torsdag 18 januari 2018

Tjockisar ;)

Idag var det dags att säga hejdå till Niklas och Linda, och deras två barn som bott här hos oss i tio dagar.
Det har varit så kul att ha dom här, och jag är förvånad över hur bra det har funkat! Det var bara Smilla och deras fyraåriga flicka som var lite tjafsiga med varandra, annars har det gått väldigt bra med barnen :) Och med oss vuxna med, haha ;) När jag känt att jag behövde vara ensam eller vila så har jag bara gått iväg, så därför har det funkat bra för mig med som inte orkar att vara lika social som de andra.
Men nu har dom alltså åkt och vi är ensamma igen. Så tråkigt och vi kommer sakna dom jättemycket! Alltid lika tråkigt när folk åker :( Det är nackdelen med att bo så långt bort!
Inte så att jag vill flytta tillbaks till Sverige, nej nej! Tänker mer att alla andra kunde flytta hit istället! ;)

Annars har det varit en vanlig dag idag. Lasse har jobbat, Nikki gick i skolan och jag var hemma med Smilla. Det mest spännande idag var när vi kom hem efter att ha promenerat hela vägen till Los Abrigos och hämtat Nikki i skolan, promenerat hela vägen tillbaka och upptäcker att påsen som jag bär mobil, nycklar och vattenflaska i har ett litet hål i botten, och att nycklarna är försvunna. Alltså, ska man skratta eller gråta?!
Hade i alla fall en svag känsla av var dom kanske skulle kunna ligga, då Smilla höll på att rycka i påsen på ett ställe, så jag lämnade barnen på området hemma (tacksam för murarna och grindarna runt området, och att det kom en person precis när vi kom hem så dom kunde slinka med in) och gav mig iväg för att leta. Suck, som att en runda fram och tillbaks till skolan kånkande på Smilla inte var tillräckligt! Sprang så mycket jag orkade, och halvvägs till skolan så hittade jag nycklarna tack och lov!
Sen var det bara till att springa tillbaka igen, stressad över att ha lämnat barnen ensamma.
Ja, det blev ordentligt med motion idag. Men det är bra, åtminstone kan jag känna så nu i efterhand ;)

På tal om motion, alltså häromdagen när vi var med Snuffy hos veterinären så vägde jag och Lasse oss på en sån där stor hundvåg som det ofta finns hos veterinärer, och det var inga roliga siffror som vi möttes av, haha :D
Inte så att det kom som en jättechock, för vi har liksom märkt att kläderna spänner, men när man ser det svart på vitt sådär så kan man liksom inte skoja bort det längre! Vi måste ner i vikt! Nu får det fan vara slut på skräpmat och alkohol och gotter!
Nu blir det mejerifri LCHF/Paleo för hela slanten, och motion! Herregud, väger snart lika mycket som när jag var höggravid med Smilla...

Ungefär så här såg vi ut när vi vägt oss, haha ;D 


tisdag 16 januari 2018

En trött mamma...

Fy vad trött jag är nu, gäääsp!
Kunde inte somna i går kväll så låg vaken länge och läste, drygt. Sen av någon konstig anledning så blir jag ju alltid pigg när jag sovit för lite, så jag for runt och städade, diskade, tvättade, bäddade rent och så vidare i förmiddags, fixade lunch åt mig och Smilla och gick sen och hämtade Nikki i skolan. Sen gick det utför, haha ;)
Det blåste halv storm så det flög runt en massa sand som hamnade överallt men mest i ögonen typ, och Lasse hade kört iväg med bärselen till jobbet i morse så jag fick bära Smilla utan den. Och så mina stackars ömma fötter på det. Kände bara hur all energi rann av mig för vart steg jag tog!
Efter vad som kändes som en evighet kom vi i alla fall hem, och medan barnen satte sig och tittade på film så slängde jag mig i sängen och somnade till lite.
Skulle kunnat sova för natten, men Smilla kom och plågade mig lite så nu sitter jag här. Lika bra det även om jag bara vill gå och lägga mig igen. Trött!

Här är Snuffy precis hemkommen från veterinären igår. Allt gick bra :) Det ser ut som ett virrvarr av päls där inne, men det är Stina till vänster med rumpan hit, och Snuffy till höger med huvudet hitåt. Stina hade nog saknat honom för hon sprang dit direkt och gick in och kollade till honom. Idag springer han runt som vanligt, rymmer från buren och vräker i sig gurka :)

Vi har förresten gjort en ny bur åt dom, den andra blev ju alldeles för liten. Den är inte färdiginredd än, vi väntar på ett paket med lite djursaker som vi beställt, bland annat hus åt marsvinen så det kan bli lite mysigare där nere. Hade också tänkt göra en dörr i ena sidan så man kunde släppa ut dom lite då och då så dom fick gå runt lite på terrassen, men det behövdes tydligen inte.... Både Stina och Snuffy hoppar glatt över precis när som det behagar dom, vilket är flera gånger per dag, haha ;) Fast ganska mysigt ändå när dom kommer pipande in i köket eller vardagsrummet och tigger godsaker 

Har du något gott där bakom kameran? ;)

Det nya höet. Verkar som det funkar, har sett dom tugga lite på det, men kanske ingen dundersuccè direkt ;)

Och en sista bild på sötisarna 









måndag 15 januari 2018

Kastrering

Idag har vi varit och lämnat Snuffy (marsvinet) hos veterinären för kastrering. Är lite nervös faktiskt, tror inte marsvin är en särskilt vanlig patientgrupp här nere... Men man får väl lita på att dom kan sin sak. Om ett par timmar ringer dom så då får vi veta hur det gick.

Efter att vi lämnat Snuffy hos veterinären i El Mèdano så körde vi upp till San Miguel och köpte hö på bal istället för i små påsar i djuraffärerna som gjort fram till nu. Det blir ju asdyrt med dom där små påsarna, särskilt nu när vi har fem marsvin!
Så istället för 1kg för 50kr så fick vi nu 30kg för 70kr, ganska stor prisskillnad!
Nu hoppas jag bara att dom äter höet från balen, haha ;) Alltså höet (det på bal) här nere ser ju inte riktigt ut som det svenska, och det är inte samma kvalitet heller. Detta höet vi köpt nu är mycket grövre, samt hackat, och så var det bara rajgräs tror jag om jag förstod säljaren rätt. Tyvärr finns det inte mer att välja på vad jag vet. Vi har varit runt på ett par andra ställen också, men det var samma där. Jo, lusernhö finns det, men det var ännu grövre, som små pinnar typ.
Jaja, vi får se vad dom tycker om det. Ska prova ge dom en tuss av det nya sen :)

Det fanns en utsiktsplats på vägen till/från San Miguel där vi stannade till och tog några foton och satt och filosoferade i några minuter :) Härligt!

Kommer inte ihåg vad byn hette, men den angränsar till Granadilla, så mycket vet jag :) 


  
Haha, visst är hon bara för söt! 
 Hon hade det väl lite tråkigt i baksätet och så hittade hon påsen med extrakläder... ;D 




lördag 13 januari 2018

Bäbisar ♥

Så kom dom äntligen, dom små marsvinsbebisarna :) Den 31 december föddes dom, tre små sötnosar  Vad jag kan se så är alla flickor, men jag ger det någon vecka till tror jag, innan jag vågar uttala mig helt säkert. 
Tyvärr blev det aldrig av med kastrering av Snuffy, så om ca två månader så är det troligtvis dags igen för Stina...  Men nu har vi i alla fall beställt tid åt honom, så på måndag ska han iväg till veterinären. Snipp, snipp ;) Hoppas det går bra bara, marsvin är lite känsliga för att sövas. 
Och så är det väl bara att hålla tummarna att nästa kull också bara blir flickor...

Duktiga Stina, det här fixade hon ju galant 

Min lilla favvo som jag kallar Matglad :) Den är alltid först fram och ska äta när man kommer med nåt gott :)



Nikkis Favorit som vi kallar Vitan :) Får väl snart komma på ordentliga namn åt dom ;)

Vandring

Ja men jag älskar ju att vandra, och försöker dra med mig familjen ut så mycket som möjligt. Tyvärr gör vardagen att vi inte hinner göra det så ofta som jag skulle vilja, men jag njuter desto mer när det väl blir av! Den här turen gjorde vi för ett tag sedan :)

En härlig eftermiddag med jättefint väder och perfekt att vandra :)

Turen vi gick utgår på drygt 1300 meters höjd, och här märks det att det är "vinter" om man jämför med nere i turistområdena. Fast jämfört med Sverige ser det mer ut som tidig höst eller nåt. Vackert var det i alla fall! Här är en bild på en högt belägen vinodling :)

Men alltså kolla så fint! Som en tavla!

Ibland blir det lite gnäll på barnen, men överlag är dom faktiskt väldigt duktiga på att gå. Till och med Smilla kan gå väldigt långt om humöret är bra ;)

Fantastisk utsikt igen, fast åt ett annat håll :)

Här har vi gått uppför i typ 20 minuter, riktigt så mycket orkar inte dom små Smillabenen, så då får dom åka bärsele en stund ;)

Bara att kämpa på, phu! Utsikten gör det väl värt besväret :)

När vi gått nästan hela rundan satte vi oss och fikade en stund till den här fina utsikten :)


Vi hittade lite oskördade vindruvor som vi mumsade på. Vissa var torkade till russin, jättegoda!

Skönt att vila benen lite :)

Finaste tjejerna 

fredag 12 januari 2018

Julhelgen 2017

Nä men alltså det här går ju inte. Måste på riktigt byta plattform från Blogger till nåt där det funkar att blogga från mobilen. Det är ju inte alls kul att blogga när det hela tiden blir i efterhand! :(
I alla fall, vill ändå göra ett inlägg från julen eftersom det är vår första här på Teneriffa.

Fredag 22 december

Först ut får bli en bild från juluppvisningen på Nikkis skola :) Det var lite annorlunda än i Sverige men bra! Mycket dans och sång :) Den långa byggnaden till höger i bild, där i mitten vid målningarna står ett bord med gul duk, barnet som skymmer det lite är Nikki :) Tror jag, haha ;D Dom dansade runt och bytte platser ett antal gånger ;)

Efteråt fick alla utom skolbarnen gå ut, och så fick vi vänta tills "klockan" ringde ut precis som vanligt så dom kunde släppa ut barnen under samma kontrollerade former som alltid. Här ruckas inte på säkerheten på grund av en uppvisning! ;)

En glad Nikki :) Äntligen lov!

Lördag 24 december

Sista julshoppingen, phu! Mötte Musse och Mimmi med medföljande orkester när vi var på Siam Mall, till Smillas förtjusning :)

Lille julafton tillbringade vi hos Lena med god mat, bingolotto och julbak :) Lasses (och Lenas) morbror var också på besök över jul och nyår:)

Här tillverkas det marsipangrisar och lite annat, både möjliga och omöjliga saker ;D 

Mys framför teven :)

Och mer bak, här blir det lussebullar :)

Så duktiga så :)

Söndag 24 december

Så var det äntligen julafton, och den firade vi också hos Lena :) Smilla, som aldrig är sjuk annars, blev såklart sjuk på själva julafton och kräktes och hade feber. Som tur är blev hon bra lagom till tomten kom med paketen ;)

Så gulliga så ;)

Hela gänget :)


Lena bjöd på danskt julbord (hon är från danmark...) vilket var jättegott! Kul att testa lite nytt! :)

Äntligen kom tomten med alla paket! :) 

Tisdag 26 december

 Och så hoppar vi fram ett par dagar, till julefrokusten, eller hur man nu stavar det på danska ;D Frokust är i alla fall lunch på danska för den som inte vet. Och jäklar vilken lunch, det var så mycket gott och vi åt och åt! Och sen drack vi, haha ;) 
Denna dagen var det Nikkis tur att bli sjuk, stackarn :( Hon blev dock också frisk lika fort som Smilla, så på kvällen var hon på språng igen :)


Blev inte så många bilder denna kvällen och dom som togs blev inte så bra... ;) Här är i alla fall Lasse med sin äldsta bror :)

Och den här sötnosen får avsluta det här långa inlägget 



torsdag 21 december 2017

Julfriden börjar infinna sig ;)

Phu, äntligen hemkomna från Krav Maga träningen. Vilka jäkla bilköer det var idag alltså, helt galet! Vi fick köra in på Burger King och äta innan vi körde hem för annars hade det blivit total misär i bilen med tre hungriga tjejer... Huh! *ryser*
Nu blev det istället allsång och annat skoj, och det är ju att föredra ;) Haha, vi är så jäkla känsliga för att vara hungriga, både jag, Nikki och Smilla!
Särskilt nu när vi ätit så mycket skit som vi gjort sen vi flyttade ner, blodsockret åker ju berg och dalbana.
Mår så dåligt över att vi varit så slarviga med maten, men vi har inte riktigt orkat ta tag i det efter flytten och allt. Fast nu känner jag verkligen att jag skulle vilja gå tillbaka till en striktare kost, är trött på att vara sugen på sötsaker hela tiden!
Och kläderna spänner...
Men, men, det får vänta till efter jul i alla fall ;)

Imorgon är det julavslutning på Nikkis skola, ska bli jättekul att se! :) Sen måste vi iväg och handla dom sista julklapparna, suck. Tyvärr fick vi inte med riktigt allt igår, men det vi köpte är jag nöjd med i alla fall.
Ja, sen är det väl bara till att ladda inför julen :) Hade sån ångest innan över det här med julklapparna, men nu när nästan allt är fixat så känner jag mig lugn igen, och nu ser jag bara fram emot julen.

Morgonmys i soffan och titta på Pippi, det är Smillas nya favorit :) Och ja, jag vet att det ser tokigt ut med plåstret över näsan, men hon trillade förra veckan och slog sig (inte allvarligt), och sen kan hon inte låta det vara utan kliar upp såret heeeela tiden så det aldrig läker. Därav plåstret... Det var samma i somras, då hade hon också ett sår som hon pillade upp hela hela tiden! Tror det tog en månad innan det till slut läkte... Detta har i alla fall bara tagit en vecka ;)

Ja men visst är det bra, jag älskar också Pippi! :) Fast kanske inte varje dag... haha ;)

Och just det, vi har ju fått vår första post, wihoo! :) Ett paket med kryddor och lite annat från IHerb. Har oroat mig för att det inte skulle komma fram, med det var ju inga problem. Skönt att veta att det fungerar :)

Tog en bild när vi körde hem, tycker det är så himla fint om kvällarna med alla ljus! Tyvärr blev bilden inte så bra, vet inte varför kameran är så dålig på att fota i mörker? Kanske behövs nån specialgrej till det? Eller så är det helt enkelt fotografen som inte är så duktig? Näe....det måste vara kameran.. ;)




onsdag 20 december 2017

Julklappsångest

I natt fick jag sova heeeeela natten utan att vakna, wihoo!! Kommer inte ens ihåg sist det hände...!
Så himla skönt!

Ikväll ska vi iväg och handla julklappar. Är så irriterad för att det blir nu i sista sekunden, för jag HATAR att stå i köer. Och jag skulle tro att det nog möjligtvis kan vara fler än vi som ska ut och handla julklappar idag...suck!
Köer i affärerna, köer på vägarna!
HATA!

Ja det var ju hemskt mycket hatande idag. Nä, det hjälper inte mig att få sova en hel natt, jag blir inte pigg och glad av det. Jag blir nästan bara ännu tröttare, lite konstigt eller hur?

Suck, kanske borde sluta skriva nu. Känner mig så negativ och tjurig :( Vet inte vad det är med mig, mår skit för tillfället.
Misstänker att det bland annat är stress över dessa j***a julklappar, för jag brukar må skit varje år innan jul. Hoppas att det är så för då går det ju snart över i alla fall... ;)

Jaha, snart är det dags att börja förbereda för att hämta Nikki i skolan. Tror snart mina fotsulor kommer vara tjocka som elefanthud, haha ;D Alltså jag har så ont när jag kommer hem med barnen så jag kan knappt gå resten av dagen, men som tur är så hinner det ju "läka" det mesta över natten. Och så är det okej tills det är dags att gå igen.
Ja det blir väl snart bättre. Det måste ju vara som när man får valkar på händerna, fast jag kommer få valkar på fötterna, haha ;)

Nä, det här ger inte mycket. Bättre jag lägger mig och läser och försöker vila innan vi måste gå. Nästa gång jag skriver är förhoppningsvis alla julklappar inköpta och jag på bättre humör ;)





Los Abrigos






I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...