torsdag 2 november 2017

Hemmafru ;)

Lasse har börjat jobba så jag och barnen är själv hemma nu om dagarna. Planen var ju inte att han skulle börja jobba riktigt så snart efter att vi kom ner, men nu fick han ett erbjudande, och efter lite funderande kom vi gemensamt överens om att han skulle tacka ja.
Han har fått jobb som säljare, och det är korta arbetsdagar och ett lugnt jobb och trevliga arbetskamrater, så det kändes ändå okej för honom. Och för mig.
Jag har ju inte orkat ta hand om barnen själv innan på grund av att jag mått dåligt (depressioner och utmattningssyndrom), så det var ju inte enbart med glädje som jag såg fram emot att han skulle börja jobba nu (ja inte glädje för att slippa ha Lasse hemma utan för att han hittat ett bra jobb då ;) ).
Men vi testar igen, förutsättningarna är ju i alla fall väldigt mycket bättre här än vad dom var i Sverige. Bara det att slippa ta på en massa kläder på sig själv och Smilla varje gång man ska gå ut, och att slippa det j***a regnandet och leran! Och för att inte tala om när sen allting förvandlas till is istället, nä fy farao!

Minns en dag i vintras när jag gick ut på morgonen för att fodra hästarna, och så kunde dom inte komma upp till höet i lösdriften på grund av att det var så isigt! Dom stod en bit ner i hagen och gnäggade hjälplöst, så jag och Lasse fick gå före och grusa en stig till dom så att de kunde komma upp och äta och dricka...

Ja nu vill jag absolut inte ropa hej än, för det är inte så att jag har blivit en ny människa bara för att vi flyttat ner hit till Teneriffa, men jag hoppas i alla fall att det kommer funka bättre nu så Lasse inte behöver gå hemma och hjälpa mig, vilket får mig att känna mig som världens sämsta mamma och person.
Dessa dagarna som varit nu har vi fördrivit med lite strandhäng, mycket poolhäng, skolarbete för Nikki, promenader och lek och spel hemma. Det går inte bra hela tiden, dom bråkar och surar ju lika mycket här som när vi bodde i Sverige, men överlag har det ändå funkat bra.
Jag känner mig mycket mer avslappnad här och det gör såklart mycket på sig.
Sen får vi se hur det går när vi tröttnat på poolen och stranden ;) Vi får kanske skaffa ett busskort eller nåt så vi kan ta oss iväg..

Skolarbete :) Vi håller på att undersöka lite skolor nu så hon kan börja inom snar framtid. Hon behöver komma iväg och träffa jämnåriga och lära sig språket! 

Ibland kan fröken Smilla också sitta ner och leka själv en stund... ;)




tisdag 31 oktober 2017

Summering av förra veckan :)

Förra veckan kan nog summeras med en massa promenerande, flängande med bilen, och en skvätt frustration ;) 
Vi skulle bland annat skaffa nie-nummer, som är ett identitetsnummer för utländska personer i Spanien, och som man behöver för att kunna identifiera sig om man till exempel vill öppna bankkonto, köpa bil och så vidare. 
Suck... inga kommentarer om hur omständigt det var... ;) Men igår fick vi i alla fall äntligen, efter några dagars flängande hit och dit både med bil och till fots, våra nummer så nu kan vi släppa det! Phu!
Sen blev det bestämt att Lasse skulle börja jobba i söndags, och då behövde vi åka och handla lite jobbkläder åt honom.
Suck... inga kommentarer här heller... ;) Men det blev en hel del flängande med både bil och ben, hit och dit och fram och tillbaks igen, innan han tillslut fick ihop lite kläder och skor. 
Ja men alltså, jag har egentligen inget emot att shoppa eller promenera och så vidare, men i kombination med två griniga barn (dom tyckte ju detta var urtrist...) så är det ju ingen fröjd att åka rundor direkt. 
Det blev mycket restaurangbesök och en del smått och gott för att försöka hålla familjen på gott humör, haha ;D 
Nu njuter vi av att ha allt det bakom oss! ;)
Sen skulle jag nog också summera förra veckan som Nikkis vecka lite grann. Vi åkte iväg och lät henne pröva på Krav Maga, vilket hon tyckte var jätteroligt! Hon går här och räknar ner dagarna nu till veckans träningar, vilket känns kul :) 
Sen, efter några veckors hårt kämpande så lärde hon sig till slut att dyka ordentligt, heja heja! Och när hon nu ändå var igång och efter all uppmuntran och beröm, så bestämde hon sig för att lära sig crawla också, och det gjorde hon! 
Så stolt över henne! :) Vet ju hur svårt hon haft det med dykningen till exempel, och hur svårt det var för henne på Krav Maga träningen på grund av språket och att hon inte kände någon, men hon kämpar på ändå trots frustration, oro, tårar och en del ilska, vår duktiga tjej 

Kvällsmat på en av restaurangerna där vi bor :)

Nikkis hamburgare från en av dagarna :)

Smilla åt en jättegod lasagne som hon överöste med parmesan... ;) 

En sallad..

Och en annan, godare sallad ;)

Lite poolhäng för att svalka oss efter allt flängande, härligt :) Smilla och Lasse tar en tur med "Späckis" (som Nikki döpt sin nya späckhuggare till ;)

Jajemen, det gick till slut! :)

Efter att vi köpte den här kalla fruktsmoothien till barnen så inser jag hur sällan dom är helt tysta! Det var dom här, så länge där var dricka i muggen... ;)

söndag 29 oktober 2017

Bondens marknad

Känner att jag ligger efter lite med bloggandet för tillfället, vilket irriterar mig lite. Hade liksom bestämt för mig själv att jag skulle göra åtminstone ett inlägg varje dag, eller jag satte i alla fall det som riktmärke, och nu börjar det bli lite väl sporadiskt känner jag. Blir irriterad på mig själv, samtidigt som jag försöker vara snäll mot själv och "okeja" det, därför att jag varit lite förkyld och haft ont i bihålorna och varit trött i samband med det.
Men allra största anledningen till att det blivit lite dåligt med inlägg är nog egentligen att det är så omständigt att föra över bilder från mobilerna till datorn så jag måste be Lasse om hjälp varje gång, vilket gör att jag skjuter på bloggandet. Från kameran funkar det ok, men den orkar man ju inte släpa med sig överallt...
Gnäll, gnäll ;)

Tänkte berätta lite om dom trevliga matmarknaderna dom har här nere om helgerna. Lördagar och söndagar så kan man åka på "Bondens Marknad", som finns på några olika ställen här, och handla lokalproducerade och nyskördade grönsaker, frukter, kryddörter, blommor, nötter, bönor med mera, samt kött, hembakat, viner och lite hantverksgrejer.
Det är så mysigt att åka iväg på morgonen och gå runt bland alla stånden och bara välja och vraka! Älskar det!
När man bor på en sån här plats där man faktiskt kan odla det mesta så känns det jättetrist när man går i dom vanliga matbutikerna och dom säljer importerade bananer osv.
Vi vill ha lokalproducerat!
Och det är det många andra som också vill, det verkar vara väldigt populärt med dessa marknader och det strömmar till folk hela tiden, trevligt :)
Det finns bara en enda nackdel att gå på de här marknaderna, och det är att jag får odlingsabstinens, haha ;D
Ahhh, jag blir nästan tokig! Vill också odla egna apelsiner, mandlar, aprikoser och annat kul! Och så gurka, tomat och paprika, fast UTAN växthus, vilken lyx! Och såklart det "vanliga" som morötter, kål, lök med mera, med mera!
Åhhh...*drömmer mig bort*...
Här kommer lite bilder från marknaden i San Isidro som vi var på idag (och den vi gillat bäst hittills :) I vanlig ordning höll vi på att glömma att fota, så det blev bara lite precis från början på marknaden där det inte var så mycket kul kanske, och suddigt blev det också, men men. Det får duga. Man ser ju lite i alla fall ;)











onsdag 25 oktober 2017

Tre veckor idag :)

Jaha, dagarna går här och vi njuter för fullt! Det finns inte mycket att klaga på här inte, vi har det så himla bra och dagarna går i en rasande takt!
Förutom att bada så åker vi runt på små utflykter till olika roliga affärer, eller bara kör runt och kollar in ön lite. Här är så fint och det finns gott om ställen med "wow" utsikter :) Och så har vi dessutom hunnit träffa kusin Lena och umgåtts lite, och det har varit supertrevligt! Vi har ätit och druckit gott, promenerat, shoppat och spelat minigolf. Och så lite annat smått och gott :)

En dag körde vi in till Los Cristianos för att handla lite i hälsokostaffären där, och efteråt gick vi ner till Playa de Los Cristianos och tog ett dopp. Här var det något mer folktätt (!) än hemma hos oss, och inte alls lika blåsigt och vågigt. En fin och barnvänlig strand, men jag gillar vår stora fina bättre! Där finns gott om plats, jag gillar inte när det är för mycket människor, huh!
En häftig grej som hände när vi badade här var att det kom en stingrocka simmandes alldeles alldeles precis invid oss!! Lite läskigt men sååå häftigt!! Stor var den också (tyckte vi i alla fall), minst en meter bred över "vingarna" eller vad det nu kan heta (fenor? ;) )! 

Hittade en snygging på stranden ;) 

Ja, sen var det ju det där med att komma ihåg att fota... Här är från en annan dag där vi spenderade eftermiddagen med Lena. Här är då den enda bilden från lunchen vi åt först... haha :D Fick med det viktigaste på bild i alla fall ;D Barraquiton! Mums!!

Efter lunchen så promenerad vi längs strandpromenaden :) 

Så fin sandskulptur! Lite annat än ens egna sandslott... ;)

Efter en stund fick vi svalka oss med lite glass, gott :)

Nikki hade tydligen aldrig fått tre kulor förut, så hon var mer än nöjd ;) 

Efter ytterligare en massa promenerande och även lite shoppande så kom vi tillslut fram till minigolfbanan, men först ville barnen provsitta alla fordon som stod utanför, och det fanns fler än på bilden...;)

Det blev inte så många bilder härifrån heller, men det var en jättefin bana! Och nä, jag vann inte. Det gjorde Lasse....

Sen lurade Nikki med Lasse upp i den här, som hon trodde var fritt fall. Det var det inte, utan det var bara en utsikts"grej" och inte fullt så spännande som hon förväntat sig,haha ;)

Och en ytterligare en annan dag som vi träffat Lena. Här är vi uppe på restaurang Otelo i Adeje. Lite disigt väder, men kolla utsikten!


Och så jäkla god kyckling! Ja allt var gott, mums!

måndag 23 oktober 2017

Monkey Park

Förra veckan åkte vi till Monkey Park som ligger precis utanför Los Cristianos.
Det var väldigt uppskattat av båda barnen och av oss :)
Som namnet antyder så är apor deras specialitet, men där fanns även marsvin, sköldpaddor, ödlor, exotiska fåglar, degusar, ormar och krokodiler. Extra kul är att man får gå in i vissa av burarna, och köper man med sig en burk med mat så kan man ha turen att djuren kommer fram och äter lite ur handen på en :)


Tre krokodiler såg vi totalt, här är en av dem :)

Inne i en av burarna. I denna fanns lemurer, "pippi apor" (tror dom hette ekorrapor...) och ödlor :)

Sötis :)

En av ödlorna:)

Och en annan lite större ödla...

I det här rummet fanns det terrarium med ormar och ödlor, samt detta med degusar som Smilla står vid. Och herregud vad med degusar, där var mängder! Vet inte om det var för många på för liten yta, eller om problemet är inavel, men det syntes på dom att dom inte var friska :(

En av ormarna, en boaorm om jag inte minns fel...

Och så min favoritbur, full med marsvin i olika färger och sorter och jättefina fåglar som jag inte minns namnet på :)

Marsvin, marsvin, marsvin, älskar det! :) Skulle lätt kunna betala bara för att få hälsa på marsvinen ;)

Så kul att se så många av dom på en och samma gång, och i en så stor och fin inhägnad!

Här sitter Nikki med ett gäng marsvin:) Fåglarna höll sig också i närheten även om dom inte vågade komma hela vägen fram till oss :)

En av fåglarna :)

Visst är dom fina och jättesöta! :) 

Nikki fick hålla två papegojor, men det fotografiet har jag inte med här nu tyvärr..

En annan bur där det också fanns marsvin och två papegojor tror jag...

Tror det var dessa två som bodde där...

Eller var det denna? *förvirrad*.... ;)

Sen kom vi till barnens favoritinhägnad! :) Här fanns också marsvin i mängder, tyvärr var dom inte i lika fint skick som i den första buren :( Inavel? Här fanns också ödlor och lemurer igen, men det som gjorde detta till vinnaren var krabaten på nästa bild...

...favoriten! :) 

 Klapp, klapp :)

Och till slut vågade hon också klappa en av ödlorna :) 

En runda ut bland övriga apor, det fanns hur många som helst kändes det som :)



Det fanns flera olika sorters papegojor eller aror, i alla storlekar och färger, så jäkla fina! Här är en som kom fram och hälsade lite :) 

Ett tips, åk hit direkt när dom öppnar och inte senare för det blir varmt! ;)



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...