onsdag 23 juli 2014

Hot, hot, hot!

31 grader i skuggan och 27 grader i sjön, vart ska man svalka sig?! Tror jag smälter bort snart!
Vi har varit nere vid sjön i flera timmar och badat, men så fort man torkar så är det olidligt igen!
Hästarna har fått komma in i stallet över dagen för att slippa värmen och alla insekter, borde kanske gå ner och lägga mig hos dom ett par timmar....
Nu ska vi dricka smoothie, hoppas det svalkar lite!

/Maria, som lider i sån här värme!

tisdag 15 juli 2014

Sömntutor

Dom här två djuren är väldigt morgontrötta av sig :-) Ibland har jag funderat på att ta en tidig ridtur men det känns så taskigt på nåt vis, dom ligger ju alltid och vilar och sover på morgonen! Nä, vi får väl fortsätta med våra kvällsturer...vad gör man inte för sina djur ;-)





/Maria

Tidig morgon

Vaknade tidigt en morgon i förra veckan och kunde inte somna om. Klockan var bara lite över fyra så alla dom andra sov fortfarande. Ville inte störa dom så jag tänkte att då tar jag en liten morgonpromenad istället :-) Det var helt fantastiskt fint ute, allt var så vackert med daggdropparna som låg kvar, solen som lyste som guld och dimslöjorna som rörde sig över fälten och tjärnen! Och allt var så tyst. 
Ibland hörde jag nåt djur ropa, nån fisk som fångade någon insekt vid vattenytan eller en fågel som flög iväg, men förutom det, helt tyst. 
Lade mig på bryggan och bara låg där och njöt en lång stund, innan jag gick hem igen :-)












/Maria

fredag 11 juli 2014

Födelsedagsfirande :-)

Igår var vi bjudna ner till Valasjön (ligger några km från Filitjärn) för lite födelsedagsfirande av vår granne. Bad, vin och trevligt sällskap är allt som behövs för en trevlig kväll, och det fantastiska vädret som vi har nu är pricken över i:et! :-) Såå härligt! Det blev en riktigt skön kväll!






/Maria

tisdag 8 juli 2014

Bebisar :-)

Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)

/Maria

lördag 5 juli 2014

Lördagsmys!

Med familjen, på ett berg med fantastisk utsikt och nyplockade blåbär, kvällssolen som lyser och den ljumma kvällsluften, det är lycka det.
Jag och Nikki konstaterade idag när vi var där uppe på berget, att det här, det är mycket bättre än att ha mys framför tvn!! :-)

/Maria

fredag 4 juli 2014

Morgonpromenad!

Jobbigaste rundan på grund av stigningen upp, men SÅ värt det! Det är så vackert där uppe och jag är så glad över att bo här, där man efter bara några kilometers promenad har denna fantastiska utsikt!
Lyx!

/Maria

lördag 28 juni 2014

onsdag 25 juni 2014

Odlingen

Eftersom detta bara är mitt andra år som grönsaksodlare (vi odlade en sommar när vi bodde på Sigridslund för tre år sedan) så kan jag inte säga om det går bra eller inte med odlingen, men det växer i alla fall :-) Det känns visserligen som att det går väldigt sakta men jag vet ju inte heller om det beror på att vi bor i norrland nu? Plus att det har varit skitväder sista tiden med temperaturer bara precis över nollan om nätterna och vissa dagar inte ens över tio grader, brrr! Vart tog sommaren vägen liksom!? 
Hoppas det vänder nu så mina små grönsaker får lite värme och sol och kan växa till sig lite :-) Jaaa, åtminstone alla utom salladen som verkar trivas utmärkt i kylan!
Tomaterna vet jag inte om det blir nåt med alls om det inte blir sol en månad... dom skulle nog behöva ett växthus.



 Så här ser det ut i landet just nu :-)

 Några av tomatplantorna :-) Några av dom har- eller håller på och blommar i alla fall, kanske kan bli någon grön liten tomat åtminstone ;-) 

Gräslöken som jag tog med från Sjöhus verkar trivas utmärkt här uppe i norr, bara lite tilltufsad efter Lasses framfart vid midsommarhelgen ;-) Vi har också en liten libbsticka som jag fick av en granne, men den är så liten så det kändes inte lönt att fota. Det är allt med örter vi har just nu. Hoppas jag kan utöka till nästa år :-)

/Maria

tisdag 24 juni 2014

Ridtur

På ridtur med Ruth och hennes mamma. Jag drog nitlotten och fick gå ;-) Rasmus var jättesnäll precis som dom andra gångerna, dock var han väldig ömfotad stackarn! Det blir inte fler promenader på grusvägen fören han har fått skor på hovarna.

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...