Haha, undrar vem som är den skyldige... ;)
fredag 14 september 2012
fredag 7 september 2012
Eldning!
Nu har Lasse äntligen fått en tunna att elda i så den fick ju invigas direkt! Nikki tyckte det var lika kul och hjälpte till att kasta i bränne :)
Här sitter Nikki och sågar till små bitar att slänga i tunnan :)
/Maria
torsdag 6 september 2012
Frukost!
Frukosten är serverad, ute hos djuren i alla fall :)
Egentligen är det ankornas frukost i skålen, hönsen har ju fri tillgång på mat inomhus men dom brukar ändå alltid nalla lite på ankornas :)
Mums! Samma mat som ankorna, en blandning med havre, korn, ärter och åkerböna :)
Bengtsson Långöra får sin mat när han kommer in på kvällen, här ute får han hålla tillgodo med gräs, klöver och maskrosblad :)
måndag 3 september 2012
Bajs!!
Det har varit lite problem med spolningen på vår toalett på sistone vilket visade sig bero på att det var fullt i brunnen ;) Så det fick bli en tömning plus spolning!
Mycket intressant ;)
Besök på Barnhjärtcentrum
Idag hade Tilda fått tid till att kolla hjärtat inne på BUS i Lund. Hela familjen följde med :) Allt såg fint ut, precis som i våras när hon också blev kollad. Det enda är att hon har en liten förtjockning i väggen mellan höger och vänster kammare men den hade inte växt något sen i våras och som det ser ut nu så är den inte i vägen på nåt sätt.
Först blev det vägning (13,7 kg med blöja) och mätning (83cm) sen fick hon på sig en massa sladdar för att ta ett EKG.
Kolla syresättningen...Den var inte så bra (92%) men så är det när hon är förkyld.
Tilda tyckte inte alls att det var kul! Trött och arg, kallt slem på bröstet och fasthållen i handen, fy vad taskigt!!! ;)
söndag 2 september 2012
Smoothie
Idag blev det äpplesmoothie till frukost.
Lite turkisk yoghurt
1 ägg
en skvätt grädde
en skvätt gårdsmjölk
lite kanel
lite kardemumma
lite vaniljpulver(inte vaniljsocker)
1 tsk kokosfett
äpple
Mixa och inmundiga!
tisdag 28 augusti 2012
Bad!
Äntligen har rehabbassängen öppnat igen efter sommaruppehållet så nu får Tildisen också busa och spralla lite! Förra måndagen var hon superglad och sprallade på som bara den, men denna gången var hon dels förkyld plus att hon var väldigt väldigt trött så det blev mest mys med pappa istället :)
Simma lite med hjälp av pappa :)
Med denna dynan kan Tilda själv spralla i vattnet. Dock var hon inte på humör för det idag så den åkte av rätt fort igen :)
Simma på mage är skönt tycker Tildis :)
Mys med pappa :)
Bus med Nikki som inte kan hålla sig ifrån vattnet :)
Nä, nu får det vara bra säger Tilda så då gav vi upp även om det var lite tid kvar. Så är det ibland, vi får hoppas hon är piggare nästa gång istället så hon kan njuta lite av badet :)
/Maria
måndag 27 augusti 2012
Mandelbröd och brottning
Igår innnan Lone och Tilda dök upp så bakade jag och Nikki mandelbröd som vi skulle bjuda faster på.
Så här gick det till...
Efter vi smakat på brödet så blev Nikki så full av energi att hon var tvungen att brottas med någon :-)
Mandelbröd:
1,5dl mandelmjöl
0,5dl pofiber
2 msk linfrön(vi malde dem)
2 dl lagrad ost(helst)
4 ägg
2 tsk fiberhusk eller Finax Psyllium det är samma sak
knappt en halv tsk salt
1 tsk bakpulver
Vi dubblade receptet och hällde det i en smord form med sesamfrön(blev ok men det var nog godare med pumpakärnor som vi hade förra gången). Dock använde vi bara 6 ägg men det blev bra ändå.
Går även bra att hälla i större muffinsformar om man vill göra hamburgerbröd.
/Lasse
Så här gick det till...
Efter vi smakat på brödet så blev Nikki så full av energi att hon var tvungen att brottas med någon :-)
Mandelbröd:
1,5dl mandelmjöl
0,5dl pofiber
2 msk linfrön(vi malde dem)
2 dl lagrad ost(helst)
4 ägg
2 tsk fiberhusk eller Finax Psyllium det är samma sak
knappt en halv tsk salt
1 tsk bakpulver
Vi dubblade receptet och hällde det i en smord form med sesamfrön(blev ok men det var nog godare med pumpakärnor som vi hade förra gången). Dock använde vi bara 6 ägg men det blev bra ändå.
Går även bra att hälla i större muffinsformar om man vill göra hamburgerbröd.
/Lasse
söndag 26 augusti 2012
Fortsättning på förra...
Blev ett litet stopp på väg till bilen efter vi sagt hejdå till hästarna...
Först lite vila på bron...
...sen börjar Nikki med diverse konster :)
...och pappa vill inte vara sämre :)
Stå på händer
Nikki försöker stå på händer :)
Igen :)
Hopp över Nikki :)
Och Nikki vill ju gärna göra likadant :)
Bilderna på mig lägger jag inte in.....;)
Efter dessa konster for vi vidare till "bonden" för att köpa mjölk och mat till djuren. Det tycker Nikki är kul för hon får hjälpa till både med att ta mjölk från den stora tanken och fylla på säd! Sen var vi äntligen färdiga och kunde köra hem! :)
/Maria
Besök på sommarbetet :)
Idag åkte vi allihop utom Tildis (som är hos Lone) en liten runda där första stoppet var Farstorp för att träffa Wenche. Jag ska hjälpa dom lite i stallet några dagar så vi gick igenom några saker bara. Därefter vidare till Ängdala för att lämna Emmas USB minne och snacka lite skit med Ebba som var ensam hemma :) Nästa anhalt var hästarna för att se så dom levde och mådde bra och fylla på vatten. Dom älskar verkligen när man kommer och tittar till dom!
Över bron på väg in till hagen
Lilla flocken :)
Sötis :)
Mys med Rasmus :)
Sååå nyfikna på Nikki!!
Puss :)
Nikki och Rasmus myser :)
Rasmus och Nikki turades om att klia varandra :)
Hej då hästarna, ses på tisdag igen :)
Fortsättning i nästa inlägg...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...
-
Häktad för stark misstanke om äggätning ur värpreden! Rättegång imorgon eftermiddag då ytterligare bevis finnes. /Maria (hönsgårdspolis och...
-
Har inte gjort inlägg på länge för att jag varken haft lust eller orkat. Det som hände igår tänker jag i alla fall skriva lite om: Efter ...