torsdag 29 oktober 2015

Grönsakslandet

Eller ogräslandet som vi numera kallar det.
Det är helt förfallet där ute och jag gråter en smula inombords när jag ser det! Men det har varit så mycket annat som vi varit tvungna att göra, och grönsakslandet har än så länge väldigt låg prioritet här hemma. Så är det. Men två bäddar hann jag med att göra i ordning en dag när jag hade en timme över för ett tag sedan. Skördade morötter och vitbetor, rensade bort lite ogräs och annat och sen täckte jag över bädden med blast, vissna blommor, gammalt gräsklipp mm, så nu hoppas jag att det förmultnar och blir ny fin jord på bäddarna till våren :)
Var så mysigt att hålla på och pula där ute, önskar att jag hade mer tid över till det! Kände mig liksom så glad efteråt :) Får se om jag hinner göra i ordning resten av bäddarna innan vintern, annars får det väl vara till våren.
Sen hoppas jag ju att jag ska få ordning på det nya grönsakslandet som plöjdes nere på lägdan/fältet förra hösten. För tanken var ju att flytta odlingen ner dit, och bara ha sallad, kanske lite udda grejer samt växthus uppe i trädgården.
Tyvärr harvades det aldrig i nya landet i våras, så nu har det växt upp en massa igen så jag tror att vi måste plöja om igen. Och sen harva.
Det tråkiga är att vi inte själv har redskap som passar traktorn så någon annan måste göra det åt oss.
Får se om vi kan hitta någon som vill hjälpa oss med det. Vet inte om vi tar tag i det nu eller om det får vänta till våren, men helst nu såklart om man frågar mig ;)

Kålavdelningen :) Just nu finns det bara grönkål att skörda men vi hade ju en broccoliplanta som faktiskt gett en hel del skörd, och nu är där en brysselkålsplanta som också är på gång.

Broccolin ger sig inte, den fortsätter att ploppa fram nya små sidoskott hela tiden.

Ehrm, jordgubbslandet... 

Små bebisbrysselkål :) Har ingen aning om dom kommer bli färdiga, men strunt samma, jag är glad ändå att det ens blev nåt alls efter min misskötsel ;)

Vintersallad. Riktigt, riktigt god faktiskt, den ska jag definitivt odla igen! Ingen beska alls!

Överblick över mitt fantastiska ogräsl..hrm, grönsaksland ;) Jag vet, antingen vill man brista ut i skratt när man ser det, eller drar man en djup suck och tittar bort från eländet. Men det kommer bli bra, någon gång i framtiden ;) 

söndag 25 oktober 2015

Trapalanda....

För ett tag sen tog jag beslutet att vi skulle ta bort min fina Casper.
Trodde aldrig att vår resa skulle sluta på det här viset, men så blev det. I onsdags förmiddag fick han avsluta sitt liv här i fina Filitjärn där han kände sig trygg. 

Casper visade sig vara en väldigt speciell häst. Världens snällaste och gosigaste, men känslig och osäker. Han har aldrig gjort någonting av ondo, men en häst på runt 800 kg som blir rädd är livsfarlig för oss människor.
Han har visat sig vara väldigt opålitlig, vilket gjorde att jag tog det beslut jag gjorde.

När jag köpte Casper hade jag stora planer för honom och mig. Det skulle definitivt inte sluta så här, absolut inte. Det är så ledsamt och sorgligt på en så fin häst.
Han var min nallebjörn, mitt hjärta.

Jag vet inte varför han var som han var, om det var hans personlighet och temperament, eller om det hänt honom något innan han kom till mig som har gjort honom otroligt otrygg i vissa situationer?
Jag har lagt mycket tid och haft otroligt tålamod med att vänja honom vid saker som han varit rädd för, saker som andra hästar inte ens behöver tränas på, men ändå blev han aldrig helt trygg i närheten av människor.
Han var som tryggast ute i hagen med sin lilla flock.

Att han fick avsluta sitt liv här och nu var det bästa för honom. Att behålla honom var inget alternativ på grund av att vi inte litade på honom, och inte han på oss, och på grund av kostnaden att hålla en stor häst med foder, vård och hovslagare är för stor för oss.
Att sälja honom gick inte, och att ge bort honom som "problemhäst" till någon som tror sig kunna fixa honom var aldrig något alternativ heller.
Att ta bort honom var det enda alternativet som garanterade att han inte skulle hamna i dåliga händer om vi sålde honom billigt eller gav bort honom, eller i värsta fall hamna på en slakttransport till Italien bland andra hästar som sålts för billigt eller skänkts bort.
Nu behöver jag aldrig undra, och det känns bra.

Jag vet att han dog lugn och trygg, lyckligt ovetandes och att han nu galopperar på dom evigt gröna ängarna i hästhimlen Trapalanda 




tisdag 20 oktober 2015

Lunchlåda:)

Om man som jag tycker det är förfärligt tråkigt och tidsödande att laga mat, men ändå är noga med att äta ordentligt, då är matlådor den perfekta lösningen!
Kan tyckas onödigt kanske när man går hemma hela dagarna, men det är så himla skönt att bara plocka fram och värma! Brukar piffa till det med lite färska grönsaker ändå för det känns både gott och nyttigt, och även ett par matskedar mjölksyrade grönsaker för tarmarnas skull. 

Visst ser det mumsigt ut! Bild från gårdagens lunch. Broccolin och salladen hittade jag i grönsakslandet *skryt, skryt*:)

För mig som dessutom både är en känsloätare och överätare så är det även jätteskönt att slippa fundera på om jag ska ta "bara liiite till"- för att till slut sitta och äta rätt ur kastrullen bara för att det är gott, utan här är den portion som jag vet att jag blir mätt av och så behöver jag inte fundera på det mer.
Och så äter jag ungefär samma varje dag, mat som är god, men inte för god, vilket också gör mig "lugnare" med maten. 
Toppen! :)

Inte så färggrant, glömde ju dom syrade grönsakerna, men gott! Stekt grönkål (från grönsakslandet *skryt igen* ;) ), färs och avocado :)

söndag 18 oktober 2015

Badbuse:)

Finns det barn som, utan att ha varit med om något negativt, inte gillar att bada? 
Både Nikki och Tilda har alltid älskat (älskade...) att bada, och Smilla verkar älska det precis lika mycket! :)
Det plaskas och skvätts vatten överallt när hon ligger i plurret! :)
Nikki tycker det är jättekul när vi ska bada Smilla och sitter alltid med henne i badet även om baljan är några nummer för liten för henne ;D
Perfekt för mig som då slipper sitta i en konstig ryggdödande ställning och hålla Smilla, utan kan sitta ordentligt bredvid istället och titta, och kul för Smilla som då kan bada lite längre!



lördag 17 oktober 2015

"Snälla matte, släpp in oss i stallet...

Städade hos hönsen och marsvinen här om dagen och passade på att ha dörren till lösdriften öppen för att lufta. Men man måste barrikadera dörren för annars har man dom här två huliganerna i stallet på två röda sekunder! 
Och hur obeskrivligt söta dom än är så vill man inte ha dom lösa i stallet för dom river ner och välter omkull allt som kommer i deras väg... ;D

"Nä jag släpper inte in er, och det hjälper inte att ni tittar på mig på det viset, jag går inte på det fler gånger nu! ;)

Filitjärns hönseri :)

Från att stå med två stackars överlevare efter rävens massaker i våras, så har vi nu 45 höns! Börjar kännas som ett mindre hönseri...:D

Kort efter massakern skaffade vi ju oss Araucanakorsningarna, tre hönor och en tupp (tuppen är renrasig Araucana, hönorna korsning med Lohman).
Sen kläcktes äggen från våra gamla höns fram (vi lade ju en massa ägg i kläckaren efter massakern).
Direkt efter kläckte vi fram kycklingar av raserna Maran, som värper mörkbruna ägg, och Isbar som värper gröna ägg.
Totalt hade vi då 28 höns vilket bara det är hyfsat många tycker jag.
Men så här om veckan blev vi erbjudna att få några höns gratis, och det kan man ju inte tacka nej till ;) Så i måndags kom Lasse hem med 17 stycken!
Kanske några fler än vad vi räknat med, jag trodde det skulle bli kanske 5 stycken!
Fina är dom i alla fall, utom vissa av dom som ruggar och ser ut som...ja...ruggugglor ;D
Två är av rasen Sussex, en är korsning med Araucana och Leghorn (den här värper också blå ägg), en är korsning Leghorn-Lohman och resten är renrasiga Leghorn.

Det är jättekul med så många olika raser, känner att jag lätt skulle kunna nörda in totalt och börja avla! :D Enda kruxet då är att vi måste dela upp dom i grupper och ha dom separerade från varandra vilket vi inte har möjlighet till som det ser ut nu.
Ja ja, vi får se hur det utvecklas med vårt lilla hönseri framöver :)

Alla dom vita hönsen på bilden (utom den framför tuppen) plus den gulbruna är avkommor till dom stackarna som räven bet ihjäl i våras. Kul att ha kvar lite av dom gamla generna faktiskt :) Dom är en salig blandning av mestadels vit men även brun Lohman, Dvärg kochin och Skånsk blommehöna.

Dom mörka hönsen är några av Maranerna :)

Några av dom nya :) Den skabbiga längst fram är Leghorn-Lohman korsningen, den stora tegelbruna längst bak i mitten är den ena Sussexhönan och resten är Leghorn, även tuppen :)

onsdag 14 oktober 2015

När man ser det lite grann så här från ovan...

Lånade(tack Thommy) hem en drönare över helgen för att filma lite i Filitjärn. Klämde in en liten flygning i söndags mellan jobb med vinterhage och fika.  Väldigt kul att se omgivningarna på ett annat sätt än det man vanligtvis går och tittar på. Kanske kan vi filma de olika årstiderna och lägga ut här på bloggen. Vi börjar med höst i alla fall. Tryck på helskärm i klippet så blir det bättre kvalité.   


Det syns kanske inte till några slott och herresäten men vi gillar det ändå :-)

/Lasse


tisdag 13 oktober 2015

Eftermiddags promenad:)

Det var så himla dimmigt igår förmiddags så jag tyckte det var bättre att vänta och gå på eftermiddagen. Det är jag glad för, för det blev ett väldans vackert väder!
Så härligt!
Och så fick jag sällskap av Nikki också:)
Hon orkade inte gå så hon tog cykeln, och passade på att visa mig alla sina konster;) Några av dom fastnade på bild.

"Stå på stången" (syns inte så bra tyvärr) :)

"Sitta på pakethållaren" :)


Slutdestination vid "forsen" som vi kallar den för. Fast egentligen heter den Laduvattenån, har jag för mig...



måndag 12 oktober 2015

Lik sin far men söt ändå ;)

Här är en som växer så det knakar! Snart 5 månader är hon nu, vår lilla loppa, och något av en chef här hemma...;) Liten men bestämd! 
Tur för henne att hon är så söt ❤



söndag 11 oktober 2015

Skogsarbete!

Den där hagen där vi avverkade en hel del träd i vintras, den kämpar vi med fortfarande! Något av ett evighetsarbete känns det som...
Nu börjar den dock bli färdig, eller färdig och färdig, i användbart skick kanske man ska säga;)
Färdig blir den nog först om nåt år, när vi och hästarna röjt lite till och den använts lite.
Men den blir nog fin till slut!
Tanken är ju att den ska bli en permanent vinterhage åt hästarna, så jag hoppas att den funkar bra även sen i vinter och även framåt våren. Man vet ju aldrig riktigt innan man prövat så vi får utvärdera till våren/sommaren hur det gick.
Den hagen dom hade förra vintern (innan vi flyttade bak dom till fåren) visade sig inte vara så bra som vinterhage på grund av att bäcken som rinner igenom den blev en stor isbana tillslut. Hoppas inte det blir så här!
Sen ska vi pröva att ha hästarna ute på lösdrift i vinter, det funkade ju så bra i våras!  
Vi har gjort så att man kan koppla ihop lösdriftsdelen med vinterhagen så dom kan gå mellan hage och lösdrift som dom vill. Blir skönt för dom att vara ute dygnet runt, värre för mig som är nojjig att det ska komma vargar och äta upp vår lille Rasmus om natten, huvva! Jaja, försöker intala mig att risken är ganska liten...
Idag är det i alla fall tänkt att hästarna ska flytta in i sin nya vinterhage. Vi ska bara bli färdiga med stakeket...
Just nu går dom hos grannarna, vilket dom gjort större delen av sommaren, och det ska bli så himla kul att få hem dom! Saknar mina pluttisar!:)

Lite bilder från några av dagarna vi tillbringat i vinterhagen :)

Sjöutsikt :)

Nikki bygger hus och annat till sina leksaksdjur :)

Gratis träning, om man ska se det positiva i det hela ;)

 
Hejarklacken ;)

                           

En av alla vändor vi kört för att få bort gammalt ris...

Okej, den här bilden...

...och den här bilden är inte från vinterhagen, men det var så vackert att jag var tvungen att ta med dom ;) Och den här gamla hagen ligger precis mitt emot så det är ju nääästan ;) Denna hagen kommer också bli ett projekt så småningom...någon gång i framtiden...

Spetsa till stolparna lite :)

Dags att slå ner stolpar :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...