onsdag 9 mars 2016

Längdskidåkningstävling!

Nikki har gått i längdskidåkningsskola i Kramfors under februari och hon tycker det är skitkul! Detta och löpning är hennes favoriter säger hon själv :)
Tre tävlingar har hon också hunnit med i år, och det går bättre och bättre. I denna åldern tävlar dom inte om första plats, utan det är bara för skoj och alla får medalj vilket är bra tycker jag. Det blir en positiv upplevelse då :)
Som tur är kan man fortsätta komma dit och åka tillsammans även nu när skidskolan är slut så vi fortsätter åka dit ett par gånger i veckan så länge det finns snö. Till nästa vinter får vi väl ta oss i kragen jag och Lasse och skaffa oss ett par skidor vi med så vi också kan passa på att åka lite!
Här finns ju flera fina upplysta spår att åka samt ännu flera oupplysta med grillplatser som man kan åka till under dagtid om man vill.

Allra första skidtävlingen! Lite nervös inför starten men det gick jättebra:)



Tävling nr 2 :)

Medalj och godispris för andra helgen i rad :) Jag är inget fan av godis som belöning, särskilt inte i sportsammanhang, men om dom tvunget måste ha det så är det åtminstone bra att dom får kämpa för det lite, hehe.. ;)

Nikki och hennes kompis inför tredje tävlingen som var en avslutning på skidskolan :) 

På startlinjen! Nikki startade som nr 2 :)

I mål och helt slut! :)

Sen var det utdelning av diplom :)

tisdag 8 mars 2016

Vaktlar!

Var iväg och köpte små vaktelägg för ett tag sedan, ja ganska exakt 20 dagar sen. Lät dom ligga en dag innan vi lade dom i kläckaren, och sen har dom legat där från när den första kom efter 16 dagar till igår när dom sista kom på dag 18. Spännande!
Har varit lite sugen på att skaffa vaktlar ett tag, och när jag såg att en fb-vän sålde ägg var jag ju tvungen att köpa av henne ;)
Nu är det ju vinter och det har varit ganska kallt här uppe, så det var inte så hög kläckningsprocent, men det blev i alla fall 6 stycken små krabater :) Jag är så glad för dom, hoppas verkligen att dom överlever allihop och blir vuxna! Har läst att vissa har problem med dag 4, att dom bara dör knall och fall då (okej, dom blir slöa och sen dör dom, men det går på bara nån timme). Teorin är att näringen från gulesäcken (som dom lever på i ägget och upp till 3 dagar efter kläck) är slut och att vissa svaga individer inte äter och dricker ordentligt och dör på grund av det. Inte mycket att göra åt i så fall, det är väl naturens eget sätt att sålla bort dom svaga.
Men nu har ju jag bara 6 små pluttar så det finns inte mycket att ta av liksom, så jag håller tummarna nu att alla klarar sig!


Dom är så lugna, både att plocka upp och att ha i handen :)

Fick uppfinna ett drunkningssäkert vattenkar till dom  av ett burklock och en gammal vaniljpulverburk, funkar utmärkt :)

Kolla så små, inte större än vaniljburken (som är jätteliten!) :)

Överdrivet stor bur till sex små vaktelkycklingar, men värmelampan får ju inte plats i nåt mindre :)

måndag 7 mars 2016

Slut i bollen...

Lite svårt att komma igång med bloggen igen känner jag.
Det händer ju grejer hela tiden här men ändå blir det liksom stopp när jag ska skriva.

Har mått väldigt dåligt en tid, ja några månader blir det nu. Men skit samma, det är ju inget nytt att jag mår dåligt...
Det gör jag ju till och från, särskilt den här årstiden. Men inte desto mindre jobbigt för det såklart.
Känner mig totalt slut som människa, på alla plan. Kaos i hjärnan.

Försökt styra upp saker och ting för att må bättre men det har inte riktigt gått som jag velat. Tvärtom känns det som. Frustrerande och utmattande.

Skitsamma, orkar inte älta det mer. Ville bara skriva hur det står till just nu.
Jag är sjukskriven och Lasse får vara hemma och ta hand om allt. Känner mig som en skitdålig människa för detta, men så är det.
Jaja, buhu på mig själv. Det blir nog bra igen, bara jag får vila min uppspeedade hjärna lite...


Är man liten får man ställa sig på nåt högt för att nå upp ;)

måndag 29 februari 2016

Små promenader

Det har varit så vackert väder nu några dagar, och dessutom lite ny oplogad snö på vägarna så jag har kunnat gå ut och promenera lite med Betty (hon halkar ju så hemskt annars när vägen är skottad och helt slät).
Så mysigt!
Har dessutom äntligen hittat en barfotaboot som passar hennes hovar så nu ska jag bara beställa och få dom hemskickade, sen kan jag börja tömköra henne igen. Längtar!

Haft hemma provskal till bootsen och testat :)

fredag 26 februari 2016

Test...

... för att se om blogger fixat sin app så det går att blogga från mobilen igen...

torsdag 14 januari 2016

Trött på allt!

Jag kan tycka att livet är skit ibland, men inte ofta tycker jag synd om mig själv.
Men nu gör jag nog det. Tycker synd om mig själv alltså.

Allt går emot mig hela tiden har det känts det som dom senaste månaderna. Precis allt. 
Särskilt stallet börjar gå mig på nerverna. Hela jävla hösten och fram till nu har jag försökt komma på lösningar på än det ena och än det andra för att underlätta och förkorta "arbetstiden" för oss där ute och göra det bättre för djuren.
Särskilt hönsen och hästarna har jag lagt otroligt mycket tankeverksamhet och energi på för att hitta bra lösningar vad gäller foder, vatten, sittpinnar, krubbor, staket, bajsbräda och så vidare...
Och det är bra lösningar, det är det. 
Tycker jag åtminstone när jag kommer på dom.
Men.
Så enkelt är det inte. Såklart inte, varför ska det någonsin vara lätt liksom!?
Problemet är ju att våra djur inte läst boken "samarbeta med din människa". Nä, våra djur vet inte vad samarbete är. Alls.
Så då måste man hela tiden vidareutveckla, ändra om eller helt enkelt skrota det som man tyckte var så finurligt (och som verkar funka så himla bra för andra...) och börja om från början igen med nya lösningar på problemet.
Och så har det varit hela jävla hösten.
För tillfället är det dom jävla småmaskiga hönäten som jag köpte för bara ett tag sedan som håller på och krånglar. Eller rättare sagt hästarna. 
Det började med ett hål, som Betty lyckades fastna i med hoven. Och sen ett hål till, och ett hål till, och ett hål till... 
Fan alltså jag blir tokig! 600 spänn rätt i sjön känns det som. 
Och en jävla massa lagande av nät. Skitnät! Och jag är dum i huvudet som köpte billigt skit!
Så nu är jag tillbaks på ruta ett vad gäller hästarnas hö. Den gamla höhäcken funkar inte bra och inte näten heller. Men jag vill ha nät, så det är väl bara att fundera ut nya lösningar på problemet. Suck.

Men det som kanske är allra tråkigast av allt är jag inte ens har nåt ut av det jag gör. Kan ju inte använda mina hästar! 
Ett stort bekymmer är ju den här jävla isen, som för tillfället visserligen är täckt av snö, men vad fan hjälper det när det är lössnö?! Nä just det, inte ett skit.
Rasmus blev skodd innan jul då dom där barfotabootsen jag köpte inte gillades av herrn, men självklart trampade han av sig en sko redan 1,5 vecka efter så då kunde jag inte ta ut honom ändå eftersom att tre skor är lika med noll på ren is. Hann köra honom en gång, jippie...
När jag sen äntligen efter helger och röda dagar får bokat ny tid med hovslagaren för att slå på en ny sko så får han fång.
Ja, varför inte liksom.
Så istället för att slå på en sko fick jag dra av tre...
Nu står han på boxvila och jag har ingen aning om han ens blir bra igen. Det kan väl bara tiden utvisa. Han verkar ju pigg men så går han också på smärtstillande fortfarande. 
Ett jävla skit är det. Har dåligt samvete för att han fått fång, jag borde ha sett till att han inte blev så tjock.
En jävla idiot är jag som nonchalerat det!
Letar efter halm att dryga ut hans hö med men det verkar omöjligt att få tag på här uppe. Blir fan gråtfärdig över det! 
Och Betty, ja hon har ju inga skor alls. Har letat som en idiot efter barfotaboots (som går att brodda) till henne med, men det finns inga som passar hennes hovform. Varför i helvete tillverkas det inte boots som passar breda hovar?! Och varför kan inte mina hästars hovar vara mer normala?!
Nä, jag får väl vänta med att ta ut henne ur stallet till sommaren eller nåt. Och samma med Rasmus verkar det som. Kan ta flera månader för dom att bli helt bra i hovarna igen efter fång.
Så just nu har jag tre hästar (grannarna har sin häst här) som jag sköter om två-tre gånger om dagen, men har inte ut ett jävla skit av det mer än en massa jobb.
Jo, förstörda hönät, bajs i krubborna, nersmutsat vatten och en söndrig spångrep. 
Och en massa kostnader såklart.

Just nu vill jag bara lägga mig ner och gråta och inte resa mig upp fören till våren igen.
Jag är trött.
På allt.













fredag 25 december 2015

Julafton :)

Är så nöjd med gårdagen och det tror jag resten av familjen också är!
Dagen gick i ett men allt var förberett så det kändes ändå lugnt och allting fick ta sin tid. Får ge all cred åt Lasse för det, det är han som är julmysexperten här i vår familj :) Han lagar god mat, slår in paket, spelar julmusik osv, och ja, ser till att det blir väldigt mysigt helt enkelt! 

Snön låg kvar lika fin som dagen innan och solen sken, ja bättre julväder kan man knappast önska sig! Så vackert!
Alla var på gott humör, till och med Smilla var glad mestadels ;) Det var en stor dag igår för henne, inte bara för att det var hennes första julafton, utan också för att hon fick sin första tand, yeay! :D
Hon har varit så himla gnällig på sistone, kan ju ha varit den lilla bissingen som ställt till det (hoppas det!...).

Dags för mat! Dom senaste två jularna har vi gjort så att vi delat upp julbordet på två tillfällen, så vi äter det "kalla" (sill mm) till lunch, och sen tar vi det "varma" (köttbullar osv) till kvällsmat. Vi tycker det funkar jättebra, man orkar liksom äta ordentligt av allt, och man slipper bli spymätt bara för att man så gärna vill smaka av allt på hela julbordet...

 Gott med julbord :) 

Älsklingar   

Mina fina tjejer  En något arg Smillis bara ;)

Nikki var helt salig över sina stora paket! :)

Nikki hjälpte tomten i vanlig ordning :) 

Smillas pakethög :) 

Det här paketet var en favorit redan när det låg under granen, så glänsande och fint ;)

Här är det storleken som räknas och detta var det största paketet ;)

Juklappsöppning :)

Vackert med snön!


En fortsatt God Jul  önskar vi er som fortfarande orkar läsa vår blogg :)


onsdag 23 december 2015

Himlen brinner!

Himlen var helt fantastiskt vacker innan idag när vi skulle ut på promenad. Önskar jag hade haft vår riktiga kamera istället för mobilen, men men...
Det syns ganska bra ändå:)



Lyxigt tänkte jag när Nikki erbjöd sig att dra Smilla i pulkan och satte av ner för backen! Tyvärr tog orken slut redan nere vid brevlådorna så det var bara att knäppa på selen och dra själv, haha ;)

Sällan man lyckas få med Nikki på bild nuförtiden men här fick jag henne, och inga grimaser heller! ;) Fina Tutta 

Hej mitt vinterland:)

Snälla låt den nu få ligga kvar, åtminstone tills fredag!!





tisdag 22 december 2015

Vintersolstånd

Årets kortaste dag, sen går det åt rätt håll igen. Skönt!! :)
Var ute idag vid tolvtiden och fotade solen som ju inte når över trädtopparna om dagarna här hos oss (ibland vill man faktiskt ha kalhygge...;).
Men snart når den över igen och sen går det bara fortare och fortare och rätt vad det är så är kvällarna ljusa igen. Och till sommaren har vi ljust dygnet runt, lovely!
Längtar!
Det är mest skymning under dagtid känns det som...

En bit hemifrån och lite högre upp så nådde solen precis upp över trädtopparna i alla fall, skönt med lite sol i ansiktet :)

Inga problem att åka skrillor ner till brevlådan om man känner för det...

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...