söndag 15 mars 2015

Vårkänslor!

Senaste dagarna har det verkligen varit fantastiskt fint väder här med flera plusgrader om dagarna. 
Man vill ju bara vara ute!
Är jag ensam hemma har jag dock lite svårt att motivera mig till att gå ut och bara sitta och glo nån längre stund, särskilt inte med det där jäkla fåret bräkandes hela tiden. Och det är inte mycket annat jag kan göra där ute just nu heller vilket tyvärr gör att det är rätt trist att vara ute hur vackert det än må vara. Önskar sååå att jag kunde ut och promenera men det är verkligen inte värt smärtan.
Får nöja mig med mina turer med Rasmus även om det gör lite ont det med. Men där är det i alla fall värt det, speciellt när vädret är som det är just nu! Härligt!
Dessutom är jag överlycklig för att isen smält bort på ena rundan jag kör med Rasmus, så jag slipper alla hårda stötar! Kör jag vid lunchtid så har vägen dessutom tinat upp och är så mjuk och fin så.
Däremot när familjen är samlad så försöker vi vara ute så mycket som möjligt, och det är ju alltid roligare med sällskap ;-)
Mesta tiden just nu går ju till veden, men lite grillning ute har vi hunnit med ett par gånger redan. 
Och i morse åt jag och Nikki vår första frukost ute för i år, mysigt! 
Solen som skiner från en klarblå himmel och alla fåglar som kvittrar och sjunger så fint. 
Och inget bräkande...
Det är livet det! :-)


Grillmästaren :-) Om jag har stort kontrollbehov i stallet så är detta Lasses motsvarighet i så fall! För det är viktigt med rätt glöd och att vända på rätt sätt! ;-D Manligt kanske?
Själv är jag lite otålig och bryr mig inte om att det brinner lite eller att korven bara är ljummen i mitten ;-)  

Frukost :-)

 Överallt läser man om det här supergoda och nyttiga chiafröet så nu var vi också tvungna att pröva!
Det var...slemmigt men mättande ;-D Nä, det var ju fast som en pudding, fast fröna hade som ett gelehölje runt sig. Lite annorlunda men helt okej. Däremot var det ganska smaklöst i sig själv så det var tur vi hade bär på. Men helt okej ändå. Man kan kanske krydda det med lite andra kryddor så det smakar mer, vi hade bara vaniljpulver i vårt. Men nu har vi testat i alla fall :-)


 Trodde inte tvätten skulle torka men det gör den faktiskt :-) Känns så fräscht med tvätt som torkat ute!

Jodå, där är faktiskt någonting på väg upp, man får spänna ögonen lite bara ;-) Inte vet jag vad den heter men den blir ganska hög och gul om jag inte minns helt fel...

Rasmus min lille räddare i nöden! Hade det inte varit för honom och våra turer så hade jag nog deppat ihop för länge sen! Det är så härligt med det rytmiska ljudet från hans hovar, hans små öron som alltid glatt pekar framåt och hans nöjda frustande, solen som värmer, vinden i ansiktet och alla dofter och ljud från naturen! Det här är en av anledningarna till varför jag älskar hästar! :-)

/Maria

lördag 14 mars 2015

En ängel ❤

Idag går våra tankar extra mycket till en ny liten ängel och hennes familj 


Nu kan dom plaska hur mycket dom vill, Tilda och hennes fina badkompis och alla andra små änglar som finns där ute någonstans 



torsdag 12 mars 2015

Fårskalle!

Nä, så får man kanske inte säga om ett oskyldigt (hmpf...) djur, men jag är så in i hel***e irriterad på vår tacka Lotta!!!
Hon bräker och bräker och bräker och bräker och bräker dagarna i ända!!! Det tar aldrig slut, ALDRIG!!! Hon kan vara tyst några minuter precis när dom fått mat, men sen börjar det igen. Hon bräker med munnen full av mat! Det hörs ända in i huset hur hon bräker hela dagarna!
Inte fullt så högt och intensivt när vi inte är ute, men ändå att det hörs in.
Jag kan inte beskriva hur irriterad jag är på henne! Snart får någon låsa in mig på ett dårhus för jag blir mentalt störd av att höra på henne! Alltså jag kan inte vara utomhus längre på grund av henne. En liten stund står jag ut, men sen är jag på så dåligt humör så jag måste gå in i huset igen och vara ensam tills jag lugnat nerverna.
Senaste veckan har jag verkligen börjat dra mig för att gå ut för jag vet att jag blir på dåligt humör på grund av det jäkla fåret.
Smyger när jag är i stallet för att hon inte ska höra mig men hur lätt är det att göra saker i ett stall utan att det skramlar eller slår i någonstans? Hon hör alltid att man är där ute!!
Det enda som funkar hyfsat om man vill vara ute är när Lasse sågar med motorsågen och jag samtidigt har hörselkåporna på, då slipper jag höra det förbannade bräkandet. Men ska jag behöva gå runt med hörselkåpor bara för att gå ut och mocka eller hälsa på hästarna i hagen?!
Jag blir tokig snart!!!
*Gråter av ilska och sliter mitt hår*
Alltså jag försöker verkligen att ignorera henne men jag klarar helt enkelt inte av det.
Det går inte! Kan inte! Blir så arg på henne för att hon bräker!!! Varför, varför, varför???
Vill inte ha får mer just nu.


Djävulsfåret...
 Fruktansvärt får! Skaffa inte får!!!

/Maria

tisdag 10 mars 2015

Sötnosar!

Hela lilla gänget samlade för lite eftermiddagsvila. Ordning och reda på dom små för en gångs skull :-) 

Sötisar!

/Maria

söndag 8 mars 2015

Tilltugg...

...till höet! Smaskens med lite granris tycker både fåren och hästarna!
Men för säkerhets skull måste man ju ändå gå fram till matte och husse för att kolla om det kanske kanske kan bjudas på en morotsbit ;-)



Inte så lätt att få loss en lagom stor bit alltid ;-)

Fingrar?! Du ljuger matte, det är morötter, låt mig få smaka på dom! ;-)

/Maria

Ved, ved, ved...

Eller ja, inte riktigt än. Just nu är det trädfällning som gäller. 
Bakom stallet/ladan så har det varit en gammal hage en gång i tiden som vi gärna vill restaurera och ha som vinterhage åt fåren eller hästarna. Passar ju bra eftersom vi även behöver fylla på vedförrådet till nästa år!
Men där är att göra! Och eftersom det nu är som det är och jag inte kan göra så mycket fysiskt arbete så har jag tagit på mig rollen som arbetsledare medan Lasse får slita, hehe ;-)
Han behöver inget gymkort i alla fall...
Nä, allvarligt så önskar jag verkligen att jag kunde hjälpa till! Att bara titta på är inte riktigt min grej, och dessutom hade vi ju fått undan det lite fortare. Men men, så är det. Det ska nog gå ändå!
Just nu ser det dock ut som om det dragit fram en väldigt lokal storm här och det är svårt att se framför sig att det ska kunna bli en hage  till slut. 
Det är en blandning av gammalt ris som fått ligga kvar vid tidigare avverkningar, gamla döda träd som står kvar, vindfällen, gammalt trästaket med gamla eltrådar och så alla träd som Lasse fällt nu. Plockepinn kan man säga...
Kanske borde man ha röjt undan efter varje träd som man fällt? Jaja, det återstår att se vad som hade varit bäst. Vi har aldrig fällt träd innan någon av oss så det är lite "learning by doing" som gäller. Vi kommer förmodligen märka vilket sätt som är bäst så småningom ;-)
Det ska nog bli bra till slut ändå det här, och det ska bli kul att kolla på före och efter bilder sen!


 Min duktiga älskling 


Här nedan är lite bilder på kaoset :-)




/Maria

fredag 6 mars 2015

Kolik :-(

Igår kväll när vi tog in hästarna från hagen så märkte vi att Rasmus var lite hängig, och så fort han kom in i sin box så slängde han sig ner och började rulla sig, titta på sin mage och se allmänt plågad ut. Mycket tydliga tecken på kolik så det var bara att ta på grimman igen och ut och promenera.
Efter att Lasse traskat runt med honom i nästan 45 minuter och han inte var ett dugg bättre så beslöt vi att ringa efter veterinär.
Varför måste djuren alltid skada sig eller bli sjuka på kvällar och helger?! Ser INTE fram emot räkningen...
Eftersom det inte kryllar av veterinärer här uppe så fanns det bara en med jour, och han svarade givetvis inte så jag fick prata in på telefonsvararen och sen var det bara att vänta. Känns som en evighet när man ser hur ont djuret har.
Jag satt ute i boxen hos Rasmus för att ha koll på honom hela tiden och han hade verkligen jätteont i magen! Orkade inte ens rulla till slut utan bara låg rak lång och flåsade. Stackars lille plutten!
Efter en halvtimma ringde i alla fall veterinären och efter ytterligare en halvtimme var han hemma hos oss.
Först blev det smärtstillande och B-vitamin vilket gjorde Rasmus lite lugnare. Sen fick han sond genom näsan ner i magsäcken för att tömma eventuellt innehåll. Ingen mat fanns det men en hel del gas!
Sen åkte slangen ytterligare en bit in och så fick han en liter paraffinolja för att lösa stoppet som vi förmodade satt någonstans i tarmarna.
Vid det här laget var Rasmus helt slut! Vi tog in honom i boxen och veterinären undersökte honom en sista gång. Under tiden stod Rasmus nästan och somnade. 
Man skulle kunna tro att han fått lugnande, det såg verkligen så ut! Till och med veterinären reagerade på att han var så trött, men han verkade i alla fall inte ha ont utan stod lugnt och sov/vilade så vi bestämde att han fick vila ett tag och sen fram tills det att vi såg att han kunde bajsa, kolla till honom varannan timme och i samband med det även promenera i tio minuter..
Klockan tolv på natten hade det gått en timme sen veterinären åkte och då gick jag ut för att kolla till Rasmus igen. Som väl var hade han lyckats bajsa en stor hög och stod och plockade i lite höstrån som låg på golvet. Det såg till och med ut som att han druckit lite. 
Han var fortfarande lite medtagen men mer "med" än innan när han hade ont. Släpade ut det stackars motvilliga djuret på en nattpromenad och när vi kom tillbaks till stallet igen fick han lite hö som han började pilla i direkt. Bra tecken!
Eftersom han mådde bättre så kunde vi gå ut med lite glesare mellanrum vilket var skönt!
Nästa pass tog Lasse (jag kunde lika gärna gjort det, vaknade ju så klart ändå och kunde som vanligt inte somna om, suck...) och sen gick jag igen tidigt på morgonen. 
Då hade han piggnat till ytterligare och visade tydligt att han ville ut i hagen och ha sitt frukosthö, så då fick det bli så då :-)
Idag har han både ätit, bajsat och druckit och vår snälla granntjej Ruth ställde upp och gick en längre promenad med honom så han fick röra på sig ytterligare. Jag orkar ju inte gå så långt så det var guld värt!
Nu hoppas jag han håller sig frisk, vår lilla plutt! :-)


 Veterinären sitter på andra sidan och kämpar med att hitta en blodådra vilket inte var det lättaste på den här lille herrn!

Fettbombning med olja! Tur Rasmus var så medtagen, annars hade han nog inte varit så här medgörlig har jag en känsla av... ;-)

/Maria

tisdag 3 mars 2015

En usel dag..

Allting känns tråkigt och jobbigt. Trött på att vara gravid nu.
Blir ju bara sämre och sämre ju längre tiden går dessutom. Blä!
Jag förstår inte hur folk kan njuta av att vara gravida?! Själv känner jag mig bara arg och ledsen, fruktansvärt trött och irriterad, ful och tjock. Har dessutom alla krämpor man kan läsa om att man kan få som gravid, halleluja...
Jag kan inte ut och promenera eller någonting. Allt är jobbigt och gör ont, jag blir andfådd och svimfärdig.
Innan hade jag körrundorna med Rasmus som substitut till promenaderna, jag tyckte det var jättehärligt att få komma ut på mina turer även om jag inte kunde gå själv. Kändes lite som en frihet och det var jättemysigt att sitta i vagnen bakom vårt lilla lurvtroll som pinnade på så glatt.
Men nu känner jag inte ens glädje i det längre. Jag är för trött för att motivera mig att göra i ordning honom, och om jag ändå tar mig i kragen och gör det så gör det bara ont att sitta i vagnen. Minsta lilla gupp känns.

Idag har det varit strålande solsken ute och plusgrader. Sånt väder brukar oftast pigga upp mig men inte idag. Idag gav det mig bara ångest och gjorde mig stressad. Ångest för att jag inte orkade vara ute och njuta av vädret och stressad för att jag inte kan hjälpa Lasse med all ved som behöver tas omhand.
Inte för att han inte klarar det själv, men jag vill ju också göra lite nytta och inte bara titta på.
Önskar att det regnade istället. Det hade passat mitt humör och ork bättre.
Buhu.... Tycker synd om mig själv :-(

Längtar extra mycket efter sommaren idag...

/Maria



måndag 2 mars 2015

Betty!

Vi köpte Betty från en ridskola utanför Sundsvall i höstas. 
Ridskolan hade importerat lite hästar från Irland för att ha i ridskoleverksamheten. Efter ett tag märkte dom att Bettys mamma blev rundare och rundare om magen, och det visade sig att hon var dräktig. 
Först funderade man på att skicka tillbaks henne till Irland igen eftersom en häst som inte kan gå med på lektionerna endast blir en stor utgift för ridskolan, men sen beslöt man sig ändå för att behålla eftersom hon hade så bra temperament och var en utmärkt lektionshäst.
Och så kom Betty till världen förra våren, och i december flyttade hon till oss :-)
En mycket trevlig liten tjej som äääälskar morötter! 



/Maria

Våra små bäää :-)

Ester, Bärta och Lotta fick två lamm vars och födde dagarna efter varandra. Smidigt! En stor eloge till Fritz för detta! ;-) Lottas ena lamm var ju dött vid födseln som jag skrev i förra inlägget, och tackan Mormor fick inga lamm alls. Kanske för gammal?
Alla lammen är baggar och nån av dom har redan små horn. Dom är extremt nyfikna och vill smaka och klättra på allt! 
Den ena av dom är jättekelig och kan stå och mysa hur länge som helst. Den bryr sig inte ens om man lyfter upp den i famnen, den bara njuter av att bli kliad!


 Busungar! :-)

 Gott med lite grenar att tugga på! Fritz vill mest bara klia sig...;-)

Hönsen passar också på att njuta av värmen från solen. Ser så härligt ut när dom gräver ner sig i jorden (där är jord utblandat med lite aska under fårens strö) och badar och solar sig!

/Maria 

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...