fredag 20 oktober 2017

Kvällsmys på stranden :)

Vi har saknat stranden lite efter allt poolhäng så vi packade väskan med lite fika och gick ner och satte oss en stund här om kvällen :) Det är så härligt att lyssna på vågskvalpet och se solen gå ner, ahhh...

Vi gick ner "bakhållet" till stranden för omväxlings skull. Här brukar jag gå när jag är ute och promenerar :) Det är små stigar som ligger ovanför stranden eller hur jag ska förklara.


Sen blev det fika med bananer, mandelkakor från Vilaflor, vatten för barnen och Sangria för oss, mmm ;)

Mums! :)

Dom kanariska bananerna är så små, men denna är nog den minsta vi sett hittills. Vi var ju tvungna att dokumentera detta förstås ;) Bananen ligger i min hand by the way... 

Gött liv! 

På väg hem :) För att inte måla upp en perfekt fasad så kan jag berätta att Nikki var jättesur på Smilla nästan hela tiden (utom när dom fikade), och till slut så sprang hon i förväg hem... 
Men bortsett från det då så hade vi mysigt, haha ;D

torsdag 19 oktober 2017

Sol, sol , sol :-)

Det har varit så fina dagar dagar nu sedan caliman försvann, och vi har passat på att njuta ordentligt av solen, så härligt! Det har dock blåst en del så istället för stranden (där det kändes lite som att bli blästrad levande typ, haha ;) ) så har vi hängt vid poolen istället, och det är ju verkligen inte fy skam det heller ;)
Herregud alltså, vi har det verkligen så jäkla bra! Måste typ fortfarande nypa mig i armen för att fatta att det inte är en dröm!
Inte så att allt är så perfekt egentligen, jag menar det är ju som vanligt med gnäll och tjat och trötta barn och trötta föräldrar och bråk och gråt och matlagning och smutsig disk och ingen diskmaskin och smutstvätt och oro och beslutsångest och sönderslagna tallrikar och så vidare, och så vidare, men alltså...detta klimatet, solen, havet, vårt boende, omgivningen,ja allt, allt detta gör ju ändå att man blir på bättre humör!
Jag är så oändligt glad för att vi fick den här chansen, och för att vi tog den!








Smilla åker "båt" ;)


Vi försöker bättra på vår solbränna, men det blir sällan riktigt den härliga lugna stunden som vi sett framför oss, haha ;)



måndag 16 oktober 2017

Abstinensen stillad, åtminstone för ett tag ;)

Igår var en sån kul dag! Fick äntligen träffa hästar och lite andra djur på nära håll, samt se hur det kan vara att ha gård på Teneriffa! :)

Så här var det; Här om dagen så såg Lasse att en kvinna skrev i en av våra (svenska) Teneriffa-grupper på Facebook att hon sökte medryttare till sina hästar.
Självklart blev jag jättesugen, men för det första så vågar jag inte själv köra bil här nere, och för det andra så vet jag inte om jag vill binda upp mig på saker riktigt än. Tanken var ju trots allt att vi skulle ha det lugnt nu i början och bara va, så därför hörde jag aldrig av mig till henne.
Lasse däremot har väl insett att jag lider brist på hästgos efter alla utrop jag gjort så fort jag sett skymten av en häst någonstans när vi varit ute och kört osv, så han tog kontakt med kvinnan utan min vetskap och frågade om vi fick komma och hälsa på, och det fick vi gärna! Så igår åkte vi dit, och det var så härligt att komma ut på landet en stund!
Jag har ju funderat en massa på hur det skulle vara att ha hästar och andra djur här nere, mest med tanke på foder och liknade, så det var verkligen kul att få se att det faktiskt funkar utmärkt, och att det går att ha en bra djurhållning även om det är stora skillnader i klimat och ytor mm :)
På den här gården fanns det två hästar, tuppar och höns med kycklingar, påfåglar, katter, hundar och en gris, och alla var i fint hull och fick röra sig fritt på gården och marken runtomkring (förutom hästarna som såklart hade en hage).

Jag är så glad att vi åkte dit och fick träffa både djur och jättetrevliga människor som så gärna delade med sig av sina erfarenheter mm. Och sen är det såklart kul att äntligen få träffa andra svenskar ;)
Så igår var en väldigt givande dag på många sätt och vis :)

Fick också veta att det var calima just nu och att det är därför som det varit så disigt/mulet och varmt. Det roliga är att jag senast samma morgon gick och funderade på hur det skulle bli att uppleva calima som jag ju läst om sen innan , och så har vi varit i den redan några dagar, haha ;D Jag i ett nötskal!
För den som inte vet så är calima kortfattat varma vindar från Afrika som innehåller damm från Sahara, vilket gör att sikten minskas och ger luften en grå-, gul- eller rödaktig färg beroende på vilket område dammet kommer ifrån.

Den ena av hästarna :) Båda är köpta här på ön och hade inte haft det så bra tidigare i livet, vilket tydligen tyvärr inte är något ovanligt :( 

Dom bodde precis vid en ravin, ser ni infartsvägen? Precis vid kanten av ravinen... Båda barnen skrek när vi körde på den, Nikki med skräckblandad förtjusning (hon satt närmast stupet), och Smilla av glädje för att bilen krängde hit och dit på grund av att vägen var väldigt ojämn, haha ;)

Utsikten från gården. Nu var det ju lite disigt, men om man tittar noga så ser man havet långt där borta :)

Och ja, vi glömde fota igen så det blev bara detta... men men, man får vara glad att det åtminstone blev en bild på ett av djuren, haha ;)

söndag 15 oktober 2017

Sömnproblem i paradiset

Då var det söndag och vi har snart varit här i två veckor. Fast det känns som en evighet sen vi lämnade Sverige!
Gårdagen som började så dåligt blev ändå helt okej i slutändan. Eller ja, fram tills kvällen åtminstone. Kunde inte somna, suck. Måste skaffa något att läsa, det är det enda som funkar! Böcker är min sömnmedicin, mycket bättre än kemikalier! ;)
Nikki är likadan, hon har också svårt att somna utan att läsa först. Vi behöver liksom något som hjälper oss att släppa alla tankar som maler i huvudet, som får oss att fokusera på annat än allt jobbigt skit som gärna infinner sig när man ligger där och vänder och vrider på sig i sängen.
Nikki var så ledsen igår över vårt marsvin Linus som blev kvarlämnad uppe i Norrland :( Det är jag med, och efter att ha tröstat Nikki så låg jag sedan själv och var ledsen. Över Linus, över de andra marsvinen, chinchillorna, katterna, och hästarna som jag saknar så.
Blir ledsen bara av att skriva om det nu.
Om någon ska från Norrland mot Skåne och kan frakta med lite djur (minst ett marsvin) så hojta! ;)

Det har varit lite mulet här nere i paradiset några dagar nu, men sååå varmt! Och nä det är inte som jag klagar, vill för allt i världen inte byta det mot det svenska höstrusket (/åretruntrusket...;) ), men phu alltså, vi är ju inte vana vid denna värme!
Kan vara därför det varit lite svårare att somna också om kvällarna.
Det har passat ganska bra ändå att åka omkring med bilen som vi gjort, för i den är det ju skönt med svalkande AC :) Problemet med det är bara att när man kliver ur sen är det som att få ett varmt knytnävsslag i ansiktet, haha ;)
Har varit lite dålig på att fota, som den amatörbloggare jag är så glömmer jag ju dokumentera allt vi gör, men här kommer i alla fall lite bilder från vår vardag :) Ska ta en dag (när jag orkat städa lite..) och fota lite inuti vår bungalow också så ni får se hur här ser ut :)

Nikkis nya hobby, att dyka efter snäckskal! Dagens fångst :) 

Smilla har inte någon ro att sitta och rita särskilt lång stund, men jag och Nikki kan sitta lääänge :) Sån skön avkoppling och en stunds verklighetsflykt, precis som med läsningen.

Halva terrassen utanför vårt sovrum har blivit en playmovärld ;)


Frukosten är nog det enda målet mat vi sitter inne och äter, annars sitter vi här ute :)


lördag 14 oktober 2017

Hej utmattning...

Idag är jag trött! Helt jävla slut är jag! Och grinig, tvär och vrång.
Alla människor kan dra åt pipsvängen och jag vill bara bli lämnad ifred! 
Allt jag vill idag är att få vara ensam och tycka lite synd om mig själv, irritera mig på alla andra, grubbla en massa, vara ledsen, banna mig själv för att jag lät det gå så här långt (igen...), och tja, bara få tänka i lugn och ro helt enkelt!
Det har blivit alldeles för mycket för mig, inte bara med flytt och så vidare, utan också med alla intryck, flängande med bilen, shopping, letande efter bra mat i nya affärer mm som det blivit denna veckan. Jag har känt i några dagar att jag borde stanna hemma och ta det lugnt, men så "behövde" jag/vi ju handla både det ena med det andra, samt att det är kul att åka runt och se ön lite.
Så jag struntade i att lyssna på min kropp och det får jag straffas för nu, och om jag har otur, i över en vecka framåt :( Inte värt det!!
Idag blir det sovrummet, kanske en promenad på stranden eller upp på berget, och kanske ett dopp i havet. Inget mer.
Orkar inte, vill inte, tänker inte.
Idag är det bara jag, mig och mig själv, och den som stör mig gör det på egen risk! ;)



torsdag 12 oktober 2017

Egentid

Efter vår promenad upp på berget förra veckan så har jag haft sån träningsvärk i vaderna och fötterna så jag har inte orkat göra mer än promenera lite lugnt på stranden fram och tillbaka sen dess. Ja och knappt det ens, haha ;) 
Alltså grejen är ju att vi går i barfotaskor, och dom kräver lite mer av fötter och ben än vad skor med tjock dämpning gör, så har man inte gått i dom på ett tag så får man träningsvärk, så enkelt är det :)
Men fötterna mår så bra av att få användas, all värk i hälar, halgus valgus och fotrygg försvinner, likaså mina förhårdnader! Helt sjukt men det är faktiskt sant! Så det är väl värt lite träningsvärk första veckan/veckorna :)
Igår kände jag mig dock pigg och fräsch igen, så jag stack ut på en promenad i lugn och ro utan familjen och segade mig upp för vårt lilla berg igen. Pust! Det ser ju verkligen inte stort ut, men det är sååå segt att gå upp! Hjärtat får arbeta vill jag lova ;) (ja resten av kroppen också för den delen...).
Åtminstone på mig och de flesta andra som tar sig upp, sen att det finns vissa galningar som springer UPPFÖR väljer jag att ignorera för tillfället ;) 
Annars har jag normalt sett lite problem med att släppa förbi folk, jag vill gärna "vinna", haha ;D
Inser dock när jag inte har en chans, så låt gå för tillfället. Får väl träna på så jag kan springa om dom sen istället, hehe ;)

Äntligen snart uppe, phu! Så jämn och fin som stigen är precis här är den inte överallt...


Yeay, äntligen uppe! :)

Teide, Spaniens högsta berg i bakgrunden :)

Det fanns ett enda moln på hela himlen, och det var detta med den lite roliga formen :) 

Nästan nere igen :)

Ett glatt mottagande nere på stranden av familjen:)

Den här fisen blev väldigt glad av att hitta sin försvunna mammis igen ;)

Och så lite bad förstås, sååå skönt att skölja bort allt svett efter bergsbestigningen ;) 


 

tisdag 10 oktober 2017

Säg hej till lilla bilen! :)

Nästan en vecka klarade vi oss utan bil, haha ;D
Vi har tagit bussen för att åka och handla i lite större affärer än här, men alltså...är man van att ha friheten som en bil innebär så är det ganska drygt med buss. Usch så bortskämd jag låter, men det är tyvärr dagens sanning.
Bussarna här är jättebra, i alla fall det lilla vi åkt, men det är jobbigt att passa tider, släpa på matkassar och annat, och det är begränsat med ställen man kan ta sig till. Så därför beslöt vi oss för att hyra en bil, och det är en sån frihetskänsla! :)

Så efter en förmiddag med promenad och lite strandhäng, sedan lunch och lite siesta, så tog vi taxi upp till flygplatsen och hyrde en bil.
Sen körde vi till köpcentret Siam Mall och gick lite i klädaffärer osv. Jag hade tänkt köpa mig lite sommarkläder, men nä, det var höst- och vinterkläder för hela slanten precis som i Sverige. Vem fan köper en dunjackor, mössor och tjocka stickade tröjor här nere?! Okej om det hade varit billigare och man som turist passade på att handla med sig hem, men det var ju inte billigare? Fattar inte... *surar lite över dom uteblivna sommarkläderna*
Vi hittade dock en butik som sålde flip flops, så det blev vars ett par till barnen. Jättefina! Självklart ville dom ha på sig skorna direkt vi kom ut ur affären, så vi bytte skor på dom och glada i hågen över sina nya fina skor skuttade dom iväg!
I typ en minut... Sen började klagosången över remmen som går mellan tårna,haha ;D Smilla kastade av sig sina skor igen och gick barfota istället, hoppas bara hon inte hatar dom för evigt utan kan tänka sig prova dom igen ;)

Vi åkte inom en sväng på Lidl först för att leta efter kokosflingor, vilket vi också hittade, yeay! (Har letat överallt efter detta!) Var bara tvungen att visa lökarna också, sjukt stora! Hehe;) (jag veeet, min humor är så dålig, men det var jättekul när vi stod i affären :D ) Men på riktigt så var dom gigantiska, precis som många andra grönsaker här nere.


Siam Mall! 

 Tjusig entrè :)



Det var väldigt tjusigt invändigt också :)



Lasse och Nikki gick förbi ett ställe där man sitter med fötterna och blir nafsad på av små fiskar. Dom stack dock bara ner händerna ;) 

 
Efter mycket om och men lyckade vi ta oss in till vårt garage efter shoppingrundan. Först förstod vi inte hur vi öppnade grinden, sen körde vi fel på typ alla ställen man kunde köra fel på, vilket var kanske tio ställen eller nåt, haha ;D Så typiskt oss! Men alltså, infarten ligger vid området bredvid vårt, och man måste runda heeeela det området innan man kommer fram till vårt, och husen är så höga och vägarna så smala och snirkliga så det var som att köra runt i en labyrint!

måndag 9 oktober 2017

Lite strandbilder :)


På väg till stranden :) Först kommer den här lilla stranden, men vi har gått förbi stenpartiet som man ser längre bort, och lagt oss på den stora istället. Till vänster i bild finns en bar som är väldigt poppis :) 

Smilla Smillisson :) 

Lasse och Nikki :)

Nikki ute i vågorna :) 

Smillis :)

Det är verkligen en trevlig strand, stor och fin, och vattnet är sååå skönt, inga kalla krampande ben här inte;) Här finns plats för alla,man behöver verkligen inte trängas! 
Från början trodde vi att det var en nudiststrand längst bort, men det var tydligen fel. De finns nakna människor överallt här ;)
Kändes lite ovant först med alla nakenfisar, men man vänjer sig fort :) Fast själv är vi inte riktigt där än, vi behåller nog badkläderna på ett tag till ;)

söndag 8 oktober 2017

Den blå planet

Tänkte jag skulle lägga in lite bilder från när vi var på Den blå planet i Köpenhamn.
Kan verkligen rekommendera ett besök där.  Där finns fiskar och andra vattenlevande djur (plus lite fåglar och annat) från all världens hörn och det är uppbyggt så man får se dom i deras olika livsmiljöer.
Passar både stora och små :)

Utanför :)

Smilla gillade verkligen att titta på fiskarna :)


En "ubåt" som barnen kunde gå in i och pilla på en massa grejer... ;)

Här inne gillade dom att vara :) 

Så häftiga "maskar" som levde nere i sanden :)
(Det står bredvid vad allting är och lite fakta, men jag kommer inte ihåg...)

Lunch! Man blir hungrig av att kolla på fiskar ;)

På ett ställe fick man känna på krabbor, snäckor, sjöstjärnor mm, detta gillade Nikki jättemycket :)

Herr Kroko :)

Inne i tropiska avdelningen fick man klappa en orm :) Det fanns spindlar och skorpioner också, men där fick man bara klappa på döda exemplar ;)

 Inne i en tunnel som gick genom ett av akvariumen :)




Pirayor :) 

Hammarhaj :)

Det fanns så mycket mer än vad jag har visat här, men det är i alla fall en litet smakprov :)




I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...