Jag vet knappt längre hur det känns att inte vara trött.
Har varit trött i flera år nu ju. I somras tyckte jag det gick åt rätt håll men sen blev det en massa stress och annat som gjorde mig trött igen. Och sen graviditeten.
Dödstrött dom första månaderna, sen lite bättre, men nu är jag totalt död igen och har varit i några månader. Utmattad, trött och orkeslös.
Dom senaste månaderna har jag till och från haft stunder där jag känt mig svimfärdig och varit tvungen att lägga mig ner och vila. Dom senaste två dagarna har jag känt mig svimfärdig i princip hela dagen i varierande styrka och dessutom i samband med illamående, särskilt en stund efter mat.
Har fått spendera mest hela dagen i sängen på grund av det, jättetråkigt! Tur jag precis har lånat en ny bok på biblan att underhålla mig med, annars hade jag blivit tokig!
Hoppas det bara är nåt tillfälligt för att ha det så här en månad till känns inget kul.
Suck. Kom ut nu lilla bebis!
/Maria
måndag 13 april 2015
lördag 11 april 2015
Påskfirande!
Nackdelen med att flytta långt från vänner och familj är att man får fira vissa högtider själva. Visst går det bra det med, det blir ju vad man gör det till och vi har haft jättemysigt själva också. Men självklart är det allra roligast att fira ihop med andra!
Så det var extra kul att påsken var så tidig i år så vi kunde fira den när vi var nere i Skåne!
Som tur var så kom påskharen detta året också till Nikki, och som vanligt hade han lämnat ett brev och sen en massa ledtrådar som skulle följas för att slutligen leda fram till äggömman ;-)
Nikki tycker detta är superkul och fördelen i år var ju att hon kunde läsa själv vad som stod på lapparna med ledtrådar! Så det var full rulle runt på hela gården för att leta ledtrådar :-)
Brevet från påskharen! Första ledtråden på baksidan :-)
En av ledtrådarna låg i "något stort blått"...
och en annan fanns hos "en liten grå häst" ;-)
Tillslut hittade hon fram till äggömman :-)
Nöjd tjej!
Vad vore påsken utan äggmålning? Stor koncentration hos konstnärerna ;-)
Och så äntligen dags för maten, mums!
Lasses silltallrik ;-)
/Maria
Skåneresa!
Vi har pratat hela vintern om att eventuellt åka ner till Skåne och hälsa på innan bebisen kommer, men sen har det inte blivit mer än just prat. Men så till slut tog vi oss i kragen och frågade grannar om djurpassning och Lasse tog ledigt från jobbet och biljetter bokades. Kändes kul att vi äntligen bestämt oss och extra kul att vi kunde åka hela familjen! Allra gladast var nog Nikki som längtat SÅ efter att åka till Skåne
Så förra onsdags eftermiddagen stod vi redo på perrongen i Kramfors. Cirka 14 timmars restid hade vi framför oss med först snabbtåg till Stockholm och sedan nattåg (utan liggplatser...) och jag hade ganska mycket ångest över hur jag skulle orka med att sitta så länge på tåget utan få dödsont i fogarna!
Som tur är gick det hyfsat, jag fick ligga på sidan över Lasse lite emellanåt så jag slapp sitta i samma position hela tiden och det var min räddning helt klart.
Inte för att det var behagligt överhuvudtaget men bättre än att sitta rakt upp och ner konstant!
Det som var mycket värre för mig än att försöka sova sittande/halvsittande en hel natt var skicket på nattåget! Fy attans vad äckligt tåg!! Örk, blä och usch!!! Snusktåg!! Aldrig mer att jag sätter mig på ett sånt äckeltåg! *ryser*
Ville bara tvätta allt vi hade med oss i 100 grader och skrubba rent mig själv från topp till tå!
En annan jobbig grej var att jag såklart var både kissnödig och törstig men aldrig i livet att jag ens skulle överväga att gå in på toaletten på det tåget om jag inte var magsjuk eller liknande!! Nä hujedamig för det!! Så det var bara att hålla sig och strunta i att dricka.
Nåväl, klockan 06.40 ca på torsdag morgon så var vi äntligen framme i Lund. Härligt! Ännu mer härligt var att höra den skånska dialekten pratas till höger och vänster om en! :-) Kändes lite ovant faktiskt och jag hajade till när jag hörde det först! Konstigt hur man vänjer sig, eller kanske avvänjer sig?
Sen blev vi hämtade och åkte hem till min mamma och Tommy där vi skulle bo under vår lilla semester.
Det var så skönt att ha fem dagar utan några "måsten"! Jag hade inte planerat in något alls eftersom jag är så trött jämt och det är jag glad för. Men vi fick ändå till några besök hos släktingar och vänner vilket var jättekul! Sen firade vi påsk och Nikki fick leta påskägg, men det tar jag i nästa inlägg ;-)
Sista dagen åkte jag på halsont och ont i bihålorna (för femhundrafemtioelfte gången denna graviditet...) så det blev mest liggläge i soffan den dagen.
Sen var det dags att säga hejdå till alla och åka hem igen på tisdag morgon. Alltid lika tråkigt men jag hoppas på lite besök i sommar så då känns det inte som evighet innan vi träffas igen!;-)
Väl hemma efter knappt 10 timmars tågresa så var vi dödströtta. Vi blev hämtade i Kramfors av våra snälla grannar (som även lämnade oss) som också hade sett till så huset var varmt och skönt när vi kom hem, härligt!
Jag var tvungen att lägga mig en stund och vila medan Lasse lagade mat (ja det låter hemskt och jag känner mig hemsk men så är det). Efter maten skulle vi bara gå ut snabbt i stallet och mata djuren och sen gå in igen och bara slappa i soffan, men tji fick vi (såklart).
När vi kom ut låg Rasmus med kolik igen! Förstår inte varför han får det?! I alla fall så var han inte riktigt lika illa däran som förra gången så jag skickade ut Lasse på en lång promenad med honom för att se om det kunde släppa utan veterinär denna gången (gick på X antal tusen sist...).
Det gjorde det inte men som sagt så var han inte lika dålig som sist så vi fortsatte avvakta. Dessutom gjorde vi en blandning av olja och vatten som vi tvingade i honom för att se om det kanske kanske kunde hjälpa till att lösa upp eventuellt stopp.
När vi kom ut sen igen för att kolla till honom så hade han faktiskt rest sig upp och såg piggare ut. Inget bajs fortfarande men han ville gärna äta lite uppblött hö. Sen blev han bättre och på morgonen var han som vanligt igen och hade bajsat fyra högar, tänk så glad man kan bli över lite bajs! ;-)
Behöver jag tillägga hur trötta vi var sen den dagen? Snark...
På väg! Detta var tåget vi klev på i Kramfors, alltså inte "snusktåget" som vi fick byta till i Stockholm...
Tidigt på morgonen och vi var nog lika trötta allihop! Hela natten var ett ständigt slumrande och uppvaknande om vartannat.
Min syster Emma har bestämt sig för att Nikki ska gå i hennes fotspår och bli jägare så det tränades för fullt ;-)
Lilla Iris var också med och fick också smaka på lite glass :-)
Som vanligt är jag lite dålig på att komma ihåg att fota så många fler foton finns inte tyvärr.
Tack mamma och Tommy för att vi fick bo hos er, och tack allihopa för en trevlig påsk och minisemester! Jättekul att se er och jag saknar er redan och hoppas vi ses snart igen!♥ ♥ ♥
/Maria
söndag 29 mars 2015
Massaker...
Igår natt hade en räv tagit sig in till hönsen via ett ventilationsrör som sitter uppe i ena fönstret och bitit ihjäl alla hönsen utom två, plus kaninen Darin som bodde därinne.
22 djur totalt ihjälbitna...
Det såg ut som ett slagfält därinne med döda djur, blodstänk och fjädrar överallt!
Räven var kvar, kunde eller förstod förmodligen inte hur den skulle ta sig ut igen eftersom röret är böjt uppåt. Dom två överlevande hönsen räddades och sen fick grannen avsluta rävens liv där inne för att undvika att ha den strykandes här i framtiden.
Usch, ingen kul början på en dag :-( Så jäkla onödigt och man blir både ledsen för alla djurens skull (ja, även rävens) och arg och irriterad för att det kunde ha undvikits OM! Om bara vi hade gjort si eller om bara vi hade gjort så...
Eftersom hela hönshuset stank av räv och var fullt av fullt av fjädrar så fick vi städa ut allt och spola av så gott det gick med vattenslangen (på önskelistan: högtryckstvätt!). Rent blev det men stanken är kvar om än inte fullt så mycket som i går, helt vedervärdig lukt! Kanske det försvinner när det torkat upp ordentligt, det är ju fortfarande lite fuktigt där, annars vet jag inte.
Ett nät är uppsatt för röret så nu får det vara en räv som kan öppna dörrar om den ska kunna ta sig in, förutsatt att hönsluckan är stängd förstås.
Hönorna som överlevde var lite spaka först men sen piggnade dom till under dagen och var glada att få komma in till kvällen. Undrar vad dom tänker, om dom ens tänker? Tycker dom det är konstigt att det bara är dom två helt plötsligt? Ja vem vet...
Vi har fyllt äggkläckaren med ägg från dom som fick sätta livet till så nu hoppas vi att äggen är befruktade och att det blir många hönor av det.
Kunde du inte bara hållit dig i skogen!?
Likpåsar...
Alla djuren bortstädade utom Darin. Värst såg det ut i utrymmet bakom väggen rakt fram...
Överlevarna! Ligger och återhämtar sig ute hos fåren.
/Maria
fredag 27 mars 2015
Nääee...
Jaha...då blev det snö igen. Visst är det fint men nu vill vi ju ha vår! Den var ju på väg alldeles nyss! Blä...
Jag vet, vädret är så här denna årstiden och man får ha lite tålamod bara. Snart är våren här, bla bla. Men ändå. Nääee! Blää...
/Maria
Fler djurungar
Har ju glömt skriva om våra kaninungar!
Den första kaninhonan som fick ungar var Celine Dion (hon var redan döpt när vi köpte henne, hrm...), en gotlandskanin i genbank som jag köpte i höstas. Hennes ungar kom för 3 veckor sedan, så dom är redan ute och skuttar :-) Blev bara tre stycken vilket känns skönt!
Och för knappt en vecka sen fick även Mona ungar, fast jag vet inte hur många. Vill inte rota för mycket när dom är så små, finns ju alltid en risk att mamman överger dom. Så det återstår att se men jag hoppas på en liten kull ;-)
.jpg)
Det ser för roligt ut när dom diar, dom ligger ju upp och ner :-D Gäller att passa på när mamma sitter still och äter!
Två svarta och en viltfärgad blev det.
Ska erkänna att jag funderar på att lägga ner det här med kaninerna också precis som med fåren. Jag får se. Dom har i alla fall minskat ner på antalet själva genom att dö, av vad vet jag dock inte. Ellen dog här om veckan och den enda avkomman efter min fina Nova (som dog i december) dog också för ett tag sedan.
Så nu har vi Mona och sen i genbank har vi Celine, Yellow och Darin (kommer från samma ställe som Celine...man kan kanske ana ett namntema här ;-).
Har försökt sälja Darin men det verkar inte finnas nåt intresse. Blir väl frysboxen för honom också...
/Maria
torsdag 26 mars 2015
En liten överraskning!
I går kväll när jag och Nikki var ute i stallet och fixade (ja, jag fixar och Nikki sitter och tittar på chinchillorna, hon tycker dom är jätteroliga;-) så hör jag Nikki säga att där är en unge hos chinchillorna!
Jag, lite okoncentrerat eftersom jag höll på med annat, -Ja, jag vet att dom har en unge...? (det var ju mamma, pappa och en vuxen unge vi köpte liksom..) -Vad då då?
Nikki- Ja men dom har en liten unge!
Jag- Ja men jag vet att dom har en unge!?! (suck...) Sen efter några sekunder går det upp ett litet ljus! -Eller vad då?! Menar du en liten unge?!?!
Haha, stackars Nikki som har en sån trög mamma ibland ;-D
I alla fall, visst satt det en liten nyfödd chinchilla unge inne i buren! Helt oväntat men väldigt kul! :-)
Hoppas bara den klarar sig, känner mig lite orolig. Den verkar inte så pigg. Men å andra sidan så är jag ingen expert på chinchillaungar, det var flera år (typ 10 eller nåt) sedan mina gamla chinchillor fick ungar och jag kommer inte alls ihåg hur dom var som nyfödda.
Den levde i morse i alla fall, satt hos sin mamma så hon verkar ta hand om den. Men den såg lika trött ut som igår.
Vi får se. Håller tummarna att den klarar sig!
/Maria
Jag, lite okoncentrerat eftersom jag höll på med annat, -Ja, jag vet att dom har en unge...? (det var ju mamma, pappa och en vuxen unge vi köpte liksom..) -Vad då då?
Nikki- Ja men dom har en liten unge!
Jag- Ja men jag vet att dom har en unge!?! (suck...) Sen efter några sekunder går det upp ett litet ljus! -Eller vad då?! Menar du en liten unge?!?!
Haha, stackars Nikki som har en sån trög mamma ibland ;-D
I alla fall, visst satt det en liten nyfödd chinchilla unge inne i buren! Helt oväntat men väldigt kul! :-)
Hoppas bara den klarar sig, känner mig lite orolig. Den verkar inte så pigg. Men å andra sidan så är jag ingen expert på chinchillaungar, det var flera år (typ 10 eller nåt) sedan mina gamla chinchillor fick ungar och jag kommer inte alls ihåg hur dom var som nyfödda.
Den levde i morse i alla fall, satt hos sin mamma så hon verkar ta hand om den. Men den såg lika trött ut som igår.
Vi får se. Håller tummarna att den klarar sig!
/Maria
onsdag 25 mars 2015
Djuren på lösdrift
Äntligen kan vi ha hästarna på lösdrift! Bättre för dom, bättre för oss!
Nackdelen är staketet runt denna hagen som inte leder ström nu när snön ligger, men än så länge har dom respekt för det ändå. Dom har ju haft ström i den andra hagen så det brukar sitta i ganska länge innan dom börjar våga testa staketet. Hoppas att snön töar bort snart så strömmen funkar igen!
Att vi inte flyttat dom hit tidigare beror på att staketet är ganska lågt så innan i vintras när det var mer snö så hade dom bara kunnat klampa rakt över det på vissa ställen.
Det är fortfarande lite i lägsta laget på vissa ställen men nu var vi så illa tvungna att flytta dom ändå för deras andra hage är som en skridskobana! Det gick helt enkelt inte att ha dom där tillslut så det var tur att vi kunde lösa det på detta sättet som dessutom blev så bra!
För att inte hästarna ska kunna plåga fåren så har vi delat upp så att fåren har en liten del dit inte hästarna kan gå (och här är det ström i staketet...) men fåren kan gå under staketet och fortfarande ha tillgång till hela hagen om dom vill och vågar. Hitintills funkar det jättebra, över förväntan!
Ser väldigt mysigt och idylliskt ut med både hästar, får och höns tillsammans :-)
Fast vi är väldigt trötta på fåren så dom kommer vi högst troligt göra oss av med i år, ju snabbare desto bättre...
Dags att pröva nåt annat djurslag och se om det passar oss bättre.
/Maria
fredag 20 mars 2015
Finaste ♥
Vår älskade lilla tjej med det största och varmaste hjärtat man kan tänka sig! Tänk vad skulle livet vara utan henne och hur skulle vi klarat oss igenom tiden med Tilda utan vår lilla Tutta?
/Maria
tisdag 17 mars 2015
Ultraljud
Ja då var det dags igen för ytterligare ett ultraljud i v 31. Dom ville bara kolla så att moderkakan inte låg i vägen för bebisen vid förlossningen då den vid första rutinultraljudet låg väldigt nära. Men den hade flyttat sig åt rätt håll nu och var inte alls i vägen.
Och allt såg bra ut med lilla bebisen :-)
Sjukhuset i Sollefteå.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...
-
Häktad för stark misstanke om äggätning ur värpreden! Rättegång imorgon eftermiddag då ytterligare bevis finnes. /Maria (hönsgårdspolis och...
-
Har inte gjort inlägg på länge för att jag varken haft lust eller orkat. Det som hände igår tänker jag i alla fall skriva lite om: Efter ...
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)