torsdag 24 mars 2016

Besök från Skåne och spa :)

På grund av mina blogguppehåll så missas det ju en massa saker här i bloggen, tyvärr. 
Till exempel när mamma och Emma var på besök i februari och jag, Lasse och Nikki gick på spa :) 

Det var ingen lång visit men lite hann vi göra, bland annat ett besök på fina Hallstaberget i Sollefteå. 
Först åt vi en god lunchbuffé tillsammans, sen gick jag, Lasse och Nikki på deras Spa- och relaxavdelning medan mamma och Emma passade Smilla. 
Vi hade fått ett erbjudande om ett besök där till ett lägre pris, så när vi nu äntligen hade barnvakt så passade vi på att utnyttja detta! Lyxigt!
Här kommer lite bilder :)


Hemgjord pizza med öl och cider, mums! :) 

Vi åt så vi nästan sprack av lunchbuffén, haha ;D

En glad Smillis :)

"Stora" bassängen :)


Lasse försöker hjälpa Nikki att simma själv :)

Och det gick ju hur bra som helst när hon väl vågade! :) 
Duktiga Nikki!

Jag och Nikki i bubbelpoolen :)
Lite trist väder just den här dagen men kan tänka mig hur härligt det måste vara att sitta här en stjärnklar kväll, med nåt gott att dricka och utsikt över Sollefteå! 

Lasse och Nikki :) Här sitter dom fint, men annars var det ett fasligt rännande mellan poolen och snön, haha ;)

Det här är som en liten "vak" med sexgradigt vatten i, brrr! Lasse och Nikki var i helt men jag klarade inte det, fy hundan vad kallt! 
Bakom kallbadet så finns en kalldusch, och runt om finns det 5 (tror jag det var) olika sorters bastu! (man ser ena bastun till vänster i bild)

Ahhh, det här är mer min grej! Varmt och skönt! Hade jag haft en huvudkudde skulle jag kunnat somna där :)

Så var det dags att säga hejdå! Kom snart hit igen! :)













måndag 21 mars 2016

Odling 2016

Odlingssäsongen har inte hunnit börja här än, men snart! Åh vad jag längtat!
Har lite större planer för odlingen i år, särskilt om man jämför med förra årets odling som var...tja..vad säger man? Inte så stor ;)

Hade egentligen planerat att ha sått en del fröer redan, dels fröer som tar lång tid på sig att gro som purjolök tex, samt att jag hade tänkt göra så kallade vintersådder utomhus.
Men så blev det då inte.
Listan på fröer jag ville köpa blev ehh...ganska lång, så jag var tvungen att reducera den lite. Eller ganska mycket om jag ska va ärlig, buhu!
Ska man vara självhushållande så var den nog visserligen inte för lång, men med tanke på hur lite erfarenhet jag har av odling, plus att vi inte har iordningställt det stora grönsakslandet nere på ängen än, så kände jag att jag ville ta det lite lugnt nu i början.  
Vågar inte riskera att köpa fröer för över 1000 spänn ifall allt (eller mycket) skiter sig, inte så länge jag är sjukskriven och Lasse vabbar åtminstone.
Så då rök bland annat de fröer som skulle sås tidigt, samt en hel del andra såklart.
Och vintersådderna då? Jo anledningen att dom inte blivit gjorda än är på grund av att jag upptäckte att påsen med jord nästan är slut. Snopet!
Det är visserligen inte för sent att så än, så kanske jag testar och gör några lådor ändå, är ju lite nyfiken på om det funkar :)
Men ska jag kunna så något överhuvudtaget så måste jag ha jord, så jag hoppas att affärerna börjar ta hem och sälja snart! Kollade efter jord i lördags när vi var och handlade men det fanns inget.
Nästa år får jag se till att ha hemma över vintern så jag kan börja så när jag vill!


Ja just nu är det inte mycket att hurra över, plätten som ska bli grönsaksland. Det är den långsmala ytan till höger jämte paddocken där det sticker upp en massa visset gräs...
Ibland känner jag bara att jag skiter i det, för hur ska vi kunna göra grönsaksland av den där plätten till maj/juni?! Jag vet faktiskt inte, helt ärligt. Bara tänker att det ska gå på nåt vis.
Har ju några lösningar på lut, men kan ändå inte låta bli att stressa lite över det. För fungerar ingen av mina lösningar så blir det ju inget grönsaksland där nere. Och det skulle vara så himla tråkigt nu när jag har planerat för det!
Jaja, än är det bara mars så hoppet är långt ifrån ute! 
Även fast det ser hopplöst ut när man tittar på bilden ;) 



söndag 20 mars 2016

Vardagslunk...

Det händer inte så mycket hos oss just nu.
Den ena dagen är den andre lik, typ.
Orken och motivationen är på noll och det blir inte mycket gjort.
Jobbigt, för jag gillar att få gjort saker egentligen. Så skön känsla att man uträttat nåt liksom:)
Blir ju mest att få vardagen att fungera för tillfället, men det får duga helt enkelt.

Lasse och jag har i alla fall varit ute och promenerat idag, och det var härligt!
Jag har inte gått på flera dagar, har bara inte orkat, så det kändes så skönt att komma ut och röra på sig och få lite frisk luft!
Smilla sov väl i ungefär 5km, sen vaknade hon och höll på och härja i vagnen dom återstående 3 kilometrarna, phu!
Måste plocka fram selen så vi kan spänna fast vilddjuret! ;D
Passade på att hämta Nikki hemma hos Nils också när vi ändå gick förbi.

Jo, sen har vi slaktat några hönor i veckan också. Eller ja, Lasse har slaktat, inte jag.
Vi hade ett gäng som inte värpte nåt så då fick det bli grytan istället för dom. Trist men så är det. Blev en god currygryta i alla fall;)

Nu ligger jag och vilar i sängen som en annan pensionär. Så trist men vad göra när man inte orkar och är så trött så ögonen går i kors?
Tog fram påskpyntet innan och hade tänkt pynta men jag fick gå och lägga mig istället, suck.
Ja ja, får pynta imorgon. Om jag orkar...

Promenad :)

Sötingar :)

Jadå, hon kan gå den lilla busen! :)

Lunchhö :)

torsdag 17 mars 2016

Fungerande SlowFeedingnät!

Skrev ju nåt inlägg innan i vintras om problemet med hur jag skulle lösa det med höet till hästarna ute i hagen, och dom där jäkla näten som bara gick sönder hela tiden... (blir irriterad bara jag tänker på det!).
Nu vet jag att den största anledningen till att näten gick sönder var att dom hängde mot en vägg. Dom måste hänga fritt, alltså så att hästarna inte kan ta stöd mot väggen/marken eller nåt annat när dom äter ur det! 
Så, efter att ha slitit mitt hår i frustration över det här förbaskade höet och näten i några månader så kan jag nu äntligen säga att jag hittat en bra och fungerande lösning (peppar, peppar..).
Två nya och hela nät är införskaffade och dom hängs upp mellan två träd ute i hagen. Funkar super!
Visst får man traska liiite längre än tidigare när vi bara hängde dom inne på lösdriften, för träden står en bit ut i hagen, men det är det lätt värt! Och nu när dom inte får fri tillgång på hö längre så väger ju påsarna nästan ingenting... ;)
Jag har dock ändå en liten tanke på att bygga en flyttbar ställning att ha på lösdriften som nödlösning sen när våren kommer och det blir snösmältning (den där pyttelilla fåran i början på hagen blir en ganska bred bäck på våren) och/eller lervälling, samt om man behöver fodra hö i någon av dom andra hagarna utan träd. Då kan man ju flytta ställningen dit vid behov. Bra va! :)

En annan fördel med att ha näten hängande fritt är att det blir aningen svårare att få tag i höet så det tar lite, lite längre tid att äta det ;)

Dom nya näten vi köpte är från Caisas Shop och Hööks. Vi tänkte att vi testar en av varje och ser vilket som är bäst :)
Dom rymmer ungefär samma mängd hö, den från Caisas heter "Litet" och den från Hööks är deras största med grön kant.
Vid en första anblick verkar dom nästan identiska, men hitintills leder nätet från Caisas. Dels för att nätet från Hööks redan börjat lossna lite från kantsömmen på ett ställe (bara lite men ändå) samt att knytbanden är olika långa på det av någon konstig anledning, vilket gör det aningen krångligare att knyta. En småsak men ändå. 
Nätet från Caisas känns mer kvalitet när man håller i det, mer vikt i det. Men jag får väl göra en bättre utvärdering om ett år eller nåt, när vi använt dom en längre tid.

onsdag 16 mars 2016

Vaktelägg :)

Okej,sista nu med dom där vaktlarna ;) Måste bara visa våra första ägg! Fina va? 
Vi var ju bara tvungna att koka dom och provsmaka, och dom var jättegoda. Dom smakade... ägg;D



Godkända av Smilla också :)

måndag 14 mars 2016

Vaktlar igen...

Nä det är inte vaktelkycklingarna som blivit vuxna så snabbt...
Jag fick ett erbjudande om att köpa tio vaktlar billigt av samma tjej som jag köpte äggen av och tja, ni ser ju hur det gick, haha ;)
Nio hönor och en tupp är det, av rasen/sorten Japans jumbo.

Från början trodde jag att dom var ungefär som vanliga höns bara att dom är väldigt mycket mindre (dessa är i storlek med ett marsvin, knappt), men det stämmer inte riktigt. Dom beter sig annorlunda och låter annorlunda. Så lugna och coola, bara att plocka upp dom i princip! 
Ska bli kul att se vad det blir av det här med vaktlarna, jag hoppas vi kommer att gilla att ha dom! Tanken är ju att dom ska förse oss med både kött och ägg, vilket ska vara en delikatess båda två. Ska bli kul att testa så småningom!
Nu håller jag tummarna att dom kommer värpa bra så vi kan lägga i en ny omgång i kläckaren :)







söndag 13 mars 2016

Vårvinter :)

Nu är vårvintern här och den har bjudit på underbart väder med massa solsken och plusgrader, så härligt! Vi har passat på att njuta så mycket som möjligt med massa utevistelse, bland annat pulkaåkning och grillning till lunch :) Nikki hade ju sportlov förra veckan så vi kunde ju äta lunch tillsammans varje dag!

Vi har lånat en babypulka av grannarna och Smilla älskar att åka i den! :)

Glad och nöjd tjej! :)

Här uppe bjuds det ofta på nåt som heter kolbulle, en typ fläskpannkaka fast gjord över öppen eld. Vi provade en dag att göra en lchf-variant från ett recept vi hittade på Birgitta Höglunds blogg, och den blev supergod! Alla vräkte i sig så vi fick göra en omgång till :D

Smilla och Nikki delar på sista biten kolbulle :)

Mys :)

Foto över sjön från en av mina morgonpromenader. Det var så vackert den dagen och bilden gör den ingen rättvisa alls. Hann tyvärr inte fota mer för mobilen dog ;) Allt var täckt av frost och solen lyste som guld mellan träden, så vackert!

onsdag 9 mars 2016

Längdskidåkningstävling!

Nikki har gått i längdskidåkningsskola i Kramfors under februari och hon tycker det är skitkul! Detta och löpning är hennes favoriter säger hon själv :)
Tre tävlingar har hon också hunnit med i år, och det går bättre och bättre. I denna åldern tävlar dom inte om första plats, utan det är bara för skoj och alla får medalj vilket är bra tycker jag. Det blir en positiv upplevelse då :)
Som tur är kan man fortsätta komma dit och åka tillsammans även nu när skidskolan är slut så vi fortsätter åka dit ett par gånger i veckan så länge det finns snö. Till nästa vinter får vi väl ta oss i kragen jag och Lasse och skaffa oss ett par skidor vi med så vi också kan passa på att åka lite!
Här finns ju flera fina upplysta spår att åka samt ännu flera oupplysta med grillplatser som man kan åka till under dagtid om man vill.

Allra första skidtävlingen! Lite nervös inför starten men det gick jättebra:)



Tävling nr 2 :)

Medalj och godispris för andra helgen i rad :) Jag är inget fan av godis som belöning, särskilt inte i sportsammanhang, men om dom tvunget måste ha det så är det åtminstone bra att dom får kämpa för det lite, hehe.. ;)

Nikki och hennes kompis inför tredje tävlingen som var en avslutning på skidskolan :) 

På startlinjen! Nikki startade som nr 2 :)

I mål och helt slut! :)

Sen var det utdelning av diplom :)

tisdag 8 mars 2016

Vaktlar!

Var iväg och köpte små vaktelägg för ett tag sedan, ja ganska exakt 20 dagar sen. Lät dom ligga en dag innan vi lade dom i kläckaren, och sen har dom legat där från när den första kom efter 16 dagar till igår när dom sista kom på dag 18. Spännande!
Har varit lite sugen på att skaffa vaktlar ett tag, och när jag såg att en fb-vän sålde ägg var jag ju tvungen att köpa av henne ;)
Nu är det ju vinter och det har varit ganska kallt här uppe, så det var inte så hög kläckningsprocent, men det blev i alla fall 6 stycken små krabater :) Jag är så glad för dom, hoppas verkligen att dom överlever allihop och blir vuxna! Har läst att vissa har problem med dag 4, att dom bara dör knall och fall då (okej, dom blir slöa och sen dör dom, men det går på bara nån timme). Teorin är att näringen från gulesäcken (som dom lever på i ägget och upp till 3 dagar efter kläck) är slut och att vissa svaga individer inte äter och dricker ordentligt och dör på grund av det. Inte mycket att göra åt i så fall, det är väl naturens eget sätt att sålla bort dom svaga.
Men nu har ju jag bara 6 små pluttar så det finns inte mycket att ta av liksom, så jag håller tummarna nu att alla klarar sig!


Dom är så lugna, både att plocka upp och att ha i handen :)

Fick uppfinna ett drunkningssäkert vattenkar till dom  av ett burklock och en gammal vaniljpulverburk, funkar utmärkt :)

Kolla så små, inte större än vaniljburken (som är jätteliten!) :)

Överdrivet stor bur till sex små vaktelkycklingar, men värmelampan får ju inte plats i nåt mindre :)

måndag 7 mars 2016

Slut i bollen...

Lite svårt att komma igång med bloggen igen känner jag.
Det händer ju grejer hela tiden här men ändå blir det liksom stopp när jag ska skriva.

Har mått väldigt dåligt en tid, ja några månader blir det nu. Men skit samma, det är ju inget nytt att jag mår dåligt...
Det gör jag ju till och från, särskilt den här årstiden. Men inte desto mindre jobbigt för det såklart.
Känner mig totalt slut som människa, på alla plan. Kaos i hjärnan.

Försökt styra upp saker och ting för att må bättre men det har inte riktigt gått som jag velat. Tvärtom känns det som. Frustrerande och utmattande.

Skitsamma, orkar inte älta det mer. Ville bara skriva hur det står till just nu.
Jag är sjukskriven och Lasse får vara hemma och ta hand om allt. Känner mig som en skitdålig människa för detta, men så är det.
Jaja, buhu på mig själv. Det blir nog bra igen, bara jag får vila min uppspeedade hjärna lite...


Är man liten får man ställa sig på nåt högt för att nå upp ;)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...