söndag 25 februari 2018

Det drar i självhushållarnerven!

Är nog bara att inse och erkänna att jag känner mig lite låg just nu. Som alltid denna tid på året. Trots att vi befinner oss på soliga (idag ösregnar det dock...) Teneriffa.
Nä men jag vet inte, det kanske inte är vårdepression? Det kan ju vara att jag sitter ensam i lägenheten dag ut och dag in som gör mig deppig. Ja visst,Smilla är här, men hon räknas inte på det sättet.
Eller så är det för att jag är så j***a uttråkad som gör att jag blir deppig. Eller uttråkad, jag känner mig menlös. Eller både och. Man gör det efter ett tag när man bara går hemma, det vet dom flesta som varit arbetslösa.
Jag menar visst kan jag vara duktig och tvätta, diska, städa, laga mat, rensa kattlådan, ta hand om Smilla och så vidare, och det gör jag också när jag orkar och även så mycket jag kan tvinga mig till de dagar när jag inte orkar. Men jag vill göra mer! 
När alla hushållssysslor är gjorda, då vill jag ha något meningsfullt att göra!

Min dröm om självhushållning finns fortfarande kvar, och det är så förbaskat jobbigt att bara sitta här och inte kunna göra något, särskilt denna tiden på året då mina trädgårdsgrupper på FB svämmar över av bilder och trådar på folks fröinköp och försådda grönsaker. Jag vill också!
Jag vill, jag vill, jag vill! Vill odla, odla, odla!
Vi bor i det perfekta klimatet, och så har jag ingen möjlighet att odla våra egna grönsaker! Gah! Blir tokig!
Och nä, odling i kruka eller hink på terrassen är inte ett alternativ för mig.
Och så är det det här med kött. Det finns ju typ inget bra kött här nere!? Dom blandar i skit i ALLT! Och ekologiskt eller gräsbetat finns knappt. 
Och det kött vi hittat som faktiskt verkar bra (om man nu kan lita på det) kostar skjortan.
Skulle så gärna mycket hellre föda upp mina egna djur där jag garanterat vet vad dom fått att äta och att dom haft det bra. Känns ännu mer meningsfullt här än vad det gjorde i Sverige.
Skulle helt enkelt vilja göra allt själv, och bättre! ;)

Jaja, jag veeeet. Jag bor här nere i paradiset och så har jag mage att sitta och gnälla.
Det gör jag inte. Jag vill bara så mycket, och längta, drömma och tycka får man väl?

Vi har haft lite dåligt väder nu i ett par veckor och det har faktiskt regnat en hel del, så det har blivit att vi suttit inne lite mer. Plus att jag varit lite trött och låg... Möblerade om lite med köksbordet och ställde det vid glasdörrarna i vardagsrummet eftersom där är ljusare än inne i rummet där bordet brukar stå. Hatar att sitta i mörker! Nu känns det mycket bättre och vi har suttit och ritat en del där, jag, Nikki och Smilla :)

Detta är "Hemliga trädgården" av Johanna Basford. Det är så skönt att bara fylla i och slippa sitta och fundera på vad man ska rita, och medföljande prestationsångest på det (Åtminstone tills jag började googla och såg hur andras teckningar ser ut, efter det kändes det inte lika kul längre, haha ;). 

Inte riktigt färdig med ugglan än, får se när det blir. Tröttnar ofta och börjar på en annan istället ;)
Tar ju så sjukt lång tid att färdigställa en bild!  

Okej, jag glömde visst den här. Tar den sig så är vi avokadoodlare. Håll tummarna! Denna kärnan tog vi från en bautastor avokado, som dessutom var gudomligt god! På riktigt alltså, den smakade typ smörig frukt! Ja, eller nåt åt det hållet i alla fall;)

Ah, hittade bilden på när Lasse håller i den stora avokadon! Eller ja, det var ju flera stycken, det var nog inte just den här vi tog kärnan ifrån, men den var lika stor! Dom var galet stora allihopa! Avokadon bredvid är i storlek som dom man brukar köpa i nät i Sverige på typ Willys :)


söndag 18 februari 2018

Alla hjärtans dag

Okej, jag gör det.
Jag skriver ett inlägg.
Fast det gör så ont, så ont.


Har ju blivit så bra på att inte tänka på henne.
För om jag inte tänker på henne så gör det inte ont.
Då kan jag låtsas som att det aldrig har hänt. Som att jag är en vanlig tvåbarnsmamma.


Så skäms jag.
För mig själv.
Som inte orkar tänka på henne.
Som inte orkar vara ledsen.
Vad är jag för en mamma som inte vill låtsas om mitt ena barn!?


Jo men det är klart jag vill.
Jag bara önskar att hon var här, hos mig!
Att hon andades, skrattade, lekte, åt, grät, bråkade med sina syskon, skrapade sina knän, ritade på väggarna, ja och allt det där andra som barn gör.


Istället finns hon inte.
Inte mer än i mina tankar och mitt hjärta, och på bilder och filmer.
Och det räcker inte.
Det är inte tillräckligt.
Det kommer aldrig bli tillräckligt.
Hon kommer alltid fattas mig.
Alltid.
Och det kommer alltid göra lika ont.
Så ont, så ont.
Så ont att jag väljer att inte tänka på henne särskilt ofta.
För så är det.
Men ibland vill jag ändå tänka på henne och nämna henne, fast det gör så ont.
För hon är ju ändå mitt barn, och jag älskar henne fast hon är död.


Den 14 februari var hennes födelsedag.
Hon skulle blivit 7 år.
Skulle börjat första klass till hösten. Stora flickan.


Men så blev det inte.
Det blev istället ett djupt hål i mitt hjärta.
Och det gör lika ont nu, som då.


Min lilla Tilda fattas mig.
Och ingen tid i världen kan läka det såret.








Puss på dig mitt lilla hjärta 





Upp som en sol, ner som en pannkaka...

Ja nu har det gått ett tag sedan sist jag skrev, men vi mår bra!
Jag har bara inte alls känt för att skriva.

Senaste månaden har vi tagit tag i kost och hälsa och det känns SÅÅÅ bra! Åtminstone nu, ett par veckor in i det, inte i början... ;) Det blir ju en hel del omställningsbesvär för kroppen att gå över till fettdrift istället för kolhydrater, men när man kommit över det så är det så värt det. Så pigg och glad som jag varit sista veckorna har jag inte varit på år och dag, på riktigt!!
Visst har vi ätit paleo/lchf i många år, men aldrig riktigt strikt/keto utan vare sig mejerier, nötter och choklad. Men det gör vi nu, och i alla fall i 5 månader till har jag bestämt mig för :) Ja alltså Lasse och jag. Barnen äter inte strikt, så ingen behöver oroa sig eller tycka synd om dom. Just sayin...
Tyvärr förstörde jag allt när jag kom med den briljanta idèn att vi skulle börja med HIIT, en sorts intervallträning. Det går ut på att man ger allt man har under en kort tid tex som vi körde; 15 sekunders löpning, och så vilade vi 1 minut. Och så upprepar man det ett antal gånger, vi körde 10 set. På stranden. I den torra djupa sanden.
Jag kände redan efter några vändor att jag nog borde sluta, men envis som jag är så körde jag alla seten färdigt. Fy fan säger jag bara, hade blodsmak i munnen efteråt!
Och självklart var det alldeles för mycket för min kropp (eller binjurar rättare sagt)! Så sedan dess har jag varit...ja..som innan :( Trött, stressad, irriterad och så vidare, alla dom vanliga symptomen på utmattning. Suck, suck, suck.
Men det blir snart bra igen hoppas jag. Tar det lugnt nu och börjar om från början igen bara. Promenader när jag orkar, mycket vila, äta ordentligt, sova ordentligt, och göra så lite jobbiga grejer som möjligt.
Och det svåraste av allt, försöka acceptera läget...

Alltså jag försöker verkligen att inte tänka på dom, och jag är så tacksam för det vi har nu, men...

...det är svårt :( Hästar har alltid varit en del av mitt liv, och dom här två är speciella eftersom vi haft dom sen dom var föl. Saknar dom helt enkelt. Saknar alla våra djur, särskilt katterna.

De här två får jag åtminstone se igen hoppas jag. Hoppas det inte dröjer allt för länge 





onsdag 24 januari 2018

Äntligen kom det!

Igår när vi kom hem efter att ha hämtat Nikki vid skolan så hade äntligen paketen från Zooplus kommit, yeay! :) Eftersom det dröjde så lång tid så tog Lasse kontakt med dom i måndags, och tydligen hade det blivit nåt fel med vår leveransadress, plus att Lasse skrivit i fel mejladress så dom inte kunde kontakta oss, och därför hade paketen blivit liggande hos posten. Så typiskt. Dom hade legat där sedan den 4 januari.... 
Vi får väl skylla oss lite själv som inte kontaktade dom tidigare, men vi har ju haft så mycket annat att tänka på. Nu är det här i alla fall :)
Barnen blev helt uppspelta som vanligt när det kommer paket, och hjälpte mer än gärna till att öppna! Två hus till marsvinen och en kattställning, kattmat och kattsand till Vilma :) Alla nöjda, både människor och djur!
Sen på kvällen efter middagen så gick vi ut en sväng på lekplatsen. Vi brukade göra det nästan varje kväll innan, men det har inte blivit av så mycket sista veckorna. Men det är ganska skönt att komma ut en sväng och barnen tycker det är kul att leka där. Extra kul är det ju nu när dom har sina julklappar att använda :) 

Wow, paket! Smilla kunde inte hejda sig utan började slita i det ena direkt, haha ;)

Mina duktiga hjälpredor, när det passar dom åtminstone...;) 

Dålig bild men här är det ena huset :) Ett trähus så dom kan gnaga lite om dom känner för det, och lite lägre på ena sidan så dom kan hoppa upp om dom vill, och det brukar dom gilla :)

Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut, men men. Här är en bild på hela buren och på det nya höhuset också :) Tanken är att dom ska kunna tugga i sig av det, hela huset är ätvänligt, men tråkigt nog var det väldigt dålig kvalitet på höet som det är gjort av. Har nog legat lite för länge på lagret, och förmodligen lite fuktigt också... Men men, å andra sidan kanske det vara längre om dom inte vill äta på det ;)

Tittut! Dom älskar det i alla fall, och skiter ett stort stycke i att det är lite dålig kvalitet på stommen ;)

Vilmas kattställning :) Kommer inte ihåg vad vi betalade i euro på den spanska sidan, men på svenska sidan (priserna varierar lite, tror tex att kattställningen var billigare här..) kostar den 499kr, skitbilligt! Kan verkligen rekommendera Zooplus, vi har beställt av dom förr och där är väldigt bra priser! Kattmaten vi köper där till exempel är minst lika bra eller bättre innehållsmässigt om man jämför med dom dyrare märkena som Hills, Royal Canin osv, fast mycket billigare! Kan länka till hemsidan om någon vill kolla där  zooplus.se :) Finns foder och tillbehör för massor av olika djur, till och med häst :) 

Full fräs på barnen uppe på basketplanen :)

Full fräs på mamman också ;) Jag var helt slut efteråt! Hur kan det vara så jobbigt att dribbla en boll fram och tillbaks?! Orkade knappt kasta upp den mot korgen till slut, haha ;D

Mot korgen!

:)

Linslusen ;)

Nikki har blivit så duktig på att åka, det var verkligen hennes grej med rollerblades :)

Då var det dags för ett foto igen, haha ;)

Här kommer stormästaren, så jäkla duktig så, jaja... ;)

Tänkte jag skulle ha nåt fint foto på Nikki också, och inte bara Smilla, men icke, haha ;D 

Sen slutar det ofta med en massa konster och grimaser ;D

Och lillfisan vill ju inte vara sämre ;D


Fattar inte varför bilderna ser så dåliga ut när jag lägger upp dom på bloggen?! I kameran är dom jättefina? Blir så irriterad...


måndag 22 januari 2018

Heldagsutflykt :)

Idag är jag jättetrött på grund av att jag knappt sov något inatt. Haha, jag vet att det är komiskt med tanke på vad jag skrev igår, men det är så det är med min sömn. Två steg fram och ett steg bak, och ibland tvärtom ;) 
Vet inte varför jag inte kunde sova, kanske jag sov för mycket igår natt? Ja ja, what ever, nu är det i alla fall dag och inatt sover jag förhoppningsvis bättre igen!
Tänkte att såna här tråkdagar när Lasse jobbar och jag bara går hemma så kunde jag ju kanske passa på att göra lite inlägg från sånt som jag inte hunnit eller kunnat blogga om tidigare på grund av att inte bilderna varit inlagda och så vidare.
Det händer ju liksom inte sådär jättemycket annars om dagarna, så det är svårt ibland att komma på saker att skriva om. 
Men en grej har jag i alla fall gjort idag och det är en förhöjning av burkanten in till marsvinen så att dom inte ska kunna rymma mer. Ja det är taskigt, jag veeeet, men dom grisar ner nåt fruktansvärt under möblerna, urk! Efter att ha legat på knä och skurat golvet under soffan så kände jag att det fick vara nog! Som kompensation fick dom i alla fall ett nytt stort hus gjort av gamla familjepizzakartonger, haha ;D
Det är inte fint, men det är stort och stabilt, och där är plats för hela familjen marsvin ;) Dom blev faktiskt jätteglada för det och det är ju huvudsaken. Paketet med djursakerna verkar dröja, så då fick det bli detta tills vidare. Men idag blir det inga bilder från det, utan jag tänkte visa bilder från en dag när vi var ute och körde istället. Det var den första januari om jag inte är helt fel ute, och vi körde upp till Teide via Vilaflor, sen fortsatte vi ner till La Laguna och vidare mot Anagabergen. Vi hade planerat att köra en runda runt där också, men vi fick planera om då barnen var trötta, så vi vände och körde hem istället. Det får bli en annan gång helt enkelt, och jag ser fram emot det jättemycket! Där är så fint borta! 

Här är första stoppet på väg upp mot Teide (som är Spaniens högsta berg och tredje största vulkanen på jorden för den som inte vet). Långt där ute till vänster i horisonten ser man El Hierro, rakt fram ligger La Gomera, och till höger La Palma. Häftigt att se alla tre :)


När man ber Lasse ta några bra bilder på en... ;) Bakgrunden är fin i alla fall!

Japp..... ;)

Längst bort toppen på Teide, och närmare till vänster ser man ett gammalt utbrott och hur lavan runnit ner för berget och ända fram till där vegetationen börjar. Senaste utbrottet var 1909, men är osäker på om det var detta. Kommer ju inte ihåg allt jag läser...

Här ser man kanske bättre hur lavan runnit för att sen plötsligt stanna.

Smilla kollar på utsikten :) Längst där nere går vägen, fast det syns knappt.

Väldigt skiftande utseende här uppe! 

Teide längst bort :)

Nu är vi så sakta på väg ner från Teide, men fortfarande ovan molnen :)

Än så länge på gott humör, sötisarna ;)


Här har vi kört nästan hela vägen ner från Teide och närmar oss La Laguna, men innan dess är det dags för lunch! 


Det var faktiskt riktigt mysigt här, och eftersom vädret var kanonfint så valde vi att sätta oss bak i deras trädgård :) Ena delen var avstängd, och där inne fanns det, förutom apelsinträd och en massa citronträd också två hundar som kom och hälsade på oss :) Tror det var kanariehundar, eller Dogo canario som rasen heter.

Vi åt grillad kyckling med sallad, kanarisk potatis och goda såser, så jäkla gott! Den godaste grillade kycklingen jag ätit!

Så, nu har vi korsat La Laguna och är på väg mot Anagabergen :) Utsikt över La Laguna.

Precis nedanför där vi stod och fotade fanns en hage där det gick kossor i :) Åhh vad jag har saknat lantlivet med alla djur, skulle kunna stå kvar där lääänge och lyssna på deras klockor som pinglade så fint när dom gick och betade 

Fortfarande på samma ställe som de två föregående bilderna men fotat åt ett annat håll. Långt där ute i havet ligger Gran Canaria :)

Fina familjen ♥


Då var vi vidare igen. Här var vi på väg mot en utsiktsplats för att fota, men det var längre än vad vi trodde så vi vände och gick tillbaks igen ;) Häftig skog i alla fall, även om den inte syns så bra på fotot här.

Sista anhalten innan vi vände tillbaks igen. Helt plötsligt började det välla in moln så jag fick skynda mig att fota!


En båt långt där nere som lämnat Teneriffa :)

:) 

Nä det blev ingen bra bild, men dom får vara med ändå eftersom dom är så söta :)


Lite skillnad mot det torra karga på vår sida av ön ;)





I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...