskt, tror inte marsvin är en särskilt vanlig patientgrupp här nere... Men man får väl lita på att dom kan sin sak. Om ett par timmar ringer dom så då får vi veta hur det gick.

Efter att vi lämnat Snuffy hos veterinären i El Mèdano så körde vi upp till San Miguel och köpte hö på bal istället för i små påsar i djuraffärerna som gjort fram till nu. Det blir ju asdyrt med dom där små påsarna, särskilt nu när vi har fem marsvin!
Så istället för 1kg för 50kr så fick vi nu 30kg för 70kr, ganska stor prisskillnad!
Nu hoppas jag bara att dom äter höet från balen, haha ;) Alltså höet (det på bal) här nere ser ju inte riktigt ut som det svenska, och det är inte samma kvalitet heller. Detta höet vi köpt nu är mycket grövre, samt hackat, och så var det bara rajgräs tror jag om jag förstod säljaren rätt. Tyvärr finns det inte mer att välja på vad jag vet. Vi har varit runt på ett par andra ställen också, men det var samma där. Jo, lusernhö finns det, men det var ännu grövre, som små pinnar typ.
Jaja, vi får se vad dom tycker om det. Ska prova ge dom en tuss av det nya sen :)

Det fanns en utsiktsplats på vägen till/från San Miguel där vi stannade till och tog några foton och satt och filosoferade i några minuter :) Härligt!

Kommer inte ihåg vad byn hette, men den angränsar till Granadilla, så mycket vet jag :) 


  
Haha, visst är hon bara för söt! 
 Hon hade det väl lite tråkigt i baksätet och så hittade hon påsen med extrakläder... ;D 




lördag 13 januari 2018

Bäbisar ♥

Så kom dom äntligen, dom små marsvinsbebisarna :) Den 31 december föddes dom, tre små sötnosar  Vad jag kan se så är alla flickor, men jag ger det någon vecka till tror jag, innan jag vågar uttala mig helt säkert. 
Tyvärr blev det aldrig av med kastrering av Snuffy, så om ca två månader så är det troligtvis dags igen för Stina...  Men nu har vi i alla fall beställt tid åt honom, så på måndag ska han iväg till veterinären. Snipp, snipp ;) Hoppas det går bra bara, marsvin är lite känsliga för att sövas. 
Och så är det väl bara att hålla tummarna att nästa kull också bara blir flickor...

Duktiga Stina, det här fixade hon ju galant 

Min lilla favvo som jag kallar Matglad :) Den är alltid först fram och ska äta när man kommer med nåt gott :)



Nikkis Favorit som vi kallar Vitan :) Får väl snart komma på ordentliga namn åt dom ;)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...