måndag 23 oktober 2017

Monkey Park

Förra veckan åkte vi till Monkey Park som ligger precis utanför Los Cristianos.
Det var väldigt uppskattat av båda barnen och av oss :)
Som namnet antyder så är apor deras specialitet, men där fanns även marsvin, sköldpaddor, ödlor, exotiska fåglar, degusar, ormar och krokodiler. Extra kul är att man får gå in i vissa av burarna, och köper man med sig en burk med mat så kan man ha turen att djuren kommer fram och äter lite ur handen på en :)


Tre krokodiler såg vi totalt, här är en av dem :)

Inne i en av burarna. I denna fanns lemurer, "pippi apor" (tror dom hette ekorrapor...) och ödlor :)

Sötis :)

En av ödlorna:)

Och en annan lite större ödla...

I det här rummet fanns det terrarium med ormar och ödlor, samt detta med degusar som Smilla står vid. Och herregud vad med degusar, där var mängder! Vet inte om det var för många på för liten yta, eller om problemet är inavel, men det syntes på dom att dom inte var friska :(

En av ormarna, en boaorm om jag inte minns fel...

Och så min favoritbur, full med marsvin i olika färger och sorter och jättefina fåglar som jag inte minns namnet på :)

Marsvin, marsvin, marsvin, älskar det! :) Skulle lätt kunna betala bara för att få hälsa på marsvinen ;)

Så kul att se så många av dom på en och samma gång, och i en så stor och fin inhägnad!

Här sitter Nikki med ett gäng marsvin:) Fåglarna höll sig också i närheten även om dom inte vågade komma hela vägen fram till oss :)

En av fåglarna :)

Visst är dom fina och jättesöta! :) 

Nikki fick hålla två papegojor, men det fotografiet har jag inte med här nu tyvärr..

En annan bur där det också fanns marsvin och två papegojor tror jag...

Tror det var dessa två som bodde där...

Eller var det denna? *förvirrad*.... ;)

Sen kom vi till barnens favoritinhägnad! :) Här fanns också marsvin i mängder, tyvärr var dom inte i lika fint skick som i den första buren :( Inavel? Här fanns också ödlor och lemurer igen, men det som gjorde detta till vinnaren var krabaten på nästa bild...

...favoriten! :) 

 Klapp, klapp :)

Och till slut vågade hon också klappa en av ödlorna :) 

En runda ut bland övriga apor, det fanns hur många som helst kändes det som :)



Det fanns flera olika sorters papegojor eller aror, i alla storlekar och färger, så jäkla fina! Här är en som kom fram och hälsade lite :) 

Ett tips, åk hit direkt när dom öppnar och inte senare för det blir varmt! ;)



fredag 20 oktober 2017

Kvällsmys på stranden :)

Vi har saknat stranden lite efter allt poolhäng så vi packade väskan med lite fika och gick ner och satte oss en stund här om kvällen :) Det är så härligt att lyssna på vågskvalpet och se solen gå ner, ahhh...

Vi gick ner "bakhållet" till stranden för omväxlings skull. Här brukar jag gå när jag är ute och promenerar :) Det är små stigar som ligger ovanför stranden eller hur jag ska förklara.


Sen blev det fika med bananer, mandelkakor från Vilaflor, vatten för barnen och Sangria för oss, mmm ;)

Mums! :)

Dom kanariska bananerna är så små, men denna är nog den minsta vi sett hittills. Vi var ju tvungna att dokumentera detta förstås ;) Bananen ligger i min hand by the way... 

Gött liv! 

På väg hem :) För att inte måla upp en perfekt fasad så kan jag berätta att Nikki var jättesur på Smilla nästan hela tiden (utom när dom fikade), och till slut så sprang hon i förväg hem... 
Men bortsett från det då så hade vi mysigt, haha ;D

torsdag 19 oktober 2017

Sol, sol , sol :-)

Det har varit så fina dagar dagar nu sedan caliman försvann, och vi har passat på att njuta ordentligt av solen, så härligt! Det har dock blåst en del så istället för stranden (där det kändes lite som att bli blästrad levande typ, haha ;) ) så har vi hängt vid poolen istället, och det är ju verkligen inte fy skam det heller ;)
Herregud alltså, vi har det verkligen så jäkla bra! Måste typ fortfarande nypa mig i armen för att fatta att det inte är en dröm!
Inte så att allt är så perfekt egentligen, jag menar det är ju som vanligt med gnäll och tjat och trötta barn och trötta föräldrar och bråk och gråt och matlagning och smutsig disk och ingen diskmaskin och smutstvätt och oro och beslutsångest och sönderslagna tallrikar och så vidare, och så vidare, men alltså...detta klimatet, solen, havet, vårt boende, omgivningen,ja allt, allt detta gör ju ändå att man blir på bättre humör!
Jag är så oändligt glad för att vi fick den här chansen, och för att vi tog den!








Smilla åker "båt" ;)


Vi försöker bättra på vår solbränna, men det blir sällan riktigt den härliga lugna stunden som vi sett framför oss, haha ;)



måndag 16 oktober 2017

Abstinensen stillad, åtminstone för ett tag ;)

Igår var en sån kul dag! Fick äntligen träffa hästar och lite andra djur på nära håll, samt se hur det kan vara att ha gård på Teneriffa! :)

Så här var det; Här om dagen så såg Lasse att en kvinna skrev i en av våra (svenska) Teneriffa-grupper på Facebook att hon sökte medryttare till sina hästar.
Självklart blev jag jättesugen, men för det första så vågar jag inte själv köra bil här nere, och för det andra så vet jag inte om jag vill binda upp mig på saker riktigt än. Tanken var ju trots allt att vi skulle ha det lugnt nu i början och bara va, så därför hörde jag aldrig av mig till henne.
Lasse däremot har väl insett att jag lider brist på hästgos efter alla utrop jag gjort så fort jag sett skymten av en häst någonstans när vi varit ute och kört osv, så han tog kontakt med kvinnan utan min vetskap och frågade om vi fick komma och hälsa på, och det fick vi gärna! Så igår åkte vi dit, och det var så härligt att komma ut på landet en stund!
Jag har ju funderat en massa på hur det skulle vara att ha hästar och andra djur här nere, mest med tanke på foder och liknade, så det var verkligen kul att få se att det faktiskt funkar utmärkt, och att det går att ha en bra djurhållning även om det är stora skillnader i klimat och ytor mm :)
På den här gården fanns det två hästar, tuppar och höns med kycklingar, påfåglar, katter, hundar och en gris, och alla var i fint hull och fick röra sig fritt på gården och marken runtomkring (förutom hästarna som såklart hade en hage).

Jag är så glad att vi åkte dit och fick träffa både djur och jättetrevliga människor som så gärna delade med sig av sina erfarenheter mm. Och sen är det såklart kul att äntligen få träffa andra svenskar ;)
Så igår var en väldigt givande dag på många sätt och vis :)

Fick också veta att det var calima just nu och att det är därför som det varit så disigt/mulet och varmt. Det roliga är att jag senast samma morgon gick och funderade på hur det skulle bli att uppleva calima som jag ju läst om sen innan , och så har vi varit i den redan några dagar, haha ;D Jag i ett nötskal!
För den som inte vet så är calima kortfattat varma vindar från Afrika som innehåller damm från Sahara, vilket gör att sikten minskas och ger luften en grå-, gul- eller rödaktig färg beroende på vilket område dammet kommer ifrån.

Den ena av hästarna :) Båda är köpta här på ön och hade inte haft det så bra tidigare i livet, vilket tydligen tyvärr inte är något ovanligt :( 

Dom bodde precis vid en ravin, ser ni infartsvägen? Precis vid kanten av ravinen... Båda barnen skrek när vi körde på den, Nikki med skräckblandad förtjusning (hon satt närmast stupet), och Smilla av glädje för att bilen krängde hit och dit på grund av att vägen var väldigt ojämn, haha ;)

Utsikten från gården. Nu var det ju lite disigt, men om man tittar noga så ser man havet långt där borta :)

Och ja, vi glömde fota igen så det blev bara detta... men men, man får vara glad att det åtminstone blev en bild på ett av djuren, haha ;)

söndag 15 oktober 2017

Sömnproblem i paradiset

Då var det söndag och vi har snart varit här i två veckor. Fast det känns som en evighet sen vi lämnade Sverige!
Gårdagen som började så dåligt blev ändå helt okej i slutändan. Eller ja, fram tills kvällen åtminstone. Kunde inte somna, suck. Måste skaffa något att läsa, det är det enda som funkar! Böcker är min sömnmedicin, mycket bättre än kemikalier! ;)
Nikki är likadan, hon har också svårt att somna utan att läsa först. Vi behöver liksom något som hjälper oss att släppa alla tankar som maler i huvudet, som får oss att fokusera på annat än allt jobbigt skit som gärna infinner sig när man ligger där och vänder och vrider på sig i sängen.
Nikki var så ledsen igår över vårt marsvin Linus som blev kvarlämnad uppe i Norrland :( Det är jag med, och efter att ha tröstat Nikki så låg jag sedan själv och var ledsen. Över Linus, över de andra marsvinen, chinchillorna, katterna, och hästarna som jag saknar så.
Blir ledsen bara av att skriva om det nu.
Om någon ska från Norrland mot Skåne och kan frakta med lite djur (minst ett marsvin) så hojta! ;)

Det har varit lite mulet här nere i paradiset några dagar nu, men sååå varmt! Och nä det är inte som jag klagar, vill för allt i världen inte byta det mot det svenska höstrusket (/åretruntrusket...;) ), men phu alltså, vi är ju inte vana vid denna värme!
Kan vara därför det varit lite svårare att somna också om kvällarna.
Det har passat ganska bra ändå att åka omkring med bilen som vi gjort, för i den är det ju skönt med svalkande AC :) Problemet med det är bara att när man kliver ur sen är det som att få ett varmt knytnävsslag i ansiktet, haha ;)
Har varit lite dålig på att fota, som den amatörbloggare jag är så glömmer jag ju dokumentera allt vi gör, men här kommer i alla fall lite bilder från vår vardag :) Ska ta en dag (när jag orkat städa lite..) och fota lite inuti vår bungalow också så ni får se hur här ser ut :)

Nikkis nya hobby, att dyka efter snäckskal! Dagens fångst :) 

Smilla har inte någon ro att sitta och rita särskilt lång stund, men jag och Nikki kan sitta lääänge :) Sån skön avkoppling och en stunds verklighetsflykt, precis som med läsningen.

Halva terrassen utanför vårt sovrum har blivit en playmovärld ;)


Frukosten är nog det enda målet mat vi sitter inne och äter, annars sitter vi här ute :)


lördag 14 oktober 2017

Hej utmattning...

Idag är jag trött! Helt jävla slut är jag! Och grinig, tvär och vrång.
Alla människor kan dra åt pipsvängen och jag vill bara bli lämnad ifred! 
Allt jag vill idag är att få vara ensam och tycka lite synd om mig själv, irritera mig på alla andra, grubbla en massa, vara ledsen, banna mig själv för att jag lät det gå så här långt (igen...), och tja, bara få tänka i lugn och ro helt enkelt!
Det har blivit alldeles för mycket för mig, inte bara med flytt och så vidare, utan också med alla intryck, flängande med bilen, shopping, letande efter bra mat i nya affärer mm som det blivit denna veckan. Jag har känt i några dagar att jag borde stanna hemma och ta det lugnt, men så "behövde" jag/vi ju handla både det ena med det andra, samt att det är kul att åka runt och se ön lite.
Så jag struntade i att lyssna på min kropp och det får jag straffas för nu, och om jag har otur, i över en vecka framåt :( Inte värt det!!
Idag blir det sovrummet, kanske en promenad på stranden eller upp på berget, och kanske ett dopp i havet. Inget mer.
Orkar inte, vill inte, tänker inte.
Idag är det bara jag, mig och mig själv, och den som stör mig gör det på egen risk! ;)



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...