onsdag 13 augusti 2014

Pip, pip, pip:-)

Det verkar som att vår nya äggkläckare fungerar som den ska i alla fall! :-) Vi var lite oroliga för den var ett demoexemplar som vi fick för halva priset. Men två kläckta och en till på väg än så länge. Lika kul varje gång! :-)
/Maria

söndag 10 augusti 2014

Vad kan man göra när ett hjärta blöder...


Saknar den här lilla tjejen så förfärligt mycket 


När är det meningen att man ska kunna titta på bilder, prata om och tänka på sitt förlorade barn utan att börja gråta? Trodde det skulle bli bättre men det blir det inte. Gråter varje gång :,-(

/Maria

torsdag 7 augusti 2014

Pms...

...from hell, det lider jag av :-( Pmdd är egentligen den rätta benämningen, det vill säga värre än "vanlig" Pms.
Det värsta är över nu, i alla fall dom hatiska känslorna, men jag är absolut inte mitt riktiga jag än. Känner mig trött, ledsen och uppgiven :-( Överkörd. Plågad av min egen kropp. Och så säger dom att man ska älska sig själv och sin kropp, HAH! Vilket skitsnack!! Just nu är jag bara arg på den för att den förstör mitt liv 7-14 dagar VARJE månad!
Det enda som hjälper är att vara sängliggande med en bra bok, ensam... Men hur lätt är det när man är ensam hemma med ett barn och en massa djur!? Den ekvationen går liksom inte ihop, för oavsett hur dåligt jag mår så måste jag ju ta hand om Nikki och djuren.
Fast jag, när jag mår som sämst,egentligen helst av allt bara skulle vilja ta sönder allt som kommer i min väg, slakta alla djuren, sälja gården, slå Lasse och flytta ut till en ensam stuga i skogen där jag kan skrika och gorma, välta ett träd och hata allt och alla i lugn och ro, utan att bry mig ett dugg om vad någon annan tycker och tänker, och utan det dåliga samvetet.
Vet inte om den här jävla värmen spär på mitt dåliga humör, för pms:en har varit extra jobbig nu i sommar, trots att jag egentligen mår bättre än på länge. Eller så mår jag inte bättre, vad vet jag.
Jag vet bara att nu får det vara nog! Så här kan man inte ha det! Det är ju inte "jag" när jag mår så här, det är som en helt annan person som jag faktiskt inte alls vill ha med att göra! Som tycker och känner nåt helt annat än vad jag känner. För inte vill jag slakta djuren, jag vill ju ha fler! Och nä, jag vill inte slå Lasse och sälja gården heller, absolut inte! Jag älskar min familj, mina djur och vår gård, allt detta gör mig lycklig!

Nu har jag i alla fall läst på en massa om Pms och Pmdd, om vad som händer i kroppen och vad det finns för hjälp att få.
Så nu ska jag testa lite tillskott och så får jag se om det hjälper. Nu är det krig, jag mot mina hormoner!


                                                      
Annars får jag väl åka iväg en gång i månaden...



/Maria

onsdag 23 juli 2014

Hot, hot, hot!

31 grader i skuggan och 27 grader i sjön, vart ska man svalka sig?! Tror jag smälter bort snart!
Vi har varit nere vid sjön i flera timmar och badat, men så fort man torkar så är det olidligt igen!
Hästarna har fått komma in i stallet över dagen för att slippa värmen och alla insekter, borde kanske gå ner och lägga mig hos dom ett par timmar....
Nu ska vi dricka smoothie, hoppas det svalkar lite!

/Maria, som lider i sån här värme!

tisdag 15 juli 2014

Sömntutor

Dom här två djuren är väldigt morgontrötta av sig :-) Ibland har jag funderat på att ta en tidig ridtur men det känns så taskigt på nåt vis, dom ligger ju alltid och vilar och sover på morgonen! Nä, vi får väl fortsätta med våra kvällsturer...vad gör man inte för sina djur ;-)





/Maria

Tidig morgon

Vaknade tidigt en morgon i förra veckan och kunde inte somna om. Klockan var bara lite över fyra så alla dom andra sov fortfarande. Ville inte störa dom så jag tänkte att då tar jag en liten morgonpromenad istället :-) Det var helt fantastiskt fint ute, allt var så vackert med daggdropparna som låg kvar, solen som lyste som guld och dimslöjorna som rörde sig över fälten och tjärnen! Och allt var så tyst. 
Ibland hörde jag nåt djur ropa, nån fisk som fångade någon insekt vid vattenytan eller en fågel som flög iväg, men förutom det, helt tyst. 
Lade mig på bryggan och bara låg där och njöt en lång stund, innan jag gick hem igen :-)












/Maria

fredag 11 juli 2014

Födelsedagsfirande :-)

Igår var vi bjudna ner till Valasjön (ligger några km från Filitjärn) för lite födelsedagsfirande av vår granne. Bad, vin och trevligt sällskap är allt som behövs för en trevlig kväll, och det fantastiska vädret som vi har nu är pricken över i:et! :-) Såå härligt! Det blev en riktigt skön kväll!






/Maria

tisdag 8 juli 2014

Bebisar :-)

Efter lång väntan kom dom äntligen ut! Tre stycken föddes, men en klarade inte sig tyvärr, så det blev begravning på en gång för den lille.
Men dom andra två är pigga, och idag är dom fem dagar gamla :-)

/Maria

lördag 5 juli 2014

Lördagsmys!

Med familjen, på ett berg med fantastisk utsikt och nyplockade blåbär, kvällssolen som lyser och den ljumma kvällsluften, det är lycka det.
Jag och Nikki konstaterade idag när vi var där uppe på berget, att det här, det är mycket bättre än att ha mys framför tvn!! :-)

/Maria

fredag 4 juli 2014

Morgonpromenad!

Jobbigaste rundan på grund av stigningen upp, men SÅ värt det! Det är så vackert där uppe och jag är så glad över att bo här, där man efter bara några kilometers promenad har denna fantastiska utsikt!
Lyx!

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...